Twijfels over inrijden...........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Twijfels over inrijden...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 13:23

Er zijn de afgelopen tijd nogal wat topic's geweest ivm het te vroeg in rijden van jonge quarters/paint's/appalosa's etc.

Maar nu begin ik ook sterk te twijfelen! Ik heb een geschikte trainer gevonden die mij goed ligt. En zijn theorie is elk paard is verschillend de
ene rij je in bij 2.5 de andere 3.5 jaar. Dat ligt eraan of het paard fysiek en lichaamlijk er klaar voor is.

Maar Dusty is op 3 july 2001 geboren dus ze word dit jaar 3. Is het dan nog te vroeg. Of zou ik de trainer even laten kijken. Wanneer weet je wanneer een paard er niet klaar voor is?

Het longeren pakt ze netjes op, ze leert snel. Maar als ze in de wei staat dan is ze nog zo speels. Is in mei training dan te vroeg?

*zucht*

Ik hoop op veel reacties en wat meer duidelijkheid voor Dusty en mij!

Alvast heel erg bedankt voor de reacties en eventuele tips.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:25

Het kan toch geen kwaad om gewoon nog even een paar maandjes te wachten? Lachen

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:27

ik zou idd ook nog die 3 maandjes wachten. het heeft toch geen haast? je kunt er nog zolang op rijden. gewoon lekker wachten tot ie echt 3 is.
dan zit je altijd goed.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:30

Tsjah hoe leg je dat uit!

Met mijn paard ben ik begonnen met zadelmak maken toen hij 2,5 jaar was. Dat pikte hij heel leuk op maar ik merkte gewoon dat hij nog te speels was. Dus hij ging het land weer op!! Ik heb het toen hij drie was nog een paar keer gedaan en toen was hij ook nog te speels. Uiteindelijk ben ik voor het eerst op hem gaan zitten toen hij 4 was. Hij was er toen pas klaar voor en was volwassener!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:59

Ik denk dat je het verschil moet zoeken in trainen of zachtjes inrijden.

Ik rijd nu 2x per week 5 tot 10 minuutjes. Dit is met name stappen en een klein beetje draven. Hij heeft er wel lol in. Maar is ook nog reuze speels dus doe ik ook een hoop grond-dingen; wandelen enzo.

Ik ben iets eerder begonnen (Digger wordt 23 mei 3 jaar) om de voorjaars testosteron rush voor te zijn Haha!

Ik denk dat je heel goed naar je gevoel moet luisteren, als je zelf denkt dat ze er nog niet klaar voor is, gewoon even wachten. Er is inderdaad niks mis met nog een paar maandjes. Dan ben je al vroeg genoeg. Neem vooral de tijd.
Ik merk ook dat als je paarden een paar weken "vakantie" geeft, ze al het voorgaande wat ze geleerd hebben daarna supergoed uitvoeren.
Alsof ze er over na hebben kunnen denken en het leuk vinden om het nog een keer te doen.
En geniet er vooral van, laatje je niet leiden door andere die zeggen dat het allemaal nu moet. Niks moet nl. Knipoog

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:04

vera schreef:
(Digger wordt 23 mei 3 jaar)


Schaam je!!!! Hij is 27 mei jarig!!!! Duh......... Ach gut

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:11

FlyingHigh"]
[quote="vera schreef:
(Digger wordt 23 mei 3 jaar)


Schaam je!!!! Hij is 27 mei jarig!!!! Duh......... Ach gut
[/quote]
Whoehahahahaha!!
Typfoutje Lips are sealed Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:16

De pest is dat dergelijke mensen naar de buitenkant kijken. Of 'ie lekker dik in z'n spieren/vlees zit. Maar dat zegt geen moer. Je ziet de botten, pezen, gewrichten en groeischijven niet.
Daar worden mensen zich vaak pas (te) laat van bewust. Omdat het paard slijtageproblemen krijgt bijvoorbeeld.

Je moet 't zelf weten, 't is jouw paard. Maar ik ben van de oude stempel en rij pas in vanaf 4.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:25

Ik heb een levensmotto overgenomen van een vriendin...
"Bij twijfel niet handelen".
Het is verbazend hoe vaak en in verschillende situaties dit toepasbaar is... zo ook in dit geval denk ik.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:38

Sonja schreef:
Je moet 't zelf weten, 't is jouw paard. Maar ik ben van de oude stempel en rij pas in vanaf 4.


Ik denk dat jou oude stempel, straks door iedereen gehanteerd gaat worden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:44

GoedVetMan schreef:
Ik denk dat jou oude stempel, straks door iedereen gehanteerd gaat worden.

Hoezo???? Ik volg je niet Verward Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:23

GoedVetMan"]
[quote="Sonja schreef:
Je moet 't zelf weten, 't is jouw paard. Maar ik ben van de oude stempel en rij pas in vanaf 4.

Ik denk dat jou oude stempel, straks door iedereen gehanteerd gaat worden.
[/quote]
ik hoop het, maar ben bang van niet...

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:38

je kan beter nog een jaartje wachten dan er nu al mee beginnen, dan zit je iig goed Lachen ik ben voor in rijden bij 3 jaar of ouder

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:46

Hoi,
Ook ik ben van mening, dat je rustig aan, spelenderwijs wel kan gaan oefenen met haar.
Dat doe je trouwens al, zag ik op de (leuke!!) foto's.
Maar, rustig aan, dan breekt het lijntje niet. Als je haar nu de rust gunt, heb je daar jaren later nog plezier van.
Dat kleine jaartje wachten maakt geen bal uit, en bovendien schijnen de meeste paarden die later ingereden worden, langer mee te gaan.
Succes met het nemen van jouw (misschien toch niet zo'n moeilijke?) beslissing.
Afbeelding Donjaja.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:06

Persoonlijk vind ik dat het er ook veel mee te maken heeft met wat je gaat doen wanneer het dier is ingereden. Ga je haar inrijden en dan 6 maanden lang heel rustig een paar keer per week een half uurtje rijden? Dan zou ik zeggen, die 2 maanden eerder kan je best beginnen, mits dat ook rustig is.
Of ga je eenmaal ingereden direct "aan het werk" en trainen richting een wedstrijd? Dan zou ik haar zo lang mogelijk de tijd geven.

Nu ligt het ook aan jezelf. Weet je zeker dat je het geduld hebt om haar niet te "overvragen" in het begin en het ECHT rustig op te bouwen? Of weet je van jezelf dat als alles goed gaat je moeite zult hebben je in te houden?
In het tweede geval (wat helemaal niet erg is, zolang je maar eerlijk kan zeggen dat het zo is) zou ik ook wachten.

Ik rij de mijne rustig wat eerder in, maar weet uit ervaring dat ik niet dagelijks zit te springen om erop te gaan zitten. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die dan zo graag willen (nogmaals, is niks mis mee) dat ze in het begin te veel vragen met een te jong paard omdat het juist zo goed en braaf gaat.

Hoe weet je of je paard er klaar voor is? Dat is een moeilijke vraag, ze zal in Mei echt niet duidelijk "anders" zijn als in Juli. Ga er maar gewoon vannuit dat ze het zniet zo goed aan zal geven. Zeker een braaf werkwillig paard vindt alles leuk, maar die weet niet wat de eventuele gevolgen zijn als je teveel doet, jij wel.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:09

vera"]
[quote="GoedVetMan"]Ik denk dat jou oude stempel, straks door iedereen gehanteerd gaat worden.
[/quote]
Hoezo???? Ik volg je niet Verward Haha!
[/quote]

[quote="ArwenLune"]
[quote="GoedVetMan"][quote="Sonja schreef:
Je moet 't zelf weten, 't is jouw paard. Maar ik ben van de oude stempel en rij pas in vanaf 4.

Ik denk dat jou oude stempel, straks door iedereen gehanteerd gaat worden.
[/quote]
ik hoop het, maar ben bang van niet...
[/quote]


Wat ik denk is, dat het nog even moet doordringen tot ieder, dat het start beleid aan het veranderen is. Zelf zie ik het als een overgang fase, met name naar die disciplines toe waar het populair in is om de jonge dieren in te starten. Natuurlijk is het zo dat het e.e.a. flink hier door op zijn kop gezet wordt, en dat zij met name in Amerika er de grootste moeite mee zullen om op een juiste manier, dit beleid in hun cultuur een plek te geven. Ik zelf ben een groot voorstander van de regels die er nu gelden, het starten van paarden van zes jaar en ouder.
Dus ik denk ook, om maar even terug te komen op de stempel van Sonja, dat deze gebruikt gaat worden door iedereen, en dat ertussen nu en vijf jaar behoorlijk wat veranderingen op dit gebied zichtbaar gaan worden. Zoals altijd is het weer hetzelfde liedje, wij weten met zijn alle dat de regel er aan komt, en als de regel in uitvoering is, er altijd een periode aanbreek waar het spreekwoord vandaan komt, noot breekt wetten.
Eigelijk hoefde er geen noot te zijn, als er door de mens in dit geval er beter op geanticipeerd was, maar goed ook hier geld weer voor, eerst zien en dan geloven. Dus zijn er nu alweer uitzonderingen gemaakt, omdat niet iedereen een paard bezit op niveau van zes jaar of ouder.
Maar uiteindelijk is het een feit dat deze regel er is, en voor die gene die blijven vast houden aan het oude, het ook een feit is of zij hun paard wel heel zullen houden.

Peter

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:28

Ik denk dat dusty en ik het even afwachten, en ik ga nog even denken over jullie reacties.

aleidaaa
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:33

ik wacht ook nog ff af met mijn appie (wordt in mei 2) mijn trainer wou hem van't zomer in gaan rijden .
maar dat gaat mooi niet door!! Haha!
er is nog zoveel andere LEUKE dingen te doen met je paard voor je erop gaat rijden
succes!!

groet'n uut grunn Cool

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:39

aleidaaa schreef:
ik wacht ook nog ff af met mijn appie (wordt in mei 2) mijn trainer wou hem van't zomer in gaan rijden .




Citaat:
maar dat gaat mooi niet door!! Haha!
er is nog zoveel andere LEUKE dingen te doen met je paard voor je erop gaat rijden
succes!!

groet'n uut grunn Cool


OK dan!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:10

aleidaaa schreef:
ik wacht ook nog ff af met mijn appie (wordt in mei 2) mijn trainer wou hem van't zomer in gaan rijden .

groet'n uut grunn Cool


Lekkere trainer heb je, Boos! , het arme beest is dan wel ernstig jong en toch echt nog niet rijp om ingereden te worden.

Groet'n uut Uune

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:51

aleidaaa schreef:
ik wacht ook nog ff af met mijn appie (wordt in mei 2) mijn trainer wou hem van't zomer in gaan rijden .
maar dat gaat mooi niet door!! Haha!
er is nog zoveel andere LEUKE dingen te doen met je paard voor je erop gaat rijden
succes!!

groet'n uut grunn Cool


Lekker hoor voor appie, dat het mooi niet door gaat, goed besluit van je.
Waar ik nou wel benieuwd naar ben wat zijn motivatie was om hem van de zomer al te willen inrijden. Ik leer namelijk graag, dus vandaar deze vraag.

Groetjes Peter

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:48

Meestal is de grootste motivatie dat ze dan makkelijker in te rijden zijn dan dat ze ouder zijn.
Maar ja, andersom krijg je soms ook nog wel eens op je kop Knipoog
Mijn stalhoudster heeft vorige week een 6-jarige onbeleerde fokmerrie gekocht. Advies: veel te oud om nog ingereden te worden dus doe maar geen moeite meer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:55

cornelie schreef:
Meestal is de grootste motivatie dat ze dan makkelijker in te rijden zijn dan dat ze ouder zijn.


Mensen die dit zeggen, rijden niet in maar intimideren. Is een compleet ander hoofdstuk.

Verstandig besluit ladies, om nog even te wachten. Ik hoop dat nog velen jullie voorbeeld volgen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:09

cornelie schreef:
Mijn stalhoudster heeft vorige week een 6-jarige onbeleerde fokmerrie gekocht. Advies: veel te oud om nog ingereden te worden dus doe maar geen moeite meer Haha!


Advies van wie? Ik vind het echt onzin. Kan nog best. Het zal misschien wat meer overredingskracht kosten ja, want een volwassen paard laat zich niet zo makkelijk overdonderen en intimideren als een jonkie. Maar een trainer die zegt dat het niet kan, aan zo iemand zou ik ernstig gaan twijfelen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:01

Ik vind het ook grote onzin hoor Knipoog Dit (ongevraagde) 'advies' kwam van een toch wel gerenomeerde trainings/handelsstal hier in de buurt. Dus we gaan daar gewoon rustig mee aan de slag net als ieder jong paard. ( maarre, zij 'intimideerd' mij eerder met haar hoogte van 1.69 Haha! )