hoe te zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

hoe te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 10:18

Misschien een wat vreemde vraag, maar ik heb dus een leuk zadeltje gekocht en er nu gister mee gereden, maar mijn paardje heeft er al dagen lang zin in en gaat knijterhard de bak door..

Porbleem eigelijk dat ik niet zo goed weet hoe ik mijn benen in die beugels moet steken? Verward Net als "gewone"beugels? Van biten naar binnen zeg maar en dan je voeten recht draaien?

Het is misschien een rare vraag, maa ik weet t eigelijk dus niet, aangezien ik verder nog nooit op een westernzadel gezeten... Bloos

Aanvullende info over je zit is uiteraard altijd welkom! Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:36

Ja van buiten naar binnen
Misschien zijn de flappen van je beugels nog wat stug, ik heb in het begin een korte stok door de 2 beugels gestoken, zodat ze al wat gedraaid werden.

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:43

In ieder geval al een stukje voor je houding Haha!

Bij een correcte houding is een verticale lijn te trekken die begint bij het oor en die via de schouder, de heup en de hiel naar beneden loopt. De lengte van de stijgbeugel is hierbij erg belangrijk. de voeten bevinden zich dus recht onder het lichaam. De kuiten hangen losjes naast het paard en drijven het paard alleen als dit nodig is. Het bovenbeen en de knie liggen ontspannen aan het zadel. de ruiter zit rechtop en houdt de schouders ontspannen naar achteren of naar beneden. de bovenarmen hangen losjes langs het lichaam. de ruiter houdt zijn hoofd goed rechtop en hij kijkt recht vooruit, dus niet naar beneden of naar de hals van het paard.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 10:58

huh? Begrijp ik t nou goed? Je zit dus eigelijk egwoon hetzelfde als dat je engels zou rijden?

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:27

Persoonlijk vind ik het prettig om met een iets langere beugel te rijden om kniepijn te voorkomen tijdens langere ritten. Met een dressuurzadel zit je geloof ik iets korter.

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:54

Inderdaad SuperSmurf je begrijpt het goed. Haha! Je zit gewoon rechtop. Alleen de hulpen voor het western rijden zijn anders en je rijdt met langere teugel. Bij dressuur stappen ze ook anders op dan bij western. Tenminste, bij ons op stal dan. Dressuur ruiters stappen op door hun beugel te draaien en met hun rug naar het hoofd van het paard te staan. Wij (ik tenminste) zet mijn voet in de beugel met mijn gezicht richting het hoofd van het paard en stap er dan op. En verder is het gewoon hakken naar beneden en tenen naar binnnen.

Begrijp je me nog?? Verward

Wat ik wel heb geleerd is dat je met pleasure, trail en horsemanship de beugel onder de bal van je voet houdt en met reining de beugel tot de hak van je laars hebt. Maar of dat echt zo hoort moet je maar aan de andere bokkers vragen Knipoog

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:09

Heza_Yankee schreef:
Wat ik wel heb geleerd is dat je met pleasure, trail en horsemanship de beugel onder de bal van je voet houdt en met reining de beugel tot de hak van je laars hebt. Maar of dat echt zo hoort moet je maar aan de andere bokkers vragen Knipoog


Dat laatste is volgens het boek dat ik van de week gelezen heb, afhankelijk van de soort beugels die je gebruikt. Gebruik je "gewone" dan steunen op de bal van je voet, gebruik je "oxbow" dan doorsteken tot tegen je hak.


=^.,.^=

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 13:27

hmmz.. ik krijg ze anders niet echt gedraaid zeg maar.. Maar dat probleem heb ikmet engels beugels ook.. Bij mij draaien ze weer naar buiten?

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:32

je beugelriemen (in dit geval fenders) zitten net zo aan je been als met een engels zadel. als je zadel erg stug is dan kan het vervelend zijn omdat het terug wil draaien. in dat geval berg je zadel op met de bladen gedraaid door er een stok door de beugels te steken en sproei met een plantenspuit licht de achterkant van de fenders in met water. de volgende dag zijn ze dan iets meer ergonomisch gedraaid..

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:32

Oefenen, oefenen, oefenen. En er op blijven letten dat ze niet naar buiten draaien Knipoog

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:32

Na een maand dagelijks rijden is dat echt wel minder hoor.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 23:10

nou t zadel is wel ingereden hoor. Tis namelijk een tweedehands zadel.. Maar ikgeloof dat ik m toch weer door verkoop.. Ik vind m namelijk nie zo lekker zitten.. Ja en niet zeggen: heb je m niet geprobeerd dan? Nou wel dus.. Maar ik voel uhm.. hoe moet ik dat nou zeggen.. bij je kont en begin bovenbenen, je liezen.. Daar voel ik t zadel heel erg! Vandaag buitenritje gemaakt en wist niet meer hoe ik nou moest zitten.. deed gewoon pijn! Dus.. foutje..Haha!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:25

Dat komt niet door je zit maar door het zadel.
Zoeen ben ik ook eens op gaan zitten,dat doet echt zeer ja.
Vooral niet op doorrijden anders ben je straks helemaal beurs.
Volgende keer weet je dus waar je op moet letten.
Het zadel wat ik nu heb is wat smaller op dat punt.
Een echt "vrouwenzadel". Cool

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 19:45

is dat t dan? Dat t zadel te breed is? Maar krijg je dan niet dat t niet meer past op je paard? En ja ik d8 al dat t aan het zadel zou liggen.. Daarom verkoop ik m toch weer door vrees ik..

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:05

Heb enige tijd voor mn (lease ) Haflinger ook een westernzadel aangeschaft.
Zat erg lekker maar die stijgbeugels was flink wennen in het begin als je ijzeren stijgbeugels bent gewend.
Vind hem nu heerlijk rijden.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:05

Misschien niet echt te breed maar wel wat hoekiger.
Hoe ik dat goed moet omschrijven weet ik niet maar als je wat zadels uitprobeert voel je het zelf wel.
En de boom is belangrijk voor het paard, daarop kun je een zadel in verschillende vormen "bouwen".
Succes met verder zoeken, als ik nog wat leuks tegenkom zal ik het je laten weten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:11

Een boom moet aan de onderkant goed passen op je paard en aan de bovenkant gevormd zijn naar je zit.
Met een te dunne boom lukt dit dus niet. De duurdere zadels hebben soms 'vrouwen' modellen, ofwel een 'narrow twist'.
Ik heb in heel veel zadels last van de te brede vorm en idd precies op de plek die Supersmurf aangeeft, vooral in galop voel je dit goed. Dit kan natuurlijk heel persoonlijk zijn en afhankelijk van je eigen lichaamsbouw.

Supersmurf is je zadel een 15" of een 16" ? Want de 16" zijn vaak ook wat breder.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 22:10

uhm.. dat weet ik eigelijk niet, maar ik denk wel een 16 inch, want t zitvlak is vrij groot. Maar goed, dit zadel gaat dus de deur uit en voorlopig laat ik t even zitten..
en wat sugarmiss al zei: zeker in galop voel je t idd.. Met als gevolg dat je heel krampachtig gaat zitten, want uiteraard ook niet zo fijn is voor je paardje..