achterwaarts teveel gevraagd bij beginnersklasse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

achterwaarts teveel gevraagd bij beginnersklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 09:02

Op een topic in de huiskamer ontspon zich gisteren een leuke discussie over het achterwaarts gaan. Aangegeven werd dat achterwaarts gaan voor een paard een minder leuke oefening is en nog erg zwaar ook.

De twee aanwezige westernruiters hadden niet de indruk dat onze paarden achterwaarts gaan echt onplezierig vinden. Bovendien wordt achterwaarts gaan ook bij de beginnersklassen al gevraagd.

Tegenargument is dat bij de dressuur achterwaarts (en dan nog maar een paar passen) pas wordt gevraagd vanaf de L2 dressuur. Pas op grand prix niveau wordt achterwaarts met schakelen gevraagd. De manier van achterwaarts gaan is dan belangrijker dan de afstand.

In de dressuur worden eisen gesteld aan het achterwaarts gaan die direct te maken met de functie die het achterwaarts heeft. Zo moet het achterwaarts diagonaalsgewijs gaan en mogen de voorbenen zéker niet slepen, tegelijk moet het vlot en vloeiend gaan en een duidelijke inwerking van de hand wordt absoluut niet gewaardeerd.

Volgens mij is dat niet veel anders dan de gewenste vorm van achterwaarts gaan in de westernsport. De vraag is dus of een dergelijke moeilijke oefening (mits correct uitgevoerd) wel thuishoort bij de beginnersklassen western.

Omdat wij er niet uitkwamen hebben we de vraag maar voor western geformuleerd. Dus graag jullie commentaar.


[edit] aanvulling
Aanvullend op de vraag of correct achterwaarts gaan eigenlijk te moeilijk is voor de beginnersklassen ook maar meteen de vraag naar het nut van achterwaarts gaan.

Het kan wellicht een bijdrage hebben aan het trainen van de billen, maar daarvoor gebruik ik zelf liever het rijden van veel overgangen. Een andere reden om achterwaarts te gaan is je paard weer terugzetten op de achterhand als je paard niet netjes stopt bijvoorbeeld.

En verder oefen ik achterwaarts gewoon omdat het gevraagd wordt tijdens de oefeningen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 29-04-04 19:02, in het totaal 3 keer bewerkt


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 12:27

Loop je dan niet het risico dat die paarden helemaal niet netjes gaan in het achterwaarts gaan? maar achteruit getrokken worden? En in dat geval train je zeker geen achterhand volgens mij. Andere vraag is of je de achterhand niet makkelijker traint met heel veel overgangen van stap naar galop bijvoorbeeld.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 17:20

Cheveyo schreef:
helaas zie je dat monden niet alleen geopend zijn met achteruit gaan.....


Dat is ook de inhoud van een deel van mijn vraag. Een achterwaarts gaand paard moet op zit met minimale teugelhulp hooguit achterwaarts gaan. Dus zonder de mond te openen. Als een paard nog niet nageeflijk is en correct achterwaarts gaan kennelijk moeilijk is, waarom wordt het dan bij de beginnersklassen wel gevraagd. Is de oefening dan niet te zwaar of heb je zodoende geen groter risico op paarden die helemaal niet meer achterwaarts willen of duidelijk verzet tonen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 18:46

Francis schreef:
Of het thuis hoort in de beginners klasse... ik vind van wel, omdat het inderdaad een gehoorzaamheidsoefening is. Maar er zou in de Reining bijv. wel bij vermeld kunnen worden dat een correcte manier van achterwaards gaan gevraagd wordt in stap en dan ook bijv. maar 3 of 4 stappen, zoals bij de Horsemanship, zodat het tempo waarin achterwaards gegaan wordt niet van belang is en zo meer aandacht besteed kan worden aan de correctheid. Je ziet nog erg vaak dat mensen zo hard mogelijk achterwaards proberen te gaan, en dan krijg je vaak het getrek en gepluk.


Dat vind ik wel een aardig onderscheid. Ik heb me naar aanleiding van dit topic zitten afvragen of Lanna toch verzet toonde bij achterwaarts gaan maar ik het gewoon niet zag. Ik ga soms echt de hele bak met haar rond (het is een kleine bak hoor) in de achteruit. Maar wel in een langzaam tempo. Als ik meer tempo vraag dan is dat altijd op een korter stukje en zonder bochtenwerk. Zou ik langer een hoger tempo vragen dan heb ik zelf het idee dat ze alleen maar zou gaat zitten o.i.d.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 08:27

Ik lees hier vaak twee dingen door elkaar...
Er zijn mensen die de beginnersklasse voor ruiters vinden. De paarden zo wordt dan gezegd zijn geen beginner meer en kunnen alle gevraagde oefeningen. Of er zijn paarden die nog groen zijn, maar wel een goede (ervaren ruiter hebben).

Als ik om me heen kijk in de beginnersklassen dan zie ik heel veel verschillende niveau's. Zowel bij ruiters als bij paarden. Om maar niet te spreken van de ruiters die eigenlijk door zouden moeten naar de amateurklasse maar omdat ze op een paard rijden dat niet van henzelf is, wel in de beginnersklasse moeten blijven rijden. Het effect is dat je paarden ziet die keurig achterwaarts gaan, paarden die met de mond open en de rug bol achterwaarts getrokken worden en alle varianten daartussen.

Wat mij inderdaad opvalt is de vreselijk slechte opbouw in het gevraagde tussen de klassen. Wellicht dat de jury anders oordeelt als het achterwaarts gaan van de beginnersklasse of de amateurklasse betreft...maar dat beinvloedt het getoonde niet echt duidelijk.

In de praktijk is een groot deel van de gevraagde figuren in de verschillende klassen hetzelfde en zit het verschil slechts in een galopswissel met drafpas ertussen, danwel een vliegende wissel. Hetzelfde geldt voor de spin, het aantal spins is wat minder. Toch zijn dit over het geheel genomen geen eenvoudige oefeningen, zeker niet voor een beginnende ruiter. De lat wordt voor een westernbeginner wel erg hoog gelegd ineens.

Ik vind dat heel jammer, of het nu gaat om achterwaarts gaan, spinnen, wijken, galopswissels o.i.d.: een betere opbouw in de klassen zou de westernsport wel inzichtelijker maken. En wellicht ook meer mensen trekken die zich eens aan een wedstrijdje wagen. Die via de weg van langzame opbouw steeds beter worden met hun paard. Samen groeien met hun paard ook... Want niet iedereen koopt een goedgetraind paard dat bij wijze van spreke al prijsjes in de open klasse heeft gelopen....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 12:34

Als je citeert moet je ook volledig citeren:
In de beginnersklasse wordt tevens als 'eigen paard' aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Als beginner mag je dus starten op het paard van een ander, vermits het niet geplaatst is geweest bij Amateur/Open. Vandaar dat sommige beginners in de beginners blijven rijden. Bijvoorbeeld als ze op een manegepaard starten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 12:38

Sugarmiss schreef:
Totdat ze genoeg gewonnen hebben c.q. punten verdiend hebben, dan worden ze eruit 'gegooid' Haha!


Maar die punten gaan steeds per jaar toch? Dus als je maar op tijd stopt, dan begin je het jaar daarop weer met schone puntenlei.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 12:45

311. Overgang van indeling in de "B" categorie naar de "G" categorie vindt plaats indien:
- de ruiter daartoe zelf een verzoek indient; òf
- de ruiter na 1 januari van het huidige kalenderjaar zeven (7) of meer punten heeft behaald volgens regel 162 in één of meer onderdelen van de beginnersklasse; òf
- het WRAN bestuur daartoe besloten heeft.

zolang je dus maar onder de 7 punten blijft en het Wranbestuur niet iets anders besluit... Dan begin je het jaar daarop gewoon weer overnieuw.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 12:57

Zwaar overwicht...Ik luister ook al zo goed Lachen Schijnheilig
Ja baas Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 13:20

Sugarmiss schreef:
Alleen als je achterwaars kan Haha!

ja...zonder open mond Clown


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 5 bezoekers