joggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 00:02

Hallo,
Ik ben bezig om mijn paardje om te scholen naar westerpaardje. Hoe kan ik hem nou op een normale manier een jog aanleren? Hij is nogal vlot van zich zelf! Koe
Alvast bedankt,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 00:08

Dat 'ie vlot van nature is hoeft niet per se een nadeel te zijn hoor. Ik zou het echter wel met behulp van een goede instructeur aanleren, anders loop je een groot risico dat het een onzuivere of sloffende jog (de zgn Sjok) wordt, en da's toch zonde....

Veel plezier met westernrijden!

Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 11:30

Hai,
Als je in de bak op de hoefslag aan het draven bent, dan probeer je met je zit (diep, zwaar zitten) je paard rustiger te laten draven (gebruik eventueel je stem en zeg "easy"). Lukt het niet, dan zet je je paard op een (niet te groot) cirkeltje totdat ze langzamer gaat lopen en dan laat je haar weer rechtuit lopen, totdat ze weer gaat versnellen en dan doe je het dus opnieuw. Een paard vindt het makkelijker om rechtuit te lopen dan cirkels te lopen. Al snel zal het paard dus het rechtuit als beloning zien en begrijpen dat als ze in de cirkel sneller langzaam gaat lopen dat ze dan weer rechtuit mag. Op een gegeven moment begrijpt het paard voor de cirkel al dat het beter op je zit al langzamer kan lopen om op die manier onder het cirkeltje uit te komen. Bij mijn paard werkt het, ik hoop bij jouw paard ook, maar let op dat het paard inderdaad wel in tweetakt blijft. Rechtervoor- en linkerachterbeen moeten tegelijk de grond raken. De achterhand moet wel geactiveerd blijven, dus niet op de voorhand sloffen. Denk erom, de jog is moeilijker dan het lijkt en ook zwaar voor het paard. Heb wel geduld en verwacht niet binnen drie dagen dat het perfect gaat. Veel succes! Irene

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 20:53

He Mar!
Leuk; jij op bokt! zie je snel weer, greetz! Fre *LOL* *LOL*

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 09:59

Gebruik veel been als je je paard op dat kleine cirkeltje zet. Benen eraan betekent langzamer. Zorg er echt voor dat dat kleine cirkeltje niet leuk is, en hij inderdaad als hij recht uit gaat langzamer gaat.
Succes...

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 11:12

hoi, even over dat kleine cirkeltje; gaat hij dan dat cirkeltje niet als een straf zien. Ik bedoel; als je nou aan je stelling wilt werken op de cirkel, dan zou hij dat als een straf zien. Verward
groetjes

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:08

Het cirkeltje moet hij inderdaad als een straf zien en heeft een doorsnee van 2 meter ofzo, zo klein mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:17

Het gaat erom dat het paard gaat snappen dat als hij niet doet wat jij vraagt, hij veeeeel harder moet werken dan wanneer hij gewoon doet wat je vraagt. Daarvoor is dat hele kleine circeltje bedoelt. Je paard zal het verschil weten hoor, tussen het normale werk op de circel en z'n 'strafcirceltje', daar hoef je je niet ongerust over te maken.
Bovendien beloon je hem als hij weer doet wat je wilt, door van het circeltje af te gaan en hem dus 'met rust te laten'.

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 16:28

Citaat:
Op 2001-11-04 12:17, schreef Sonja:
Het gaat erom dat het paard gaat snappen dat als hij niet doet wat jij vraagt, hij veeeeel harder moet werken dan wanneer hij gewoon doet wat je vraagt. .


Mits het paard natuurlijk ook in staat is om het gevraagde uit te voeren, en 100% weet wat jij bedoeld. Cool

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 21:52

Cirkels werken bij mij dus niet. Ik vraag een tempo en op het moment dat ik voel dat mijn paard versnelt zet ik haar 2 passen achterwaarts en ga weer in jog.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 21:57

dat probleem ken ik....... en mijn instructriese zegt alleen (de hele les door) ga nou eens op je kont zitten!! en maak jezelf zwaar............
met andere woorden achterover zitten zodat je paard langzamer word doordat ie dan zijn achterhand goed moet gebruiken...

sucses ik weet hoe moeilijk het is Haha!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 00:16

de SJOK Haha!
HIHIHIHIHIHIHHI
sjokje op laat je rijden Cool

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:54

Ik zou eens proberen met oppakken en loslaten te werken. Je gaat draven met je paard in een voor hem (ik weet niet of het een hij of zij is) normaal tempo. Dan pak je hem op met beide teugels even veel tot je voelt dat hij in tempo terug komt, dan laat je direct weer los. Versneld hij weer, dan herhaal je het ritueel. Als hij constant is in een tempo lager, ga je weer vertragen op de zelfde manier. Zorg wel dat de draf gang er goed in blijft dus dat hij niet gaat 'sloffen'.Haha!

Succes,

Jolande