western klassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

western klassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 23:24

Ik heb nogal wat haken en ogen bij het huidige systeem van beginners, amateurs en open. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat voor oplossingen jullie er eventueel aan zouden geven.
Ik weet dat het waarschijnlijk niet veranderd kan worden omdat alles gekoppeld is aan de sport in amerika. Maar ik ben wel eens benieuwd naar jullie visie.

Ik vind de amateur een erg grote stap vanuit de beginners,

In de beginners is ook nogal wat onderscheid tussen "echte" beginners en mensen die de stap naar amateurs te groot vinden of nog niet op één hand willen/kunnen rijden.

Ook vind ik het als open ruiter niet eerlijk dat amateurruiters zowel open als amateur mogen starten en altijd eerst amateurklassen rijden zodat die paarden de arena en het materiaal al een keer gezien hebben.

Terwijl ik als open ruiter maar 1 keer een onderdeel kan starten kunnen amateurruiters twee keer starten.

In de open is het verschil tussen echte profs(met een stal vol goede paarden en sponsoren) en semiprofs(met één paardje die af en toe wat geld verdienen in de paarden of op het paard van een ander rijden) heel erg groot.


Een systeem waarbij ruiters die herhaaldelijk winnen verplicht worden door te stromen naar de volgende klasse, meerdere klassen zodat het verschil in niveau kleiner wordt per klasse, en in de open klasse op grote wedstrijden een splitsing tussen de groten en de semiprofs zou misschien een optie zijn.

Hoe kijken jullie hiertegenaan?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:15

Wat ik heel erg raar vind is, dat als je een nieuw paard hebt, ook meteen amateur moet starten. Of als je open bent en een jong dier hebt, je ook open moet starten. Dat systeem vind ik niet ok. Niet in Nederland tenminste Lachen

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 07:07

Ik vind het verveelend dat als je emaal ameteur hebt gestart
dat je dat moet blijven doen in alle onderdelen

Ik doe trail en reining

de trail gaat goed en ik wil met de tijd ameteur starten
maar ja met de reining ben ik nog niet zo ver en als ik ga starten wil ik natuurlijk al beginner Knipoog
en dat gaat niet dus ik moet met trail ook in de beginners klasse blijven.

ja daar ben ik mee eens wat romkabouter zegt
dus niks aan toe te voegen Haha!

of de stap van beginner naar ameteur te groot is
weet ik niet, ik heb die stap nog nooit gemaakt Haha!
ik ben nog maar een groentje Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:49

Zolang men bij de rassenshows vasthoudt (moet houden) aan de puntentelling zoals die door Amerika in regelgeving is vastgelegd, zul je daar dus niets aan kunnen veranderen.
Wél kan er met voorrondes gewerkt worden waardoor je je moet kwalificeren. Helaas zal dat er in Nederland op neerkomen dat de klassen die dan mogen starten erg klein zijn.

Wat de WRAN aangaat zijn er andere regels die beter zouden moeten aansluiten bij de Nederlandse situatie. In hoeverre dit werkt zal de toekomst moeten leren.

Ik heb al vaker gepleit voor 'tussen'klassen, zoals 'semi-amateur' en 'semi-prof' als voorlopers voor de echte overstap.
Verder zouden de onderdelen losgekoppeld moeten worden van de status. Iemand die in de pleasure (semi-)amateur moet starten, kan bij de reining nog wel een beginner zijn.

De regel dat men in het 6e jaar op één hand MOET starten heb ik altijd een domme regel gevonden, het beperkt mens en dier en doet vaak meer fout dan goed.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:56

vrolijk schreef:
de trail gaat goed en ik wil met de tijd ameteur starten
maar ja met de reining ben ik nog niet zo ver en als ik ga starten wil ik natuurlijk al beginner Knipoog

Dit kan dus wel bij de WRAN, dan ben je gevorderde beginner Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:01

Romkabouter"]
[quote="vrolijk schreef:
de trail gaat goed en ik wil met de tijd ameteur starten
maar ja met de reining ben ik nog niet zo ver en als ik ga starten wil ik natuurlijk al beginner Knipoog

Dit kan dus wel bij de WRAN, dan ben je gevorderde beginner Knipoog
[/quote]

Maar wil je dan echt een WRAN proef rijden? Met twee spins i.p.v. vier? Met zelfverzonnen reiningpatronen die soms helemaal nergens op slaan?

Wat het grote verschil is met Amerika is dat daar een beginner een paard onder zijn kont heeft die het allemaal kan. Hoe vaak zie ik hier niet in een beginnersklasse een paard dat het niet kan met daarop een ruiter die het niet kan?

Hetzelfde met de Rookie of Green as grass klasses van de NRHA: de paarden kunnen het allemaal wel. Beginners is de benaming voor de ruiter, en niet voor het paard. En dat is wat in Nederland heel vaak niet wordt gezien. "Ik doe mee met de beginnersklasse, mijn paard kan niet stoppen, de spin lukt ook niet, ik ben hem al kwijt in de inrijbak, maar dat geeft niet als je maar lol hebt? "

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:04

Er is niets mis met WRAN-proeven. De proeven zijn prima. Geef een voorbeeld van een slechte proef zou ik zeggen Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:12

Romkabouter schreef:
Er is niets mis met WRAN-proeven. De proeven zijn prima. Geef een voorbeeld van een slechte proef zou ik zeggen Lachen


Ik heb het al opgenoemd: twee spins i.p.v 4. Grote cirkel op, deze niet afmaken, bij C of A afwenden en dan over het midden stoppen. Je krijgt de kans niet om je paard te "showen" om te spetteren over de grote cirkels, om te plussen op je cirkels.

Welke proef dit is weet ik niet, ben geen lid van de WRAN, kan ook zijn dat het niet in het proevenboekje voorkomt (maar heb hem regelmatig bij een WRAN wedstrijd langs zien komen) . Ik weet dat er iets dergelijks is bij de AQHA (cirkel niet afmaken maar met een rare bocht de rundown ingaan) en dat is ook niet de meest geliefde proef.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:21

Hier wil ik best even op reageren:

PeppySan schreef:
Citaat:
Ik vind de amateur een erg grote stap vanuit de beginners,
In de beginners is ook nogal wat onderscheid tussen "echte" beginners en mensen die de stap naar amateurs te groot vinden of nog niet op één hand willen/kunnen rijden.


Zowel bij de WRAN als bij de AQHA als bij de NRHA zijn er tussenklassen. AQHA heeft de Novice Amateur als voorloper van de amateur. De NRHA heeft Rookie, Limited Non Pro en Intermediate Non Pro voor de officiele klas van Non Pro. Vaak wordt door de vereniging (binnen NRHA en AQHA) zelf nog een "Green As Grass" of "Green Horse" of "Jackpot" uitgeschreven waarbij je het paard op een bit op 2 handen mag starten.

Citaat:
Ook vind ik het als open ruiter niet eerlijk dat amateurruiters zowel open als amateur mogen starten en altijd eerst amateurklassen rijden zodat die paarden de arena en het materiaal al een keer gezien hebben.
Terwijl ik als open ruiter maar 1 keer een onderdeel kan starten kunnen amateurruiters twee keer starten.


Iedereen kan voor het officiële wedstrijdonderdeel gewoon de bak in om de bak te verkennen. Dat heeft niets te maken met open of amateur. De amateur heeft het in de open klasse veel zwaarder omdat de amateur moet rijden tegen mensen die er hun geld mee verdienen en er dag en nacht mee bezig zijn. Open ruiters zijn ervarener omdat ze ook meer paarden op een dag rijden terwijl de amateur vaak alleen dat ene paardje heeft.
Als open ruiter kun je met meerdere paarden kiezen tussen junior en senior klassen of limited open, intermediate open en open klassen. De amateur zal bij de AQHA amateur maar 1 klasse hebben en dat is all ages, dat betekent dat je met je jonge paard tegen oudere, ervaren paarden moet rijden of dat je met je al oudere (iets slimmere) paard tegen nog onbezonnen en nog zeer krachtig talent moet rijden.

Citaat:
In de open is het verschil tussen echte profs(met een stal vol goede paarden en sponsoren) en semiprofs(met één paardje die af en toe wat geld verdienen in de paarden of op het paard van een ander rijden) heel erg groot.

Die keuze maakt iedere ruiter voor zichzelf. Zodra je geld verdient in de sport (en je valt niet meer binnen de regels van betreffende organisaties) zul je dus inderdaad de keuze moeten maken, wat je wilt gaan doen. Sommigen kiezen er bewust voor om lekker hun eigen paard te blijven rijden en niet het paard van een ander te showen en/of les te gaan geven. Je weet wat de consequenties zijn als je besluit om "open" ruiter te worden. Die keuze is gewoon vrij en die legt niemand je op.

Groetjes, Gisela

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:23

Romkabouter"]
[quote="vrolijk schreef:
de trail gaat goed en ik wil met de tijd ameteur starten
maar ja met de reining ben ik nog niet zo ver en als ik ga starten wil ik natuurlijk al beginner Knipoog

Dit kan dus wel bij de WRAN, dan ben je gevorderde beginner Knipoog
[/quote]

Dat klopt, er is iets 'bijzonders' mbt tot Reining (verkorte versie, regelboek 2002):

300. Iedere ruiter is ingedeeld in één van de volgende categoriën:

B: Beginners
G: Gevorderde Beginners
A: Amateurs
P: Professionals

311. Overgang van indeling in de "B" categorie naar de "G" categorie vindt plaats indien:
- de ruiter daartoe zelf een verzoek indient; òf
- de ruiter na 1 januari van het huidige kalenderjaar zeven (7) of meer punten heeft behaald volgens regel 162 in één of meer onderdelen van de beginnersklasse; òf
- het WRAN bestuur daartoe besloten heeft.

BEGINNERS "G"
320. Ruiters ingedeeld in deze categorie zijn uitsluitend startgerechtigd in de onderdelen 101 en 211 t/m 239 (behoudens artikel 306) en dienen te starten op een eigen paard.

101. beginners reining all ages

211. amateur western pleasure all ages
215. amateur western pleasure junior
216. amateur western pleasure senior
221. amateur trail all ages
225. amateur trail junior
226. amateur trail senior
231. amateur western horsemanship all ages
238. amateur showmanship at halter all ages

Met dank aan Cornelie OK dan! !

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:28

Cassidy schreef:
Ik heb het al opgenoemd: twee spins i.p.v 4.

Wat is daar mis mee als beginner zijnde Verward
Dan is twee spin om te laten zien dat je ze technisch goed kunt voldoende.

Citaat:
Grote cirkel op, deze niet afmaken,
Da's gewoon een halve volte, ook niets mis mee imo.

Citaat:
ij C of A afwenden en dan over het midden stoppen.

Wat is daar slecht aan Verward

Citaat:
Je krijgt de kans niet om je paard te "showen" om te spetteren over de grote cirkels, om te plussen op je cirkels.

Jawel hoor, als je als beginner speedcontrol laat zien heb je daar niet 2 cirkels voor nodig. 1 is prima Lachen
Speedcontrol laten zien, dan krijg je soms al een plus.

Citaat:
Ik weet dat er iets dergelijks is bij de AQHA (cirkel niet afmaken maar met een rare bocht de rundown ingaan) en dat is ook niet de meest geliefde proef.

Klopt dat zit er wel, maar alleen omdat het niet geliefd is wil nog niet zeggen dat de proef slecht is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:33

Romkabouter"]
[quote="Cassidy"]Ik heb het al opgenoemd: twee spins i.p.v 4.
[/quote]
Wat is daar mis mee als beginner zijnde Verward
Dan is twee spin om te laten zien dat je ze technisch goed kunt voldoende.
[/quote]

Het moeilijkste is het indraaien in de spin. Is je paard in zijn ritme moet je weer stoppen. Dus het begin is het moeilijkste. En als je in het dagelijkse leven 4 spins traint, is die twee rondjes die je in een WRAN proef neer moet zetten een extra moeilijksheidsgraad. Dus hoezo beginnersproef?


[quote="Romkabouter"]
[quote="Cassidy"]Grote cirkel op, deze niet afmaken,
[/quote]Da's gewoon een halve volte, ook niets mis mee imo.
[quote]
ij C of A afwenden en dan over het midden stoppen.
[/quote]
Wat is daar slecht aan Verward
[/quote]

Je onderbreekt de natuurlijke beweging van de cirkel. Je moet extra sturen. Dus een extra moeilijkheidsgraad. Dus hoezo beginnersproef?


[quote="Romkabouter"]
[quote="Cassidy schreef:
Citaat:
Ik weet dat er iets dergelijks is bij de AQHA (cirkel niet afmaken maar met een rare bocht de rundown ingaan) en dat is ook niet de meest geliefde proef.

Klopt dat zit er wel, maar alleen omdat het niet geliefd is wil nog niet zeggen dat de proef slecht is.
[/quote]

Het is niet de meest makkelijke proef bij de AQHA. Dus nogmaals, hoezo beginnersproef?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:43

Cassidy schreef:
Het moeilijkste is het indraaien in de spin. Is je paard in zijn ritme moet je weer stoppen. Dus het begin is het moeilijkste.

Het begin is het moeilijkste. Als je laat zien dat je dat goed kan of redelijk beheerst ben je binnen dus Lachen
Als je het begin niet goed doet, is de rest ook niet ok.

Citaat:
Je onderbreekt de natuurlijke beweging van de cirkel. Je moet extra sturen. Dus een extra moeilijkheidsgraad. Dus hoezo beginnersproef?

Is niet zo, je moet je ook niet instellen op een cirkel, maar op een halve. Je hoeft ook niet extra te sturen, je moet gewoon weer rechtuit. Wat is nou moeilijk aan een halve cirkel Verward

Citaat:
Het is niet de meest makkelijke proef bij de AQHA. Dus nogmaals, hoezo beginnersproef?

Dit is idd een lastig stuk van die proef. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ie slecht is.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:44

Maar ik heb je er al vaker over horen klagen en dit wordt wel erg offtopic. Zullen we een nieuwe beginnen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:59

Romkabouter"]
[quote="Cassidy"]Het moeilijkste is het indraaien in de spin. Is je paard in zijn ritme moet je weer stoppen. Dus het begin is het moeilijkste.
[/quote]
Het begin is het moeilijkste. Als je laat zien dat je dat goed kan of redelijk beheerst ben je binnen dus Lachen
Als je het begin niet goed doet, is de rest ook niet ok.
[/quote]

Het moeilijkste is het ritme vinden. En na 4 cirkels stoppen. Na twee cirkels heeft het paard zijn ritme niet. En hoeveel gevorderden draaien er niet meer dan vier?
Als je goed kijkt naar een goede spin, zul je zien dat een ruiter altijd een cirkel heeft om op tempo te komen. Dus in mijn ogen maakt de WRAN het de beginner moeilijker dan het hoeft te zijn.

[quote="Romkabouter"]
[quote="Cassidy schreef:
Je onderbreekt de natuurlijke beweging van de cirkel. Je moet extra sturen. Dus een extra moeilijkheidsgraad. Dus hoezo beginnersproef?

Is niet zo, je moet je ook niet instellen op een cirkel, maar op een halve. Je hoeft ook niet extra te sturen, je moet gewoon weer rechtuit. Wat is nou moeilijk aan een halve cirkel Verward
[/quote]

Voor een gevorderd ruiter niet...maak nogmaals, we hebben het over een BEGINNERSPROEF.

Citaat:
Het is niet de meest makkelijke proef bij de AQHA. Dus nogmaals, hoezo beginnersproef?

Dit is idd een lastig stuk van die proef. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ie slecht is.
[/quote]

Het is geen BEGINNERSPROEF.

En een nieuw topic starten hoeft niet. Ik heb daar een uitgesproken mening over, en met mij een heleboel meer. Het probleem is al aan de WRAN voorgelegd, en er is niets verandert. Dus wat dat betreft gaan ze gewoon hun gang maar. Mij zul je geen "BEGINNERSPROEF" bij de WRAN zien rijden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:03

Eerst zeg je dat het begin het moeilijkst is en vervolgens het is het ritme vinden het moeilijkst Verward
Wat is het nu echt?

Dat er niets aan gedaan is, komt waarschijnlijk omdat de WRAN het, net als ik, absoluut niet met je eens is. Ik vraag me dan af wat jij een beginnersproef noemt Scheve mond

Je hebt wel gelijk dat die ene wissel en die bewuste proef lastig is. Maar dat is dan ook het enige Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:12

Cassidy schreef:
Als je goed kijkt naar een goede spin, zul je zien dat een ruiter altijd een cirkel heeft om op tempo te komen. Dus in mijn ogen maakt de WRAN het de beginner moeilijker dan het hoeft te zijn.

Dit is echt onzin. Wat nou op tempo? Dat krijgen de meeste beginners niet eens voor elkaar! Die zijn al blij dat ze paard in de rondte krijgen. En tercht, want daarvoor zijn ze beginner! Zodra het wel onder de knie krijgen kunnen ze over naar de amateurs imo. Als je rustig aan doet en technisch een spin goed op kunt zetten en kunt laten zien dat je in kalm tempo goede vorm kan laten zien is 2 spins gewoon goed genoeg. Het gaat NIET om snelheid, juist in de beginners niet! Het gaat om de BASIS. Snelheid maken en goed weer kunnen stoppen is iets voor gevorderen waarvan geacht wordt dat die BASIS er al in zit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:14

Nope is niet het enige, eenvoudige galopwissels is ook zoiets. Maar ik ga daar verder niet over in discussie, aangezien het toch niets uithaalt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:15

Dan wil ik nog wel graag weten wat voor onderdelen er dan wel in een beginnersproef zouden moeten zitten?
Dat lijkt me dan wel intressant Lachen

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:31

Ik als Groene Beginner.. zou idd wel wat meer klasse verschil willen zien. Zo heb ik afgelopen weekend een beginnersreinigproef gezien met i.pv een spin een kwartdraai en een halvedraai om achterhand. die zie ik dan liever goed dan 2 spins die niet goed zijn.

Ook vind ik dat je paard ( en jij) vrij veel moet kunnen voor een beginnersproef.. ( ik zou een dressuur beginnners op mijn sokken kunnen doen, geen achterwaarts, zijwaarts laat staan wendingen...ahum...)

Ook de gate in de trail vidn ik behoorlijk pittig. bv gate mogen loslaten en een gedeelte op 2 handen zou een kleine aanpassing zijn die het hele gate gebeuren in de beginnersklasse makkelijker zou maken en dan kan er beter gejureerd worden op de uitvoering dan altijd maar die DQ...

zeker hier in nl zijn er veel hobby ruiters die ook wel eens een wedstrijdje willen doen, maar misschien ontmoedigd worden door het niveau en... asl we die hobby ruiters confronteren met een goede rijstijl in de hogere klassen....vul maar in..

my humble opinion

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:37

Een beginnersproef in de western is een beginnerproef voor de ruiter op een paard dat alles kan. En dat niveau ligt heel hoog. Je zult in de western alleen stap en draf klasses zien voor de jeugd. Bij alle andere proeven moet je alles kunnen laten zien en bij de reining idd een changement, en een stop, en de hele proef moet in galop.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:49

Nee, je mag ook een enkelvoudige laten zien in de beginners. Krijg je geen strafpunten voor. Hoeft je paard niet alles voor te kunnen. Natuurlijk moet je een bepaald niveau hebben om mee te doen. Dat lijkt me ook volkomen logisch. Maar wat vind JIJ dat een beginnersproef in de reining?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:51

Even terzijde wat ik vind van een beginnersproef in de reining: stel dat je met je paard een beginnersproef doet, en teruggaat naar de draf. Aansluitend stoom je door naar de AQHA wedstrijden. Hoe moeilijk denk je gaat het zijn om die eenvoudige wissels er weer uit te krijgen?

Een break of gait kost meer punten dan een kwart cirkel contra of overkruisd...Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:04

Ik ben al erg blij dat de professionals in ieder geval al niet bij beginners en amateurs mogen starten. De regel van op 1 hand starten met een zesjarige vond ik persoonlijk heel vervelend. Als je op een wat ouder paard (zoals ik) de overstap naar western maakt, dan hik je erg aan tegen dat op 1 hand starten. Gelukkig gaat het nu goed Lachen

Het valt me wel op dat er bij de beginners wel heel erg veel niveau-verschil is. Beginners zou naar mijn gevoel ook echt voor beginners moeten zijn... Maar jah... dan hebben de mensen die op een paard van een westernmanege starten weer een probleem. Die kunnen niet naar de amateurs (dit laatste vindt ik dus een domme regeling... alleen starten op eigen paard of leasepaard met contract). Ik zou mijn paard nooit verleasen, maar ik zou het wel goed vinden als mijn bijrijdster op Lanna zou starten...Dat is het verschil.

Verder zou ik idd graag de mogelijkheid hebben om per onderdeel of beginners of amateurs te starten. Ik durf nu bijvoorbeeld geen reining amateurs te starten omdat ik mezelf daar nog niet goed genoeg voor vind. Maar jah.. eenmaal amateurs gestart in pakweg pleasure, dan moet het bij reining ook.

Verder vind ik het toch raar dat er diverse verschillende klassen zijn: quarter, arabier, paint, breedingstock... Maar als je een haflinger, kwpn-er, Fjord, pony of ander ras hebt, dan moet je het dus opnemen tegen de speciaal voor de westernsport gefokte quarterhorses...Een klasse voor overige rassen zou mij ook wel wat lijken. Misschien dat dan ook meer mensen de stap durven te nemen om met een ander ras op de wedstrijden te verschijnen in de amateurklasse (die uitzonderingen niet bedoelend natuurlijk).

JJocosas

Berichten: 191
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: heemkserk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:09

Ik ben nu 2 jaar bezig met het western rijden maar het wedstrijd nivo ligt wel enorm hoog hoor.
En hoe de regels zijn is de eerst tijd erg moeilijk om dat allemaal te onthouden en op te zoeken en dan er naar te rijden,
Ook snap ik niet dat er altijd van uit gegaan word dat een beginner op een paard rijd dat alles al kan.
Ik ben overgestapt naar het western (ben daar zeer gelukkig mee en het paard nog meer),maar wij zijn beide beginners en dan moet je wel even wat laten zien hoor.
En dan nog het met een hand rijden als je paard 6 jaar is,lachen ik ben pas met 6 jaar overgestapt.
Wij trainen ons dus een ongeluk om geeen figuur te slaan.
Ik hoop dit jaar echt wat punten te gaan pakken , maar ben me er wel van bewust dat ik er met mijn paardje hard voor moet trainen. OK dan!