Q-P-A en PROKken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Q-P-A en PROKken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 16:48

Nav het item 'waar op te letten bij aankoop van een veulen', vroeg ik me af - mede gezien eerdere berichten over slecht beenwerk van deze rassen - hoe Westernruiters -maar ook de fokkers- staan tegenover het PROKken wat bij KWPN'ers al is ingevoerd en voor veel kopers een pré is bij aankoop.
http://www.delingehoeve.nl/Paardenkliniek/page5.html

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:57

Ik heb mijn Paintmerrie laten keuren voor aankoop, mijn Quarter was nog geen jaar daarvoor ook al compleet gekeurd, mijn hengstje zal binnenkort ook op de gevoelige plaat worden vastgelegd voordat ik 'm laat dekken, ik wil alleen fokken met 100% goed en fotogeniek materiaal, Lachen

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:01

wat is prokken.????

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 22:08

Lees de link even door.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:14

sorry,ga snel even lezen.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:23

nou ik heb het gelezen,en ik denk dat als je echt een liefhebber bent van het quarterras,dat je dan zowiezo gaat fokken met goed "materiaal".ik zelf heb een jaar geleden 2 quarter veulens gekocht,waar ik wedstryden en later mee wil gaan fokken.ik heb een mee genomen die veel verstand heeft van paardebenen.veel paarden werden door haar(bluezarka)afgewezen o.a vanwege sabelbenen.de gene die ik kocht konden haar goedkeuring krygen.ik,als leek,zou alleen voor kleur en karakter zyn gegaan,maar bluezarka had ik mee voor de dingen die er echt toe doen.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:57

Héél goed OK dan! ! Zowel bij koop als in de fok.

In België zie je al heel vaak staan dat een hengst medisch gekeurd is als hij ter dekking aan geboden wordt. Dat zouden ze hier ook best mogen doen.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:39

ik vind het een prima idee, ik heb het altijd een beetje vreemd gevonden dat er zo goed als niet gekeurd wordt op deze dingen, bij de wpners zie je al jaren een keuring op exterieur etc.etc. waarom in hemelsnaam niet bij de westernsport?? of is het zo dat er dan misschien een aantal paarden zijn die dan afgekeurd zouden worden? is er soms te veel geld mee gemoeid? is er nooit iemand geweest die dit al eens geopperd heeft? bij een ander topic had ik al eens gereageerd met dat er meer naar prestatie gekeken wordt ipv bouw etc. en toen werd er (misschien ook wel terecht voor sommige paarden) dat als je een correct gebouwd paard hebt de prestaties ook komen, maar als het gaat om beengebreken.....je kan niet verder kijken dan de huid, als leek zijnde dan en ik denk dat het dan een goede zaak is om alle paarden op de foto te zeten waar dan mee gefokt gaat worden. ookal moet ik zeggen dat mijn merrie nog nooit op de foto is gegaan, zelfs niet tijdens de aankoop keuring, want volgens de verz.agent hoefde dat niet want(beetje stom natuurlijk) de paarden uit de usa zijn allemaal goed,ik was het er natuurlijk meteen mee eens, scheelde mij toen weer flink in de kosten en daar was ik toen zeker weten blij mee, ze is ook gewoon opgenomen in de verzekering zonder problemen. ik heb ook nog nooit last met iets aan haar benen e.d. gehad dus wat dat betreft....

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 13:07

kjcm: je mag je dus gelukkig prijzen Haha!
dirkje: ondanks dat ik veel waarde hecht aan bluezarka's kennis van bouw/skeletten/beenstanden etc. heeft ze nog steeds geen röntgenogen Haha! wat toch weer meer dingen aan het licht kan brengen die aan de buitenkant (nog) niet zichtbaar zijn.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:56

Ik vind dat je zowiezo een paard zou moeten keuren, voor aankoop, maar da's ieders eigen risico, maar zéker ook voor de fok. Ik zou ook geen hengst gebruiken die niet volledig gekeurd is (en dan ook goedgekeurd).

Ik ben persoonlijk ook een voorstander van een soort van hengstenkeuring waarbij exterieur, bouw en gezondheid aan bod komen, zodat er een bestand van goedgekeurde hengsten komt waar men uit kan kiezen... Omdat je onder de APHA valt zul je niet-goedgekeurde hengsten nooit kunnen uitsluiten van de fok, maar je geeft mensen (vooral de 'minder ervaren fokkers') zo wel een hulpmiddel om beter te fokken. De Duitse Painthorse Club heeft wel zo'n hengstenkeuring en ik vind dat een goed idee (mits keurmeesters onafhankelijke artsen/keurmeesters zijn)

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:08

Sugarmiss schreef:
Haha!
dirkje: ondanks dat ik veel waarde hecht aan bluezarka's kennis van bouw/skeletten/beenstanden etc. heeft ze nog steeds geen röntgenogen Haha! wat toch weer meer dingen aan het licht kan brengen die aan de buitenkant (nog) niet zichtbaar zijn.


Aan de andere kant röntgen foto's zijn een extra hulpmiddel bij de beoordeling van een paard en een goede exterieur beoordeling is toch minstens zo belangrijk en heeft de fokkerij het jaren van moeten hebben toen röntgen en dna test ed nog niet bestonden, maar natuurlijk zijn het wel zeer waardevolle hulpmiddelen.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 14:21

Natuurlijk is een goed exterieur minstens zo belangrijk, maar hoeveel mensen zijn er die daar een goede kijk op hebben ?
Een onafhankelijke keuring ondersteunt door röntgenfoto's geven de klant/koper toch extra zekerheid en zou voor de serieuze fokker toch een extra meerwaarde moeten zijn van het gebruikte fokmateriaal (ouderdieren).

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:35

toen ik myn paarden kocht waren het nog jaarlingen.ze hebben nog geen arbeid verricht,het exterieur was goed.dat was voor my genoeg.waren ze getraint geweest,had ik ze zeker laten keuren op hoefkatrol en dat soort dingen.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:42

Allebei onze hengsten zijn röntgenologisch goedgekeurd in Nederland. Wij eisen absoluut niet van merrie-eigenaren die bij ons komen voor een dekking dat ze hun merrie hebben laten PROKken.
Echter, wij zitten zelf te denken over de aanschaf van een goede merrie (passend bij onze hengsten) en deze merrie laten we ook absoluut PROKken voordat we fokken.

Groetjes, Gisela

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:42

Uiteraard is het uitgebreid op de foto zetten van het paard een heel goede zaak, zeker als je er de sport mee in wil of wil fokken.

Echter, het is een momentopname!
Het geeft geen garantie dat een 3-jarige op foto's goedgekeurd paard, op 9 jarige leeftijd nog steeds oké is...

En om met zekere regelmaat weer een serie foto's te laten maken, loopt enorm in de papieren.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 13:45

Maar vanaf een bepaalde leeftijd kun je bij PROK-foto's wel uitsluiten dat iets erfelijk is. Mochten er na de leeftijd dus problemen aan benen ontstaan kan het door het werk komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:01

PROK foto's sluiten beenproblemen en andere kwalen (hart/longen enz) uit. Maar wordt er ook in dat koppie gekeken? Wordt er beoordeelt of een paard een character heeft dat je graag door wilt geven?

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:07

Sugarmiss schreef:
Maar vanaf een bepaalde leeftijd kun je bij PROK-foto's wel uitsluiten dat iets erfelijk is. Mochten er na de leeftijd dus problemen aan benen ontstaan kan het door het werk komen.

Wat is die "bepaalde" leeftijd?

Praktijk is vaak dat iemand een jong dier koopt en dat laat keuren c.q. op de foto laat zetten. Alhoewel een jaarling of tweejarige door mijn dierenarts nog niet op de foto wordt gezet, tenzij er een reden voor zou zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:18

Maar ik denk ook niet dat er met de gemiddelde twee of driejarige gefokt gaat worden. En bij een PROK wordt er toch ook voornamelijk gekeken naar de geschiktheid van een merrie voor de fok, of ze gezond is van lijf en leden....dit met het oog op haar nakomelingen.

Een hengst laten PROKken lijkt me een heel goed idee....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:23

Prok zegt niet perse iets over erfelijke eigenschappen van een merrie. Een merrie kan met een beschadiging aan het been veroorzaakt door bijvoorbeeld een trap in de wei, nog best heel gezonde nakomelingen leveren. Het is immers niet erfelijk. Ik heb veel liever een onderzoek waarin vooral de erfelijke aspecten aan de orde komen. Die geeft de merrie immers wellicht door aan de nakomelingen.

M.b.t. aankoopkeuring: ik ben voor foto's en gezondheidskeuring. Ik heb het zelf niet gedaan, maar dat komt omdat ik mijn paard al een half jaar reed voor ik haar kocht. In alle andere gevallen had ik wel een medische keuring gedaan.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 14:26

De bedoeling van PROKken is om op jonge leeftijd (voor het inrijden) al uit te sluiten dat er genetische 'misstanden' aanwezig zijn.
Na deze leeftijd kan ervan worden uitgegaan dat als zich beenproblemen voor gaan doen het door het rijden is ontstaan en dus de nafok niet genetisch belast is.

Wat het karakter betreft wordt er idd zeker bij 'engelse' paarden minder naar het koppie gekeken. Het gaat dan blijkbaar om de prestaties en het karakter moet je als ruiter maar op de koop toe nemen.
Dat 'wij' westerners daar anders over denken is alleen meer een pré.
Maar aan de andere kant is karakter niet alleen erfelijk, maar heeft meer te maken met opvoeding en hoe een hengst gehouden wordt.

Van hengsten is bekend dat ze op latere leeftijd vaak geruind worden omdat ze niet meer te handhaven zijn als hengst. Of dit komt door een niet konsekwente opvoeding of de manier waarop ze gehouden worden (veel binnen, weinig sociaal kontakt) laat ik in het midden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:29

Sugarmiss schreef:
Maar aan de andere kant is karakter niet alleen erfelijk, maar heeft meer te maken met opvoeding en hoe een hengst gehouden wordt.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er valt een heleboel te sturen d.m.v. opvoeding, maar wat erin zit, zit erin. En character komt niet alleen van een kant. Je kunt de hengst wel beoordelen, maar de merrie wordt ook bij een PROK niet op haar character onderzocht.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 14:31

Er moet wat overblijven voor fokkers om op te selekteren Lachen

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:32

Sugarmiss schreef:
Van hengsten is bekend dat ze op latere leeftijd vaak geruind worden omdat ze niet meer te handhaven zijn als hengst. Of dit komt door een niet konsekwente opvoeding of de manier waarop ze gehouden worden (veel binnen, weinig sociaal kontakt) laat ik in het midden.


Komt vaak door het dekken, dan krijgen ze de smaak te pakken Haha!
Een deel kun je voorkomen door de deksprong te laten begeleiden door iemand anders dan de berijder / eigenaar, zodat de hengst alleen met die persoon de link met dekken legt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:36

En ook als je met je paard KI doet, zodat hij niet bij ieder merrie het gevoel krijgt dat ze voor hem is Haha!