Kuil of hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:16

En wat er met de eiwitten gebeurt in de tijd dat het hooi ingepakt is, vertel je er niet bij, Margee.

Hooi is inderdaad stoffiger dan kuil, puur omdat het niet ingepakt staat en er dus stof bij kan komen. Is je paard hier gevoelig voor, dan gooi je er gewoon water overheen.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:19

Kuil EN hooi

als je teveel kuilvoer geeft dan krijgen ze teveel eiwit en komen ze dun op de mest. Wij doen eerst een grote pluk kuil en daarna 2 plakker hooi. En ze vinden het heerlijk.

Dus als je kuil geeft moet je het altijd gemengt doen met hooi als het de eerste snede is van gras. Anders krijgen ze diaree

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:22

iloveperry schreef:
Kuil EN hooi

als je teveel kuilvoer geeft dan krijgen ze teveel eiwit en komen ze dun op de mest. Wij doen eerst een grote pluk kuil en daarna 2 plakker hooi. En ze vinden het heerlijk.

Dus als je kuil geeft moet je het altijd gemengt doen met hooi als het de eerste snede is van gras. Anders krijgen ze diaree

Ze kunnen het dan wel heerlijk vinden maar eerste snede is niet goed voor ze, tenzij ze een melkkoe willen worden en een paar magen erbij willen aanschaffen!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:23

Margee schreef:
Dat een beetje nat maken met een gieter of tuinslang voldoende is voor stoffig hooi is een sprookje volgens mijn DA. Leuk om jezelf wijs te maken zodat je minder werk hebt en minder koude en natte handen. Hooi moet door en door nat zijn om het stof neer te slaan. Schimmels die er eventueel al in zitten, blijven dus gewoon zitten.

Hierin verschillen de verschillende DA's sterk van mening.
Een 'beetje' water is voldoende om schimmel neer te doen slaan. De bedoeling is gewoon dat het niet gaat zweven als het paard er van eet.
Mijn DA zegt dat te lang in water weken de voedingswaarde snel doet achteruit gaan en geen meerwaarde heeft tegen schimmel.
Als het hooi tijdens het natmaken wat gekeerd wordt en het overal nat is is dat volgens hem voldoende.
Wel moet je het hooi goed 'los' maken (niet onder de neus van je paard Lachen ) en dan pas natmaken.
Los verpakt hooi kun je ook dompelen en even wachten tot de luchtbellen eruit zijn. Maar mijn ervaring is dat dit meer klierderboel geeft als 'mijn' methode met het gietertje of waterslang.

Ik heb een paard met schimmelallergie en doe het zo al jaren én zonder longproblemen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:24

iloveperry schreef:
als je teveel kuilvoer geeft dan krijgen ze teveel eiwit en komen ze dun op de mest. Wij doen eerst een grote pluk kuil en daarna 2 plakker hooi. En ze vinden het heerlijk.


Waarom geef je dan niet gewoon alleen hooi?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:28

XoNo schreef:
Hooi is inderdaad stoffiger dan kuil, puur omdat het niet ingepakt staat en er dus stof bij kan komen. Is je paard hier gevoelig voor, dan gooi je er gewoon water overheen.

Het is niet het neergeslagen stof van een stoffige zolder of zo waar paarden op reageren, het is de schimmel die ontstaat tijdens het fermentatieproces.
Alle hooi fermenteert (gist), daarom mag je ook nooit 'jong' hooi voeren en moet het minimaal 6 weken liggen. Bij hooi wat te vast gebaald is (of te nat opgeslagen) kan het proces niet goed doorgang vinden en blijven de schimmelsporen achter in het hooi in droge vorm. Paarden die ademen het in en als ze hier gevoelig voor zijn reageren de longblaasjes.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:31

Sugarmiss schreef:
Ik heb een paard met schimmelallergie en doe het zo al jaren én zonder longproblemen.


En ik heb een paard dat eiwitgevoelig is en voor ze bij mij woonde maandagziekte had en mij bevalt mijn methode prima! Dus eigenlijk gewoon doen wat bij je paard past en bij je mogelijkheden!

Ik verbaas me wel over mensen die hele discussies voeren over het soort voer en de voor en nadelen daarvan en dan nog allerlei supplementen moeten of willen bijvoeren. Ga dan met je voerschema aan het knutselen.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:32

XoNo"]
[quote="iloveperry schreef:
als je teveel kuilvoer geeft dan krijgen ze teveel eiwit en komen ze dun op de mest. Wij doen eerst een grote pluk kuil en daarna 2 plakker hooi. En ze vinden het heerlijk.


Waarom geef je dan niet gewoon alleen hooi?
[/quote]


omdat ze kuil heel lekker vinden en alleen kuil voor de koeien danhebben we te veel. En er zit meer enegiewaarde in kuil en het zijn sportpaarden die regelmatig trainen en dan is kuil toch wel ahndig!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:35

XoNo schreef:
En wat er met de eiwitten gebeurt in de tijd dat het hooi ingepakt is, vertel je er niet bij, Margee.

Hooi is inderdaad stoffiger dan kuil, puur omdat het niet ingepakt staat en er dus stof bij kan komen. Is je paard hier gevoelig voor, dan gooi je er gewoon water overheen.


Er komt niet alleen een klein beetje stof bij, er ontwikkelen zich schimmels, dat zijn de boosdoeners. Stof is niet zo erg, heb ik zat van in de stal!!! Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:59

Maar de eiwitten die in de kuil zitten zijn gewoon niet goed. Daar blijf ik bij. Ik hoef niet te proberen om kuil aan mijn paard te voeren, want hij slaat onmiddelijk vast op zijn spieren. Puur en alleen omdat hij niet overweg kan met de veranderde structuur van de eiwitten die in kuil zitten. Zo hebben we nog een paar paarden die er niet over kunnen en er zelfs dikke benen van krijgen.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:29

en ,hoe zit het met de schimmels in kuil.?????????????.en margee,ik snap jouw niet,veel advies vragen aan je d.a wat betreft voer,maar ja,dat beetje stof in de box deert je niet.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:43

Dirkje: de schimmels in kuil zitten er ook gewoon, dat is een natuurlijk proces wat wordt vertraagd door de 'luchtdichte' verpakking, maar weer op gang komt als je een baal openmaakt en te lang laat liggen.
Nadeel van hooi is alleen dat ze daarin 'stuiven' en in kuil niet, dus komen ze bij kuil niet in de longen.

Xono: je hebt heel veel soorten eiwitten en paarden kunnen daar verschillend op reageren. Tegenwoordig wordt er veel met hogere concentraties vetten (olie) gewerkt die de afbraak/afvoer van de 'foute' eiwitten versneld, zodat er minder kans is op spier/hoefbevangenheid.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:11

dirkje schreef:
en ,hoe zit het met de schimmels in kuil.?????????????.en margee,ik snap jouw niet,veel advies vragen aan je d.a wat betreft voer,maar ja,dat beetje stof in de box deert je niet.

Veel aan stofzuigen doe ik niet in de stal!!!! Jij misschien wel? Af en toe de ragebol erdoor en verder veeg ik iedere dag na het uitmesten!

Ik heb allerlei andere maatregelen genomen zoals goed stalstrooisel, stofvrij voer, buitenluiken waar ze lekker doorheen hangen te koekeloeren, hele hoge boxen..... en ze lopen de hele dag buiten.
Sinds ik kuil voer en geen stro meer op de grond heb, ben ik van de kuchjes af. Dat is voor mij voldoende. En ik heb niet niet alleen advies van de DA gevraagd, ik zie hem gelukkig alleen met de entingen. Ik vraag altijd iedereen over van alles als ik een probleem heb, ik mail naar mensen die meer weten dan ikzelf en stel gewoon vragen. Wat werkt, blijft. Er is niet 1 juiste manier. Het hangt van veel meer factoren af zoals het paard zelf, zijn huisvesting en ook van de eigenaar. Veel paarden staan dag en nacht binnen (zelfs zonder ramen of andere beluchting) en worden alleen uit hun box getrokken voor een uurtje rijden. Daar moet je voer dan ook op aangepast zijn.
Mijn probleem was dat ik niet aan goed hooi kon komen. Als ik het kocht, zag het er prima uit en rook het geweldig. Naar 4 maanden was het muf en begon het gekuch. Het hooi was zo slecht dat ik het niet eens nat wou maken en ik heb kuil uitgeprobeerd. Eerst kleine baaltjes die dus erg nat en voedzaam waren, later de grote droge balen wat een hele vooruitgang was.

Ik vind het jammer dat veel mensen hier alleen maar reageren op de manier van "kuil kan nooit goed zijn" terwijl ze niet weten over wat voor soort kuil ze het hebben. Blijkbaar willen ze niet van elkaar leren of zelfs maar aannemen dat een andere aanpak ook wel eens kan werken. Jammer want internet is daarvoor ideaal!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:14

Sugarmiss schreef:
Xono: je hebt heel veel soorten eiwitten en paarden kunnen daar verschillend op reageren. Tegenwoordig wordt er veel met hogere concentraties vetten (olie) gewerkt die de afbraak/afvoer van de 'foute' eiwitten versneld, zodat er minder kans is op spier/hoefbevangenheid.


Wil ik ook nog even vertellen (omdat ik zo blij ben dat het blijkbaar werkt op mijn paard). Mandy krijgt nu ook dit soort voer, meer vetten zodat ze bij inspanning eerst de vetten aan gaat spreken voor haar energieverbruik en minder snel verzuurt (indertijd een tip van Jos).
In het voorjaar minder ik wel acuut zodra ik groene sprieten op het land zie verschijnen. Dat zijn de eiwitbommen nml voor mijn paard.
Ze wil dan ook zelfs haar krachtvoer niet meer, geen behoefte aan blijkbaar.

DennisC

Berichten: 116
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:06

wij voeren kuil en dat bevalt ons prima.
geen van de paarden heeft er last van (paint, qh en kwpn) het eigen land wordt gehooid en we weten dus precies wat er wel en niet op gestrooid wordt aan kunstmest.
het gemaaide gras blijft ongeveer net zo lang liggen als bij gewoon hooi, daarna gaat het plastic erom.
voordeel is dat er geen stof in gaat zitten.
met gewoon hooi hadden twee paarden wel last van hoesten en nu niet meer.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:46

Margee schreef:
Mandy krijgt nu ook dit soort voer, meer vetten zodat ze bij inspanning eerst de vetten aan gaat spreken voor haar energieverbruik en minder snel verzuurt (indertijd een tip van Jos).

Omdat pride altijd snel verzuurt en nooit echt soepel was heb ik zijn dieeet ook volledig veranderd. Vooral veel vet, weinig suikers (max 33 % ) en zo min mogelijk koolhydraten. Zodat de energie inderdaad vooral uit het vet wordt gehaald. Dus ook geen muesli e.d. Hij krijg nu een paar scheppen lucerne (alfalfa) en 3 bekertjes zonnebloemolie per dag met evt een schepje supersportbrok. En het is ongelofelijk hoe dit aanslaat. Nooit geweten dat er zoveel beweging in mijn paard zit Bloos Meer hierover is te lezen op:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:10

ik heb liever hooi...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:14

Waterkippie schreef:
ik heb liever hooi...

En je paard? Clown

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:38

cornelie"]
[quote="Margee schreef:
Mandy krijgt nu ook dit soort voer, meer vetten zodat ze bij inspanning eerst de vetten aan gaat spreken voor haar energieverbruik en minder snel verzuurt (indertijd een tip van Jos).

Omdat pride altijd snel verzuurt en nooit echt soepel was heb ik zijn dieeet ook volledig veranderd. Vooral veel vet, weinig suikers (max 33 % ) en zo min mogelijk koolhydraten. Zodat de energie inderdaad vooral uit het vet wordt gehaald. Dus ook geen muesli e.d. Hij krijg nu een paar scheppen lucerne (alfalfa) en 3 bekertjes zonnebloemolie per dag met evt een schepje supersportbrok. En het is ongelofelijk hoe dit aanslaat. Nooit geweten dat er zoveel beweging in mijn paard zit Bloos Meer hierover is te lezen op:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/
[/quote]
Op welk stukje doel je precies?? Er staan er nogal wat Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:49

Hierover: Equine Polysaccharide Storage Myopathy (EPSM)
Als je al deze artikelen hierover leest dan ben je al heel wat wijzer Lachen En ik denk ook zeker dat in principe alle paarden hierbij gebaat zijn. Nu na 3 weken dit dieet begin ik dus écht al de eerste tekenen te merken.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:37

cornelie"]
[quote="Waterkippie schreef:
ik heb liever hooi...

En je paard? Clown
[/quote]

die ook,
hij kan ook niet goed tegen keul, heb het op verschillende manieren geprobeerd te voeren, maar als ik het naast elkaar leg pakt hij het hooi..

theodorus
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 00:46

Waterkippie schreef:
als ik het naast elkaar leg pakt hij het hooi..


Heel verstandig paard!!

asbe

Berichten: 119
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Kiel-Windeweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:22

Wij voeren onze paarden en pony's op dit moment kuil. Het ene moment voeren we kuil en het andere moment hooi. We hebben een quarter, appaloosa en twee shetlanders. Ook de shetlanders krijgen kuil. Ik moet zeggen dat ik geen verschil in de paarden zie wanneer ik kuil of hooi voer. We rijden de paarden zeer regelmatig en er wordt toch veel van ze gevraagd. Er zit zeker verschil in kuil, wij hebben voordroog, dit is stofvrij en zo droog dat het net hooi is. De paarden zijn er dol op. Dus met andere woorden wij ondervinden geen problemen met het voeren van kuil. En ze krijgen toch zo'n drie volle ruiven kuil per dag. De pony's krijgen dan natuurlijk lang niet zo veel. Maar ze doen het er alle vier goed op. OK dan!