voordeel/nadeel bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

voordeel/nadeel bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 01:55

Aangezien ik een western hoofdstel heb, is een westernbit daar wel leuk bij natuurlijk Haha!
Maarja, omdat nou zomaar te kopen... Ik rij nu met een dubbel gebroken engelse bustrens, en daar loopt ze op zich prima op (buiten dat ze af en toe op links vast pakt, maar dat doet ze met elk bit)
Nu had ik zelf nog een bit liggen wat te groot was, en dat had ik TK gezet op stal.
Nu kan ik het ruilen voor een nieuwe westerntrens, enkelgebroken D-trens. Hij is dunner dan mijn huidige bit (niet extreem dun ofzo hoor) en er zitten koperen streepjes op het mondstuk (verder is ie RVS)

Zien jullie hier voor/nadelen aan? (kost me dus niks, dan andere bit van mij ligt toch maar te verrotten in mijn kast)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:17

Klinkt als een standaard western trens. Westernbitten zijn altijd iets dunner. Door de D's heb je iets meer hefboomwerking als met een loose-ring.
Ik zie er niet echt voor/nadelen aan.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:37

Waarom zou je nou ineens overstappen op een westernbit? Omdat het zo hoort?
En als je je dressuurzadel pakt hangt er ineens een engels bit in?

Uiteindelijk val je toch weer terug op je dubbelgebroken bitje omdat ie daar dan toch het beste op loopt.

Ik heb zelf ook diverse bitten gebruikt maar val iedere keer weer terug op mijn huidige harry horse dubbel gebroken.
Ook een stalgenoot van me die westernrijd doet dit gewoon op een happy mouth bitje enkel gebroken.

ps: vastpakken heeft niks met bitten te maken maar met het rechtstellen van je paard. Vraag daar eens om bij je instructrice.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:42

Het enige voordeel wat ik er aan zie, is dat je een extra bit hebt wat past.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je het dan om zou ruilen.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:16

Altijd handig als je zonder omkosten een bit wat je niet gebruikt kan ruilen voor een bit wat je wel kan gebruiken. Maar stap je nu inderdaad over op een westernbit omdat je met westerntuig rijdt? Ik ben ook overgestapt op een westerzadel maar het paardje heeft nog steeds z'n eigen bit in z'n mond. Waarom veranderen van bit als je paard er goed op loopt? (tenzij het een scherp bit is en je je paard juist zachter in z'n mond wilt krijgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:53

Waarom een ander bit? Ze doet het nu goed op dit bit toch? Ik heb een westernzadel, en ik rijd meestal met een hoofdstel dat het meest wegheeft van een tuighoofdstel. Maar als ik van de zomer voor bestgaand ga, ga ik wel in stijl, met een westernhoofdstel, maar ik hang er dan ook gewoon mijn bustrens in. Daar rijd ik al jaren mee, en gaat goed, dus waarom veranderen? Dat moet je enkel doen als het nodig is...
Ik zou het bit wel verkopen , dan heeft die ander er wat aan, maar ik zou het niet omruilen, in principe heb jij dat andere bit dus niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:32

If it ain't broke, don't fix it.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:52

Ik heb Blizz in het begin zelfs met westernzadel en een engels hoofdstelgereden..engels bitje ook...wegens de neusriem... had ik iets meer te zeggen. Toen een tijd westernhoofdstel zonder neusriem maar met engels bit en toen af en toe gewisseld om te kijken waar hij nou blijer van werd...dat was dus toch de dunnere western sweet iron ( enkel gebr. d trens) Misschien om dat ikzelf ook heel veel heb geleerd ind e tussentijd, misschien omdat die watertrens toch iets te breed was in zijn mond?

verder eigenlijk ook gewoon wat sonja zegt Haha!