foal imprinting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 13:08

In het nieuwste uitgave van de NQHA blad staat de aankondiging van een clinic over foal imprinting volgens de methode Miller op Zaterdag 9 December. op de stal van Barry Schuurman in Amersfoort. Omdat mijn merrie drachtig is en volgend jaar moet veulenen lijkt het me wel leuk om daarheen te gaan. Misschien wel leuk om andere bokkers te leren kennen?
Heeft iemand op deze lijst al ervaringen met deze methode van veulen imprinting en wat vinden jullie ervan?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:27

Zoals met veel dingen:

als je het goed doet heb je er later veel profijt van

doe je het verkeerd dan krijg je later een berg ellende over je heen

er is heel veel over te vinden op het internet, voor's en tegen's

dus bezint eer gij begint Pling

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:06

Hoi, een tijdje terug heb ik er op bokt ook wat over geschreven etc. Ik heb er uiteindelijk heel veel nadeel van ondervonden (mijn paard heeft ook imprinttraining gehad) Dus ik zou het alleen doen als je echt heel goed weet hoe je het moet doen, wat het doel is, en waar je mee bezig bent. Ik had het achteraf gezien liever niet gehad. Maar er is idd heel wat over te vinden op internet. Als je bv bij google.com gaat zoeken vind je er zowel positieve als negatieve artikelen over.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:58

Ik heb ook een van mijn veulens intensief aandacht gegeven net na zijn geboorte. De nacht van zijn geboorte heeft ie geslapen op mijn schoot. Veel aangehaald, alles aangeraakt, aan oren friemelen, onder zijn buik, onder zijn staart, in zijn mond, veel over het hoofd en ga zo maar door. Na een aantal dagen halster- training gedaan en dit consequent volgehouden en met liefde en geduld ging het binnen een paar daagies super! De eerste 3 weken intensief dagelijks met 'm beziggeweest en daarna de weide ingezet en daardoor iets minder aandacht gegeven. Door dit intensieve contact hebben ze snel vertrouwen in de mens, maar ook maar weinig respect als je niet consequent de verboden dingen verbiedt. Zo was ik niet om in te bijten, geen voorbeen mocht me aanraken en tijdens het leiden aan het halster moest ie achter me blijven en geen enkele druk op het halstertouw geven. Een scherpe "NEE" was een waarschuwing, een knal met mijn elleboog tegen zijn schouder was mijn reactie wanneer er bijv. toch in me gebeten werd. Nu is een "NEE" voldoende om hem onder controle te houden en is het een prettig kereltje met respect voor mensen...... *LOL* Dit was geen imprinting volgens de boekjes, maar in mijn ogen heb ik nu een veulen waar je prettig mee om kunt gaan en later goed mee kunt werken. Succes met je veulen!!! Cool

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:00

Ik heb de afgelopen jaren veel jonge veulens in handen gehad en ook imgeprint. Mijn ervaring is dat het bij het ene veulen wel helpt en bij het andere niet. In de loop der jaren wordt je er ook makkelijk in en ga je niet zo heel "voorzichtig" meer om met een veulen. Hij is niet breekbaar en door niet te veel te doen houdt hij toch dat beetje respect voor je wat zo belangrijk is. Het veulen van dit jaar heeft geen imprenting gehad en is echt super mak. Kwam meteen op me af en ik kon zonder problemen een halster aan doen. Hij liep vrijwel meteen mee aan het halster touw. Ook de merrie speelt hierin een grote rol. Als zij accepteerd dat je aan het veulen zit kan je gerust wat met hem doen, maar doet ze dit niet dan kan ze dit weer afreageren op haar kind. Ieder veulen is echt heel anders wat betreft wel of niet imprenten.. Succes..

_________________
Reining, the best sport there is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: seapy op 2001-11-26 19:01 ]</font>

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 23:58

Is er nog iemand die naar die discussie is geweest? Zoals zo vaak had ik me afgelopen Zondag in drieen moeten kunnen delen om alles te kunnen doen wat op het programma stond...Dus ik moest keuzes maken, en ben niet gegaan, maar ik ben wel benieuwd of iemand erheen is geweest en wat hij/zij ervan vond.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cassidy op 2001-12-10 22:59 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 00:34

In de Bit heeft een paar jaar geleden een artikel gestaan over Robert Miller (zo heet 'ie toch?) en zijn imprint-methoden. Er werden een paar voors genoemd en iets meer tegens. Ik denk dat met imprinten meer fout kan gaan dan met 'gewoon' intensief contact met het veulen. Als je leest wat het veulen meteenj na de geboorte over zich heenkrijgt; hij wordt op de grond gelegd en gedwongen te blijven liggen en vervolgens wordt elk lichaamsdeel naar ik las minstens 60 keer achter elkaar aangeraakt totdat hij er niet meer op reageert. En aangezien een paard nogal wat lichaamsdelen heeft ben je met een veulen van nog niet eens een dag oud ontzettend lang bezig. Het gaat er natuurlijk om dat het paard zich overgeeft, want tegenspartelen helpt niet (kan toch niet opstaan). ik zou juist mijn veulen willen leren dat het weliswaar moet luisteren naar de mens, maar dat de mens ook terug luistert. Communicatie dus in plaats van orders uitdelen. Met imprinten ontvangt het veulen jouw signalen wel, maar mag daar niet op reageren en als hij dat wel doet wordt er toch niet geluisterd.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:14

Hoi,

Wij hebben altijd een "gedeelte" van de imprinting gedaan, dus inderdaad niet 15x linkerhoef kloppen, 15x rechterhoef kloppen, 15x linkeroor etcera , maar wel zo'n beetje 5x alles aanraken direct na de geboorte en dat de komende dagen (maar dan weer minder als 5x) herhalen, herhalen...
Ongeveer denk ik, dus net zoiets Flying High doet... Maar ook een beetje op een speelse manier, het zijn tenslotte nog maar "baby's"....
En inderdaad is onze ervaring ook dat de één er beter op reageert dan de andere....
De ene denkt na een week : goh ...jij bent leuk en komt in de stal of de wei vol vertrouwen op je af en de ander is meer op zichzelf gericht, gaat zijn eigen gang en denkt jou absoluut niet nodig te hebben...weer een ander is dominant en komt vol vertrouwen op je af, om jou vervolgens eens "aan te raken" (met zijn achterbeen!!! hihi) Dát mag dus niet... oeps..
Maar consequent zijn in je regels is toch wel het allerbelangrijkste.... met alle dieren & kinderen ook, toch?
Wij hebben dus geen negatieve ervaring v.w.b. een gedeelte v. imprinting te doen....integendeel... alleen reageert elk veulen er anders op...
Veel succes
groetjes Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 19:14

het probleem van het imprinten van veulens is niet dat je precies 15 keer zus en 15 keer zo moet doen.
bij het ene veulen moet je een handeling misschien 12 keer doen en bij het andere 100 keer. ligt aan het charakter van het veulen. vandaar dat je de verhalen krijgt dat het bij de ene wel en bij de andere niet werkt. als het juist gebeurd werkt het namelijk altijd.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:35

hoi,

mmmm...typisch...de videoband die ik gezien heb, legde dat nl. niet zo uit...elk veulen werd op dezelfde manier behandeld, niet de één 15 x en de ander wel 100x...
Ze lieten ook het verschil zien na een aantal maanden bij veulens waarbij ze géén imprinting gedaan hadden, hoe die reageerden op bepaalde aanrakingen en hoe de "imprint" veulens reageerden..
Hier zag je duidelijk verschil in...
Nogmaals... blijft mijn ervaring dat het per dier zal verschillen, je kunt op het moment van geboorte toch niet al zien dat dit veulen wel 100x aanraking nodig heeft???????
groetjes Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 22:02

Colinda schreef:
hoi,

mmmm...typisch...de videoband die ik gezien heb, legde dat nl. niet zo uit...elk veulen werd op dezelfde manier behandeld, niet de één 15 x en de ander wel 100x...
Ze lieten ook het verschil zien na een aantal maanden bij veulens waarbij ze géén imprinting gedaan hadden, hoe die reageerden op bepaalde aanrakingen en hoe de "imprint" veulens reageerden..
Hier zag je duidelijk verschil in...
Nogmaals... blijft mijn ervaring dat het per dier zal verschillen, je kunt op het moment van geboorte toch niet al zien dat dit veulen wel 100x aanraking nodig heeft???????
groetjes Knipoog

ik weet niet welke band je gezien hebt. zelf heb ik er twee gezien van dr. robert miller. in beide banden wijst hij erop, dat het aan het charakter (dominant of niet) van het veulen ligt hoe vaak de handelingen verricht moeten worden, namelijk totdat de weerstand van het veulentje ophoudt en zijn spieren zich ontspannen. en ervaren persoon weet wanneer dit het geval is. en nochmaals, als het goed gebeurd werkt het.
wanneer je ophoud met een bepaalde handeling als het veulen nog tegenspartelt, heb je juist het tegenovergestelde bereikt. namelijk heeft het dier dan geleerd, dat als hij lang genoeg vecht hij success heeft.

mijn eigen merrie is bijvoorbeeld niet erg vriendelijk voor mensen en moet er eigenlijk niets van hebben. normaal gesproken zou haar veulen hetzelfde gedrag moeten vertonen. omdat ik bij de geboorte aanwezig was
incl. veearts en een paar toeschouwers, heeft het veulen het eerste half uur contact met mij gehad (moeders stond in de hoek van de box en snapte het niet helemaal, het was haar eerste veulen, pas toen het veulen hinnikte kwam ze naar haar dochter toe).
dit had tot gevolg dat dit veulen heel erg op mensen gericht is. ze is ook wel eens onvriendelijk of boos, maar nooit tegen mensen, alleen tegen paarden of andere dieren. eigenlijk heeft ze precies hetzelfde charakter als haar moeder, en was ik niet bij de geboorte geweest had ze vast niet zo een mensvriendelijk paardje geworden.