vraagje......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 18:14

Ik heb een vraagje over Western. Kan elke pony western leren, en dan ook goed doen?! maakt niet uit welke ras het is?! En hoe moet je je pony leren western rijden?! Ben gewoon benieuw, en hopelijk weten westernkenners er antwoord op......

Groetjuss Amy

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:19

iedere pony of paard kan leren westernrijden.
Ongeacht welk ras,hoe je precies moet beginnen laat ik even over aan de echte kenners,maar volgens mij is er al een keer een topic over geweest

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:34

In principe kan je elke pony western beleren. Maar het ligt aan de kwaliteiten van de pony en de ruiter hoe 'goed' je wordt. Zoek in ieder geval een goede instructeur die je echt verder kan helpen. Dus niet een westernzadel erop en gaan met die banaan. Wat er komt iets meer bij kijken en zeker als je echt de sport in wil. succes... Knipoog

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:42

Ik denk wel dat iedere pony western bereden kan worden. Het niveau hangt echter wel van een aantal dingen af. Zelf heb ik een nrps-pony, voorheen dressuur en springen, waar ik nu mee western rijdt. Ik vindt zelf dat hij het heel snel opgepikt heeft. Ik heb hem een paar weken in training gegeven bij een instructrice (monique mertens) en ben in de tussentijd zelf in Eersel op de manege westernlessen gaan nemen.
Moeilijkheid is dat zowel mijn pony als ik jarenlang op de engelse manier gereden hebben, dus als ik in mijn oude stijl terugval, reageert mijn pony daar nog net zo goed op als op de nieuwe western stijl, waardoor je dus niet door je pony op je fouten gewezen wordt. Maar daar heb ik dan weer een instructeur voor.
Neckreining, netjes laag blijven aan een losse teugel, en een constante jog zitten er heel goed in. De nieuwe pleasure eisen werken ook in ons voordeel.
Wat ik als probleem tegenkom:
Het karakter van het paard. Het cool zijn, soms op het onverschillige af wat een quarter heeft dat kom ik wel wat tekort. Hij kan echt goed spinnen maar windt zich daar veel te veel over op, wil alles veel te goed doen, wacht niet af maar denkt vooruit en begint al. Voorbeeld: vanaf het moment dat ik galopwissels ben gaan maken wil hij nu op iedere cirkel op X overspringen.
En ook de bouw, met name de grotere hoek van de koot naar de hoef bij de achterbenen (quarters staan meestal steiler) maken de sliding stop een stuk moeilijker.
Maar die problemen zijn niet zo groot, de basis zit er echt goed in, vooral bij de pleasure (beginners) kan ik af en toe in de prijzen rijden en als je eenmaal begonnen bent met western, dan wil je zowiezo niet meer terug naar dat strikte, gecontroleerde engels.
Gewoon doen, maar vraag wel goede professionele hulp, dat is het allerbelangrijkste. Succes

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:40

hey!
ik heb ook een new-forest. En ik heb nu een zadel en volgende week krijg ik alles erbij.Ik ben nu al bezig radetsky western aant te leren.Het gaat ect te goed.En hij is al 14 en heeft iets aan zijn rechter achter been. En hij kan het al heel goed.
dus alle paardjes kunne het gewoon!
doei
xxx celinde

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 12:13

Hoi!
Zelf heb ik een kruising met een New-Forest pony. Het is een zwaar gebouwd paardje maar ze kan nu al aardig goed western!
Ik ben nu een jaartje met haar bezig en het gaat super!!!
vroeger heb ik dressuur met haar gereden, het omscholen kost tijd en geduld maar als je er echt voor open staat lukt het zeker! Wat voor paardje het ook is!
Mijn pony zal nooit zo goed worden als een quarter ofzo. maar ze kan de basis oefeningen al wel en dat is gewoon hartstikke leuk!!
Veel succes ermee!!!

Liefs,

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Alayda op 2001-11-11 11:14 ]</font>