van dressuurruiter tot westernruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

van dressuurruiter tot westernruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 01:13

Ik rijdt al 16 jaar paard. (recreatie en beetje dressuur) , ik heb een fjord waar mee gemend is, recreatief me gereden is en voltige mee gedaan is. Ik zou graag western willen leren rijden, maar mijn paard kan het niet en ik ook niet.
Is het moeilijk om te leren? Ik bedoel, ik moet het zelf leren en tegelijkertijd moet ik mijn paardje omscholen.

En zou ik het de eerste paar keer op een veelzijdigheids zadel kunnen doen? Want stel je nou voor dat ik het echt niet kan of ik krijg mijn paard niet omgeschoold.... ik wil graag jullie advies hierover

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:30

op zich kan je een "engels" gereden paard omscholen naar de western. ik heb er zelf een aardig voorbeeld van. een KWPN/NRPS merrie die voorheen altijd dressuur gelopen heeft en nu al een aantal jaar western loopt (kijk maar eens in mijn profiel). het "moeilijkste" althans voor mij was het met losse teugel en toch verzameld joggen. en ja op zich heb je een klein nadeel dat zowel jij als je paard het samen moet leren maar onmogelijk nee.
en op zich is het ook geen probleem om de eerste lessen met een veelzijdigheidszadel te doen. dat geeft je ook de gelegenheid in alle rust kennis te maken met de westernsport.

en je paard niet omgeschoold krijgen, mijn bescheiden mening is dat het verschil western/engels met name in de basis niet zo groot is. maar zorg wel dat je goede begeleiding krijgt, en dus zorg voor een goede instructeur . ik zou zeggen probeer het.
alvast veel plezier .

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:35

kan goed hoor Carola. Ik rij nog steeds dressuur en nu ook sinds een paar jaar western op Lanna, mijn paard (zie profiel). Inderdaad zit er in de basis niet zoveel verschil in de hulpen Lachen

Zorg inderdaad wel voor een goede instructeur!
Succes en veel plezier. Het is heel leuk.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 01:38

doe jij het allebei tegelijk? toch niet met hetzelfde paard?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:39

ja met hetzelfde paard Lachen
Gaat tot nu toe heel goed, mocht ik ooit moeten kiezen dan zie ik wel...
Rij L dressuur met winst en amateurklasse western sinds kort

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 01:40

lijkt me moeilijk. geef je dan nooit perongeluk de verkeerde hulpen of zo? of is je paard nooit in de war dan?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:43

haha nee hoor...Lanna weet wat er komt afhankelijk van het zadel waar ik mee aankom. Sommige dingen leert ze dubbel (galop op buitenbeen voor western en galop op binnenbeen me stelling voor dressuur). Stop met been of met been eraf is ook niet moeilijk voor haar. Door het rijden op 1 hand blijft ze voor dressuur ook beter tussen de teugels en ik hoef voor dressuur veel minder been te geven om het zelfde te bereiken.

Uitgestrekte gangen hoeven niet bij de westernsport (of bijna niet) dus daar zit geen probleem. Hooguit bij de spin v.s. keertwendig. Daar ben ik nog niet helemaal uit hoe ik daar verschil in aanbreng.. Maar dat komt ook nog wel Lachen

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 01:46

klinkt leuk. zo kun je bijna elke dag wel weer iets anders verzinnen om het leuk te maken voor je paard
ik ben nl. eigenlijk een beetje uitgeken op het dressuur rijden en wil iets anders gaan doen. western lijkt me echt leuk. ik denk dat ik maar eens wat proeflesjes ga nemen

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:16

heey
western is echt heel leuk om te doen ik heb zelf 4 jaar engels gereden maar was er ook op uitgekeken. ik rij nu bijna 1 jaar western in ruurlo bij sylvia pardijs en dat gaat heel goed OK dan! zo af en toe rij ik nog engels in middels heb ik 2 paarden die ik mag rijden een fjord en een quater de fjord is mijn verzorgpony en daar rij ik trail mee met die quater doe ik reining als ik jou was zou ik voor dat je begint eerst het boek go west van antje holtappel een door bladeren dan zie je al een paar beginselen van het western rijden en kan je je er een beetje wat van voorstellen ik moet gaan nu daag

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 16:04

heeeeej laukjefreak, ik heb ook een fjord. zijn die geschikt voor western? ik bedoel, kunnen ze het lichamelijk goed aan en zo? en bedankt voor de tip over dat boek!!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:42

Ik rijdt zelf een haflinger en ga door NH-training steeds meer western rijden. ( begon met grondwerk, toen kwam er een western zadel en nu komen steeds meer 'westernhulpen') Geen probleem voor pony (zolang hij er maar zin in heeft doet ie het wel Haha! ). Met een fjord moet je ook prima western kunnen rijden, ze kunnen dat best aan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:58

het is eerder de ruiter die omgeschoold moet worden naar western... Levend bewijs zijn Banjer en ik... Banjer kan alles al... nu alleen ik nog... Haha!

Ik ben nu nog volop aan het omscholen, en het is eerlijk gezegd moeilijker dan ik dacht,... ik had gedacht dat ik het met een halfjaartje wel zou kunnen... mooi niet... we zijn nu een half jaar al bezig (of iets langer, weet ik niet meer precies), en ik ben nog steeds een echte beginner.... maar het is wel veel leuker dan dressuurmatig rijden.... Lachen
Belangrijk is wel dat je een goede instructrice hebt... maar dat is met elke tak van sport wel denk ik....

Veel plezier met je omscholing! Haha!

Reki

Berichten: 143
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:15

hai Carola1, je kan ook beter de tijd nemen om te zien of westernrijden wel aan je verwachtingen voldoet en dan met je paard omscholen, dat val niet echt mee maar het kan wel hoor en er zijn zoveel mogelijkheden in de westernsport. veel susses en plezier gewenst OK dan!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:51

En een instructeur is aan te raden Haha! Ik klungel nu al 2 jaar aan, zonder met mijn pony les gehad te hebben (ik zelf uiteraard wel, een hoop zelfs, maar op een paardje die MIJ moest omscholen) en nu lukt het allemaal niet meer. Dus sja, neem les. Ik ben het bewijs dat je les moet nemen Haha! Ga ik zelf nl ook maar es doen Haha!

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:42

Hoi Carola,

De dingen waar je in het begin misschien tegenaan zal lopen zijn:
-Het sturen/ handhouding. De meest dressuuruiters (en hun paarden) zijn in het begin hun balans kwijt omdat ze de constante aanleuning van voren missen. Ook worden de handen vaak te laag gehouden (maar dat doen sommige westernruiters ook...) omdat ze denken het paard hiermee naar beneden kunnen/moeten rijden??? Om de overgang van tweehandig naar eenhandig te maken ben ik er een voorstander van om vanaf het begin af aan al de handen op de goede hoogte te houden (net boven of voor de knop van je zadel).

-De beenhulpen/drijven. Aangezien wij westernruiters lui zijn Haha! vragen we iets met ons been en (behoren dan) op te houden met het vragen als we de gewenste reactie krijgen. Dus als je bijvoorbeeld een overgang van de stap naar de jog/draf vraagt en het paard reageerd netjes en gaat naar de draf, dan hou je op met vragen. Het paard hoort dan gewoon door te lopen in de gevraagde gang tot we "een nieuwe vraag stellen". Op deze manier blijft je paard ook zacht voor je been.

Het leren is echt allemaal niet zo moeilijk, maar het afleren van ingesleten gewoontes wel.

Natuurlijk zijn er ook veel overeenkomsten tussen engels en westernrijden (je doet het allebei op een paard bijvoorbeeld ).

Ik denk dat bijna elk paard omgeschoold kan worden in de westernstijl. Natuurlijk is het ene paard meer geschikt als het andere paard maar dat geldt natuurlijk voor alle takken van de paardensport. Je kunt met een shetlander gaan dressuren en je zal er best wel de B mee doorkomen maar de ZZ kan je wel vergeten (ja, ja, er zijn uitzonderingen). Dus bekijk waar je paard en jij het beste in kunnen ontwikkelen en leuk vinden.

Gelukkig heb je in de westernstijl veel richtingen die je op kunt gaan. Zo is er voor bijna elk paard wel een onderdeel waar hij in mee kan komen.

Groetjes en veel succes!

Bianca

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 02:00

echt hartstikke bedankt voor al jullie informatie. Ik was van plan om het inderdaad eerst een paar keer op een western paard te proberen. Ik denk nl ook dat het erg moeilijk is om het zelf te moeten leren en tegelijkertijd je paard moet leren. Vooral omdat je niet precies weet hoe het moet aanvoelen. Dus ik heb besloten (mede dankzijj jullie adviezen) om maar eens rond te gan kijken waar ik ergens les kan nemen. Hartstikke bedankt!!!!!!