hoe op achterhand leren stoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:28

De slidingstop leer je aan tegen een wand. Om te binnen in stap op een wand aan komen stappen, zet hem stil met zijn neus tegen de wand. Later kun je dat vanuit de draf doen. En uiteindelijk vanuit de galop. Het eronder zetten van de achterhand gebeurt uiteindelijk door de vaart die je maakt.
Ik zou geen sliding stops maken met een engels paard als hij geen speciale glijijzers heeft, daar kun je je paard behoorlijke blessures mee laten oplopen.

Een verder oefening voor het onderbrengen van de achterhand is het stoppen vanuit stap, aansluitend direct achterwaarts gaan. Dit kun je ook doen vanuit de draf, en aansluitend vanuit de galop. Belangrijk is dat je direct achterwaarts gaat, daardoor leert het paard ook de achterhand eronder te zetten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-01-04 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:30

dell schreef:
Het lijkt me geen goede zaak om een pony slidingstops te gaan maken.
De quarter is nu eenmaal anders gebouwd als een engels paard.
Er bestaat een goede kans dat je de pony ernstig blesseert.


Ras maakt verder helemaal niets uit. Het is de manier waarop je het paard het leert. Ik ken een Haflinger die beter stopt dan menige Quarter.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:43

Moet niet...ieder paard heeft zijn eigen stijl. En sommige paarden krijg je gewoon niet met hun neus over de grond tijdens de stop.
Het paard moet bij het fencen wel leren dat die wand op hem af komt, ook in de galop. Hoe later je daarmee begint, hoe meer je achterop komt in je trainingsschema.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:54

Romkabouter schreef:
Of het wel of niet moet...
Ik denk dat je hogere punten scoort als je paard wel zijn hoofd laag gaat. Met laag bedoel ik niet met de neus over de grond, maar de hals mooi horizontaal. Then again, ik ben geen jury Knipoog


Een hoge score krijg je als je paard konsekwent met het hoofd in dezelfde houding loopt. Dus als je twee van de drie spins met contact rijdt, en bij de derde het paard compleet losgooit zodat hij met zijn neus over de grond gaat, zul je geen hoge ogen scoren.

Ik heb helaas nog nooit een run van Bill Horn op Miss White Trash gezien, maar heb me laten vertellen dat op geen enkel moment het neus van de merrie laag was. Niet bij de cirkels, niet bij de stops. En hij scoorde wel...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:56

dell schreef:
Het inderdaad zo dat er meer rassen kunnen sliden zoals de halflinger.
Maar dit is ook een wat zwaarder(steviger)gebouwd paard.
Het lijkt mij onverstandig om met een pony te sliden


En waarom is het onverstandig om met een pony te gaan sliden? Als het correct wordt aangepakt, waarom kan het dan niet? (en dat geldt voor ieder ras) Ik durf zelfs te beweren dat een beetje pony steviger op zijn benen staat dan andere rassen (inclusief sommige Quarters).

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:00

Romkabouter"]
[quote="Cassidy schreef:
Dus als je twee van de drie spins met contact rijdt, en bij de derde het paard compleet losgooit zodat hij met zijn neus over de grond gaat, zul je geen hoge ogen scoren.

Wat een rare opmerking. Wie doet nu de ene keer iets totaal anders in een proef bij eenzelfde oefening Verward
Dat je dan geen hoge ogen scoort is trouwens helemaal niet zeker. Die ene spin (of de andere twee) kun je wel hoge punten halen.
[/quote]

Sorry, foutje van mij. Spin moest zijn stop: en daar zitten er wel drie van in een proef.
En ik heb het gezien hoor, twee stops met contact, de derde los teugeltje. Ik weet niet meer wat de score was op een anders perfecte proef maar het paard was volgens jury out of control.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:18

ls een paard niet achteruit kan of niet weet wat het is (of niet wil) is de kans erg groot dat hij zijn energie op een andere manier kwijt wil. En als hij niet naar voren mag en naar achteren kan of wil, is de kans groot dat hij de lucht ingaat (dus steigert) En dat is iets wat je dus echt niet wilt.....

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers