eindelijk!!!! (nieuw zadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

eindelijk!!!! (nieuw zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 12:23

jahoo!!! eindelijk krijg ik dan binnenkort mijn eigen billy cook zadel.
heb met evelien gesproken ( euroridingshop) zij is een kennis van ons en ze kan wel wat voor me regelen... ze zou me zo terug bellen om te kijken welke maten en kleuren enzo... dus ik zit echt met smart op haar telefoontje te wachten...

heb een paar keer in mijn leven op een billy cook gereden en was echt helemaal verliefd!!!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:33

Gaaf joh! Billy Cook's zitten idd geweldig (heb er zelf ook eentje). Heel veel succes met het zoeken naar de ware! Hihi! Haha!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:38

leuk
ik heb lang getwijfeld tussen een Billy cook en een Westwood. Ze hadden allebei dezelfde prijs en ik vond de 'naam' billy cook toch wat leuker Knipoog maar heb dus toch voor de westwood gekozen. Die zat gewoon stukken beter. Je zou (als ze die ook verkoopt) eens op een westwood moeten gaan zitten en passen en je zal het wel merken. Ik wil die van mij niet meer kwijt.
Veel succes ermee.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:52

Crates-zadels zijn trouwens ook geweldig. Kwijl Lachen Maarja... Geld, geld! Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:11

Ik 'val' niet zo op namen. Belangrijker vind ik het dat het zadel goed op een paard ligt en kwaliteit/duurzaam heeft voor wat de eigenaar er mee wil. En al de ruiter er dan ook nog lekker op zit is dat mooi meegenomen.

Enige voordeel van een 'merk'-zadel is dat de inruilwaarde interessanter is.
Maar desalniettemin veel plezier met je nieuwe zadel Lachen

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:49

gaaf hoor!! Ik wil ook een western zadel, maar dat mag waarschijnlijk niet, me ma is bang dat ik alleen mn handen aan die knop voorop houd ofzoiets Verward tssss, onzin Tong uitsteken Naja, nog even zeuren, we komen er nog el Haha!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:08

Toekie schreef:
Crates-zadels zijn trouwens ook geweldig. Kwijl Lachen Maarja... Geld, geld! Scheve mond


Laatst hebben we een Crates (+/- 1 jaar oud) hier gehad ter reparatie als gevolg van een ongeluk. Daar kan Crates niets aan doen.

Ik heb bij de (gedeeltelijke) demontage werkelijk een hand vol draadnagels en krammen uit het zadel gehaald. Daar kan Crates wel wat aan doen.

Een andere tegenvaller was, dat de boom (ondanks indicatie van de verkoper) geen hout/rawhide was, maar hout/fyberglass Verward . Dat is niet alleen een mindere kwaliteit, maar fyberglass mag in vele USA staten niet meer gebruikt worden vanwege de kankerverwekkende vezel. Boos!

MVG Louis

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:18

Das minder ja... Scheve mond Maar ik hoor ook veel positieve dingen over Crates. Mijn instructrice heeft er één, en die kan niet meer zonder geloof ik! Lachen

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 19:19

ja crates vind ik ook erg mooi en ook lekker zitten...
maar mijn voorkeur gaat toch uit naar billy cook...
ze komt maandagmiddag langs met 2 modellen... een donkerbruine en een naturelkleur...
en als ik dan mag kiezen dan ga ik voor naturel, dus laten we hopen dat die ook goed zit... Haha!

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:41

Deze zadels zijn al op je paard gepast?
Voor mij is toch het belangrijkste dat een zadel goed op mijn paard ligt en ik er lekker op zit, niet of het een Crates, Billy Cook of iets anders is Lachen

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:43

Hoi,

Mijn eerste zadel was ook een Billy Cook ( kwam bij het paard) maar ik vond dit een vreselijk zadel. Hij zat voor geen meter en lag ook nog eens slecht op mijn (ex) paard. Het schijnt dat er een tijdje slechte Billy Cooks zijn gemaakt dus misschien was dit er eentje van? Ik heb nu één of ander obekend merk (Montana, had er als zadelnaam nog nooit van gehoord) en vind deze echt heerlijk zitten. Soms zit ik wel eens op zadels waarvan ik niet begrijp dat mensen er op kunnen rijden, zo zie je maar dat iedereen een eigen mening heeft van wat een goed/fijn zadel is. Mijn advies zou zijn om iemand langs te laten komen met een stel zadels en niet naar het merk te kijken maar gewoon te kijken welke het beste past voor jou en je paard. Maar mocht dit je favoriete Billy Cook zadel zijn dan wens ik je er uiteraard veel plezier mee!

Grtn.,

Bianca

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:11

sablou er moet me wel even van het hart dat crates een equi-fit (flex) boom heeft en geen hout rawhide, dat is bekend van crates. dat van die krammen en nagels is voor mij onbekend, zou dus best kunnen. ik heb er twee en ben er zeer content mee!
maar ik ben met SM eens dat een merk minder belangrijk is dan pasvorm en bruikbaarheid voor het doel van de ruiter

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:20

Niet alle crates zadels hebben flex bomen.Het is of equi-flex of Equi fit en deze bomen worden gemaakt bij Steele Saddle Tree,LLc en worden door veel zadelfabriekanten gebruikt. zijn zeker niet slecht en veelal lekker licht
Hebben nu trouwens weer nieuwe materialen inplaats van fiberglasstrees.
Heb ik hoge verwachtingen van.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:27

stokpeerd schreef:
...crates een equi-fit (flex) boom heeft en geen hout rawhide, dat is bekend van crates.

Een Equi-fit is de 'basis' boom van de fa. Steele. Deze was van oudsher van hout met rawhide omtrokken.
Een Equi-fit Flex is heel wat anders dan een Equi-flex De Fit is star van bouw met een minimale flexibiliteit in de zitting. De 'echte' flex is over de hele lengte van de bars flexibel. Beide zijn idd niet van hout.
http://www.steele-equifit.com/about_ed_steele.htm
O.a. Crates gebruikt deze bomen, maar zo ook vele andere zadels zijn er van voorzien.

Veel mensen dat als er alleen Equi-fit op staat de boom dus flexibel is, dat is dus pertinent niet zo.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:30

oke, dat bedoelde ik ook, ik vond dat ik het ff moest melden omdat het leek of sablou een boom van hout en rawhide had verwacht. zoals het er stond leek het net of er iets heel fouts in het zadel zat, terwijl het heel goed kan zijn dat het equi flex of fit was.
bedankt voor de aanvulling

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:34

Niet elke Crates hoeft dus ook een Steel-tree te hebben. Ze zullen waarschijnlijk ook wel een ander merk boom gebruiken. Ligt aan de prijs van het zadel, maar dat geldt ook voor CY, BC etc.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:48

stokpeerd schreef:
sablou er moet me wel even van het hart dat crates een equi-fit (flex) boom heeft en geen hout rawhide, dat is bekend van crates. dat van die krammen en nagels is voor mij onbekend, zou dus best kunnen. ik heb er twee en ben er zeer content mee!
maar ik ben met SM eens dat een merk minder belangrijk is dan pasvorm en bruikbaarheid voor het doel van de ruiter


Het spijt me. maar ik moet jullie teleurstellen. Het was een ""gewone"" houten boom met fyberglass ""beplakt"" . Geen Steel EquiFlex (die ken ik) of een ander soort Equi... Houden we het maar op een afdwaling van Crates.

MVG Louis

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 21:33

evelien is al eens langs geweest om mijn paardjes op te meten en nu komt ze dan dus met een aantal zadels om te kijken welke me het meest bevalt... zowel voor mij en als voor mijn paard...

natuurlijk moet hij goed op mijn beessie liggen want die krijgt m op zijn rug....

MAAR... hij moet ook lekker zitten want ik moet ermee rijden natuurlijk.
en mochten die billy cook me dan toch niet naar wens zijn kan ik altijd nog kijken voor een crates of wat dan ook... maar eerste keus voor mij is gewoon billy cook...

vandaar... als ze maandag geweest is zal ik wel foto's plaatsen en dan mogen jullie van harte jullie mening geven over het zadel wat het uiteindelijk geworden is...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:22

leuk joh, wij hebben ook evelien voor onze materialen, ze heeft ook de rug van mijn paard gemeten enzo, en dr waren maar 2 zadels die pasten,haha, ze heeft een moeilijke rug, maar ben gelukkig wel geslaagd, het is echt en superfijn zadel, en continental,
een vriendin van me heeft en billy cook, jammie, die zitten ook lekker, maar voor mijn knieeen is de continental fijner want die heeft wat soepeler leer, vind ik, haha
nou veel succes met je zadel, en met je paard natuurlijk, ben benieuwd naar de foto's

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:16

Ik wil alleen nog maar Crates. Ik heb er een rond mijn paard laten maken, omdat mijn ap nogal ruim bemeten schouders heeft. Super zadel, zit als een huis. Ik heb m goed bekeken maar zie geen krammen ofzo zitten. Lichtgewicht is ie overigens niet, til me een breuk eraan. Maar ja, verder is het een prachtig zadel, vooral de afwerking is om je vingers bij af te likken. De conchos zijn stiereschedels....
Mijne is dit type, maar dan helemaal donkerbruin..met een iets andere tooling.
Afbeelding
Mijn eerste zadel was een Billy Cook. Gewoon goed, niks mis mee. Zat wat hard, maar ja, als je niet weet hoe een ander merk zit...Tot ik het genoegen had eens een Crates te rijden. Meteen verkocht. Daarna een Crates 245 ofzoiets gekocht, en later toen mijn appie bovenmaatse vormen begon aan te nemen mijn huidige zadel. Dan maar meteen goed, was wel effe sparen....

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 01:13

ik heb ook twee zeer brede appies... normale standaard quartermaat is te smal voor hun...
dus ben benieuwd of ze passen... en zo niet dan gaan we gewoon kijken voor een mooie crates!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 08:53

O, maar ook van andere merken zijn er zadels te koop met maat extra full Lachen Ik heb ook een crates en inderdaad de kwaliteit vind ik toppie maar het belangrijkste vind ik toch wel de pasvorm.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:55

appie_rulez schreef:
normale standaard quartermaat is te smal voor hun...!!!

Wat logisch is, want de normale standaard Quarter-boom is de smalste boom die er is. Dan volgt de Semi en dan de Full.
Nu is er nog steeds geen standaardisatie in afmeting van bomen en hun bijbehorende benamingen, maar het is dus een groot misverstand dat 'Quarter' breed betekent.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:24

Inderdaad is er een verschil tussen boom fabrikanten wat betreft de maatvoering,maar dan hebben we het over bomen voor veelal de western paarden als quarters en paints speken we dus nog maar niet over
de haflingers,tinkers wpners enz.Vandaar dus de reden dat wij het zoveel
mogelijk be oordelen aan de hand van de boom die gebruikt is in het betreffende zadel(waar mogelijk).

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:39

ik heb voor onze haflinger 2 x crates full quarter, maar ik weet dat crates, mocht de full quarter nog niet breed genoeg zijn ook nog een uitvoering voor haflingers heeft ( nog breder en beter aangepast aan de ronde vorm vaak zonder schoft bij de ouderwetsere types.) ik ben vaste klant bij de oregon trail tack store van Hans en Monique in eesergroen. ze hebben er veel verstand van en de service is uitstekend.