reactie in Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

reactie in Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 15:41

Ik heb net de bit ontvangen en er hebben weer verschillende mensen gereageerd op het verhaal van de vorige bit.
Ze hebben uit elke brief de essentie gehaald en ik vind dat ze het dit keer netjes gedaan hebben.
Hier het stukje:

Western schadelijk?
Op de discussie in bit 103 over western kwamen veel reacties binnen. Omdat ze elkaar overlappen volgt een samenvatting:
Karen van der Steen-Buursma uit Epe reageert verontwaardigd. "Een betere titel zou zijn 'Is reining schadelijk?' Ik lees dat paarden in de western alleen maar plotseling remmende stops en snelle wendingen om de achterhand maken. Dit is natuurlijk niet waar. Hier worden onderdelen van de reining bedoeld. Om dus het western rijden in zijn algemeenheid zo te bestempelen vind ik niet correct."
Vera Wayper uit Krommenie richt zich direct tot Wim Back. "Uw constateringen zijn die van constrateringen uit Amerika. Het moet u dan ook bekend zijn dat Quarters in Amerika al met hun 2e jaar uit economisch oogpunt bereden worden. Een diep treurige zaak die de meeste nederlanders verafschuwen. Heeft u dezelfde bevindingen ook aangetroffen bij Nederlandse paarden? Een goed getraind reiningpaard kent de oefeningen en zal daardoor deze met secuurheid uitvoeren zonder dat er voor hem een plotselinge beweging is.
Mariska Tarmond uit Spijkenisse vind de discussie een gemiste kans die zijn weerslag zal hebben op alle lagen in de westernsport. "Niemand van de abbonnees van Bit kiest er met opzet voor om zijn of haar paard(en) te blesseren. Dus ook niet de SGW- of de springruiters"
Deborah Wittermans-Arnold uit Nieuwe Pekela vind de discussie kant noch wal raken. "Want elke vorm van paardensport is schadelijk. Wim Back heeft het over plotseling remmende stops en snelle draaien. Een paard is hier niet voor gemaakt dus dat kan leiden tot blessures. Een paard is in zijn geheel niet gemaakt om bereden te worden dus elke vorm van paardensport is schadelijk. Er wordt alleen maar gekeken naar stops en spins dus de andere onderdelen bestaan niet? Ik denk dat een groot deel van dit interview gebaseerd is op onkunde. Het niet weten waar een westernruiter mee bezig is en natuurlijk een heel groot vooroordeel."
Hannie Leising uit 't Haantje stapte jaren geleden tot volle tevredenheid over van de engelse manier van rijden naar de westernsport. "mijn zus rijdt dressuur en wij kunnen nog steeds goed samen door één deur, ondanks de verschillende rijstijlen. We moeten eens leren ieder in zijn of haar waarde te laten en in elke tak van paardensport proberen exessen uit te bannen"
Ook Peter Vet uit Amsterdam richt zich rechtstreeks tot Wim Back. "Op sportpaarden gerichte medische geleerden, sta op en help mee het belang aan te tonen van wat Jan Trel aangaf, de bodem. Ik heb bewijsmateriaal op video waar duidelijk op te zien is waar het mis gaat met reining. Op de door de WRAN georganiseerde wedstrijd zie ik bijna alle paarden glijden met hun oortjes vrolijk naar voren, prachtig!"
Mark van der Meulen denkt dat het niveau van de westernsport in nederland nog niet hoog genoeg is, waardoor problemen ontstaan. "Het zit in de beginfase. Zelfs de top hier in Nederland bestaat nog grotendeels uit prutsers die maar een beetje het rijden van andere mensen proberen af te kijken en aan de hand van video's paarden trainen. Er zijn zelfs trainers die nog nooit les hebben gehad van een goede (amerikaanse) trainer, maar wel denken dat ze het goed kunnen. Ik ben zelf drie maanden in Amerika geweest waar ik gewerkt heb op een grote proffesionele wedstrijdstal van tweevoudig wereldkampioen cutting Teddy Johnson. Ik weet zeker dat als we in europa dit niveau willen bereiken, we dan nog wel een tijdje bezig zijn"

Typfouten niet op letten, ik ben niet zo goed in typen. en heb nu zere vingers.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!



PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 23:27

Laten we ons nou niet weer gek laten maken door die mensen die denken alle wijsheid in pacht te hebben en zich ver verheven voelen boven anderen.
Wij rijden lekker paard. Op ons eigen diervriendelijk verantwoordde manier. Wie pakt dat ons af?

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 20:32

Als we dan zo gaan beginnen zal ik eens even een boekje open doen over wat ik allemaal gezien heb wat er met springpaarden gebeurt!

Maar ik hou de eer aan mezelf en ga niemand af lopen zeiken omdat er toevallig enkele mensen rondlopen(rijden) die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Hou toch eens op met het wijzende vingertje
"Ja, maar ik heb gezien dat die en die op een westernzadel zijn paard slecht behandeld, dus westernrijden is slecht!"

Je ziet alleen wat je wilt zien!
Als ik ergens een slecht beeld van wil krijgen zet ik een gekleurde bril op en vóila alles wat ik zie is slecht omdat ik de goede dingen niet wil zien!

Ik ken zat springruiters die super voor hun paarden zijn, ik ken zat dressuurruiters die met veel liefde (proffesioneel) met hun paarden bezig zijn en ik ken ook veel westernruiters die alles voor de paarden over hebben en ze nooit zo zouden behandelen als "het plaatje" het nu voorschrijft.
Tevens ken ik er in elke disipline wel wat die niet met hun dieren omgaan zoals ik graag zou zien. Helaas kan ik er niet altijd wat aan doen, maar om dan maar meteen te gaan roepen dat al die ruiters zo zijn.

Als je dan wat wilt bekritiseren neem dan je eigen disipline onder de loep!

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 20:40

Ik heb trouwens dit topic gestart om ook niet Bit leden te laten weten hoe het afgelopen is met alle reacties die we naar het bit hebben gestuurd en niet om weeeeer een topic te beginnen over voor en tegenstanders van het western en over hoe slecht western nu eigenlijk is en wie er nog meer misstanden heeft gezien in het westernrijden.

Dus als je reacties hebt nav de geschreven brieven graag, maar laat de rest maar zitten.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers