tips voor wit paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 22:10

Hoi,

Ik heb een vraagje. Misschien kan iemand mij helpen. Ik heb een Paint met veel wit. Ik probeer haar zo veel mogelijk buiten te zetten, als het weer het tenminste toelaat, maar daarnaast wil ik ook weer graag wat wedstrijden gaan rijden. Voor de wedstrijden moet ze natuurlijk mooi wit zijn, maar mijn paard vindt het leuker om vooral wat viezer te zijn. Dat is dus ook altijd een ramp voor een wedstrijd, want hoe schoon ik haar ook maak en hoe schoon ik de stal ook maak, ze zoekt altijd wel een mesthoopje op om in te liggen. Maar goed. Ik wil haar dus voor wedstrijden wassen, maar dan wel op zo'n manier dat het haar beschermende vetlaag niet aantast. Dit omdat ik haar veel buiten wil hebben en het liefst zo veel mogelijk zonder deken. Heeft iemand een gouden tip? Ik heb geen wasplaats of zo, ik was haar gewoon met een emmertje met warm water. De laatste keer heb ik het met baby shampoo gedaan. Dit ging ook redelijk, maar misschien is er wel iets anders op de markt waar jullie ervaring mee hebben.
Ik hoop op jullie reactie.
Groetjes, Francisca

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 23:30

Vloeibare groene zeep. Natuurlijk product en maakt super schoon. Voor eerste hulp bij mestplekken gebruik ik maizena. Als de mestplek al droog is spray ik em heel iets vochtig (niet echt nat!) en breng met een zachte borstel flink wat maizena aan. Goed inborstelen en daarna uitborstelen...schoon!
Werkt beter tegen vlekken als kalk- of talkpoeder en is nog goedkoop ook:)

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 23:40

Ik gebruik zomers wel eens van die paarse shampoo (voor grijs en wit haar) Hier worden ze heel mooi wit van. Maar dit kan alleen als je je paard dus echt helemaal kan wassen, dus moet het wel wat warmer zij dan nu. Maar het zal wel niet zo goed voor de vetlaag zijn!
Die tip van de maizena moet ik ook eens uitproberen, mijn appaloosa, met heel veel wit, is ook zo'n lekkere viespeuk!

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 10:28

Als ze schoon zijn heel goed inspuiten met mane & coat conditioner. Op die manier heeft het vuil minder 'grip' op de haren.

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 13:04

droogshampo werkt ook. Wel niet zo goed, maar het laat de vetlaag met rust. Alle zeep produkten tasten de vetlaag aan. Moet je nu toch wassen met zeep, kan je vet weer aanbrengen door het inwrijven met echte, ongewassen schapenwol. Dit is erg vet en laat zo een vetlaagje achter in de haren van je paard. Is natuurlijk niet zo goed als zijn eigen vetlaag, maar beter dan niets.
Effe het nadeel hiervan, Echte, ongewassen schapenwol stinkt, en nog niet 'zo'n beetje, vooral als het van een bok is.
Je moet er iets voor over hebben.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 13:50

Er is ook iets in de handel in spuitflacon, van equiflex geloof ik, een groene fles is het. Speciaal voor witte paarden. Opbrengen, inwrijven met keukenpapier en even laten drogen. Uitborstelen en klaar! Werkt bijna net zo goed als wassen met zeep.
Ik heb voor de ergste modder en mestvlekken zo'n hard blokje, weet ff niet hoe t heet..gaat ook lekker, wordt alleen steeds kleiner....
Aangezien ik dacht een donkergrijze appie gekocht te hebben, die nu in een witte teddybeer veranderd is, komt het spul me weer goed van pas..
*LOL*

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 17:46

Dat is een 'slik and easy' blokje, Jac.
Ik zie mensen bij ons op stal er ook mee in de weer als ze weer vlekken uit hun wiite paarden halen. Schijnt inderdaad heel goed te werken Vork

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:37

Dat blokje is echt een uitvinding! gebruik hem elke dag. De andere middelen die hier genoemd worden gebruik ik trouwens ook wanneer dat kreng van mij besloten heeft om zichzelf weer eens passende make up te geven. De zilver shampoo is mijn favoriet.

Zou zeggen probeer ze eens uit. Maar dat blokje is naar mijn mening echt een must in je poetskist! Knipoog

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-01 22:20

Hoi,

Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik heb zaterdag een wedstrijd, dus ik ben benieuwd hoe wit ik mijn "liever in de mest liggende paard" krijg.
Groetjes, Francisca Party!!

blue
Berichten: 18
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 17:25

ja als je je paard niet zo graag wil inpakken, is dat lastig. Maar wat ik zou doen is een dag voor de wedstrijd je paard lekker wassen, en dan een slikker om zijn hoofd doen, en daarna een lekker dekentje op, en daarna nog een staartzak in zijn staart. Dan blijven ze vrijwel het schoonst. Sigaar

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:31

hoi,
ik heb jaren mijn schimmel geshowd en hij was latijd spierwit!
hoe? gewoon de dag er voor gewassen met warm water en de goedkoopste badschuim bij de drogist!
na het wassen een zweet deken om en na een uur een winter deken, transport beschermers, en een staartzak!
z'n manen in de vlecht en veeel anti-klit gebruiken.
veel stro/houtmot in de stal en altijd een wit paard op de show!
wellicht dat warm water beter schoon maakt dan koud water want ik krijg hem altijd wit.
succes groeten silvia

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:48

Ik heb zelf een witte appaloosa en nou hoorde ik van mijn buuf (tinker) dat je houtskool moet verpulveren.
Dit moet je op de vacht smeren even intrekken en dan uitborstelen.
Het schijnt heel goed te werken.
Ik ga het binnenkort iig proberen.

groetjes,
linda