wat is "hard" inrijden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

wat is "hard" inrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 19:12

Een vraag naar aanleiding van allerlei topics over het inrijden van paarden:
Nu word er wel eens geopperd dat het paard alleen "zacht"ingereden mag worden,dat iemand ergens z'n paard weghaald,omdat hij te "hard"ingereden werd,de topics over dat paarden bij inrijden "verpest"werden ,enz.
Mijn vraag is:

Wat is te "hard" inrijden voor jullie,of bestaat te "zacht"ook??Wanneer word een paard "verpest" tijdens het inrijden?
(Graag met goede voorbeelden,uitleg en motivatie en puur op westernrijden gericht.)

Nou,barst maar los!

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:21

Hoi! Te hard is in mijn ogen;

Het zogeheten ruk en pluk werk...
Gebruik van sporen vind ik ook nog niet echt nodig op een jong ding...
Het diertje dingen vragen waar hij/zij nog niet aan toe is zoals een half uur op een klein cirkeltje (1 meter) trekken met het neusje op je knie... Straffen voor iets wat het nog niet snapt vind ik ook heel erg oneerlijk...
En wat vooral fout is om vanaf dag 1 het paardje in de krul te trekken omdat sommige mensen denken dat dat verzameling is...

Maar deze dingen gelden natuurlijk niet alleen voor paarden die net ingereden moeten worden, maar dit zijn toch wel de dingetjes die niet nodig zijn...

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:11

wat te hard en te zacht qua hulpen is zou tot een boekwerk kunnen uitlopen Knipoog
als ik ervan uit ga dat de trainer op zich weet wat ie doet met het aan leren van de techniek van de hulpen aan het paard, is imo te hard als het paard overvraagd wordt. zowel lichamelijk als geestelijk. geduld is een schone zaak. stress is slecht en het paard mag geen tegenzin in het werk krijgen. trainen moet gebeuren in het tempo van het paard en niet in het tempo van de trainer of de eigenaar die de training moet betalen Knipoog
maar dat is mijn mening Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:13

Voor wat betreft 'te hard' sluit ik me aan bij DJQ

Maar 'te zacht' bestaat ook vind ik. Dat zijn van die paarden die dusdanig liefjes ingereden zijn dat je nergens meer aan kunt komen zonder dat paard en/of eigenaar over de emmer gaat. Tuurlijk, je hoort er altijd netjes mee om te gaan, maar je moet op een gegeven moment ook wel eens ' aan je paard kunnen zitten' hoor, en bv eens wat langer doorvragen op de teugel om een bepaald resultaat te krijgen.
Ik vind te hard niet goed, maar te zacht is me ook te cavia-achtig....

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:21

Onder te hard inrijden versta ik te snel willen. Ik heb het eens gezien bij een paardje. Het paard had best wel talent en dat werd 'uitgebuit' door de trainer. Als de trainer hem reed zag het er geweldig uit, maar de eigenaar kon hem echt niet meer aan. Het was helemaal gestrest.

Onder te hard valt bij mij natuurlijk ook het hardhandig aanpakken van een paard.

sazz

Berichten: 220
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: panningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:48

hard, mijn appaloosa was zo hard ingereden dat ie met een touw via zn halster tussen zn benen door aan de singel werd vastgemaakt en werd gevloerd ,en toen hij op de grond lag wilden ze m ff zn hoofdstel omdoen!!!nou je begrijpt wel dat hij daar een behoorlijk trauma aan over heeft gehouden je kon m namelijk niet meer aan zn hoofd komen, en met veel liefde en geduld is t toch nog redelijk goed gekomen.( ik kreeg m pas een jaar later hoor)anders was dit nooit gebeurt met t arme beest!
Maar de kerels noemde zich dus echte cowboy`s ppff ik noem ze MIETJES die nog niet eens een pony-hengst aankonden en m maar op die manier wilden temmen??? Tis er alleen maar erger op geworden en ja je begrijpt dat mannen uit den boze zijn nu! En mn buren zijn weer te soft met hun merry ppff ook niet goed dat beest krijgt steeds dr zin als ze maar s raar doet dan stoppen ze meteen met rijden want dan denken ze dat ze niet lekker in dr vel zit???Jeetje mensen neem de gulden midden weg, door respect voor elkaar krijg je veel voor mekaar!Mensen leren ook met vallen en opstaan dat recht heeft een paard dan toch ook? sucses ermee!

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:21

Ik sluit me aan bij DJQ en sprite. Het belangrijkste is dat het in het tempo van het PAARD gaat.
Die van mij wordt op dit moment ingereden en alles op zn tijd, stapje voor stapje, zodra iets goed gaat gelijk stoppen ook al is het na 5 minuten, hij is heel erg slim, niet overvragen!!!! Rustig herhalen, en telkens meer met minder. Rustig beginnen met wat het paard kent en herkent. Zodra je met iets nieuws begint met het kleinste beetje blij zijn.
Als ze iets al kennen mag je rustig met opbouwende druk wel doorvragen (zolang het wel paardvriendelijk blijft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:11

En niemand verder die "te zacht" ook herkent Verward

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 10:00

Sonja schreef:
En niemand verder die "te zacht" ook herkent Verward

Die verwende paarden,die ABSOLUUT niet afgestraft mogen worden door het baasje,want een paard "sla"je nooit!? Verward (of corrigerende tik,bump met been,ophouding aan bit)Alleen maar kusjes en op babytoon tegen je paard vertellen dat iets niet mag en daardoor zijn deze paarden bijna onhandelbaar geworden!?Bedoel je deze paarden?

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:11

te zacht: zie boven Clown

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 10:33

jessiejanes"]
[quote="Sonja schreef:
En niemand verder die "te zacht" ook herkent Verward

Die verwende paarden,die ABSOLUUT niet afgestraft mogen worden door het baasje,want een paard "sla"je nooit!? Verward (of corrigerende tik,bump met been,ophouding aan bit)Alleen maar kusjes en op babytoon tegen je paard vertellen dat iets niet mag en daardoor zijn deze paarden bijna onhandelbaar geworden!?Bedoel je deze paarden?
[/quote]Even mezelf kwoten:
Is dit ook niet een vorm van "indirecte" dierenmishandeling?Door een paard niet netjes optevoeden geef je hem toch minder kansen op een "goed" leven!? Verward

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:58

AMEN!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:14

Te zacht noem ik liever onduidelijk. Niet duidelijk toe naar je paard wat je wilt, de ene keer iets goedkeuren en de volgende keer daar een tik voor geven. Dan geldt er voor het paard maar 1 ding: leiden of geleid worden.
Te hard is het al eerder genoemde ruk en plukwerk maar ook weer onduidelijk zijn. Hard worden en nog steeds onduidelijk zijn heeft ook geen zin. Net zoiets als op vakantie gaan naar frankrijk. Om de 1 of andere reden hebben de mensen dan altijd de neiging om harder te gaan praten om je iets duidelijk te maken. Maar aangezien ik geen frans spreek kunnen ze wel gaan schreeuwen maar weet ik nog niet wat er bedoeld wordt Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:39

jessiejanes"]
[quote="jessiejanes"][quote="Sonja schreef:
En niemand verder die "te zacht" ook herkent Verward

Die verwende paarden,die ABSOLUUT niet afgestraft mogen worden door het baasje,want een paard "sla"je nooit!? Verward (of corrigerende tik,bump met been,ophouding aan bit)Alleen maar kusjes en op babytoon tegen je paard vertellen dat iets niet mag en daardoor zijn deze paarden bijna onhandelbaar geworden!?Bedoel je deze paarden?
[/quote]Even mezelf kwoten:
Is dit ook niet een vorm van "indirecte" dierenmishandeling?Door een paard niet netjes optevoeden geef je hem toch minder kansen op een "goed" leven!? Verward
[/quote]

Ja, ik vind juist dat wat Cornelie dan ook mooi Onduidelijk noemt een vorm van "mishandeling". Ik zie het regelmatig gebeuren, de paarden weteen niet waar ze aan toe zijn en dat lijkt mij een heel vervelend onzeker leven.
Zelf ben ik erg streng, sommige zullen het hard noemen, maar ik ben wel concequent en eerlijk, naar mijn idee weten mijn paarden altijd waar ze aan toe zijn en dat werkt niet alleen voor mij, maar ook voor hun, erg prettig.

Wat inrijden betreft ben ik dus net zo, alleen dat met een hele flinke scheut geduld erbij, want dat vind ik belangrijk wanneer je iemand (of het nou paard of hond of mens is) iets leert.
Wat ik ook belangrijk vind is dat je niet lang met ze werkt, dus geen halve dag, maar lekker 20-30 minutjes per keer en om de dag of 2 dagen in het begin, imo leren ze dan ook veel sneller en gemakkelijker.

Nog even een toevoeging, er zijn paarden zat die het "onduidelijke" best prima aankunnen, maar ook paarden die er juist onzeker van worden of de leiding gaan nemen wat ze dan weer niet mogen en daardoor vervelend worden, dus weer onzeker etc.

sazz

Berichten: 220
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: panningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:00

yep that`s horse talk!! mooier en duidelijker kan t niet gezegt worden . Haha!(vind ik dan ) ik blijf er gewoon bij dat je de gulde middenweg moet nemen streng/consequent met respect en liefde jij moet het jongepaard leiden en het paard jou niet . Knipoog, het paard verlaat zich op jou gevoel, en als jij zeker bent en geduldig zonder te slaan en zo dan komt t vertrouwen vanzelf.
Twijfel je zelf of kun je hem geen leiding geven dan zal t zelf een weg zoeken als hij zich gaat vervelen van jou aanpak en dan heb je de poppen aan t dansen.
Maar dat wil niet zeggen dat ze dan wel alles vlekkeloos doen hoor t zijn en blijven dieren met een eigen wil! ( en dat is ook t leuke eraan)een uitdaging om samen een te worden toch? Pling