Western hoofdstel, gebruiken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Western hoofdstel, gebruiken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 00:17

Heej, wij hebben voor onze pony 3 hoofdstellen.
2 gewone, en een western.

Wij gebruiken altijd 1 van die gewone, en die andere gewone is reserve. Is het erg om af en toe ook een western hoofdstel in te doen en te rijden, of mag je maar een hoofdstel gebruiken?
kus aniek

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:19


baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:22

wrom zouden we dat niet doen? ik bedoel het is dan ook wel weer eens fijn voor b om eens zonder neus riem te rijden of nie?

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:44

Bloos! Ik rijd op een westernzadel met een "gewone" hoofdstel.
Nouja gewoon... is een met diamantjes op de front - en neusriem en aan de teugels. Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:11

baister schreef:
wrom zouden we dat niet doen? ik bedoel het is dan ook wel weer eens fijn voor b om eens zonder neus riem te rijden of nie?


Ik zou niet zonder neusriem rijden (doet de echte westernruiter ook niet) omdat je je paard niet de gelegenheid moet geven om te leren zijn tong over het bit te doen. De neusriemen bij de westernhoofdstellen zijn los te krijgen. En anders kun je die van het Engelse hoofdstel gebruiken.

Voor de rest lijkt het me geen probleem om het hoofdstel te gebruiken, als je maar hetzelfde bit blijft gebruiken. Het zal je pony een zorg wezen wat hij aanheeft, als het maar heel is en goed past.

En nogmaals: niet rijden zonder neusriem. Je creeert een probleem waar je pony anders heel moeilijk vanaf komt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:34

Cassidy schreef:
Ik zou niet zonder neusriem rijden (doet de echte westernruiter ook niet)

Ehm Verward
Wat is dan een echte westernruiter en waarom is het dan verboden in de wedstrijd Verward

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:39

Hmm, ik rijdt met een (Engels) hoofdstel zonder neus- en sperriem en met kinriempje... Verward
Mijn Tinker doet nooit de tong over het bit, maar als je paard dat met een neusriem wel doet, is het misschien niet verstandig om zonder neusriem te gaan rijden omdat het dan nog gemakkelijker gaat Clown
Laatst bijgewerkt door Ann op 07-02-04 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:53

Cassidy schreef:
Ik zou niet zonder neusriem rijden (doet de echte westernruiter ook niet)


Groot gelijk. Ik heb het ook nooit echte westernruiters gevonden, die Rieky, Dave, Henk, Dennis etc etc Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 10:48

Komt nog bij dat een neusriem echt niet voorkomt dat je paard de tong over het bit doet.
Tenzij je dat ding met een ratel vastsnoert Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:15

Sonja"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik zou niet zonder neusriem rijden (doet de echte westernruiter ook niet)


Groot gelijk. Ik heb het ook nooit echte westernruiters gevonden, die Rieky, Dave, Henk, Dennis etc etc Haha!
[/quote]


Heb je ze weleens zien trainen? Op een wedstrijd mag het niet, met neusriem rijden. Maar reken maar dat regelmatig in de inrijring en ook bij de training thuis een neusriem omgaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:18

Romkabouter"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik zou niet zonder neusriem rijden (doet de echte westernruiter ook niet)

Ehm Verward
Wat is dan een echte westernruiter en waarom is het dan verboden in de wedstrijd Verward
[/quote]

Over wat een echte westernruiter is kunnen we hier uren discussieren. Tja, en waarom is het verboden in de wedstrijd? Moet je de heren van de AQHA vragen. Een open mond is een teken van verzet. En je wilt me toch niet vertellen dat je tijdens de training nooit een keertje tegen een punt aanloopt dat jij iets wilt wat het paard niet wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:22

Jawel, maar daarom snoer ik 'm nog niet letterlijk en figuurlijk de mond. Kom op zeg, het is een van de weinige dingen waardoor hij aan kan geven dat de ruiter 'm nu toch echt flink in de weg zit. Mag ' ie?

Maar ik vind dat je een vreemde definitie hebt van een westernruiter. Dat is dus iemand die thuis met neusriem rijdt, en op wedstrijd niet.

Afijn, weer wat geleerd, op een doordeweekse zaterdag... Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:39

Als je paard een keer de mond open doet is het nog niet meteen een gewoonte hoor Haha!
Als ie constant de mond open heeft doe je echt iets verkeerd. Juist doordat je er geen neusriem aan hebt kun je dat goed constateren Lachen

Dus beter zonder neusriem rijden, dan kun je snel zien of er iets mis is

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 19:04

kej tnx

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:16

Geen sms-taal af zo iets, maar graag ABN Lachen