puber problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Belgiƫ

puber problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 19:04

Dit staat hier misschien niet echt op zijn plaats, maar ik hecht veel belang aan de meningen van bepaalde gebruikers op dit forum... Knipoog
SM, je mag dit bericht natuurlijk verplaatsen, maar ik hoop dat de personen waarover ik hierboven sprak toch nog hun raad kunnen geven.

Seppe


Allemaal,

tot voor 2 weken had ik het vriendelijkste paard dat er was. Een jaarling hengstje... Nu is hij ongeveer 1,5 jaar oud en doet niets anders meer dan bijten. Dit echter alleen als er druk op hem uitgeoefend wordt, zoals bijvoorbeeld bij een wending om de achter- en de voorhand. Vroeger (vorige maand) week hij perfect voor de druk van m'n hand op zijn schouder of heup. Als ik hem nu alleen nog maar aanraak, probeert hij al te bijten in arm, been of rug. Als iemand hem vasthoudt, zodat hij zijn tandjes niet in mij kan zetten, steigert hij...

Hoe kan het dat zijn gedrag zo plots verandert? Wie heeft er ervaring met jaarling hengstjes? Ik begrijp wel dat die jongens soms wel wat bijterig zijn, maar zo plots??
En nog belangrijker, hoe ermee om te gaan en wanneer gaat het over? Moet ik er nu gewoon op slaan? Zelfs daarvan is hij niet echt onder de indruk...

Wie kan er mij helpen?

Vriendelijke groeten,

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 19:21

Seppe schreef:
Dit staat hier misschien niet echt op zijn plaats,...,

Het maakt natuurlijk wel uit of je een western paard hebt Schijnheilig

Ik voel met je mee, want ik heb ook zo'n ervaring gehad met mijn jonge hengstje. Tot een jaar was het een schat en deed alles, tot hij kiwi's kreeg. Van het ene op het andere moment werd het een vervelende etter; bijten, dwars en haast niet meer te hanteren.

Op dat moment had hij de kuddie in gemoeten bij een paar zure (dus niet hengstige) merries, die hem wel even hadden bijgebracht hoe hij zich hoorde te gedragen. Maar mijn 'kudde' bestond op dat moment slechts uit zijn moeder.
Als ik hem had willen houden waren zijn kiwi's eraf gegaan, maar iemand anders heeft dat van me overgenomen Lachen

Dus niet te lang zelf blijven emmeren met het risiko op een onhandelbaar (en dus gevaarlijk) paard, maar in een kudde en lekker laten puberen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 19:40

Offtopic: Kiwi's, hahaha!

Ik had hetzelfde met mijn zelfgefokte arabier/newforest kruising. Meneer kreeg zijn kiwi's, en toen was het mis.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 19:40

Inderdaad is dat de beste oplossing. Maar zolang je nog niet die gelegenheid hebt en toch met hem aan de slag moet....een waterpistooltje Haha!
Zodra hij bijt, spuit op zijn neus, probeer je pistooltje niet te laten zien en zeg bv. NEE (tegelijk met het spuiten). Ga daarna meteen weer door met wat je aan het doen was zonder dat het lijkt alsof er iets gebeurd is Haha! . Het is nog een kind dus die moet je ook snel vergeven en niet boos blijven.
Slaan kan altijd nog.....en als je dat doet, corigeer hem op zijn schouder en niet op het hoofd.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:47

Wat is het effect dan van dat waterpistooltje? Verassing o.i.d.? Ik ken het wel bij katten maar dan komt het effect ook van het sissende geluid.

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:07

Dat van dat waterpistool is mij ook niet helmaal duidelijk...
Ik wil mijn paard spuitbus,spuitgeluid en waterslangproof hebben en houden.
Wordt hij op deze manier niet bang van zulke geluiden of het gevoel van water????

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:19

Bijten mag niet dus moet bijten bij hem een niet prettige prikkel geven.
Een tik met zweepje, een straaltje water, een schop tegen schenen als het maar duidelijk is dat bijten "Not done" is.
Iedereen met een puberende hengst krijgt daar last van.
Jij moet gewoon zo dominant zijn dat hij niks uit durft te halen.
Hengsten als ze niet aan het werk zijn denken vooral aan sex en hoe ze dat kunnen krijgen(dominantie), wat dat betreft niets vreemds. Cool

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 01:45

Bedankt voor de verschillende reacties en PB's!! Knipoog

SM, wat bedoel je juist met 'iemand anders heeft dat van me overgenomen'? Je bedoelt dat iemand hem voor jou gecastreerd heeft...? Maar waarschijnlijk heeft iemand je hengst gekocht...

Ben ik 100% zeker dat na castratie dergelijke problemen over zijn??


groeten,

Seppe

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:49

Het effect zit in het plotseling koude waterstraaltje wat hij op zijn neus krijgt.
"Waar komt dat vandaan" Verward Scheve mond Schrikeffect en toch ben jij (in hun ogen) niet degene die het doet.
Maar bijten blijkt ineens een buitenaardse reactie op te roepen, ra ra hoe kan dat.
Paarden staan echt heel vreemd te kijken en snappen er geen snars van maar het heeft wel effect.
Ze kiezen er dan maar voor om dat vervelende gevoel uit de weg te gaan Haha!
Dus heeft niks met geluid te maken, ofzo....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:49

Seppe schreef:
Ben ik 100% zeker dat na castratie dergelijke problemen over zijn??

Ja, absoluut!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:34

Seppe OK dan! ik heb hem idd verkocht. Hierna is hij in een kudde gekomen en later geruind.

Of na het ruinen alle problemen met bijterigheid ed over zijn durf ik niet 100% te zeggen. Ligt eraan hoelang het probleem al bestaat. Sommige ruinen kunnen ook behoorlijk drammerig en klierderig blijven, maar ook dat is een kwestie van regelmatig 'funktioneringsgesprekken' voeren Cool

Doordat het hormonenprobleem wordt weggenomen ontstaat er meestal wel een karakterverbetering, maar soms zit het tussen de oren ipv ergens anders Haha!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:17

Haha! "fuctioneringsgesprekken"....prachtige benaming, die hou ik erin OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:47

Is overigens iets waar ruinen geen monopolie op hebben hoor. Ik voer met Sugar regelmatig dit soort gesprekken, maar wijdt het dan meer aan 'die tijd van de maand' (bij haar dan Clown ).

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:48