Functie neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Functie neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 00:58

Ik rij jamaica nu zonder neusriem (wel een curb) omdat ik toevallig zo'n hoofdstel heb.
Ik vraag me eigenlijk af wat bij het western de functie van een neusriem is. Veel zie je het niet, en als je het ziet is het voornamelijk bij jonge paarden en zit ie heel erg los (waardoor ie naar mijn idee dus geen inwerking heeft Verward )

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 02:45

Je zal het niet vaak zien. Dit omdat ze het inderdaad meestal gebruikem met jongere paarden. Ik rij Joey ook met neusriem en dit om te voorkomen dat hij zijn mond open doet! Maar als hij de stops een beetje onder de knie heeft ga ik niet meer met neusriem rijden!

De neusriemen zitten niet zo erg strak omdat ze naar mijn idee niet het idee moeten hebben dat ze een neusriem om hebben. Ze komen echter wel de neusriem tegen als ze hun mond open doen!!

Maar dit is mijn mening en weet dus niet wat de rest er van vind!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:16

Ik rijd ook altijd zonder neusriem. Als mijn paard zijn mond opendoet is dat voor mij een teken dat ik dan te sterk inwerk of iets vraag dat hij nog niet aankan. En tja, ik houd ook niet van al die riempjes vastmaken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:45

Ik vind de mond open doen niet zo'n probleem. Het paard doet dat doorgaans niet voor niets, dus een lekker duidelijk signaal. Heb liever dat iemand wat aan de oorzaak doet dan dat ' ie maar stomweg die waffel dichtknupt.
Overigens heb je paarden die gewoon standaard met de klep open gaan lopen gapen, en dan kun je het tijdelijk prima inzetten om dat te ontmoedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:51


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:55

De pest is dat daar vooral door mensen gereageerd wordt die een lage of gecombineerde neusriem gebruiken. Die kennen we in de western niet. Wij gebruiken alleen een hoge, dus zonder sperriempje. Dus geen functie in de zin van stabielere bitligging etc.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:00

Afbeelding


Dit soort neuriemen dragen de meeste western ruiters.
Ik heb even niet een andere voorbeeld maar je moet dit zien als een soort engelse nuesriem zonder sperriempje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:03

klopt Sonja
maar er staan wel dingen dat het ook bij engels niet gebruikelijk is om de mond er maar mee dicht te snoeren.
Tenminste als je het wel daarom doet ben je mijn inziens niet echt lekker bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:03

En was er nog post?
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:04

? Blond

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:05

Sonja schreef:
En was er nog post?
Haha!



Ja de rekening van de neusriem Tong uitsteken

Maar weer even on topic.

Ik rij mijn paardje om en om ben het aan het afbouwen zeg maar!! En hij reageert ook erg netjes als ik Joey zonder neusriem rij. Dus het gaat al meer de goede kant op
Laatst bijgewerkt door Chantalleke op 17-01-04 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:05

RK dat weet ik dat dat niet de bedoeling is, maar bij de meeste engelse neusriemen is de functie duidelijk om een stabielere bitligging te creeeren. Bij een hoge neusriem zoals die in de western gebruikt worden, gaat dat niet op.
Overigens is de Engelse aansnoerneusriem niet voor niets zo populair bij de mensen met paarden en wordt 't kreng ook behoorlijk misbruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:06

runningkawa schreef:
? Blond

Chantalleke is daar met een trailparcoursje bezig en beland bij de brievenbus.
*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:07

Zegt dan meer van die mensen dan van de werking

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:07

Sonja"]
[quote="runningkawa schreef:
? Blond

Chantalleke is daar met een trailparcoursje bezig en beland bij de brievenbus.
*LOL*
[/quote]
Ik had een 8 voor de brievenbus Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:07

Daarom zeg ik ook mensen met paarden, niet paardenmensen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:08

Daar heb je gelijk in Sonja Lachen

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:46

Sonja schreef:
Ik vind de mond open doen niet zo'n probleem. Het paard doet dat doorgaans niet voor niets, dus een lekker duidelijk signaal. Heb liever dat iemand wat aan de oorzaak doet dan dat ' ie maar stomweg die waffel dichtknupt.
.



OK dan!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:49

ik vind het strak vastmaken van de neusriem bij het paard hetzelfde als iemands mond dichtplakken en vervolgens vragen waarom hij niets zegt in een discussie...
hmmz komt beetje op hetzelfde neer als wat sonja zegt .
je leert als engelse ruiter trouwens dat je 2 vingers tussen neus en riem moet kunnen doen maar toen ik nog engels reed gebeurde het bijna nooit. twerd zo srak vastgemaakt als dat men dacht dat het kon...