paard de lucht in met sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

paard de lucht in met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 21:43

sinds kort rijd ik met sporen met wiel , maar mijn paard tript echt , als ik in de bak er mee rijd en hij wil niet luisteren naar mijn kuit en ik tik hem dan aan met mijn spoor dan schopt ie ernaar of gaat ie stilstaan en kijhard achteruit lopen , nu moet ik van mijn instructrice heb dan vooruit schoppen net zolang totdat ie voorwaarts gaat maar nu gaat ie ook nog eens stijgeren erbij , ik rijd 1 keer in de week in de bak en de rest buiten , maar rijd nu ook sinds kort buiten met sporen , maar rijd al 8 jaar buiten op hem ,maar normaal als ie stilstond en niet vooraan wou lopen gaf ik hem een zwieper met mijn teugels en liep die wel , maar nu rijd ik met sporen ook buiten en gaat ie als ie geen zin meer heeft achterwaarts de sloot in, en dan de lucht in ,nou ben ik niet bang uitgevallen maar hij ging van de week zelfs midden op de weg de lucht in en ging zo hoog dat ik bijna achterover klapte , schrok wel . wat kan ik hier tegen doen , behalve hem vooruit drijven want als ik hem aantik gaat ie gewoon kijhard achterwaarts ook al doe ik mijn handen naar voren en naar voren drijven of schoppen werkt ook niet .

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 21:44

volgens mij pikt ie het ook niet dat ik met sporen rijd en dat ik hem nu harder aanpak.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:47

Begin eens opnieuw bij de basis, je paard moet gewoon op je kuit reageren. Veel trainen, trainen en trainen en flikker die sporen maar door de plee.........

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:17

waarom rijd je met sporen. Zullen we daar mee beginnen?

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 22:54

moest van mijn instructrice
die zij dat als mijn paard niet reageerde op mijjn benen dat ik dan af en toe een een keer moest aan tikken met sporen hij is ook echt lui , nu loopt hij ook echt lekker voorwaarts zonder dat je hem aantikt zodra ik die sporen af doe lijkt hij wel of ie het weet en is ie niet vooruit te branden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:18

Ik zou een andere intructrice nemen.Voel je zelf niet dat hier niks van klopt ?Ik zou inderdaad bij de basis beginnen en mischien nog een stap terug bij NH. Een istructrice die je aanraadt de sporen er maar in te zetten daar heb ik mijn gedacht over je gaat nu alleen maar van kwaad naar erger .Maar ik bergrijp wel dat een ander instructrice nemen niet zo maar simpel is hoor,maar ikzou er wel over nadenken.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:52

helemaal mee eens op een klein detail na:

flikker de sporen niet door de plee, hang ze aan de muur. is anders zonde van de poen en je krijgt opstoppingen Haha!

heel "onwestern", maar wat dacht je van een zweepje als hij niet vooruit wil? andere instructie is ook geen gek idee.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:53

Misschien heeft ie pijn in zijn zijn buik? En als jij dan been geeft heeft hij alleen maar pijn en verder zal er niks gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:56

Zal ik er dan maar lekker dwars tegenin gaan?
Ik denk nl. dat je die sporen helemaal niet weg hoeft te gooien, maar dat we eerst eens naar het gebruik ervan moeten kijken.
Ik rij persoonlijk altijd met sporen, al een jaartje of 20, ook op jonge, hete, achterlijke, brave, luie, actieve of wat voor paarden dan ook.
Een spoor gebruik je alleen als het nodig is, en als het nodig is, heeft het paard het maar gewoon lekker te accepteren. Punt. (MITS de ruiter het spoor op de juiste manier gebruikt)

Als je idd het spoor juist gebruikt (en dus ook alleen rolt en niet schopt bijvoorbeeld!) zou ik in eerste instantie even een zweepje erbij nemen, en elke keer dat je zachtjes het spoor gebruikt, even een klein tikje erbij geven, zodat het paard gaat leren dat spoor hetzelfde betekent als tikje. Bij protest op spoor en tikje wordt het tikje een tik. Mag niet.

Voordeel hiervan is dat je binnen een paar weken gewoon altijd met sporen kunt rijden, en je zweep weer voor jaren de kast in kan. Ik wil m'n handen niet vol hebben met het rijden, want e.e.a. is niet te combineren als je straks overgaat op 1 hand.
Bovendien vind ik het met bv buitenritten ook niet handig. Teveel in je handen, ze vallen op het verkeerde moment etc etc.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:03

welke sporen zijn het?
frote wielen met stompe punten
of kleine wieltjes met scherpe punten
misschien zijn ze gewoon te scherp
verder ga ik mee met sonja

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:05

Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat meteen wordt geroepen dat de instructeur het weer eens fout doet Frusty .
Heee Silvana en Jackie OK dan! Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:32

Blijkbaar is er te weinig vertrouwen in de instructie, anders zou men die meteen wel naar het antwoord vragen.
Wie zijn silvana en jackie?
( ken alleen silvana van tv Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:39

Degenen die denken dat je bij zo'n ieniemienieprobleempje meteen naar een andere instructeur moet rennen Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:39

Ik heb ook zo´n paard gehad Haha! Leuke uitdaging!!

Als ik het zo lees dan is jou paard net zo koppig als die van mij toen, een aanvaring resulteert in een negatieve situatie.

Bij hem werkte 1 ding het beste en dat is "outsmarten" Dus slimmer reageren dan je paard doet.
Die van mij kon bijna achteruit draven, wat ik dan deed was een onmiddelijke rollback maken zodra hij daar mee begon. Dus meteen zijn voorhand omzetten en de andere kant oprijden. Na 4x was hij dat zat en deed wat ik wilde.
Wat ik ook wel deed was hem omzetten en dan op mijn commando een flinke backup laten maken (dus eigenlijk reed ik dan toch de richting in die hij voorwaarts juist niet op wilde gaan).
Probeer alle confrontaties om te ztten in een oefening die ze niet verwachten.
Wees slimmer dan je paard en ga geen gevecht aan want bij dit soort paarden krijg je dan echt gevaarlijke situaties.
Succes!!!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:41

cornelie schreef:
Blijkbaar is er te weinig vertrouwen in de instructie, anders zou men die meteen wel naar het antwoord vragen.
Wie zijn silvana en jackie?
( ken alleen silvana van tv Haha! )


Weet niet of het iets te maken heeft met vertrouwen,er wordt vaak op bokt iets gevraagt terwijl je het antwoord beter direct van je trainer(of wie dan ook arts*hoefsmid*etc.) kan krijgen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:45

Maar imo is dat wel het beste. Die kent het paard en de ruiter. Er kunnen vaak wel 1001 redenen zijn waarom het paard reageert zoals hij/zij reageert. ( en heel vaak ligt dit vooral aan de ruiter Knipoog )

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:52

Volgens mij heeft Bolletje weinig aan jullie "instrukteurs-vraagstuk" en zit ze meer te wachten op hulpvaardige antwoorden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:53

cornelie schreef:
( en heel vaak ligt dit vooral aan de ruiter Knipoog )

Maar ook heel vaak niet Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:54

cornelie schreef:
Maar imo is dat wel het beste. Die kent het paard en de ruiter. Er kunnen vaak wel 1001 redenen zijn waarom het paard reageert zoals hij/zij reageert. ( en heel vaak ligt dit vooral aan de ruiter Knipoog )


Helemaal mee eens,(zeker dat laatste Cool )vandaar dat ik de opmerking van Silvana en Jackie ook belachelijk vind. Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:55

vera schreef:
Volgens mij heeft Bolletje weinig aan jullie "instrukteurs-vraagstuk" en zit ze meer te wachten op hulpvaardige antwoorden.

Misschien kan ze het haar instructrice vragen Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:56

vera"]
[quote="cornelie schreef:
( en heel vaak ligt dit vooral aan de ruiter Knipoog )

Maar ook heel vaak niet Knipoog
[/quote]


Dat denkt de ruiter dan.(is beter voor zijn zelf vertrouwen Tong uitsteken ) Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:57

Tja, wordt lastig als je de situatie niet kent.
Worden de hulpen onduidelijk gegeven, worden de hulpen te heftig gegeven, irriteerd de ruiter het paard continu (onbewust ), zijn de sporen te scherp, worden er alleen nog maar spoorhulpen gegeven, worden er tegenstrijdige hulpen gegeven, is het paard zeer gevoelig, is er ooit eerder met sporen gereden en hoe reageerde het dier toen, heeft er weleens iemand anders met sporen op dit paard gereden en hoe reageerde het toen, hoe wordt dit in de les opgelost, als dit gedrag niet in de les voorkomt: waarom niet, wat zegt de instructie hiervan, .................

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:58

Blaze"]
[quote="vera"] [quote="cornelie schreef:
( en heel vaak ligt dit vooral aan de ruiter Knipoog )

Maar ook heel vaak niet Knipoog
[/quote]


Dat denkt de ruiter dan.(is beter voor zijn zelf vertrouwen Tong uitsteken ) Cool
[/quote]
Jij schrijft wat ik denk OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:01

bolletje schreef:
ik tik hem dan aan met mijn spoor dan schopt ie ernaar of gaat ie stilstaan en kijhard achteruit lopen , nu moet ik van mijn instructrice heb dan vooruit schoppen net zolang totdat ie voorwaarts gaat
Een paard kan wel eens ge-irriteerd reageren op een spoor, zeker als hij dit niet gewend is of het gebruik is niet zoals een spoorgebruik bedoeld is.
Bovenstaande in vet lijkt me dan NIET de oplossing te zijn. Bij mij zouden er dan ook twijfels over de instruktie ontstaan.

Dat je niet op moet geven bij de minste tegenstribbeling van je paard mag ook duidelijk zijn. Maar de manier waarop je eea wél aan moet pakken is IMO niet bovenstaande.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:02

cornelie"]
[quote="Blaze"][quote="vera"]
[quote="cornelie schreef:
( en heel vaak ligt dit vooral aan de ruiter Knipoog )
Maar ook heel vaak niet Knipoog
[/quote]Dat denkt de ruiter dan.(is beter voor zijn zelf vertrouwen Tong uitsteken ) Cool
[/quote]Jij schrijft wat ik denk OK dan!
[/quote]Jammer dat jullie Fuego nooit hebben gekend... Bloos