Als je paard niet meer luistert!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 19:00


westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:07

verschrikkelijk ! is dat van amerikaanse of duitse makelij?????

en dan er bij zeggen alleen geschikt voor ruiters met een zachte hand?????????

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:26

Ongelooflijk.........hier wordt je toch triest van!!!! Huilen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:42

Begint een beetje te lijken op die plaatjes van bitten uit de middeleeuwen. Die hadden toen van die 'spikes' in het mondstuk. Maar dat was toen om snel te kunnen stoppen (en draaien) als de vijand te dicht in de buurt kwam. Ik neem aan dat dat tegenwoordig niet meer hoeft Verward

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:51

ik zat al te kijken
hoe krijg je dat ooit in die monden??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:18

hoe moet ik dit nou zien? Soort compie van stang en hackamore ofzo?

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:24

He jakkes wat een eng twisted wire ding zeg! Als je je paard met zo'n apparaat rijd moet je wel een boutruiter zijn omdat je het schijnbaar niet op een andere manier kan oplossen. Yuck en nog es YUCK! Misselijk

Jeetje was dat echt zo in de middeleeuwen Cornelie? Wist ik niet...wat akelig, maar er gebeurde toen natuurlijk wel meer akelige dingen, ook met mensen...er werd wat afgehakt en afgeslacht in die tijd!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:28

Even kijken: twisted wire voor de noodstop, hackemore voor als ie dan nog niet luisterd... die lange uiteinden voor de teugels voor extra hefboomwerking....

Maar waar is de rest van dat ijzer voor nodig Verward

In één woord.. TRIEST

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:29

Jakkes! Wat een eng ding!!
Lijkt me heeeel erg scherp inwerken... Misselijk Misselijk
Gadver.

En oja, over dat afslachten in de middeleeuwen, net of we nu niemand meer afslachten... Frusty Frusty Net zoveel als nu

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:12

idd assie, daar heb je helaas gelijk in Verdrietig

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 22:24

Nou, dit ziet er erger uit als dat het is. Het is niet echt western, het is een springbit.

Het is een combi van een bit (kan een stang, trens of wat dan ook zijn) en een hackamore.

Veel springruiters rijden ermee. En ja, hij ziet er heel erg uit, maar in de handen van de goede ruiter kan het een heel vriendelijk bit zijn.
En een trens kan in de verkeerde handen ook een poedersuiker bit zijn.

Als de enige hier vind ik het dus meevallen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:07

Het is even puzzelen wat waar zou moeten zitten, maar geloof dat ie inderdeed meevalt. Kwijl
Zou zowiezo niet graag zo iets in mijn mond willen hebben, tandarts is al een drama

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 09:01

nou wat heb ik gezegd?

voor een ruiter met heel zachte handen!!!!!!!

wel eens zien springen??
wel eens zelf gesprongen??

het blijft een onding!!!!!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 10:26

Als je een ruiter bent met 'hele' zachte handen dan heb je dit niet nodig Misselijk
Sorry, maar ik kan niet zeggen dat dit wel meevalt, ik vind het ongelofelijk dat er mensen zijn die dit soort martelwerktuigen acceptabel vinden Boos!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 11:07

Citaat:
Op 2001-11-12 09:26, schreef vera:
Als je een ruiter bent met 'hele' zachte handen dan heb je dit niet nodig Misselijk


Waarom niet dan? Zachte handen hebben niet met het doel van het bit (de inwerking) te maken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:45

ik snap niets van dat ding. mij veels te ingewikkeld. Geef mij maar een huis tuin en keuken trensje, is veel gemakkelijker

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:11

Had het nog nooit gezien en ken het ook niet maar om nou te zeggen dat het er zo scherp uitziet dat valt nou ook wel weer mee.
Het is niet te vergelijken met de Middeleeuwen.

Kim

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 15:57

Carola, omdat iemand met zachte handen zijn paardje zo getraind heeft dat hij/zij dit niet nodig heeft Cool .
Mocht een ruiter met zachte handen en verpest paard treffen wat met dit soort ellende gereden is dat zul je toch de weg terug willen bewandelen en niet je paard het leven zuur maken met dit soort ongein. Huilen

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:59

Ben het helemaal eens met Vera en Rinus. Als je je paard met 'hele' zachte hand kunt rijden, is ie klaarblijkelijk al heel goed getraint en heb je zo'n bit al helemaal niet nodig.

Dit bit werkt zowel in de mond als op het neusbeen, dubbelop dus. Behoorlijk drastisch imo. En alles behalve 'vriendelijk'. Ik moet er niet aan denken wat er al met een paard gekloot moet zijn als dit het enige is waar het nog op reageert!

FF edit en nog wat toevoegen: Veer, 2 zielen 1 gedachte, hahaha, we schrijven net op het zelfde moment ongeveer hetzelfde op *LOL* *LOL* *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sprite op 2001-11-12 15:02 ]</font>

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:25

Ben ik het niet mee eens. Dit ding werkt heel anders als een trens, en een paard dat net niet lekker loopt op een trens, kan hier super op gaan lopen. En omgekeerd ook.

De inwerking is heel anders (voor een deel op de neus), en die elk paard heeft een andere voorkeur van 'inwerking'.

Trouwens: ik ben eens gaan navragen bij een springruiter die hiermee rijdt, maar dit ding is vriendelijker dan de mechanische hackamore met lange scharen! Omdat hier de mond de druk voor een deel wegneemt van de neus.
Hiermee de neus breken kan niet, hoe hard je ook rijdt, met een mechanische hackamore kan dat wel.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:59

Citaat:
Op 2001-11-12 15:25, schreef carola:
Dit ding werkt heel anders als een trens, en een paard dat net niet lekker loopt op een trens, kan hier super op gaan lopen.


Misschien zou mijn paard ook wel super lopen op dit bit, maar of ie het met plezier zou doen betwijfel ik. Het is maar net waar je je prioriteiten legt. De mijne liggen iig bij mijn paard en niet bij zijn prestaties.

Citaat:
maar dit ding is vriendelijker dan de mechanische hackamore met lange scharen! Omdat hier de mond de druk voor een deel wegneemt van de neus.


Okay carola Lachen daar zit wel wat in....omdat de druk verdeeld wordt. Maar het blijft een extreem bit imo. Vork

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 17:14

Carola, de druk van de neusband wordt wel overgenomen door een twisted wire bit, noem ik nou niet bepaald een vriendelijke vervanger Verdrietig

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:05

Het is zeker een kreng! Op het moment dat je trekt, wordt:
a) op de neuszenuw geknepen en wordt de mond met ketting dichtgedrukt,
b) treedt de twisted wire inwerking die dan bovendien naar boven schuift (kijk maar naar de D vorm op de shank)

Classificatie: martelwerktuig wat niet goed te praten valt.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:07

Ik vind het er heeeel eng uit zien, als paard zal ik mijn mond niet een open doen! Al weet ik niet eens hoe het in moet! Kan iemand dat mij vertellen?

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:14

Alleen al het bestaan van twisted wires zou verboden moeten worden, te dol voor woorden, ik word er niet goed van. Ik was een keer in een westernmanege en daar nam ik een kijkje in de zadelkamer, je wilt niet weten wat ik daar tegenkwam, zover reikte mijn fantasie toen nog niet.