BELACHELIJK!!!! (DA en chippen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

BELACHELIJK!!!! (DA en chippen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:36

Ik krijg net een brief van onze DA waarin staat dat zij vanuit Brussel verplicht worden om alleen paarden te behandelen die gechipt zijn.
Theoretisch mag mijn DA mijn paard niet meer behandelen want hij is niet gechipt Boos!

Voor 31 december heb ik alles afgezocht en gelezen over de verplichting van het chippen en deze achterlijke regel ben ik echt nergens tegen gekomen.
Ik heb keurig een paspoort aangevraagd maar ben principieel tegen chippen. Ik vind het bizar dat wij vanuit de overheid verplicht worden om een lichaamsvreemd item in onze paarden te stoppen terwijl wij zelf opdraaien voor eventuele gevolgen.

Tot 2007 is het niet verplicht om te chippen en ik hoopte dat er in de tussentijd wel een andere oplossing zou komen. Nu blijkt dus dat je paard niet behandeld wordt als ik niet chip Stoom uit je oren

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:42

daar heb ik nog nooit van gehoord.. wat nou als je paard koliek krijgt ofzo.. dan kun je nix.. slaat nergens op..!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:42

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die zo'n brief gehad hebben, misschien moet je het item (laten) verplaatsen naar VMR of zo, dan heb je een groteer 'publiek'.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:44

Heb dezelfde brief gehad, ik ga er in ieder geval over bellen. Nu ben ik heel tevreden over de DA, maar ik denk dat ze op de feiten vooruitlopen. Zolang als er geen verplichting is vanuit Brussel laat ik NIET chippen. Als het ontbreken van een chip een reden is om bijvoorbeeld mijn paard niet te laten enten, dan zijn ze nog niet klaar met me.

En ik was al net zo kwaad als jij, Vera...maar ja, wat moet je doen? Ik wil die DA niet kwijt...heb voor de rest het volste vertrouwen in hem. Maar als hij zegt dat ze wel komen om te behandelen, en daar dan tegelijkertijd het plaatsen van de chip aan vast koppelen, wat moet je dan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-01-04 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:44

Er is al een andere topic over een brief van een kliniek die verstuurd is naar klanten. Ten eerste, er is nog geen verplichting om paarden te chippen, dus daarin zitten ze fout. Ten tweede, DNA is een alternatief. Maar tenslotte, wat een absurde regel om alleen een gechipte paard te behandelen, wat kan daar de reden voor zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:47

Let op, CHIPPEN IS NIET VERPLICHT!!!!!!!!
Registratie en paspoort wel, maar je kunt gewoon een DNA-test laten doen. Chippen is absoluut niet noodzakelijk, al wordt het wel als een verplichting gebracht door oa. de sportbond en diverse stamboeken.

Trap er niet in!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:47

Heb je daar een link van Eleonoor ?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:49

Een paard is een die bestemd voor humane consumptie, een slachtdier dus. Dit betekent dat deze dieren alleen mogen worden behandeld met medicijnen waarvan aangetoond is hoelang ze in een dier blijven zitten, etc. Deze beperkte medicijnen zijn veel duurder dan het veel bredere scala aan medicijnen waarmee ze je paard feitelijk kunnen behandelen.
Door aan tegeven bij het chippen (registreren) dat het om een gezelschapsdier gaat, komt je paard niet voor consumptie in aanmerking en kunnen ze ze behandelen met andere medicijnen. Scheve mond

Dat is de hele reden....... Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:51

Maar het moet toch mogelijk zijn om een paard aan een paspoort te helpen zonder dat daar die !@#$% chip aan vast zit?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:54

Cassidy schreef:
Maar het moet toch mogelijk zijn om een paard aan een paspoort te helpen zonder dat daar die !@#$% chip aan vast zit?

Je kunt gewoon een paspoort aanvragen bij de Holstud, heb ik ook gedaan, voor 31 december en ik kreeg het gewoon thuisgestuurd.

Dat paspoort is wel verplicht maar dat CHIPPEN, gggrrrrrrr. Ik vind het belachelijk!!!!!!!! >;)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:54

Dus een DA besluit dan niet te behandelen, vanwege het ontbreken van een chip??? Belachelijk!! Dat gaat toch compleet in tegen zijn beroepsverplichting??

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:55

Je kunt in het paspoort aangeven of je kiest voor slacht of niet. Kies je voor niet dan is er geen probleem. Kies je voor slacht dan moet de DA alle medicijnen die hij gebruikt in het paspoort opnemen ter kontrole bij evt. slacht.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:55

Mac schreef:
Dus een DA besluit dan niet te behandelen, vanwege het ontbreken van een chip??? Belachelijk!! Dat gaat toch compleet in tegen zijn beroepsverplichting??

Nee, hij behandeld weldegelijk maar jenst er eerst een chip in.
Of na de behandeling, als het spoed zou zijn.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:55

Nou da's dan weer lekker Vera! Hebben ze zeker de hele database afgezocht naar paarden zonder chip en die een brief gestuurd!?
Tot wanneer zouden ze Digger dan gaan behandelen zonder chip?
Of moet je hem meteen de eerstkomende keer (waarschijnlijk inenten in februari) laten chippen?
Nou ik vind het ook te idioot voor woorden dat ze je dat willen verplichten.(ja mijn Bailey was al gechipt dat ik hem kocht maar anders had ik het hoogst waarschijnlijk ook niet gedaan)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:57

En nogmaals. Hoe kom ik NU nog aan een paspoort zonder dat er meteen iemand komt chippen?

En Mac, zo stond het er inderdaad. Ze kunnen de behandeling niet weigeren, maar tegelijkertijd met de behandeling gaat er een chip in.
Dat betekend dus dat ik nieteens meer kan laten enten zonder die chip.En hoe zit dat met het aanvragen van de ontheffing voor die chip? Kan ik dat nog doen of maar beter de moeite besparen?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:57

Nanouk schreef:
Nou da's dan weer lekker Vera! Hebben ze zeker de hele database afgezocht naar paarden zonder chip en die een brief gestuurd!?
Tot wanneer zouden ze Digger dan gaan behandelen zonder chip?
Of moet je hem meteen de eerstkomende keer (waarschijnlijk inenten in februari) laten chippen?
Nou ik vind het ook te idioot voor woorden dat ze je dat willen verplichten.(ja mijn Bailey was al gechipt dat ik hem kocht maar anders had ik het hoogst waarschijnlijk ook niet gedaan)

Ze behandelen dus niet meer zonder chip maar doen het meteen.
Ik kan alleen NERGENS vinden waar staat dat DA dit verplicht zijn, helemaal nergens.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:58

Op zoek naar een nieuwe DA die het wel zonder (chip) doet?
(off topic: hint : zwemmen)

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:59

12-12-2003 PB 54 Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004


Persbericht nummer 54, 12 december 2003

Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004
Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geïdentificeerd worden. Belangrijkste reden is het zorgen voor een uitbreiding van het aantal voor paarden beschikbare diergeneesmiddelen, zodat adequate behandeling van zieke paarden verder verbeterd wordt.

Via unieke identificatie wordt ook de voedselveiligheid geborgd. Verder gaat de identificatie onder meer diefstal en verzekeringsfraude tegen. Zo mogen er na januari 2007 geen paarden of pony’s meer in Nederland zijn zonder paspoort en chip. Het betreft Europese regelgeving, behalve de transponderverplichting. Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid. Het Productschap Vee en Vlees (PVV) voert de regeling in medebewind uit.
Per 1 januari 2004 moet de eigenaar die een paard, pony of ezel over de openbare weg (per trailer of veewagen) vervoert, zorgen dat elk dier een paspoort heeft. Hierin moet bij de eerste medische behandeling van het paard ná 1 januari 2004 worden opgenomen of het paard bestemd is voor de slacht. Als een paardenhouder de keuze maakt dat zijn gezelschapsdier niet bestemd is voor humane consumptie en dit is in het paspoort aangetekend, dan zijn méér geneesmiddelen beschikbaar.
Elk veulen, dat na 1 januari 2004 wordt geboren, moet binnen zeven maanden een paspoort én chip (transponder) hebben, net als de merrie. Het chippen wordt pas later in 2004 verplicht, na goedkeuring door de Europese Commissie van deze aanvullende nationale bepaling. Toch beveelt het PVV aan dit vanaf 1 januari 2004 vrijwillig te doen. De chip koppelt het dier uniek aan het paspoort.

Stamboekpaarden (2005) en hobbydieren (2006)
Los van de vervoersmaatregel moeten alle paarden die vóór 1 januari 2004 geboren zijn en bij een sportorganisatie of stamboek zijn ingeschreven en nog geen chip en paspoort hebben hiervan in 2005 worden voorzien. Ook voor deelname aan wedstrijden en keuringen is dit dan verplicht. In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben. Overigens hebben de meeste stamboekpaarden en -pony’s en de paarden die actief meedoen aan sportwedstrijden al een paspoort. Deze door erkende organisaties uitgegeven paspoorten blijven gewoon geldig.

Uitgifte, controle en handhaving
Nieuwe paspoorten worden uitgegeven door instanties die het PVV daartoe gemachtigd heeft. Dat zijn alle erkende stamboeken en de KNHS. De AID controleert naleving van de verordening. Overtreding van de regelgeving wordt behandeld door het tuchtgerecht van het PVV met boetes tot € 4.500,-.

Nadere informatie
De folder 'elke viervoeter een eigen paspoort' voor paardeneigenaren beschrijft de regelgeving, kosten en geeft verdere benodigde informatie. U kunt de folder aanvragen via telefoonnummer (079) 368 79 31 en vanaf 18 december via de PVE-website www.nl-paardenpaspoort.nl


Ga naar PVE bedrijfsnet

Verder heeft een DA net als een arts bij mensen de plicht dieren te helpen/behandelen.
Op medicijnen zit een wachttijd, dit geldt voor elke diersoort. Wachttijd is bv drie weken, dan wordt er vanuit gegaan dat drie weken na behandeling de werkzame stof uit het lichaam is verdwenen en mag het beest weer naar de slacht.
Ik weet niet wat de tekst van de brief van de DA precies is, misschien verkeerd uitgelegd? Anders maakt die DA-praktijk wel een heel grote fout.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:59

Cassidy, als je even de zoekfunctie van Bokt gebruikt over chippen in het westernforum, dan kom je vanzelf het adres van de Holstud tegen.
Je moet een tweezijdige kopie maken van je papier en 20 euro overmaken op hun rekening en dan krijg je een paspoort.
Maar dit moest je VOOR 31 december doen anders kon je alleen nog een paspoort krijgen MET een chip.
Ik zou ze even bellen dus om te vragen of ze het nog zonder chip doen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:02

Bedankt, gaan we meteen doen!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 15:03

Nanouk schreef:
Op zoek naar een nieuwe DA die het wel zonder (chip) doet?

Nee, we hebbe neen hele goede arts, ik heb Peter of Mark nog niet gesproken maar ik snap er niks van Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:09

Ik denk dat we dezelfde DA hebben. Mark is onlangs bij ons op stal geweest om te chippen, en die zei hetzelfde wat er in de brief stond. En nogmaals, ik heb het volste vertrouwen in deze artsen. Kan me niet voorstellen dat zij aan zoiets gaan meewerken.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:14

Misschien is het idee als iemand de brief inscant, ter verduidelijking?
Ik ken de brief, heb hem (vluchtig) doorgelezen en ik heb daaruit niet begrepen dat ze geen paarden behandelen die niet gechipt zijn. Wel dat er niet behandeld kan worden met tal van medicijnen zonder chip. Maar ik weet niet meer precies wat er in de brief staat...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:20


Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:25

Dit is slechts een klein deel van de brief (de quote in de start van het topic).
Ik kan op basis van dit deel sowieso niet concluderen dat ze geen paarden behandelen die niet gechipt zijn en/of paspport hebben.