Van snaffle naar shanks !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 13:16

Ik zal binnenkort de overstap moeten maken van snaffle naar shanks, maar weet niet goed wat ik zal gaan gebruiken.
Ik heb myler snaffles en nu heb ik gehoord dat de
7-shank van Myler (met high port) ook heel goed werkt, ook omdat het hele bit afzonderlijk van elkaar te bewegen is. Hebben jullie hier ervaring mee en wat voor een shanks kunnen jullie me buiten de Myler om nog meer aanbevelen.

Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:03

Hallo! Kijk even op deze site: http://www.kellystackshop.com/mylerwest ... hank.html. Ik heb het bit met letter i en dat werkt prima, ook ik rijd een arabiertje en het gaat goed. Dit bit werkt ook onafhankelijk en er zit een bolletje in dat draait en dat vinden arabieren fijn.
Succes, Irene
(PS Steco verkoopt Myler Bits!)

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:12

Je site doet het niet.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:16

Moet je ff het puntje achter de link weg halen, dus:

http://www.kellystackshop.com/mylerwesternflatshank.html

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:19

Goh als we jou toch niet hadden Haha! Haha! Haha!

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:33

Als je een arabier hebt, moet je GEEN high-port nemen, arabieren hebben over het algemeen maar een klein bekkie en met een high-port maak je een arabier pisnijdig.
Veel beter is een low-port.
Een 7-shank is weer wel heel handig omdat je paard de shanks niet kan beetpakken.
Verder zijn de mylerbitten uitstekende bitten, goed ontworpen en netjes afgewerkt.
Groetjes
Liesbeth
P.S. ben je al lid van de D.a.w.r.a?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Liesbeth op 2001-10-29 13:36 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 20:06

ff offtopic (ben western termen aan het leren Haha! )
Wordt met high of low port de tongvrijheid bedoelt? (dat boogje in het mondstuk dus)

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 20:30

Ik ben bepaald geen expert op shanks gebied maar volgens mij beschrijf je een correctional, Dune: met een hoge port en alles beweegbaar moet je wel verdomd goed weten wat je doet want dat is een heftige overgang van een snaffle naar een shank.

Hoge poort vertaalt zo mooi naar 'veel tong vrijheid' maar het is ook 'veel tegen het gehemelte aan zitten'.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 22:07

Heb ooit gehoord dat als alles los van elkaar te bewegen is, dat het bit dan veel scherper in kan werken dan wanneer het niet beweegbaar is, klopt dit? Dan zou het wel een grote overgang zijn.
Ik zou pas een high port gebruiken als zonder of met een low port niet blijkt te werken. Misschien kan je tijdelijk iets van iemand lenen zodat je een beetje kunt experimenteren.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 23:06

Hoi,

het klopt dat als je een shank hebt die alles los van elkaar kan bewegen, scherper inwerkt, maar dat geldt natuurlijk ook voor een "vaste stang" met of zonder tongvrijheid.
Mijn persoonlijke mening is: zorg dat je eerst alle oefeningen op trens & twee handen onder controle hebt vóórdat je overgaat naar een stang. Probeer jezelf op te leggen dat als je er een stang indoet, je ook op 1 hand rijdt !!!! Laten we wel wezen: het werkt echt sterk in, hoor en moet je toch een hele zachte hand hebben.
Niet voor niets het spreekwoord :
"hoeveel druk moet je geven om een nageeflijk paard te krijgen?"
Antw: "net zoveel druk als het GEWICHT van de teugel"
Oftwel... niks dus...hoe krijg je dat dan voor elkaar?
yep...that's the tric...rijden op je zit & je benen dus...(maar dat valt dus niet mee !!!)
Als je nog lekker wilt kunnen rommelen en oefenen en je paard nog niet zo soepel is:
inbuigen links/rechts, two-step (zijwaarts), als het paard slecht achterwaarts gaat ...etcera etcera, blijf dan nog lekker op je trensje rijden !!!! Lachen
Groetjes Knipoog

_________________
als ik te oud wordt om óp het paard te zitten, ga ik erachter zitten... mennen dus!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Colinda op 2001-10-29 22:09 ]</font>

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 23:19

Zelf heb ik ook veel met shank gereden en mijn ervaring is, begin met een simpele shank. Dan bedoel ik, gewoon hetzelfde mondstuk als je trens, het zal alleen iets dunner zijn. Mijn persoonlijke mening is rijdt niet met 1 hand met je shank, en dan bedoel ik houdt altijd je 2e hand erbij om te corrigeren. Belangerijk is dat je paard goed recht tussen de teugels loopt en een kleine aanraking rechts betekend een reaktie naar links en vice versa. Verzamel je paard altijd in opwaartse beweging en nooit naar achter gebruik goed been. Dus houdt je handen dicht bij elkaar. Uiteraard moet dit op je trens goed zijn. Wees voorzichtig met inbuigen. Je ziet vaak de fout bij de spins. Men brengt zijn hand naar rechts om te gaan spinnen en wat doen het paard: hij buigt zijn hoofd naar links. Zeer belangerijk bij een shank is ook je kinketting, niet te los maar ook weer niet te strak.
Succes..... Pling

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 22:45

Hey mensen, bedankt voor jullie reakties, jullie hebben me echt geholpen.
Ik weet nu dat ik dus "nog" geen high port moet gaan gebruiken.
Ik blijf denk ik nog wel even in de Mylers hangen omdat mijn paardje er nou eenmaal goed op loopt.
Ik laat jullie nog even weten welk bit ik heb genomen.
Greetz Dune