Pubertijd!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Pubertijd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 23:07

Ja, de pubertijd is voor Digger aangebroken Extreme duivel
Alles moet getoetst worden; hoe hij van de paddock de stal in gaat, hoe hij aan zijn lijn loopt als we wandelen, of je kunt steigeren en gek doen aan diezelfde lijn, of je mag bijten in jas, of anders in je schoenen, en ook niet in je hoofd? Stoom uit je oren

Echt ongelofelijk wat ze allemaal bedenken om mee te klieren en wat ze uitproberen. Ik moet er soms wel om lachen maar ben toch echt heel streng anders ben ik straks plat Blauw oog

Dus maar veel NH en opvoeden maar toch ook weer vergeven Vriendjes zijn?

Iemand nog tips Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 10:46

Hoi Seppe,
Gelukkig is Digger nu 2,5 jaar dus heeft het nog lang geduurd voordat de pubertijd doorbrak Haha!

Ik doe inderdaad veel NH en weinig ruimte geven voor het uitproberen van allerlei ellende Clown
Bijten in de leadrope doet Digger ook (tsja, wat doet hij nu niet Knipoog ) maar als ik "AH" roep dan stopt hij onmiddellijk.

Dat boek heb ik ook liggen dus daar put ik lekker veel info uit. Ondanks dat dit echt niet mijn eerste paard is wat ik in de pubertijd meemaak, is een hengst in de pubertijd toch wel wat anders.
De rest was dan altijd al geruind Bloos

En Jos, inderdaad ik zit nu de maanden af te tellen want ik denk dat als hij eenmaal "aan het werk" gaat dat hij nog maar weinig energie overhoudt voor dit soort vandalisme Hyper!
Longeren enzo daar maalt hij niet zo om, wat dat betreft is het een beer want hij heeft een prima conditie.
behalve als ik een km of 5 ga wandelen dan loopt hij aan het eind een beetje te sjokken.......pppffff, mamma moeten we nog ver Gaaaap

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 14:01

Nee, zijn kiwi's blijven lekker zitten Haha! Mocht hij over twee jaar nog zo zijn dan denk ik daar misschien anders over Knipoog

Digger weet volgens mij niet dat hij een fluitje heeft want ik zie dat ding nooit. Ik kan niet uit ervaring zeggen of hij dan vervelender is.

Ik zou niet uitlokken, dat ze zo zijn kunnen ze ook niet echt helpen en dat wordt strakjes allemaal beter. Dus als je met hem bezig bent zonder al te veel confrontaties is dat beter voor de toekomst, denk ik.
Vooral positieve indrukken zijn belangrijker dan steeds de grens opzoeken.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 14:13

cornelie schreef:
Mocht je interesse hebben dan kan ik wat naar je opsturen van parelli. Het heet ook Problem solving en gaat o.a. over Nipping and biting. Hierin staat dan dus beschreven waarom je juist géén tik op de neus zou moeten geven en hem juist wél km leadrope zou moeten geven Knipoog

Graag!! Alle info is meer dan welkom!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 13:11

Gera,
ik zou hem zeker niet uit de hand voeren, daar worden ze zo klierig van!
Gooi het op de grond zonder dat hij zit dat jij het doet.

Ga lekker een Pat Parelli halster kopen (weet nog een paar leuke alternatieve cq. goedkopere adressen) en ga daar mee aan de slag. Dat werkt echt super en je krijgt tenminste een hengst die zonder angst, respect voor je heeft. Op internet kun je veel info vinden en misschien wil Cornelie je nog wel een pbtje sturen met informatie voor dit specifieke geval.......

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 14:13

Pcies! Dat is de reden waarom ik het ook niet meer doe. Ookal moet Digger er iets voor doen dan geeft dat bij hem toch een fout beeld. Hij doet zijn kunstje (bv. flemen) en ik krijg bijna een knock out voor het stukje brood. Daarnaast gaat hij uit zichzelf een trukje doen en een beloning eisen.

Het is dus heel paard-afhankelijk, denk ik Cornelie. Bij Pride is het geen enkel probleem omdat jullie relatie uitgekristaliseerd is, en Pride daar heel beleefd in is. Maar als je met je paard in en alpha-strijd zit dan draagt uit de hand voeren zeker niet bij tot een evenwichtige relatie.

Misschien als Digger ouder is pak ik het vrijheidsdressuur weer op maar nu lijkt het meer op een SM spel.... *LOL*

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 20:45

cornelie schreef:
(onder het mom, been there, done that Clown )

OK, ik sta open voor suggesties! Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 00:16

Het is zo grappig als je het leest want ik zie het allemaal voor me Haha!

Met een time out staat hij echt heeel beteuterd te kijken en ik zie Digger een dubbele flikflak salto mortale doen voor dat ene lekkere snoepje terwijl hij fleemt, hoefje geeft en eem buiging maakt Bloos

Ik denk dat de time out versie het beste bij hem werkt. Daar baalt hij altijd stevig van als ik van hem weg loop. Deze doe ik nu ook (samen met andere oefeningen) voor het happen. Hij vind het echt verschrikkelijk Ach gut

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 13:31

Wat zijn die Pat Parelli oefeningen toch heerlijk!
Digger is weer helemaal een braaf ventje aan het worden. vandaag een heel eind met hem gewandeld en hij was super lief en vrolijk. Kon het niet laten om affentoe even heerlijk te bokken en te springen maar alles heel netjes en keurig beheerst.
Onderweg ook nog even wat oefeningen gedaan en hij gedroeg zich meteen voorbeeldig! Lovers
Grenzen stellen en paardentaal spreken is duidelijk het beste wat je kunt doen. Slaan hoeft echt niet! Cool

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: horsie1994 en 27 bezoekers