prijs dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

prijs dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:01

Ik denk erover mijn merrie te laten dekken door een reininghengst. Nu wil ik weten wat het ongeveer kost. Speelt kleur een rol? Wedstrijdervaring is natuurlijk belangrijk, dus daar zul je zoiezo voor betalen. En de papieren? Is het staan in de hengstenspecial van invloed op de prijs?

Ik heb een hengst op het oog met super papieren, buckskin, geen wedstrijdervaring, maar wel veelbelovend, het grotere type. Hij staat niet in de hengstenspecial. Wat zou het volgens jullie moeten kosten om mijn merrie door hem te laten dekken? Verward

Wie weet er verder nog leuke hengsten? Ik ben helemaal weg van buckskin en dun, en wil mijn merrie in elk geval door een reininghengst laten dekken...

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:21

Allereerst zou ik kijken naar de bouw van de hengst en of die de evt. minpuntjes van m'n merrie zou kunnen verbeteren.
Ten tweede is het karakter erg belangrijk; rustig, cool en werkwillig.
Voor deze twee eisen moet je de hengst op z'n stal bekijken en als'tie geshowd wordt...ook op de wedstrijd kritisch beoordelen.
Daarnaast zoveel mogelijk informatie inwinnen van mensen die de hengst kennen en/of nakomelingen van hem hebben.

Als dat oké is, dan kijk ik pas naar afstamming en kleur.
Ik ken nl. genoeg paarden met een papier om van te kwijlen, maar die niet correct gebouwd zijn of met een bijzonder moeilijk karakter.

Tja, dan het prijskaartje....
Het ligt aan de kwaliteit van jouw merrie, of je het veulen wilt houden en je ambities wat je wilt bereiken.
Wat vind je het zelf waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:34

tja...ik zou het veulen graag houden, als dat mogelijk is! Het karakter van de hengst die ik beschreef is super en qua bouw zit het ook wel goed! Ik zou hem graag alspapa van mijn toekomstige veulen zien, maar ik weet niet zo goed aan welke prijzen ik moet denken...
de hengst is trouwens pas net onder het zadel en zal waarschijnlijk nooit hoog in de sport komen aangezien zijn eigenaars dat niet tot doel hebben

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:04

Je schrijft dat je wil dekken met een reininghengst.
Als ik dan zie dat je een groter type op het oog hebt, die daarnaast nog niet gelopen heeft in de sport, dan kan ik je even niet volgen.
Uit je profiel begrijp ik dat je een paint merrie hebt, waarom neem je geen painthengst???
Houd er rekening mee dat je merrie minstens 50% van het genetisch materiaal van je veulen levert ,neem dit ook mee in de keuze van de hengst.
Wat mag dat kosten vraag je, ik heb geen flauw idee, vertel eens wat meer over de hengst van je keuze, pedigree enzo.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:31

Houdt er rekening mee, dat als je het veulen moet/wilt verkopen er geen wereldprijs voor zult krijgen als vader en moeder onbekend zijn c.q. niet gepresteerd hebben.
Naast het dekgeld moet je ook alle andere kosten meerekenen (DA-kosten, opfokkosten, enz.) en het risico dat je met je merrie loopt. Helaas gaat niet altijd alles vanzelf goed.

Ik neem aan dat je voor een reining gefokte hengst kiest, omdat je zelf reining rijdt of wilt rijden. Als dat je doel is, zou ik niet voor een groot type kiezen. Voor reining heb je snelheid, wendbaarheid en souplesse nodig, die bij een "groot" paard minder aanwezig zullen zijn.
Maar dat is een persoonlijke opvatting....

Als je je Paintmerrie kruist met een Quarter, dan krijg je Paintpapieren bij het veulen. Ook als het veulen geen vlekje heeft (dan wordt het een Breeding stock)