halter?!? wat verwachten ze van jou en je paard???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

halter?!? wat verwachten ze van jou en je paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 00:39

beste mede-western-bokkers,

ik heb jullie advies nodig!!! Scheve mond
ik wil dit jaar 2 van mijn appies meenemen naar de ApHC show in lisse om mee te doen aan de halter...
het gaat hier om een jaarling merrie en een dan inmiddels 8 jarige ruin.
wat wordt er dan van mij en mijn paardjes verwacht? wat willen ze wel zien en wat juist niet?
mag de ruin ijzers onder hebben of juist niet?
moeten de hoefjes zwart gelakt net zoals bij veel quarters wordt gedaan of juist niet?
mag je eigenlijk sowieso wel meedoen met een ruin? ( ja toch??? )

help help help!!!
ook webpagina's met informatie over de halterklasse zijn welkom hoor!! OK dan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:03

Vooral niet de hoeven lakken als je een appie hebt. Althans niet met zwart Haha! Ruintjes kunnen ook meedoen, met pride heb ik ook wat afgelopen 'vroeger' . In het regelboek staat precies wat je moet doen en waar op gelet wordt.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:32

Ik weet inderdaad dat Appie-hoeven niet zwart gelakt mogen worden omdat je dan de strepen niet meer kan zien.

Voor ruinen is er een eigen klasse dus dat is ook geen probleem.

Ik weet niet of de show in Lisse en de Clinic in Friesland elkaar bijten, maar anders is het misschien handig om daar heen te gaan. Mèt of zonder paard.

Belangrijke dingen zijn: braaf meelopen en meedraven (hoofd voorbij jouw schouder maar zijn/haar schouder niet naast jou. Vierkant staan en hals goed laten zien.

Korte samenvatting: je loopt in stap RECHT op de jury af (paard recht voor de jury), als de jury opzij stapt draaf je aan, ga daarna in draf zo ruim om de pion heen dat je paard nog steeds een mooie draf kan laten zien, terug naar stap en opstellen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb verwoord, maar mensen die er veel meer ervaring in hebben kunnen dat vast veel beter dan ik Lachen

=^.,.^=

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:08

Prima verwoord, Farichta! Bij het opstellen moet je ervoor zorgen dat jij nooit tussen je paard en de jury staat. Staat de jury de linkerkant van je paard te beoordelen, sta jij schuin rechts voor je paard........snappie??

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 16:49

ok hier kan ik al wat mee...

dacht zelf ook al wel dat bij appies de hoeven niet gelakt moesten worden maar vraag het toch maar even na voor de zekerheid... Haha!
ik weet van mijn veulen dat ze een zeer ruime draf heeft en van mijn ruin dat hij voor een zeer korte draf heeft... zeker als hij geen ijzers onder heeft dan wordt hij heel voorzichtig... dus ik denk dat ik hem dan maar op ijzers zet...
maar hoe kan ik zijn draf aan de hand nog meer verruimen...???

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:25

Fietsen Haha!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 17:42

probeer sil te bellen van blue jackeroo stables...
zag dat ze 8 feb. een clinic geven... als het kan dan ga ik daar heen. en dan 7 maart naar de onderlinge wedstrijd...
maar ik kan ze niet te pakken krijgen...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:01

7 maart al? Das dit keer vroeg in het jaar. Weet je toevallig of het binnen of buiten is? Je kan in elk geval al oefenen met netjes meelopen, stil staan en vierkant zetten etc.
(off topic, ga je nog naar de vergadering trouwens? )

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:34

om zijn draf te verruimen kun je veel balkjes draven..