Goede Trainers? Goede Ruiters? Of Goede Paarden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:13

jessiejanes schreef:
.....Nogmaals ,voor diegene die het echt alleen over zichzelf had,gewoon vergeten wat ik hier neerschrijf,niet voor jou bedoeld.


Oke... Lachen Ik ben al oud, dus de Alzheimer heeft bij deze toegeslagen Haha!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:20

asbe schreef:
Ik ken er inderdaad nog wel een paar ( maar ik mag hier geen namen noemen ) waarvan ik denk.... zo kan ik het ook wel. Je koopt een goed paard die door een ander is ingereden.Als je een beetje weet waar de knopjes zitten, presteer je al heel goed. Terwijl als je op een ander paard zit, de bak niet eens binnen komt.



Tja, je moet nog wel altijd de kundigheid hebben om die knopjes te kunnen vinden......

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:45

Ik vind dat alle 'eer' naar het paard moet gaan. En als je jou toppaard zelf getraind hebt vind ik dat je ook een 'top'ruiter bent.

Verder denk ik dat een goed paard nog geen goede ruiter maakt. En een goede ruiter kan niet van elk paard een goed paard maken.

Ook al koop je een goed presterend paard het is ook een hele klus om zelf dat niveau te bereiken. Dus ik vind iedereen die goed presteert zal krijgen wat hij/zij verdiend. Bovendien een goed getraind paard goed houden is niet makkelijk dus uiteindelijk zullen de mensen vanzelf afvallen.

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:57

Francis schreef:
Ach, het is maar net waar je tevreden mee bent denk ik... Als je het nou geweldig vindt om die titel/beker/lint te winnen, no matter what en daar honderden tot duizenden euro's voor neer wilt tellen om je paard te laten trainen/showen door een ander... ga je gang.
Maar ik denk dat ik dan met m'n zelf gefokte/zelf opgevoedde/zelf getrainde/zelf geshowde paardje uiteindeijk veel meer voldoening van m'n resultaten heb dan iemand die z'n punten 'gekocht' heeft... hoe klein mijn resultaten dan uiteindelijk ook mogen zijn.
Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben... Knipoog


Wauw, wat mooi geformuleerd......mijn gedachte ook....ik sluit me hierbij geheel aan!! Als je alles idd zelf hebt gedaan.....mag je met recht apentrots zijn op je eigen gefokte paardje. Mij geeft het idd ook veel voldoening!!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:34

Ik geloof niet dat DennisC hier probeert mensen te beledigen o.i.d. denk dat hij bedoelt: Wat vindt je belangrijk? De bekers / linten / aandacht of het voldane gevoel dat jouw paard / jij dit toch maar even hebben gefikst.
En ik geloof dus WEL dat je -als onervaren / minder goede ruiter - goed zou kunnen presteren met een goed (ingereden) paard.
Toen ik begon met rijden had ik het genoegen te mogen rijden op een paard dat met haar eigenaresse al een aantal keren Nederlands kampioen was geweest. Ik had nog nooit een paard van dichtbij gezien maar had na een paar lessen toch het idee dat ik er al aardig wat van kon en ik weet zeker dat ik op een wedstrijd geen slecht figuur had geslagen.
(dit idee veranderde snel toen ik ook op andere paarden ging rijden)
En wat het overschatten betreft; ik ben ervan overtuigd dat veel mensen in onze tak van sport zich ontzettend overschatten! Iedereen kan zichzelf immers trainer noemen (wat dikwijls gebeurt) Ik heb mensen paarden zien verprutsen omdat zij dachten hem zelf wel even zadelmak te kunnen maken, ik ken mensen die perse een hengst willen ,waarschijnlijk omdat ze dit stoer vinden, maar geen idee hebben wat het inhoudt en bij wijze van spreken een shetlander nog niet aankunnen.
Wat ik wil zeggen is; ken jezelf en je tekortkomingen. En dan zegt mij het aantal behaalde linten niet zoveel.
Mijn mening is dus dat bij goede prestaties de meeste eer toch het paard toekomt.

skybandit
Berichten: 36
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:01

Mischien niet helemaal on-topic, maar dit is mijn visie:

Ik vind dat je een prestatie nooit geheel aan de ruiter of het paard kunt toeschrijven. Natuurlijk kan een “slechte” ruiter met een goed paard tot een goede prestatie komen en andersom, maar dan kun je toch niet zeggen dat het paard (of de ruiter) alle eer toekomt. Paard en ruiter vormen namelijk een team en kunnen niet zonder elkaar.

Maar ik vind wel dat sommige ruiters een beetje veel verbeelding hebben en ik kan me er dan ook mateloos aan ergeren dat er ruiters zijn die vreselijk uit de hoogte doen over hun eigen kunnen, terwijl ze in feite waardeloos rijden. Ook vind ik het ergerlijk dat sommige ruiters hun prestaties overdrijven, ter voorbeeld: iemand wordt bijvoorbeeld tweede (of derde) en zit daar tegen iedereen vreselijk over op te scheppen, maar vermeld er niet bij dat er in totaal maar drie deelnemers meededen.

Ik vind dat je best wel trots mag zijn als je 2e van de 3 wordt (bij 3e van de 3 niet! Want je bent immers laatste, toch? Alhoewel meedoen aan een wedstrijd in mijn opzicht ook wel een hele prestatie is! Maar dan moet je niet vreselijk gaan opscheppen dat je 3e was!), maar als je dat dan aan iedereen verteld, vind ik het wel te prijzen als je er ook durft bij te vermelden hoeveel mensen er meededen.

Echt sommige mensen kunnen toch wel zo uit de hoogte doen, daar wordt ik wel eens kotsmisselijk van. Ik heb zelf al heel veel prijzen gewonnen, maar dat is voor mij niet het belangrijkste bij het meedoen aan wedstrijden. Ik vind wedstrijden rijden gewoon leuk, maar zeg nou zelf: als je een prijs wint, ben je dan gelukkiger dan dat je geen prijs wint?

Tuurlijk is het leuk om een prijs te winnen, maar ik als je totaal niet tevreden bent over je prestatie in de ring en je wint wel een prijs, is dat dan leuk? Dan heb ik het liever andersom, geen prijs maar dan wel met een tevreden gevoel uit de ring komen!
Het belangrijkste is, dat je met een goed gevoel naar huis gaat (je kunt ook best tevreden zijn als je gewoon heerlijk gereden hebt toch?) en als je dan ook nog een prijs hebt gewonnen, dan mag je wat mij betreft “in de wolken” zijn.

Het belangrijkste van de sport is dat je er samen met je paard plezier in hebt!
En bescheidenheid siert de mens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:06

skybandit schreef:
Ik vind dat je best wel trots mag zijn als je 2e van de 3 wordt (bij 3e van de 3 niet! Want je bent immers laatste, toch?


Ik denk dat als ik tiende van de tien zou worden met 80 punten voor m'n reiningproef ik toch wel lichtelijk uit m'n dakkie zou gaan hoor.... Dan ben je geen laatste..... Haha!

skybandit
Berichten: 36
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:12

Sonja"]
[quote="skybandit schreef:
Ik vind dat je best wel trots mag zijn als je 2e van de 3 wordt (bij 3e van de 3 niet! Want je bent immers laatste, toch?


Ik denk dat als ik tiende van de tien zou worden met 80 punten voor m'n reiningproef ik toch wel lichtelijk uit m'n dakkie zou gaan hoor.... Dan ben je geen laatste..... Haha!
[/quote]

Nee gelijk heb je, maar dan heb je me niet helemaal goed begrepen, het ligt er inderdaad ook aan wat voor prestatie je hebt geleverd, ik bedoel als je een supergoede proef hebt gereden mag je zeker trots zijn. Maar als het nou echt helemaal bagger was, ga je dan opscheppen dat je 10e van de 10 was? Nee toch? Mensen die dat wel doen, daar wordt ik niet goed van.
Verder mag je best trots zijn als je aan een wedstrijd hebt meegedaan, maar sommige mensen moeten eens stoppen met zo vreselijk uit de hoogte te doen!

Angels
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 15:21

Ik ben van mening dat het behaalde resultaat toch zowel aan ruiter als paard te danken is. En die mensen die al helemaal uit de hoogte doen als ze 2e, of 3e van de 3 deelnemers worden dat vind ik echt zielig. Het belangrijkste is toch dat je een goed gevoel over je gereden proef hebt?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 15:30

Mijn 1e wedstrijd was ik allerlaatste, maar ik had wel op dat moment zo goed gereden als ik toen kon. Ik was supertevreden. Aan de andere kant ik kan ook een prijs halen een toch zeer ontevreden zijn...omdat ik niet het beste wat ik en Lanna kunnen eruit heb kunnen halen.

Kortom: ik rij vooral voor mezelf! Niet voor de prijzen. Ik vind ze wel leuk, maar de leeftijd dat ik voor de strikjes reed heb ik gehad. Dat is een groot voordeel... Lachen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 15:34

Bij mij krijgt mijn paard alle eer!!!!!:D ze draagt me toch even op haar rug en wilt toch voor me werken. en als iets niet lukt?? dan probeer ik het een andere keer toch nog eens?
als mn paardje zich misdraagt (want ze weet zelf ook wel wanneer ze zich aanstelt en niet) krijgt ze natuurlijk wel even een schreeuw, maar meestal komen er woordjes uit als: goedzo!!. als ze ook maar 1 ding goed doet en ik vraag erom.
ik denk totaal niet aan mezelf en alleen maar ana mn pony (volgens mij is dat af en toe ook niet helemaal goed)... dus alle eer naar mn pony!!!!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 16:49

ik vind dat wie de eer verdient, er van af hangt welke combi...
bv: geweldig paard, geen geweldige ruiter, paard dus.
maar er bestaan geen slechte paarden, alleen maar goede.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 16:54

vamp schreef:
ik vind dat wie de eer verdient, er van af hangt welke combi...
bv: geweldig paard, geen geweldige ruiter, paard dus.
maar er bestaan geen slechte paarden, alleen maar goede.



mee eens

toran
Berichten: 169
Geregistreerd: 15-10-01
Woonplaats: notter

voel me wel een beetje aangesproken !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:22

Francis formuleerd inderdaad heel mooi over hoe ze zich voelt , over haar prestatie's samen met haar paardje . petje af vind ik super !!!
ook een heel mooi seizoen gedraaid , maar ik heb er voor gekozen mijn paardje te laten trainen , koste inderdaad geld , hij heeft een geweldig seizoen gedraaid , en ik heb daar ook mijn steentje aan bijgedragen vind ik .
De reden dat ik dit zo gedaan heb is omdat ik het zelf absoluut nog niet kan en hem zeker de moeite waard vond om op de juiste manier geshowd te worden .
Ik bezit meerdere paarden , en heb een hoop werk een gezin ga zo maar door , ik had het geld er wel voor over , en voel me nu toch supertrots , trots op mijn paard en op zijn trainer , zal dat zoveel verschil maken ?

groetjes Esther, www.rivervalleyranch.nl

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:36

hoi esther ik denk niet dat het uitmaakt ,maar ik denk dat het grote probleem is dat niemand een ander wat gunt!!!!of je je paard nu door een prof laat doen of dat je zelf hard aan het werk gaat.
als je wint dan hebben ze commentaar en als je verliest staan ze te lachen (ene waarom???) ik weet het niet.
ieder doet deze sport na zijn eigen idee maar ze moeten alleen een ander ook wat gunnen!!

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:10

jojo schreef:
hoi esther ik denk niet dat het uitmaakt ,maar ik denk dat het grote probleem is dat niemand een ander wat gunt!!!!of je je paard nu door een prof laat doen of dat je zelf hard aan het werk gaat.
als je wint dan hebben ze commentaar en als je verliest staan ze te lachen (ene waarom???) ik weet het niet.
ieder doet deze sport na zijn eigen idee maar ze moeten alleen een ander ook wat gunnen!!

De reden dat mensen zo doen is volgens mij jalouzie en daar kun je beter boven staan.
Je hebt toch een heel leuk jaar gedraaid en wie weet wordt het dit jaar nog wel beter.
Is toch alleen maar mooi voor de sport als er meerdere ruiters zijn die goed gaan draaien in het wedstijd circuit

toran
Berichten: 169
Geregistreerd: 15-10-01
Woonplaats: notter

ja , daar zeg je wat ..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:19

daar zouden we bladzijdes over vol kunnen schrijven brigitte , en ja daar heb ik dit wedstrijdseizoen , mijn eerste !!! ook last van gehad .
Maar zoals freckles zegt ' daar moet je boven staan ' goed plan dat ga ik zeker doen ben blij met wat ik heb en wat ik nu allemaal mag doen , misschien komt het omdat ik weer een jaartje ouder ben ( wijsheid komt met de jaren , zegt men Knipoog ik doe niet meer mee !!! laat iedereen maar denken en kletsen vindt het wel best , hoop dat ik dit jaar ook weer een paar mooie wedstrijden mag zien met heel veel leuke paarden en blije ruiters !

En natuurlijk niet te vergeten mooie veulens , de camera's draaien alweer , ben zoooooooooo nieuwsgierig , hoop dat alles goed gaat .

Groetjes Esther , www.rivervalleyranch.nl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:36

skybandit schreef:
als het nou echt helemaal bagger was, ga je dan opscheppen dat je 10e van de 10 was? Nee toch? Mensen die dat wel doen, daar wordt ik niet goed van.


Ligt eraan wie het bagger vindt. Wat ik hartstikke goed vind gaan tijdens een pleasureproef, vindt Kim v Manen of Karin v Beckum misschien wel bagger. Mag ik dan niet opscheppen over het feit dat ik het zo goed vond gaan, ook al werd ik laatste van de 10?

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:48

XoNo schreef:
Mag ik dan niet opscheppen over het feit dat ik het zo goed vond gaan, ook al werd ik laatste van de 10?


Zie dit ook niet als opscheppen maar meer als blij zijn dat het goed ging

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 10:22

ja ik heb inderdaad een heel fijn seizoen gedraaid met mijn paard cash!!!!! in dat seizoen heb ik heel veel geleerd samen met mijn paard en ik heb ook veel geleerd over de mede mens!!
ik heb hele leuke contacten opgedaan maar ik ben ook vreselijk teleurgesteld in op en aanmerkingen van andere mensen ondanks dat je daar boven moet staan is het wel zwaar! ik ben namelijk bijna altijd alleen op show en als je dan weer belaagt wordt door bepaalde typjes moet je verdomt sterk in je schoenen staan(het wordt al beter bij mij)
we zijn weer volop aan het lessen en trainen voor aankomend seizoen maar momenteel met een ander paard omdat cash dinsdag naar de kliniek moet (ik hoop dat hij weer gauw de oude is)
iniedergeval een heel goed seizoen voor iedereen en lekker veel trainen en genieten van je paarden!!!! OK dan! OK dan!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:16

toran schreef:
Francis formuleerd inderdaad heel mooi over hoe ze zich voelt , over haar prestatie's samen met haar paardje . petje af vind ik super !!!
ook een heel mooi seizoen gedraaid , maar ik heb er voor gekozen mijn paardje te laten trainen , koste inderdaad geld , hij heeft een geweldig seizoen gedraaid , en ik heb daar ook mijn steentje aan bijgedragen vind ik .
De reden dat ik dit zo gedaan heb is omdat ik het zelf absoluut nog niet kan en hem zeker de moeite waard vond om op de juiste manier geshowd te worden .
Ik bezit meerdere paarden , en heb een hoop werk een gezin ga zo maar door , ik had het geld er wel voor over , en voel me nu toch supertrots , trots op mijn paard en op zijn trainer , zal dat zoveel verschil maken ?

groetjes Esther, www.rivervalleyranch.nl


Bij mij precies zoals bij jou!!! En ik ben me toch trotssss!!!! Ik heb nog niet de kwaliteiten en de tijd om mijn wedstrijd- merrie op hoog niveau te trainen en laat het dus doen door een top- trainster. Zij doet eventueel de rijdende onderdelen want ook dat lukt mij door een technisch mankement en op hoog niveau niet. Halteren doe ik wel zelf en ben trots op onze prestaties. Vanaf eind dit jaar ga ik mijn jonge paard (de zoon van die merrie) wel zelf onder het zadel uitbrengen als mijn technische mankement niet weer opduikt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 03:24

jojo schreef:
maar ik denk dat het grote probleem is dat niemand een ander wat gunt!!!!of je je paard nu door een prof laat doen of dat je zelf hard aan het werk gaat.


Even voor de duidelijkheid... Hoewel ik er dus voor kies om alles zelf te doen en daar veel voldoening uit haal, misgun ik een ander zijn successen zéker niet. Genoeg vrienden en kennissen van mij laten hun paarden, deels of helemaal, trainen of uitbrengen door profs, en ik ben voor hen net zo blij als ze successen behalen als voor mezelf.

Maar je hebt gelijk jojo... veel mensen gunnen elkaar het succes niet. Ik heb achter m'n rug om ook genoeg hatelijke opmerkingen gehoord of 'scheve gezichten' gezien... het lijkt er bij te horen en heeft dus niets te maken met of je je paard zelf traint en uitbrengt of dat je dat laat doen.
"Hoge bomen vangen veel wind" zeggen ze... het zij zo, maar jammer is het wel. Als we elkaar iets meer zouden gunnen, zouden we er allemaal meer plezier aan beleven denk ik.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:13

Francis schreef:
Maar je hebt gelijk jojo... veel mensen gunnen elkaar het succes niet. Ik heb achter m'n rug om ook genoeg hatelijke opmerkingen gehoord of 'scheve gezichten' gezien... het lijkt er bij te horen en heeft dus niets te maken met of je je paard zelf traint en uitbrengt of dat je dat laat doen.
"Hoge bomen vangen veel wind" zeggen ze... het zij zo, maar jammer is het wel. Als we elkaar iets meer zouden gunnen, zouden we er allemaal meer plezier aan beleven denk ik.


AMEN, OK dan!

fancy
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:59

hallo iedereen jullie kennen mij niet omdat ik alleen bokt lees en niet schrijf alleen nu kan ik me niet inhouden op de eerste plaats zijn wij ruiters die met onze quarters in nederland, belgie duitsland en dit jaar mischien ook in zweden wedstrijden rijden samen met onze trainster ook kopen wij goede paarden mischien in jullie ogen dure . maar wij zoeken dan ook paarden die de capaciteit hebben om ook in het buitenland mee te draaien en de kwaliteit is daar een stukje hoger en die paarden zijn dan ook iets duurder mischien ( wat is duur voor een paard) op de tweede plaats waarom is het verkeerd als een persoon streeft naar het hoogste in zijn sport en hij\zij heeft er de tijden het geld voor over om samen met je paard lessen,clinics te volgen bij in onze ogen de betere allround ruiter met in onze ogen het betere trainings systeem wat is daar verkeerd aan en vinden jullie het het ook niet mooi als er een mooie pleasure,trail of hunter proef word gereden en als niemand meer mooie en goede paarden koopt met welke hengsten willen jullie dan dekken ik hoop dat iedereen veel lol met zijn eigen paarden heeft maar laat iedereen A.U.B zelf uitmaken met wat voor paard en met welke instelling we naar de wedstrijden gaan

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:20

dan wil ik ook nog wel even reageren Haha!

ik heb er niks op tegen om een mooi,duur, goed, enz.... paard te zien rijden.
graag zelfs, je krijgt er alleen maar meer inspiratie van.

wat ik wel jammer vind, is dat je tegen woordig met een gewoon paardje bijna niet meer mee kan komen op het nivo van de duurdere paarden.
iets wat natuurlijk volkomen logisch is.

dus uiteindelijk wordt het toch een sport voor de mensen met wat meer geld.

want hoe je je ook het schompes traint op je haflinger , wwk'er enz....
ze kunnen gewoon niet meekomen ten opzichte van en in een bepaalde richting gefokte quarter of paint.

je zal dan een keuze moeten maken.
of je paard verkopen en ook een "duur" paard kopen.
of iedere wedstrijd veel geld uitgeven en tegen beter weten in als bakvulling meerijden.
of geen wedstrijden meer rijden.
of de wat kleiner wedstrijden uitzoeken.

ik kies voor het laatste Haha! want mijn paardjes doe ik niet weg en ze gaan nog steeds vooruit in hun training.
maar op grotere westrijden en in het buitenland zou ik echt de Clown zijn.