Update over inherited Quarter Horse disease

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Update over inherited Quarter Horse disease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 11:39


DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:11

Christina bedankt voor je link. OK dan!
Vervolg op [WN] Nieuwe ziekte in QH's: Hyperelastosis cutis
Een stukje met wat meer info:
Citaat:
Research into the disease known as hereditary equine regional dermal asthenia (HERDA; also known as hyperelastosis cutis, HC) is also proceeding at the University of California, Davis. The research is headed by Stephen White, DVM, Dipl. ACVD (dermatology) and has a four-part focus.

USED WITH PERMISSION OF DR. STEPHEN WHITE

A typical sore from hyperelastosis cutis, or hereditary equine regional dermal asthenia.

The first part collected information and skin samples from more than 50 horses which were examined at veterinary schools including UC Davis and Colorado State University, and by private practitioners. "We looked at clinical signs and histopathology of the skin to see if there were distinguishing factors to help diagnose these cases," says White. That phase has been completed and a paper on the results has been accepted for publication by a scientific journal, he says.

"We looked at different staining techniques to see if we could find out if some of the collagen and elastin fibers were abnormal,” he says. “But our pathologists, looking blindly at biopsies of 46 of these horses and 10 normal horses, were not able to see any difference between groups using the staining techniques.

"We mainly diagnose this disease by seeing clinical signs--lesions over the back and sometimes the sides of the neck, and separation in the deep dermis,” White explains. “But not seeing these signs does not rule out the disease."

Part two evaluated pedigrees on horses diagnosed with this disease to try and establish a mode of inheritance. The geneticists concluded that it is autosomal (inherited equally by both males and females) recessive (both parents must have the gene and pass it to the foal in order for the foal to develop the problem).

Part three is seeking to develop a test for this trait. "Rather than having to guess at the bloodlines that carry it, we will be able to definitively show if an animal is a carrier,” says White. “If we have any doubt about a horse with lesions that look like HERDA (also called HC), we can test to see if that animal does have this disease. Usually it's easy to diagnose, once you've seen a few."

But since it's not a common disease across the whole horse population, some veterinarians have not seen it.

"We are still working on this phase; our geneticists tell us it will be two or three more years,” says White. “Looking for differences in the genes is like looking for a needle in several haystacks. We are trying to find where these animals differ in their DNA from normal horses. If we can work backward from that, looking at blood from their parents, we hope to find the defect. The parents should have half the defect (one normal allele and one abnormal) whereas the offspring inherited the two abnormal ones."

Another part of the research, which White is doing in conjunction with Ann Rashmir, DVM, MS, Dipl. ACVS, associate professor of surgery and head of the Hyperelastosis Cutis Research Program at Mississippi State University, involves looking at some affected foals during their first year of life to see if they can find differences in skin biopsies (or on electron microscopy of the biopsies) compared with normal healthy foals.

Ik hoop dat er snel een test op de markt komt zodat duidelijk wordt welke paarden drager zijn.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:13

SugarMiss zou je misschien heel kort willen samenvatten wat er staat? mijn engels is niet zo heel goed en ik ben abng dat ik sommige dingen anders helemaal verkeerd opvat.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:47

Er is gekonstateerd dat paarden komend uit de Poco Bueno lijn drager kunnen zijn van een 'ziekte' genaamd Herda of HC. Dit genetisch defect uit zich doordat de huidlagen niet vast aan elkaar zitten, maar door een beschadiging (of door het zadel) los laat en niet meer vast komen te zitten. Het paard kan dus levend gevild worden. Dit openbaart zich meestal na het 2e jaar als paarden worden ingereden of eerder na verwondingen.

Men heeft er onderzoek naar gedaan nadat bleek dat er percentueel gezien wel erg veel Quarters dit probleem bleken te hebben, zeker omdat er veel met dezelfde bloedlijnen wordt gefokt (inteelt).

Er zijn 2 dragers (ouderdieren) nodig om het defect zich te laten uitten, dus een kans van 25% dat het veulen het ook krijgt, 50% kans dat het veulen ook drager wordt en het dus weer door kan geven.
Er is nog geen test om het vast te stellen, daar wordt aan gewerkt.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:50

nooit van die ziekte gehoort
zo leer je nog is wat Knipoog

hoop ook dat er snel een test voor komt.

mijn paard komt uit die lijn
maar hij is geen hengst meer en heb ook niks bewaard Haha!
dus geen gevaar van mijn paard OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:47

Ik denk dat heel veel paarden afstammen van Poco Bueno (één van de mijne iig).
Misschien dat er binnenkort een lijst komt van paarden die drager zijn.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:17

Waarom komen er zoveel ziekten voor bij Quarters? Ben niet zo thuis in het ras, maar ik heb al gehoord over HYPP (?), OLWS en nu dit.
Is dit ras dan genetisch zo fout?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:24

ik denk dat het komt door inteelt, het paard van een vriendin van mij is ook het produkt van een door haar zoon gedekte merrie. Het lijkt mij niet juist maar het schijnt heel normaal te zijn.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:53

Melanie5 schreef:
Waarom komen er zoveel ziekten voor bij Quarters? Ben niet zo thuis in het ras, maar ik heb al gehoord over HYPP (?), OLWS en nu dit.
Is dit ras dan genetisch zo fout?


OLWS is een ziekte dat gekoppeld is aan een 'paint-gen', dus meer een 'Paintziekte'. Sommige Quarters kunnen het dragen, wanneer ze het paintgen dragen (zo is de Paint tenslotte ontstaan).
De andere ziektes komen ook wel in andere rassen voor, maar omdat de Quarter nou eenmaal 's werelds 'grootste' ras is en er een miljoenen industrie van dit ras afhangt, wordt er binnen dit ras ook eerder onderzoek gedaan naar afwijkingen en ziektes. Daardoor lijkt het dat er binnen dit ras meer aan de hand is, maar ik denk dat als het KWPN ras of welk ander ras dan ook zó grondig doorgelicht zou worden als de Quarter, dat er dan ook wel het één en ander naar boven komt.
Daarnaast zijn HYPP én deze nieuwe ziekte ook nog eens gekoppeld aan zéér bekende dekhengsten die veel nakomelingen hebben gegeven, waardoor het bestaan van deze ziekte eerder opvalt. Zou het doorgegeven zijn door een hengst die maar enkele nakomelingen had, dan was het waarschijnlijk nooit ontdekt...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:56

Cookies schreef:
ik denk dat het komt door inteelt, het paard van een vriendin van mij is ook het produkt van een door haar zoon gedekte merrie. Het lijkt mij niet juist maar het schijnt heel normaal te zijn.


Inteelt komt ook binnen andere rassen voor... Zodra er een goed presterende hengst is wordt hier op terug gefokt, ongeacht het ras (en diersoort zelfs... dit komt bij elke diersoort voor waarmee mensen showen en/of sporten... honden, katten, konijnen... noem het maar...)

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:58

Francis"]
[quote="Cookies schreef:
ik denk dat het komt door inteelt, het paard van een vriendin van mij is ook het produkt van een door haar zoon gedekte merrie. Het lijkt mij niet juist maar het schijnt heel normaal te zijn.


Inteelt komt ook binnen andere rassen voor... Zodra er een goed presterende hengst is wordt hier op terug gefokt, ongeacht het ras (en diersoort zelfs... dit komt bij elke diersoort voor waarmee mensen showen en/of sporten... honden, katten, konijnen... noem het maar...)
[/quote]


wat dacht je van de friezen
is ook groot deel inteeld staat ook in het stamboom hoeveel procent inteeld het paard is

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 02:02

Sugarmiss schreef:
Er is gekonstateerd dat paarden komend uit de Poco Bueno lijn drager kunnen zijn van een 'ziekte' genaamd Herda of HC. Dit genetisch defect uit zich doordat de huidlagen niet vast aan elkaar zitten, maar door een beschadiging (of door het zadel) los laat en niet meer vast komen te zitten. Het paard kan dus levend gevild worden. Dit openbaart zich meestal na het 2e jaar als paarden worden ingereden of eerder na verwondingen.

Men heeft er onderzoek naar gedaan nadat bleek dat er percentueel gezien wel erg veel Quarters dit probleem bleken te hebben, zeker omdat er veel met dezelfde bloedlijnen wordt gefokt (inteelt).

Er zijn 2 dragers (ouderdieren) nodig om het defect zich te laten uitten, dus een kans van 25% dat het veulen het ook krijgt, 50% kans dat het veulen ook drager wordt en het dus weer door kan geven.
Er is nog geen test om het vast te stellen, daar wordt aan gewerkt.


Jeetje, dat is nogal wat zeg. Ik hoop dat ze boven water kunnen krijgen wat ze willen weten.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 02:13

Nu vraagt er iemand waarom er zoveel ziekten voorkomen in het ras Quarter Horse. Maar ik neem aan dat ieder ras zo zijn genetische ziekten bezit.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:14

Melanie5 schreef:
Waarom komen er zoveel ziekten voor bij Quarters? ...Is dit ras dan genetisch zo fout?

De Quarter is genetisch niet méér 'fout' dan diverse andere rassen. Vaak wordt een genetische fout pas veel later als zodanig (h)erkent. De schade is dan al aangericht.
Maar wat wel belangrijk is is dat de fokvereniging (de AQHA) het schijnbaar niet interesseert en zeer laks is met het treffen van regels om het zoveel mogelijk in te perken zo niet het doorfokken te verbieden.

Het is dus aan de eigenaren van de ouderdieren om hier serieus mee om te gaan. Hiervoor heb je kennis nodig: van bloedlijnen, bekende genetische afwijkingen/ziektes, de kansen die je loopt om iets door te fokken en de wil om er iets aan te doen.
Helaas ontbreekt die kennis of de wil wel eens als er geld in het geding is.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:46

Sugarmiss"]
Maar wat wel belangrijk is is dat de fokvereniging (de AQHA) het schijnbaar niet interesseert en zeer laks is met het treffen van regels om het zoveel mogelijk in te perken zo niet het doorfokken te verbieden.
[/quote]
Onzin, tuurlijk interesseert het de AQHA wel degelijk. Anders zouden ze ook niet het onderzoek starten.

[quote]
Funded by: American Quarter Horse Association University: University of California-Davis

Title of Study: "A Genome Scan to Identify a Marker Linked to an Inherited Skin Disease in the American Quarter Horse" Start Date: 4/23/2003
Completion Date: 4/23/2004
Description: Inherited Skin Disease in the American Quarter Horse.
Primary Investigator: Danika L. Bannasch
Co Investigator:
[/quote]
Kies maar eens via http://www.equineresearch.net/ en vul maar eens AQHA in bij ´funded by´ Ook bij de overige kunnen ze zelfs nog betrokken zijn.

Of op de aqha site zelf
[quote="AQHA schreef:
UNIVERSITY OF CALIFORNIA, DAVIS

NEW PROJECT - "A Genome Scan to Identify a Marker Linked to an Inherited Skin Disease in the American Quarter Horse"

Principal Investigator(s): Danika L. Bannasch
Amount: $33,673


Ik snap niet waarom dat steeds geroepen wordt dat het de AQHA niet interesseerd Verward Hoe is dan dit verklaarbaar:
http://www.aqha.com/foundation/equineresearch/current.html
Lees daar ook het stukje over het Hypp onderzoek, ook al zoiets waarover geroepen wordt dat het de AQHA niets interesseerd, maar ze zijn wel de genen die de oorzaak opgezocht hebben en een manier om het te testen op de markt hebben gezet en advies uitbrengen over hoe je met een hypp paard om moet gaan. Voor een ongeinteresseerde vereniging vind ik ze toch behoorlijk geinteresseerd!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:13

Interesse tonen door middel van laten doen van onderzoek is iets anders als een fokbeleid uitstippelen/voorschrijven om deze zaken zo snel mogelijk uit het ras te krijgen.
Een regel voorstellen waardoor het nog mogelijk is om tot 2026 met Hypp-paarden door te fokken noem ik laks (JMHO).

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:28

Jeetje, ik kreeg het nieuws net te lezen via een nieuwbrief van 'the horse'. Ongelofelijk zeg!
Hoe reageren de foundation organisaties hierop? Omdat in foundation paarden heel veel Poco Bueno bloed zit, kan ik me voorstellen dat de ziekte bij foundation paarden vaker voorkomt. Of dat zo is weet ik niet. Is er iemand die daar meer van weet?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:00

Sugarmiss schreef:
Interesse tonen door middel van laten doen van onderzoek is iets anders als een fokbeleid uitstippelen/voorschrijven om deze zaken zo snel mogelijk uit het ras te krijgen.
Een regel voorstellen waardoor het nog mogelijk is om tot 2026 met Hypp-paarden door te fokken noem ik laks (JMHO).

Voor je een fokbeleid tegen zoiets uit kunt stippelen moet je eerst weten wat je moet doen om dat te bereiken, of te wel onderzoek.
Dat van dat Hypp-beleid is er nog niet door voor zover ik weet gebeurd dat uitsluiten van Hypp paarden al veel eerder. Er zijn alleen fokkers die protest hebben aangetekend en uitstel vragen. Rotte appels hou je helaas altijd Scheve mond

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 09:34

Ook bij mensen komt het voor:
Het Syndroom van Ehlers-Danlos is een familiaire afwijking in het bindweefsel gekenmerkt door hyperelasticiteit en kwetsbaarheid van de huid, hypermobiliteit van de gewrichten en verhoogde bloedingsneiging.
EDS is geen simpele homogene ziekte maar meer een groep aan elkaar gerelateerde entiteiten, die, hoewel in verschillende graden van ernst voorkomend, dezelfde klinische verschijnselen laten zien.
Drie klinische criteria zijn telkens aanwezig: de rekbaarheid van de huid, de hypermobiele gewrichten en de bloedingsneiging.

Het aantal gevallen van EDS is onbekend. Het is echter niet zeldzaam. Er wordt gedacht dat het de meest voorkomende erfelijke bindweefselziekte is.
De eerste gedocumenteerde casus uit 1682 door Job van Meekeren betreft een 23 jarige Spanjaard. Deze patient kon de huid van zijn borst optrekken tot zijn linker oor, de huid van zijn kin als een baard over zijn hoofd halen en de huid van zijn knie 18 inches omhoog trekken.

Ik zie het al helemaal voor me! Haha!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:22

Het heeft niets te maken met wel of geen foundation.

In het artikel wordt gemeld dat vanuit Poco Bueno 2 dragers bekend zijn, dit zijn Poco Tivio en Poco Lena.
Poco Tivio is de vader van Docs Remedy, Cal Bar, Docs Hotrodder, Fizzabar, Docs Lynx, Docs Prescription, Boon Bar en nog veel meer.
Poco Lena is de moeder van Doc O'Lena en Dry Doc.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:55

Hoeveel % van de Quarters zouden deze bloedlijnen voeren ??

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:25

Hiermee heb je dus bijna iedere quarter "gedekt" (misschien wel letterlijk en figuurlijk).

Wordt dus tijd dat ze snel een test ontwikkelen.........

Groetjes, Gisela

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:48

Tja en daar hebben we die volgens Sugar miss "lakse" AQHA weer voor nodig.
Gelukkig maar zijn ze sneller dan jij denkt en inversteren ze nu al zoals je uit het stukje van Jolande kunt lezen.

We moeten eigenlijk erg blij zijn met een rasvereniging die geld wil stoppen in onderzoek. Ik zit in die onderzoeks wereld en geloof me geen geld geen onderzoek. Het aantal dieren is te weinig voor een Pharmaceutisch bedrijf om iets aan te kunnen verdienen dus doen ze niks!!!!!!!!!!!!

Leven de AQHA, Haha! met al z'n fouten en gebreken, maar die het interesseerd en willen inversteren. Een heel andere instelling dan de meesten andere stamboeken of verenigingen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:33

Ja, leve de AQHA, die wel investeerd in een test, maar verder te laat komt met acties om bijvoorbeeld een ziekte als HYPP uit te bannen. Maar misschien hebben ze van hun fouten geleerd.

Ik ga met SM mee: laten we hopen dat er snel een test komt.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:02

hoeveel paarden hebben deze ziekte nu,echt in absolute aantallen!Iemand een idee?