op je kont

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-01 13:57

Sind kort rijd ik western. Met mijn eigen paard heb ik altijd buiten gereden met de lange teugel in een hand waardoor ik automatisch dieper in het zadel zit. Op de manege berijd ik nu een jong paard. Het probleem is, het paard gaat graag van de hoefslag af, dus trek ik de teugel aan de kant van de bak aan. Hierdoor ga ik dus harder aan de teugel trekken en ga ik naar voren zitten en met mijn gewicht naar rechts hangen. Hierdoor lukt de linkergalop dus ook bijna niet. Ik weet het, ik moet niet aan de teugels trekken om hem op de hoefslag te houden, maar met mijn benen. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan, het paard luistert wel naar de benen maar wil nog liever van de hoefslag. Heeft iemand tips hoe ze diep in het zadel blijven zitten.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 14:03

Persoonlijk denk ik dat je je paard niet met de teugel op de hoefslag moet zien te houden maar met je binnenbeen. Daarbij kun je de binnenteugel iets tegen de hals houden en de buitenteugel iets eraf.
Maar er zijn mensen hier die veel meer verstand van techniek hebben dan ik... Pling

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 15:00

Mijn reactie zou ook zijn met het binnenbeen (indien nodig flink) inkomen en binnenteugel tegen de hals. Waar ik nu rijd, lopen op het ogenblik 4 jonge paarden, en zij zeggen dat ze dat "indirecte" sturen nog niet begrijpen. Gewoon de neus sturen in de richting waarin je ze wilt hebben dus. En nog even over het "op je kont zitten": het helpt al een stuk als je je er op dat moment van bewust bent. Iemand in de buurt die op dat moment heel hard "ZITTEN!" roept wil ook wel helpen...Haha! Haha! Haha! Haha!
_________________
BERTA FOR PRESIDENT!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Elles op 2001-11-19 14:04 ]</font>

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 15:05

Jonge paarden kunnen nog niet zo goed overweg met een hele losse teugel. Om ze de beenhulpen te leren zul je toch teugeldruk moeten gebruiken. Pas als ze weten wat er van ze verlangt wordt kunnen ze je ook begrijpen.
Wat dat betreft wijkt de western niet veel af van het Engelse, hoor.
Enne, niet harder trekken maar gewoon de teugels licht aannemen (dus kontakt met de mond houden) en sturen, op je kont blijven zitten en niet scheef hangen (lekker makkelijk gezegd!) Haha!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 16:36

24 november een clinic in Leusden.
misschien intressant ivm. correct zitten en ........
Party!! Party!! Schijnheilig

rinus

_________________
westernworld countrywestern van hoed tot hoef

http://www.westernwereld.nl westernworld@westernwereld.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: westernworld op 2001-11-19 15:36 ]</font>

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 17:22

Wees blij dat hij niet in de hoefslag wil lopen, het beste is om je paard 1 a 2 meter uit de kant te rijden op een cirkel. Belangrijk is dat je paard recht tussen de teugels loopt. Je moet zijn hoofd niet sturen maar zijn schouders. Wil je hem naar buiten sturen, dan binnen teugel tegen de hals binnen been erbij en buitenteugel van de hals, een beetje in de richting waar je naar toe wil. Houdt geen constante druk maar sturen en los, sturen en los. Het loslaten is belangrijk, alleen zo leer je je paard op een lichte druk te sturen. Succes...

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:00

Ik sluit me voledig bij Seapy aan, ook ik heb mijn paard liever niet in de hoefslag, maar ernaast. Dit zodat ze ook recht tussen mijn benen blijft lopen zonder steun van de omheining van de bak.
De manier die Seapy beschrijft, pas ik toe en het helpt ook wanneer je je gewicht op je buitenbeugel zet. Omdat je paard dan een beetje uit evenwicht komt, verplaatst ie vanzelf z'n lichaam onder je gewicht en komt naar buiten.

_________________
Verbeter de wereld en begin bij jezelf!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Monnik op 2001-11-20 11:01 ]</font>

Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:22

Wat ook helpt om goed te leren zitten is zonder zadel rijden. Probeer het maar eens en dan even op een halster rijden of zo om alleen je zit te voelen. Verder nergens op letten alleen op je zit.
Succes. Irene