KNHS Reiningkader een feit (artikel Paard & Sport)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

KNHS Reiningkader een feit (artikel Paard & Sport)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 10:00

De topsportcommissie Reining van KNHS heeft negen ruiters aangewezen voor het net opgerichte reingkader. Eigenlijk is het zo dat alle verkozen ruiters in eerste instantie zijn opgenomen in een B-kader.
Van hieruit zullen de ruiters, afhankelijk van hun prestaties kunnen doorstromen naar het A-kader. Daarin is ruimte voor zes tot acht ruiters. De uiteindelijke samenstelling van een kader heeft vrij lang op zich laten wachten. Er moest eerst een structuur worden gemaakt voor een samenwerking tussen de KNHS en de DRHA (Dutch Reining Horse Association). De DRHA is de vereniging die de reiningruiters in Nederland vertegenwoordigt. Bij de andere sporten is het zo geweest dat de landelijke vereniging opging in de KNHS. Dit vond de DRHA geen goed plan.
Uiteindelijk is nu voor een samenwerkingsvorm gekozen tussen DRHA en KNHS zoals die ook op wereldniveau bestaat tussen de FEI en de NRHA. Dit komt er in de praktijk onder meer op neer dat nu alleen geselecteerde ruiters daadwerkelijk lid moeten zijn van de KNHS. Het kader moest gestalte krijgen om Nederlandse ruiters uit te kunnen zenden naar de internationale wedstrijden van de FEI. Het gaat hier om wedstrijden als de CRI's (Concours Reining International), het FEI EK Reining, de FEI Master Classes, de Wereld Ruiter Spelen en in de toekomst ook om deelname aan de Olympische spelen.

De ruiters zijn voorgedragen door de Chef d'équipe van de topsportcommissie Reining, Paul Meijer. Als criteria zijn gehanteerd de hoogte van het gewonnen prijzengeld binnen de NRHA en de verworven AQHA reiningpunten. De prestaties op wedstrijden speelden een rol, maar van belang is ook het feit dat ruiters kunnen beschikken over zesjarige reiningpaarden van een internationaal wedstrijdkaliber.

De volgende ruiters zijn geselecteerd: Olivier van de Berg, Angelique Ferdinandus, Yvonne Kneijber, Wendy van Osch, Dennis Roemer, Barry Schuurman, Peter Simons, Mireille van Soldt en Ricky Young. SdG (bron: Paard en Sport nr 23, 15 november 2003

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:51


Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:51

Hhmmm, het rijtje namen vind ik wat dubieus.
Ik kan me zo voostellen dat dit niet helemaal kompleet is.

Wel leuk dat er nu weer stappen in de goede richting gezet worden!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:54

Ik mis er een paar en één naam zegt me helemaal niets, maar dat zou met het land te maken kunnen hebben Lachen
Maar ook de 6-jarige paardenregel breekt ons op blijkbaar.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 10:54

Henriette, waarom dubieus?
En wie had erbij gemoeten volgens jou?

Ik ben erg benieuwd...

Groetjes
Roos

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:04

Ik zou best willen weten hoe de samenstelling heeft plaatsgevonden, wat de criteria zijn. Is dat ergens terug te vinden,? Zou openbare info moeten zijn.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 11:11

Citaat:
De ruiters zijn voorgedragen door de Chef d'équipe van de topsportcommissie Reining, Paul Meijer. Als criteria zijn gehanteerd de hoogte van het gewonnen prijzengeld binnen de NRHA en de verworven AQHA reiningpunten. De prestaties op wedstrijden speelden een rol, maar van belang is ook het feit dat ruiters kunnen beschikken over zesjarige reiningpaarden van een internationaal wedstrijdkaliber.



Zoals gebruikelijk is bij de KNHS... Dus verdere info kan je denk ik opvragen bij de KNHS.

groetjes
Roos

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:19

Ik doel op precieze criteria. Dat er wordt gekeken naar gewonnen prijzengeld kan ik ook wel verzinnen.
Hoeveel punten? Welke wedstrijden tellen mee? Wordt er gekeken naar de ruiter alleen of naar een combinaties?
Ik vind de term 'voordragen' altijd een beetje griezelig. Dat geeft de mogelijkheid toto partijdigheid en in ieder geval krijg je al snel verwijten in die richting.

Ik zal eens kijken of de site van de KNHS.

AQHA punten: dus je kan je alleen of makkelijker kwalificeren met een quarter???

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:25

Tenfold schreef:
Ik doel op precieze criteria. Dat er wordt gekeken naar gewonnen prijzengeld kan ik ook wel verzinnen.
Hoeveel punten? Welke wedstrijden tellen mee? Wordt er gekeken naar de ruiter alleen of naar een combinaties?
Ik vind de term 'voordragen' altijd een beetje griezelig. Dat geeft de mogelijkheid toto partijdigheid en in ieder geval krijg je al snel verwijten in die richting.

Dat ben ik helemaal met je eens
Ik zal eens kijken of de site van de KNHS.

AQHA punten: dus je kan je alleen of makkelijker kwalificeren met een quarter???

Zou je wel denken als je het zo leest he... dat zou toch wel een tikkeltje absurd zijn... Maar misschien is er nog een toevoeging aan de criteria die hier wat meer duidelijkheid over geeft.


Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:32

Ik kan zo 1-2-3 niets vinden op de site van de knhs, behalve de lijst met namen. De DRHA heeft volgens mij geen (actuele) site.
Toch hoop ik dat deze criteria ruim van tevoren openbaar waren. Zo weet iedereen waar hij/zij naar moet streven als toetreding tot een kader gewenst is. En zo zijn discussies achteraf te voorkomen. Anders blijft alles nogal schemerig en dat zou naar mijn mening niet goed zijn voor de sport.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:11

Er staat: gebaseerd op AQHA punten en NRHA money earnings:

dan is mijn volgende vraag:

waar zijn:

Jolande van der Valk
Ruben van Dorp

(Deze beiden hebben een lading AQHA punten en NRHA money verzameld)

????????????????????????????

Groetjes, Gisela

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:28

Ik had Walter Bouwmeester ook erbij verwacht?????
Valt me ook op dat er alleen trainers in staan??
Ik heb ook nog nergens de criteria kunnen vinden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:29

Mehlika: is er met Barry overleg geweest over zijn 'plaatsing' of kwam dit zomaar uit de lucht vallen ?

Misschien hebben Ruben en Jolande wel op voorhand bedankt ??

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:31

Jolande woont in België dus mag, denk ik, niet voor Nederland uitkomen?!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:32

Olivier van de Berg (Frankrijk) ??

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:32

Nee, voor ons was het een verrassing. We hebben dan ook moeten navragen waar hij nou precies voor gekwalificeert was,hahaha.
Hij kreeg 's morgens de brief en 's middags belden ze al ivm het artikel in voor de hoefslag. Waarschijnlijk staat daar meer uitleg in over hoe de selectie tot stand is gekomen. Andere geplaatsten zaten met dezelfde vragen , we hebben al meerdere telefoontjes hoerover gehad.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:34

Leuke verrassing natuurlijk Lachen, maar ik kan me indenken dat je raar opkijkt als zoiets zonder uitleg wordt gepresenteerd.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:34

Het is wel een flink compliment hihi. Maar wat is precies het "nut" van het kader?

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:36

Olivier (Frankrijk), Jolande (Belgie) en Ruben (USA), hebben allemaal gewoon de Nederlandse Nationaliteit. ????

Kan me toch voorstellen dat je 2 ruiters als Jolande en Ruben bij dat team zou willen hebben op grond van hun prestaties......

Groetjes, Gisela

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:42

Lijkt mij ook Gisela, ben dan ook erg benieuwd naar de selectie-criteria.
Vraag me ook af of er naar life-time prestaties gekeken wordt of alleen per kalenderjaar, want er zijn toch heel wat andere ruiters die afgelopen jaar goed gepresteerd hebben.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:18

Dat is toch raar, dat dat zomaar uit de lucht komt vallen???
Hoe kun je als ruiter nou iets nastreven als je niet weet wat de kwalificatie-eisen zijn? Op basis van NRHA verdiensten mis ik inderdaad ook de eerder genoemde namen. Het lijkt er dus op dat er meer meespeelt.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:28

Tsjaaa, dat is inderdaad niet duidelijk.

Zou ook wel willen weten wat op dit moment de exacte regels zijn om te voldoen aan kwalificatie.....

Groetjes, Gisela

Jiggy
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:12

Jolanda van de valk is toch een amateur ruiter?
De namen die bekent gemaakt zijn, zijn Pro ruiters.
Zou dat er wat mee te maken hebben? Verward

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:23

Laat zij nou net enige zijn die ons land heeft vertegenwoordigd bij de enige FEI reining wedstrijd tot nu toe. Dus haar had ik zeker in de lijst verwacht.
Bij de KNHS staat alleen een lijst met namen, zonder toelichting. Dus of hier alleen naar de pro's is gekeken is mij niet duidelijk. Wellicht dat het genoemde artikel daar iets over zegt? Ik zie eigenlijk niet in waarom er bij de selectie alleen naar pro's zou worden gekeken.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:04

Tenfold schreef:
Laat zij (Jolande) nou net enige zijn die ons land heeft vertegenwoordigd bij de enige FEI reining wedstrijd tot nu toe. Dus haar had ik zeker in de lijst verwacht.


Ja dat vind ik nou ook!!
Ik heb begrepen dat er meer mogelijke "uitverkorenen" een brief hebben gekregen, waarbij bijvoorbeeld werd aangegeven dat er te weinig AQHA punten waren behaald. Betrokkene (pro) had wel een flink NRHA bedrag bijelkaar gereden, maar dat was niet voldoende Verward
Die snapte het dus ook niet helemaal....

Er zal toch wel iemand weten wat de precieze selectiecriteria waren!!??