Een hand of twee handen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Een hand of twee handen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:42

Even een paar vraagjes over wedstrijden...

Ik zat er over te denken om eens een Pleasure wedstrijdje te starten, gewoon voor de lol. Maar hoe zit dat nou met het rijden op een of twee handen?

En zouden paars en beige staan op een zwarte met hoge witte sokken? Ik wilde een beige hoed, donkerpaarse blouse, beige broek en een donkerpaarse hoes om een van mijn pads (ik = arm Tong uitsteken ). Ik heb roodbruinig tuig. Zou dat staan? [EDIT] En bruine laarzen! Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:46

Als beginner mag je op 2 handen starten.
Roodbruin-tuig met paars lijkt mij geen goede kombi, zou ik eerder voor zwart tuig kiezen . Paars met creme/beige is wel een mooie kleurenkombi.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:49

Hm, ik zat erover te denken mijn zadel een aantal maal te olien om het wat donkerder te krijgen, omdat ik dit niet echt een geweldige kleur vind.
En beige met paars lijkt me een geslaagde combi omdat Sheek vrij donker is, en je met donkere kleuren zo'n sombere combinatie wordt. Bovendien moet je van zwart gebruik maken en flitsende kleuren kiezen... (niet TE flashy uiteraard, dat staat zo aso...)

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:54

Maak van de donkerpaarse hoes om je pad een zwarte of beige.Staat denk ik beter,ook wbt de kleur van je tuig.Was er niet ooit ergens zo'n site waar je de kleurencombi's kon maken,van kleding en kleur paard?Sugarmiss,ongeveer 2 jaar geleden,weet je nog??
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 21-03-04 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:55

Ja, die site heb ik uitgebreid zitten bewonderen... Tong uitsteken

Een zwarte pad op een zwarte, is dat wel zo'n goed idee? Ik vind dan altijd dat de pad zwarter is dan de zwarte... Lips are sealed

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:57

Haarbal schreef:
Ja, die site heb ik uitgebreid zitten bewonderen... Tong uitsteken

Een zwarte pad op een zwarte, is dat wel zo'n goed idee? Ik vind dan altijd dat de pad zwarter is dan de zwarte... Lips are sealed

heb ook al beige ervan gemaakt!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 19:59

Knipoog

Dat zou idd beter staan. Misschien met een paars biesje oid?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:15

nee alleen beige dan!
less is more Knipoog of hoe dat spreekwoord ook was Schijnheilig

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:19

Maar goed, in principe mag ik dus op twee handen starten. tenzij het een shank is toch, dan moet je toch op 1? Want ik heb er nu tijdelijk een shank in omdat meneer me compleet de gek aan stak... Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:21

Dan moet je op een hand.
Ik denk dat je, voordat je ueberhaupt aan je outfit gaat denken, eerst nog maar een keertje moet nadenken of je echt mee moet gaan doen. Haha!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:24

Ach, ik was zo eens even aan het denken geslagen. Is altijd leuk om daar eens even over na te denken. En een pleasure-proefje kan hij wel, nu.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:33

Ik heb genoeg mensen op een hand zien starten omdat ze op shanks reden, en de paarden met hen de bak aan zien vegen.
Bedenk wel dat een wedstrijd ook voor een paard een positieve belevenis moet zijn, en jij als ruiter moet dan ook maar hopen dat hij niet teveel dingen flikt waardoor een volgende wedstrijd voor jouw op hetzelfde fiasco kan uitlopen. Op het moment dat je in moet grijpen lig je eruit. Op het moment dat je niet ingrijpt heeft hij na een paar keer door dat hij je tijdens een wedstrijd gigantisch te grazen kan nemen. En dat krijg je er nooit meer uit!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:34

En als je nu redeneert dat je het alleen maar voor de lol doet, en dat het je verder niet kan schelen: je verknalt het ook voor je mederuiter in de rijbak, als je paard met je aan de hol gaat.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:37

Nou, ik ga iig niet op een shank starten! Mijn D-ring is nog in bestelling, en op de engelse sprenger watertrens waar ik hem op had, naaide hij me waar ik bijstond als ie geen zin had. Dus, even een kleine heropvoedingscursus op de shank + martingaal... jammer maar helaas voor hem.

Over het wel of niet ingrijpen op een wedstijd, ik lig er liever uit dan dan mijn paard doorkrijgt dat hij op een wedstijd "zijn gang kan gaan". Hij is het type dat dat meteen door heeft en er dan gebruik van maakt...

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:37

Cassidy schreef:
En als je nu redeneert dat je het alleen maar voor de lol doet, en dat het je verder niet kan schelen: je verknalt het ook voor je mederuiter in de rijbak, als je paard met je aan de hol gaat.



OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:39

Haarbal schreef:
Dus, even een kleine heropvoedingscursus op de shank + martingaal... jammer maar helaas voor hem.


Shank en Martingaal NIET samen gebruiken!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:40

Hm, waarom niet? (*insert blondie smilie*)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:56

Een Martingaal, mits goed afgesteld, treed niet in werking als het paard zijn hoofd daar houdt waar hij hem normaal moet houden. Correct afgestelde running martingaal betekend dus in dit geval de ring tot aan het bovenste topje van zijn schouderblad, of tot aan de overgang van kaak naar hals bij ontspannen houden van hoofd en hals. Als je paard zijn hoofd omhoog gooit, treed de martingaal in werking en krijg je een soort hevel werking.

Een shank werkt in op de de mond kin, al naar gelang de lengte en de vorm van de scharen meer of minder hard, als je de teugels aanneemt. De scharen moeten een hoek maken van 45 graden (in dit geval dus ook moet de ketting goed staan afgesteld) en als je een stang met shanks in hebt via de poort ook nog op het verhemelte. Door het gebruik van een martingaal verandert de hoek van de hand via de teugel naar het bit. Als het aannemen van de teugel bij een shank al meer dan dubbel zo hard aankomt dan bij een gewone trens, dan is het resulktaat bij gebruik van de martingaal en tegelijkertijd gebruik van een shank nog harder, zonder dat je het nodig hebt.

Minder is soms meer. Grijp niet steeds naar zwaarder materieel en harder bitten, want dat is de oplossing niet. Terug naar trens, en martingaal. En voor de rest, niet trekken als hij aan de hol gaat, want dat wint hij alleen maar.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:02

Punt is dat hij zijn kop in de lucht gooide en ertussen uit peerde in de galop. De martingaal is goed afgesteld, maar ik zal hem er eens afhalen. Hij heeft een hele poos niet meer gedaan, dus ik kan dat ding er eigenlijk wel weer eens afhalen idd... Het was wel meteen over met racen toen hij door had dat ik nog wel een rem had met een martigaal eraan.

Ik ben niet iemand die alsmaar zwaardere bitten e.d neemt, maar in dit geval was het echt nodig, omdat hij gebruik maakte van het feit dat hij een tank is. Bovendien, als straks mijn D-tje er is, gaat die eraan, want ik vind die shank eigenlijk veel te scherp.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:09

Heb je nog een gewone watertrens liggen? Waarom die je die er niet aan?

[UZ] (NH) indirect rain (remmen zonder trekken)

Als je paard hem peert in galop dan helpt de one-rein stop beter dan alle andere attributen die je aan je paard kunt hangen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:19

Hm, das een idee...

De trens die er eerst inhing is te smal... Beetje onduidelijk, maar hij is te smal. Afbeelding

Wat zou beter zijn, die er weer in met de martingaal, of die maar weer eens proberen zonder martingaal (en ik als de dood dat hij hem peert? Knipoog ) of op alleen de shank tot de ruitersportzaak belt dat mijn D-trens er is?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:21

Een watertrens (misschien kun je ergens een ander lenen) , martingaal, NEUSRIEM (:j) de one-rein stop en voor de rest GOED les.

En zet die wedstrijd maar uit je hoofd...als je nu al tegen deze problemen aanloopt, moet je daar eerst aan gaan werken.

Ik zou persoonlijk niet de te krappe watertrens gebruiken, want dat doet hem pijn. Misschien kun je de teugels wat hoger aan de shank bevestigen?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:26

Nou, hij doet het al tijden niet meer, maar stel dat hij het doet, dan komende eeuw geen wedstrijden.

Neusriem is het probleem niet, daar maalt hij niet om, hij houdt zijn mondje netjes dicht, en verder dan het dichthouden van de mond zie ik het nut van een neusriem niet. Ja, een betere aanleuning, en een rustiger handhouding, betere inwerking, maar hij opent zijn mond niet.

Ik wilde Petra Rosler bellen, maar waarschijnlijk zit ze bomvol zoals gewoonlijk. Ed Goossen wil ik niet, zijn methode botst met de mijne... Uhm, wie zit er verder nog in Twenthe? (en ik ben ook maar een arme student!)

(Ik had les van Petra, tot mijn lesmaatjes verhuisden en les enigzins onbetaalbaar werd.)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:28

Cassidy schreef:
Ik zou persoonlijk niet de te krappe watertrens gebruiken, want dat doet hem pijn. Misschien kun je de teugels wat hoger aan de shank bevestigen?



Dat kan idd voor even, maar dan hapt hij in de shanks... Ik denk dat ik maar eens achter mijn D-trens aanbel, misschien zijn ze me vergeten?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:29

Mijn merrie hapt ook in de shanks, ook al heb ik de teugels aan het goede gaatje zitten. En ik ken er meer die dat doen.

En even bij de ruitershop laten weten dat je er nog bent kan iig geen kwaad.