Stelling mbt zadelpassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Stelling mbt zadelpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 14:25

Nav dit item wil ik graag de volgende stelling poneren.
Ik zeg er duidelijk bij dat hij niet van mij is maar van een grote Amerikaanse merken zadelverkoper.

De stelling:

"Het is juist niet erg als je onder het zadel voelt dat er ruimte zit tussen boom en rug, want als je paard nu zijn rug gebruikt wordt die ruimte goed opgevuld".

Zinnig of onzin Verward

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:32

hmmm In de perfecte wereld zou volgens mij een zadel overal goed moeten aansluiten...daar is de westernboom toch ook op `ontworpen`?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:32

Onzin, als een zadel al niet past als het paard stilstaat gaat het bij het rijden geheel fout. Als ik bv schoenen aantrek die niet lekker zitten en de verkoper zegt : "als je zus en zo gaat lopen zitten ze wel lekker", dan ga ik onmiddelijk naar een andere winkel.

Een paard zal zijn rug ook niet goed gaan gebruiken als het zadel niet past. De kans dat je paard door correct ruggebruik voor een niet goed zittend zadel gaat compenseren is nihil.
Daarnaast hoe kom ik erachter dat het juiste ruggebruik inderdaad het probleem zou oplossen?

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:00

Moet ik hier ook op ingaan Sugarmiss

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:01

ben het helemaal eens met het eerste stukje van tamary,

een zadel moet goed passen wanneer het paard stilstaat en ook wanneer het beweegt, het moet gewoon als het erop ligt bij wijze van spreke 'klik' zeggen, haha

verder snap ik de stelling denk ik niet helemaal, bedoelt die man nou, dat als het paard bijvoorbeeld tijdens het trainen zijn rugspieren gebruikt, dat zn rug dan dus breder wordt en de ruimte opvult? denk het wel,
maar dan nog ben ik het niet eens met de stelling, denk eigenlijk niemand hier!

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:08

is dat trouwens dezelfde die om dat gat dan optevullen een dubbele pad adviseerd

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 17:19

Muijs"]
Moet ik hier ook op ingaan Sugarmiss
[/quote]
Mag hoeft niet Lachen ieders vrije keus.
Ik weet niet of het dezelfde is, want ik weet niet wie je bedoelt Schijnheilig
[quote="Tamary schreef:
Onzin, als een zadel al niet past als het paard stilstaat gaat het bij het rijden geheel fout. Als ik bv 1. schoenen aantrek die niet lekker zitten en de verkoper zegt : "als je zus en zo gaat lopen zitten ze wel lekker", dan ga ik onmiddelijk naar een andere winkel.

Een paard zal zijn rug ook niet goed gaan gebruiken als het zadel niet past. De kans dat je paard door correct ruggebruik voor een niet goed zittend zadel gaat compenseren is nihil.
2.Daarnaast hoe kom ik erachter dat het juiste ruggebruik inderdaad het probleem zou oplossen?

1.Was een vaste verkoopkreet bij schoenen niet dat je ze altijd eerst moest uitlopen Lachen
2.Ik zou het niet weten, lijkt me een rijtechnisch vraagstuk net als de stelling deels is Lachen althans zo deed de verkoper het voorkomen. Want hij legt op deze manier het niet passende zadel neer als probleem van de klant, want die kan niet rijden Clown

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:26

ja vroeger droeg je ook de schoenen van je oudere broertje of zusje op,
vraag de orthopedist maar eens waar veel van zijn werk vandaan komt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:33

Lastig. Dat een rug omhoog komt tijdens het werk is logisch, maar ik heb er totaal geen verstand van hoeveel etc dus dan kan ik er ook niks over zeggen. In principe zit je sowieso met het feit vind ik dat je een star iets op een beweegbaar iets plant.
Overigens ben ik er sinds kort dus wel weer volledig van overtuigd dat je bij een overgang naar een langzamere gang en dan bv zeker bij een stop juist niet 'zwaar' moet gaan zitten maar juist je bil- en beenspieren aan moet spannen om zo ruimte te maken voor de rug. Maar ik dwaal af.
Tja, leuk verkooppraatje? En anders zal ongetwijfeld de toekomst wel uitmaken de beste man inderdaad gelijk heeft of niet.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:41

Sugarmiss"]
[quote="Muijs"]Moet ik hier ook op ingaan Sugarmiss
[/quote]
Mag hoeft niet Lachen ieders vrije keus.
Ik weet niet of het dezelfde is, want ik weet niet wie je bedoelt Schijnheilig
[quote="Tamary schreef:
Onzin, als een zadel al niet past als het paard stilstaat gaat het bij het rijden geheel fout. Als ik bv 1. schoenen aantrek die niet lekker zitten en de verkoper zegt : "als je zus en zo gaat lopen zitten ze wel lekker", dan ga ik onmiddelijk naar een andere winkel.

Een paard zal zijn rug ook niet goed gaan gebruiken als het zadel niet past. De kans dat je paard door correct ruggebruik voor een niet goed zittend zadel gaat compenseren is nihil.
2.Daarnaast hoe kom ik erachter dat het juiste ruggebruik inderdaad het probleem zou oplossen?

1.Was een vaste verkoopkreet bij schoenen niet dat je ze altijd eerst moest uitlopen Lachen
2.Ik zou het niet weten, lijkt me een rijtechnisch vraagstuk net als de stelling deels is Lachen althans zo deed de verkoper het voorkomen. Want hij legt op deze manier het niet passende zadel neer als probleem van de klant, want die kan niet rijden Clown
[/quote]

1. Schoenen moet je inderdaad inlopen, maar dat kan alleen als ze meteen goed passen. Schoenen die bij het passen al niet lekker zitten zitten na het inlopen nog steeds niet lekker (om over de blaren maar niet te spreken).
2. Klinkt inderdaad als het afschuifsysteem.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:24

Welke ruimte? Verward

Stel ik heb een betonplaat die op het zand ligt. Als ik nu wil weten of die plaat overal goed met de ondergrond aansluit , kan ik die plaat wel optillen, maar dan kan ik van zijn lang zal ze leven niet meer vaststellen of die plaat overal goed aan sluit (of is het nu aan sloot). Of ik die plaat nu ver of weinig op til (zodat net mijn handje er onder kan), het helpt geen ene biet.

En als ik al als geest tussen zadel en paard kan kruipen Haha! , wat moet ik daar dan vast stellen? Hoe groot mag die ruimte dan wel (of juist niet) zijn? Waar moet ik met mijn handje zijn? Verward

Ik heb in alle beschrijvingen over zadel passen nog nooit iets gelezen van een ruimte die er wel of niet mag zijn, anders dan dat een correct passende boom (niet het zadel) zonder tussenruimte (uitzondering de plaats waar de stijgbuigelriemen lopen) geheel gelijkmatig dient aan te sluiten op de rug van het paard.

Kortom, Sugarmiss, mijn mening: de stelling is onzin .

Helaas voor de ruimte liefhebbers en handjes mensen onder ons: kletskoek Clown Clown Clown

MVG Louis