Vraag voor ruiters die wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vraag voor ruiters die wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:02

Volgende week ga ik voor het eerst 3 onderdelen starten. Zal dus wel eerst de horsemanship zijn, met de trail daar achter aan en dan nog de reining.

Nou vond ik de laatste keer dat ik een wedstrijdje deed, het al lastig toen ik 2 onderdelen deed. Ik deed eerst horsemanship en moest daar achteraan Trail doen. Maar dat duurde maar en duurde maar voor ik aan de beurt was. ('t was ook heel heet, dat werkte ook niet mee)
Mileen en ik werden er een beetje flauw van. De tijd leek me te kort om haar terug op de wagen te zetten, maar achteraf was het ook veel te lang om in het zadel te blijven zitten.

En nou doe ik volgende week ook nog eens reining erbij..... Scheve mond

Hoe plan je zo'n dag????? (dus qua losrijden/rust op de wagen etc)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:07

Toen ik nog bij de ponies startte, springen en dressuur, pleerden we Silverlady voor ieder stukje vrije tijd terug op de trailer. Dekentje erop, en dan 10 minuutjes van tevoren er weer af om d'r weer even warm te stappen. Maar je kon d'r ook niet vasthouden, want dan ging ze zichzelf zo op staan naaien.

Of dit zo goed is weet ik niet, maar het werkte in dat geval. Ik vind dat de pony wel meer rust heeft dan. Alsmaar staan met je zadel vind ik niet rustig. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:12

De pest zit 'm ook een beetje in de te starten onderdelen. Voor de trail heb je echt je rust nodig, dus dat red ik niet met even weer 10 minuten stappen. Dan maak ik echt de snelste rondetijd Haha! en daar zijn we toch al vrij goed in..... Haha!
Ik moet haar echt even een tijdje stoom af laten blazen voor ze het trailparcoursje ingaat, anders wordt het weer springen over de balkjes *LOL*

Maarrrrrrr daarna moet ze de reining nog en heb ik nog een restje vrolijkheid en energie van d'r nodig....


Vooral tussen de horsemanship en de trail in vind ik het moeilijk, omdat de tijden per proefje zo vreselijk variëren....

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:18

Ik zorg er altijd voor dat ik ruim van te voren aanwezig ben zodat ik me niet hoef te haasten.
Meestal huur ik een stal zodat mijn paard even bij kan komen van de reis.
Ik zorg er wel voor dat ik op tijd ga inrijden, soms heb ik wat meer tijd nodig dan een andere keer (mijn paard werkt niet altijd even goed mee).
Tussen de onderdelen door, als er veel tijd tussen zit of in de pauze, zet ik mijn paard even op stal.
Ik kies er bewust voor om mijn paard niet op de trailer te zetten omdat hij dan heel onrustig wordt. We hebben heel veel problemen gehad met de trailer en nu gaat het heel goed en dat wil ik graag zo houden!
Soms is er niet de mogelijkheid om een stal te huren, dan zou ik er voor kiezen om minder onderdelen te rijden.
Het is ook handig dat er iemand met je mee is die je kan helpen en zo nu en dan je paard kan vasthouden.

Maar het blijft vaak lang wachten als er veel deelnemers zijn, vooral bij de trail.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:40

Mileen staat op de veewagen mooi rustig. Ze heeft een grote bak met hooi (tja Fjord he Tong uitsteken ) en dan vermaakt ze zich wel. Op de veewagen hang ik altijd een bordje met "Niet aaien en niet voeren aub" om vooral kinderen eruit te houden. Zo'n Fjord ziet er (te) aaibaar uit en ik moet geen kinderen in de wagen. Hou ik niet van, en Mileen al helemaal niet.
De veewagen is hartstikke stabiel dus schommelt niet, en ze staat zelf ook rustig in haar "boxje". Dat deel komt dus wel goed.

(Voor de liefhebbers: volgende week hangt er ook een bordje TE KOOP op )

Eten doet ze goed op vreemd terrein, drinken wat minder maar dat los ik op door een emmer heel slappe slobber en een emmertje wortels mee te nemen.

Verder zorg ik ook altijd dat ik gewoon lekker op tijd aanwezig ben, zodat ik ook zelf effe lekker kan bijbeppen met iedereen want ook dat hoort bij een dagje uit Tong uitsteken Ik heb dus tijd genoeg om los te rijden, maar ik ben bang dat ik haar te snel "leeg" rijd of dat ik te weinig doe.
Ik ken m'n paard goed genoeg om te weten wanneer ik klaar ben om de ring in te gaan. Maar hoe zorg ik er voor dat dat ook op het moment is dat ik de ring in MAG? Verward


(Ik heb vroeger veel dressuur gestart, max 2 proeven per dag en vroeger sloot dat netjes op elkaar aan, niet meer zoals tegenwoordig dat er 2 uur tussen de proeven kan zitten oid)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:15

ik stap meestal wat rond in de inrijbak of geef blizz aan een groom, maar het maakt hem niet bar veel uit wat ie doet of waar hij staat. Ik dnek dat als ik hem op de trailer zet hij zoiets heeft van...we zijn klaar! relax... dus ik blijf liever rond hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:16

Leuk om te weten, maar wat ik liever weet is hoe je je dag plant? En hoe ga je om met de tijden van de trail?

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:27

He Sonja,
Tja is altijd erg moeilijk te plannen, ik probeer altijd bij aanvang van de wedstrijd bij het secretariaat het aantal deelnemers voor bijv. de horsemanship en trail op te vragen en te vragen als hoeveelste ik aan de beurt ben. Als er 20 deelnemers voor de trail zijn en een gemiddeld proefje duurt 4 min (zomaar Knipoog ), dan kun je al snel uitrekenen wanneer je ongeveer aan de beurt bent.
Ik probeer Wit altijd tussendoor op de trailer te zetten, lekker hooi eten en even uitrusten, maar soms gaat dat inderdaad niet, dan probeer ik in ieder geval een rustig hoekje van de inrijbak op te zoeken en daar een beetje met hem te staan soezen, ondertussen even uitrekenen hoeveel deelnemers nog en of er nog pauze zijn e.d., zodat als ik nog ongeveer 15 min tegaan heb voor dat ik moet, hem en mezelf even kan wakker maken. Maar het blijft altijd moeilijk dat plannen ook voor de organisatie, er zijn natuurlijk onvoorziene omstandigheden. Maar in ieder geval succes,
Wit & Brigitta xxx

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:06

Volgens is de volgorde meestal: trail,pleasure, hm, reining. Misschien maakt het uit voor je planning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:35

Dat zou me heeeeeel erg goed uitkomen, maar ik heb het nog niet zo meegemaakt Verward Ik zie steeds alles beginnen met Pleasure, dan HM, dan trail en dan reining? En zo staat het ook in die volgorde op de inschrijfformulieren. Of is dat dan niet automatisch de volgorde van de dag?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:40

Ow ja? Alle wedstrijden die ik heb gestart waren volgorde zoals ik aangaf.
Ik weet niet wat voor wedstrijden jij was dan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:41

Kalverhoek en Indian Spring in Lisse.
Ik vraag het wel even aan degene waarvan ik het inschrijfformulier heb gekregen, die weet het vast wel. Ik hoop dat je gelijk hebt Rom, dat zou me goed uitkomen!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:26

Naar mijn idee is het ook altijd trail, pleasure, horsemanship en dan pas reining!!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:15

Wedstrijden hebben geen vaste volgorde qua onderdelen... als dat wel zo is, komt dat omdat organisaties vaak dagprogramma's van elkaar gebuiken. Dus het kan heel goed zijn dat er op een wedstrijd eerst pleasure of horsemanship is en later trail. Trail wordt ook vaak na de middagpauze gedaan, zodat er in de pauze opgebouwd kan worden...
Normaal gesproken is de volgorde op het inschrijfformulier/programma ook de startvolgorde

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:18

Ik heb op wedstrijden al diverse volgorden van onderdelen gehad en dan start ik alleen maar in de buurt (Oosterwolde is het verst weg). Ik geloof dat ze in Den Ham dit jaar beginnen met de Showmanship, dan de Pleasure (weet ik niet zeker, kan ook tussen de Trail en de Reinig zitten), Horsemanship, Trail en Reining.

Tussen de onderdelen door hangt het er vanaf of ik mijn pony op de trailer zet of niet. Het hang een beetje van de hoeveelheid deelnemers af en de volgorde van de onderdelen. Als ik haar niet op de trailer zet dan blijf ik tussendoor wat stappen of stijg ik af en laat haar aan de hand staan.

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:34

als ik een wedstijd heb met meerdere onderdelen (meestal dus Scheve mond ) stap ik de eerste keer zo'n 15/30 min in en na het eerste onderdeel stap ik nog wat rond en zet maxi in de schaduw en geef haar wat te drinken en misschien wat hooi te knabbelen.

(ondertussen halster om en singel losser) daarna stap ik 5/10 min van te voren warm en dat herhaal ik tot dat ik klaar ben, dan zet ik haar weer lekker in de trailer.

ps, niet vergeten aan te singelen he? Schijnheilig

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:05

Hoi,

Voor het eerste onderdeel dat je moet rijden kan je (naar mijn mening) het beste inrijden zoals je dat thuis ook doet. De tweede en derde keer dat je moet starten alleen maar de puntjes op de i zetten voor het onderdeel dat je gaat starten. Dus bijvoorbeeld voor de trail even de zijwaartsknop etc. activeren. Of als je in je hms-proef een extended jog hebt ofzo, dan oefen je die nog even.

Ik heb hem zelf niet verzonnen maar: Rij je paard los maar niet total-loss.

Het is idd moeilijk om bijv. bij de trail uit te rekenen hoe laat je moet starten maar je kan natuurlijk ook gewoon even in een hoek van de bak gaan staan en de singel wat losser doen als het wat langer duurt dan je had gedacht.

Als er genoeg tijd is tussen de onderdelen kan je je paard lekker even laten grazen als daar de mogelijkheid voor is of wat hooi laten knabbelen en water laten drinken. Zo hou je het leuk voor je paard en krijgt hij geen hekel aan wedstrijden/ op reis gaan met de trailer.

Veel succes! OK dan! Waar ga je trouwens starten? Ik wist niet dat er volgende week ergens een wedstrijd was. Ik had me ingeschreven voor de wedstrijd bij de Kalverhoek maar die is afgelast...

Grtn.,

Bianca

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 01:54

Volgorde is inderdaad zoals vermeld staat op het inschrijfformulier.

Marjan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:19

Dank je wel Marjan. Wat een service Haha! al antwoord voordat het mailtje weg is *LOL* Handig hoor, Bokt!

Afijn, we zien wel hoe het gaat. Ook je dag goed indelen is iets wat je wel in de praktijk zult moeten leren.

O Bianca, het is op 3 april in Den Ham. De aankondiging is door Missgoldy geplaatst volgens mij, dus als je even op haar naam zoekt op Bokt, kom je 'm wel tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:20


Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:15

Sonja schreef:
Leuk om te weten, maar wat ik liever weet is hoe je je dag plant? En hoe ga je om met de tijden van de trail?


Sorry...

Ik zie dat je inmiddels al heel wat antwoorden hebt gehad.
Ik heb mijn laatste wedstrijd even gebelt de dag voor de wedstrijd om te vragen als hoeveelste ik zou starten ( begon met trail) en dan gezorgd dat ik ruim van te voren er was zodat ik tijd had voor een kopje koffie, een kort babbeltje, inschrijven en dan rustig opzadelen en inrijden. al met al trek ik daar het liefst ruim een uur voor uit.

Zorg dat je iemand hebt die al groom kan fungeren, jas vasthouden, paard vasthouden, proefje opschrijven, uitstappen. Echt heel fijn!

Succes!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 01:07

Je kunt trouwens 'all-around' starten ook trainen... Voor een paard is het behoorlijk zwaar om meerdere onderdelen te starten (en 3 valt nog wel mee natuurlijk, maar er zijn mensen die zowat alles starten in open én amateur)...
Pak je paard meerdere keren per dag en rijd een minuut of 10/15, zet em dan weer even op stal en train dan weer een poosje... dat kun je uitbouwen naar een keer of 4/5 op een dag. Door dit soort 'interval' training leren jij én je paard in een kortere tijd 'showready' te zijn en toch rustig te blijven ondanks de hectiek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:12

OK dan! Dat is een goede tip Francis!
Eigenlijk zo simpel, dat je d'r zelf niet opkomt. Stom, maar dat was dus echt nog niet in me opgekomen!

Volgende week gaan we gewoon eens kijken hoe het gaat. Ik heb al lang niets meer serieus gedaan, dus ik ben al heel blij als ze volgende week braaf is; geen feestje gaat bouwen tijdens de galop in de HS, niet springt over de jog-overs (of wat er dan ook ligt) tijdens de trail, en als ik haar een beetje bij me kan houden in de reining. Ik verwacht namelijk dat ze lichtelijk krankzinnig wordt tijdens de reiningproef. Maar ach, als je 't nooit probeert zul je 't nooit weten, en misschien vrees ik iets wat er niet komt....

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:00

Ik ben het met HollyBollie en francis eens. Zow zou ik dat ook doen.

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:40

hey, dat is wel een heeele goede tip francis ga ik volgend jaar zeker doen Lachen