spoor probleem :\

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

spoor probleem :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:22

Ik ben sinds 2 weken mijn 3 (bijna 4) jarige weer met spoortjes gaan rijden (hele zachte soft spurs, speciaal voor jonge paarden).
Ik ben al eerder met spoortjes gaan rijden omdat ze zonder zweep eigenlijk niet liep en met zweep ze uit balans raakte. Hier later weer vanaf gestapt omdat ze (erg) ging bokken naar je been en toen besloot haar eerst heel goed aan het been te rijden. Na een tijdje ging het weer heel goed en liep ze ook zonder zweep vrij lekker door.
Dus toen besloten weer met een spoortje te gaan rijden (omdat als ze niet wilde je dr echt moest 'schoppen' en je haar dus ook uit balans bracht, voor de rollbacks (specifieker en doordraaien) en het begin van de spins).
De eerste week ging het weer heel erg goed, ze reageerde heel scherp en positief op de spoortjes, maar nu, sinds 3 dagen ofzo, is ze weer helemaal dwars naar dr spoor. Ze gaat springen, bokken en gek doen, niet om je eraf te gooien, maar wel om het spoortje te ontlopen.
Het gekke is dat ze het alleen doet als ze iets moet doen waar ze geen zin in heeft of wat ze moeilijk vind, en als je dan je spoortje afdoet doet ze het in het begin ook, maar later is het vrijwel over...
Wat moet ik doen??? Mijn instructeur zegt dat ik ze beter even af kon doen, maar krijg je dan niet hetzelfde probleem dat gewoon herhaald wordt met als resultaat dat je paard er nooit gehoorzaam op wordt?
Of moet ik dr er gewoon doorheen rijden met spoortje/zweep Verward

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:52

Spoortje een paar keer niet om doen en dan een keer weer wel. Maar niet constant met spoor rijden, want je gebruikt hem onbewust meer dan nodig.
Als ze echt niet vooruit te branden is even een keer een zweepje erbij, maar wissel het af zodat ze nergens "dood" voor wordt.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 05:01

Misschien is ze nog helemaal niet toe aan rollbacks en spins. Is misschien ook iets om even rustig over na te denken.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:23

Dit probleem heb ik ook gehad, zonder spoor zo dood als wat, met spoor steigeren, bokken, naar spoor slaan. Durfde er haast niet meer op.... We zijn ermee naar een clinic van Rieky gegaan, volgens haar was er (uiteraard...) niets aan de hand, ik moest me niet zo druk maken! De essentie van het verhaal: stapje terug doen, wel met spoor rijden maar absoluut niet gebruiken, het paardje had angst voor de sporen, als reactie op het bokken ben je maar al te gauw geneigd om je spoor er even in te zetten. Plus dat ik toch weer teveel mijn binnenteugel gebruikte ipv buitenteugel. Wonderbaarlijk, maar sindsdien gaat het eigenlijk weer goed, ben verdergegaan met m'n leadchanges en tempowisselingen en heb het spinnen even laten zitten. Ze is ook pas vier, ik heb de tijd... Dus wat Malabarista zegt kan idd wel de essentie van het probleem zijn. Beetje warrig verhaal, hoop dat je er wat aan hebt, of pb anders even.

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:12

als je je benen nog niet stil kan houden dan ook geen sporen.!! anders gebruik je ze zonder dat je er erging in heb.!!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 23:16

ik kan mn benen best stilhouden hoor Knipoog maar ze doet het ook als ik ze echt niet gebruik (met mensen ernaast om nog extra te kijken...), en soms ook als ik zonder spoor rijd....
Ook nu krijg ik weer allemaal verschillende reacties, en ik heb eigenlijk nog steeds geen idee wat nou eigenlijk het beste zou kunnen werken... Tong uitsteken
maar iig bedankt voor de reacties Lachen

Dancy
Berichten: 165
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:31

Waarom sporen bij zo een jong paardje? dit vindt ik persoonlijk geen goeie beslissing, je had haar eerst gewoon aan het been moeten rijden, nu krijg je de omgekeerde wereld en dat is veel moeilijker om dat weer goed te krijgen, ik zou gewoon geen sporen meer omdoen dan maar meer je benen gebruiken, geduld dat is wat je nodig hebt met een jong paard.

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:42

jaah daar heb je gelijk in..
als je zo jong al met sporen gaat rijden. raakt opengeven moment gewent aan die sporen... als je dan weer een x zonder sporen wilt gaan rijden.. dan zul je merken dat ze niet meer zo goed naar je been luistern zonder je spoor.. mischien kan je het afwisselen.. dan weer een x met sporen en dan weer weer zonder.. om te zorgen dat je paard gewoon blijf luisteren met of zonder spoor.!!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 21:18

Ik rijd haar ook niet altijd met sporen, maar het is meer dat mijn instructeur het wel aanbeveeld aangezien ze wel goed aan het been is, maar gewoon niet zo voorwaarts (ze reageert er wel goed op, maar valt snel weer terug ed), en (zoals eerder vermeld Tong uitsteken) met een zweepje raakt ze behoorlijk uit balans...
Ik rijd haar nu zonder spoortje, maar heb wel het gevoel dat ze me gewoon in de maling zit te nemen, en me gigantisch aan het uitproberen is Haha!

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:12

las je toch zonder sporen wilt rijden maar ook zonder sproren,, en ze is toch niet zoo voorwaarts.. dan kan je als je denk dat ze je in de maling neemt dan neem je gewoon je teugels in 1 hand en dan doe je een teugel op der reed.!! probeer dat dan is.! xx

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:12

ook zonder zweepje wilt rijden.. ( oeps.)

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:17

het is moeilijk voor ons om hierover te beslissen, jij moet het zelf aanvoelen of je met sporen moet gaan rijden of juist niet, en als je gek gaat doen met de spoor, stap dan even van die oefening af, en probeer later weer, net zolang tot ze het een beetje doet, dan belonen en niet verder proberen.

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 19:49

bedankt saskia008, hier kan ik wat mee

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:53

oke Knipoog