Rugpijn door westernrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 11:11

Ik heb de laatste weken vrij veel gereden, zo'n 5 dagen per week en nu heb ik last van mijn onderrug. Ik ben vanmorgenook bij de fysio geweest en het komt inderdaad door het doorzitten. Ik zet mijn rug op de een of andere manier vast. Hebben jullie nog tips hoe ik mij meer kan ontspannen en meer met de beweging van het paard mee kan gaan.
Ik wil graag blijven westernrijden, maar als ik iedere keer last van mijn rug heb wordt dat moeilijk... Huilen

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:53

hoi,

zelf heb ik ook een zwakke plek in mijn onderrug die de ene meer opspeelt dan de andere keer.
Het schijnt dat je (ook voor sporters) een band kunt kopen die je rug ondersteunt. Heb ik zelf nooit geprobeerd, maar de Burgmeyers zweren erbij !!! Zelf heb ik wat tips voor meer ontspanning in je rug, die ik af en toe doe is : rijden zonder beugels of nog beter: rijden zonder zadel, door zo natuurlijk mogelijk met je paard mee te bewegen, hou je je rug los...
Veel succes.
groetjes Knipoog

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:00

Het voelt een beetje vreemd op een westernzadel en sommige mensen vinden het "not done", maar je kunt op een westernzadel natuurlijk ook gewoon lichtrijden. Mijn ervaring is dat je daarmee al een hoop onderrugleed kunt voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:25

Marcella, misschien zou je eens een paar zitlessen kunnen nemen van een fysiotherapeut? Er zit er eentje in Ter Aar die echt heel goed is. Ze is fysio voor mensen EN paarden, en geeft goed les (Engels, maar dat maakt voor zo'n zitles niet zoveel uit).
Als je geinteresseerd bent, stuur me maar een berichtje, dan achterhaal ik haar telefoonnummer voor je.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:35

Zo'n band die je rug steun geeft werkt perfect! Het enige nadeel ervan vind ik dat je er afhankelijk van wordt waardoor je niet echt lekker meer rijdt als je hem niet draagt. Maar als je dat niet erg vindt is het echt een aanrader.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 13:37

Inderdaad kun je op een westernzadel ook gewoon lichtrijden, als je paard nog niet echt lekker langzaam jogt. Misschien heb je gewoon in een te korte tijd te veel gereden, langzamer opbouwen zo een optie kunnen zijn.
Maar het kan ook aan het soort zadel liggen waar je op rijdt. Heus niet alle westernzadels zijn geschikt om langdurig in te rijden. Als je de keus hebt om eens op meerdere zadels te rijden zul je dit misschien zelf kunnen ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 14:19

Von, is het risico van zo'n band niet dat je spieren er juist van verslappen ipv versoepelen en uiteindelijk verstevigen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 14:43

Ik denk overigens dat het aan het zadel ligt. Ik heb ook ooit last gekregen van mijn rug door een zadel (overigens geen westernzadel, maar dat maakt niet uit). Doordat het zadel niet goed lag, werd het gewicht teveel gebracht naar mijn onderrug denk ik. Als je een ander zadel zou proberen zou het best wel eens opgelost kunnen zijn.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:03

Ik heb momenteel ook last van m'n rug, hoewel het nu gelukkig alweer een stuk beter is. Maar bij mij komt het niet door het rijden, want ik had het ook zo ongeveer eens per jaar in de periode (10 jaar) dat ik niet reed. Mijn SI-gewricht schiet dan scheef ofzo.
Met rijden zelf heb ik juist helemaal geen last, ook niet tijdens het doorzitten.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:20

Ik ga altijd op verschillende manier zitten, zodat mijn rug helemaal "loswiebelt". Misschien ziet dat er niet uit voor een toeschouwer, maar het helpt wel. Je zou dit met losrijden kunnen doen, van jullie allebei worden dan de spieren opgewarmd.
Ik heb nml al een paar keer een hernia gehad, zodra ik een week niet kan rijden, merk ik dat mijn spieren verstijven. Je rug ontlast je door een zgn spiercorset op te bouwen van je buik- en rugspieren. Dit ontlast dan je rug en het zal je bij schrikreakties van je paard ook niet zo snel in je rug schieten.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:29

Risico van zo'n band is inderdaad dat je spieren verslappen. Dat is ook de reden dat je eraan "verslaafd" raakt. De beste remedie is je rug- en buikspieren sterker maken (fitness). Helaas heb ik ervaring mee doordat ik een whiplash heb opgelopen en hierdoor ook rugklachten heb gekregen. Heb een tijdje met zo'n band gereden en dat ging heel fijn. Ben toen (na overleg met fysio) oefeningen gaan doen om buik- en rugspieren sterker te maken, en dit werkt natuurlijk veel beter. Soms als ik een "slechte"dag heb gebruik ik de band nog en dat werkt dan wel.

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:31

Hebben jullie, mensen met rugpijn, nooit eens gedacht om een gangenpaard te gaan rijden. Je kunt natuurlijk dan geen westernwedstrijden mee doen waarin draf getoond moet worden onder zadel, maar een reining proef of zo worden er in amerika ook wel gereden met gangenpaarden. Ik zelf heb Tennessee Walking Horses, en die lopen in amerika ook barrels, polebending en reiningklasses. Ook trailklasses, maar dan moet je toestemming hebben van de jury dat je gang toont waar draf gevraagd wordt. Voor de mensen die interesse hebben, je mag bij mij best wel eens een keer komen proberen hoe het is om op een gangenpaard te rijden. Bij onze vereniging zitten vanalderhande mensen die problemen hebben met verschillende ledematen, en veel mensen met rugproblemen kiezen voor een gangenpaard, omdat je daar een veel mindere belasting voor je rug hebt. Het verschil zit hem in het feit dat een gangenpaard zijn gewicht verplaatst van been naar been en geen zweefmoment heeft net als een dravend paard. Vergelijk het maar met een snelwandelaar. Natuurlijk hebben ze een gewone gallop.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:36

Ik heb zelf geen ervaring met Tennesse Walkers (heb wel een paar keer op een Ijslander getoelt, en dat was al een hele ervaring), maar ik kan me inderdaad voorstellen dat die een stuk "beter" zijn voor je rug. Karin E, heb jij ervaring met Tennessee reiners? Gewoon nieuwsgierig ...

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:50

Ik heb mijn hengst een paar maanden in reiner training gehad bij Peter Simons. Ben er verder niet mee doorgegaan, maar hij kon wel stoppen ect. Ik ken een walkertje die geweldig kan spinnen. In amerika worden wel twh in reining uitgebracht. Heb er zelf over nagedacht, maar heb te weinig tijd om voor wedstrijden te trainen en te lessen.
Je mag wel een keer komen om te zien wat hij nog allemaal kan.
Hij staat ook voor de koets, en die hebben hem het stoppen op whoa weer af moeten leren, een beetje vervelend als een paard voor de koets het in een keer op de handrem zet. Hij kan het nog wel, alleen als hij er zelf zin in heeft, of als je hem echt weer eens laat werken. Het is een zeer braaf, mak en lui paard, die dus altijd door iedereen behalve door mij gereden word. Ik vind hem te saai. Is natuurlijk niet bevordelijk voor zijn staat van training

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:52

nog vergeten, tolten is niet te vergelijken met de gang van een tennessee walking horse. Die zijn veel comfortabeler. Op een ijslander schok je nog in een tolt, en ze kunnen het niet in los zand. Een walker gaat altijd in gang. los zand of verharde weg. Natuurlijk is er dan wel een verschil, maar dat is niet zo groot.

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 22:40

Mijn rugpijn heeft alles te maken met mijn zit. Ik rijdt nog niet zo heel erg lang western en ben het nu pas echt goed aan het leren. Ik heb vanavond weer gereden en er echt opgelet. Ik zit/zat teveel naar voren (op mijn m*ts Haha! ) Nu ben ik echt op mijn kont gaan zitten, waardoor ik mijn zitbeenknobbels ook goed voelde. Ook heb ik zonder beugels gereden en nu moest ik wel op mijn kont zitten. Het ging meteen een stuk beter, morgen zal ik mijn kontje wel voelen, maar dat gaat vanzelf wel weer over. Dus ik ga nu flink oefenen om echt om mijn kont te zitten, waardoor ik ook mijn rug niet holtrek en ontspan. Het paard (Flash) liep ook meteen een stuk relaxter.
Sonja ik ga het eerst zelf proberen en als het dan nog niks wordt dan wil ik wel graag dat nummer van die fysio, maar ik denk dat ik zo al een aardig eind kom.
Zo'n band is ook wel een idee, maar dat moet je denk ik pas doen als er echt niks anders werkt, anders raak je er aan gewend en kan je straks niet meer zonder. En mijn spieren trainen in de sportschool zou ook een idee zijn, maar daar heb ik geen tijd voor! Alle tijd gaat naar de peerdjes. *LOL*

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 21:47

Citaat:
Op een ijslander schok je nog in een tolt, en ze kunnen het niet in los zand.


Jaaaaaaaa tuurlijk, misschien moet je eerst even onderscheid maken tussen 4 en 5-gangers (als dat je iets zegt Verward) voordat er verder ge- en veroordeeld wordt. Schijnheilig

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 22:57

ik wil wel eens op die tennesse walker rijden.
En daarna maar weer op een ijsco om het verschil eens te voelen.
Ik heb afgelopen zomer op ijsland gereden en ik moet eerlijk zeggen dat ik absoluut niet omhoog werd gegeooid als mijn paard een goede tolt had.
Daarnaast schaffen veel mensen met rugklachten een ijsco aan. Dus...

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 10:47

je bent altijd welkom, na afspraak, moet jammer genoeg ook nog werken ect.
mail me maar voor tel nummers ect.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 22:04

Citaat:
Daarnaast schaffen veel mensen met rugklachten een ijsco aan. Dus...


Dat zijn dan meestal -hopelijk- geen stijve laterale 5-gangers... Haha!