Advies gevraagd , wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Advies gevraagd , wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 15:59

Ik kreeg van iemand een tussendoor-vraag , of ik toevallig een oplossing weet Verward

Ik ben geen trainer en heb al helemaal nauwelijks western-kennis.....
dus kan er helaas weinig mee.

Bovendien dreigt dit probleem ook een beetje bij Rena ,
het afgelopen half jaar heeft ze wegens kwakkeligheid nauwelijks wat gedaan en daar proef ik nu de vruchten van .

Afijn , haar vraag komt dus hier op neer , en lijkt ook verdacht veel op mijn situatie ! Is (nog) geen bokker verder Lachen .

Paard was voorheen erg heet en vluchterig , en denderde dwars door een trensje heen. Zo kwam ze al bij de vorige eigenaar vandaan.

Op zich braaf , stemhulpen goed bevestigd , en recreatief freestyle-western-invloeden-achtig gaan berijden.

Dus voornamelijk op stem en zit , been en gewicht , en teugels in een boogje en met weinig contact omdat het bekkie toch best hard was.
Wel zachtjes erbij pakken indien nodig , en doordat er nauwelijks aangekomen werd maakte dat dan ook echt indruk als je dat eens oppakte. wel gewoon teugels meebewegen volgens het neckreining-principe.

Net als bij mij bij Rena , ging dat volgens haar allemaal prima en reageerde het beestje er perfect op , teugels waren nauwelijks nodig en alles was keurig bevestigd op stem en zit te doen.

Toch waren er momenten van veels te heethoofdigheid , steeds showerig ervandoor willen knallen in draf en galop , en steeds willen aandraven vanuit stap. Terugnemen , en meteen weer weg Boos!

Ook in pure *SNUIFF!* loperigheid met koppie , oortjes en staart erop ,
steeds maar doordrammen en moeilijk bereikbaar zijn , steds weer aanzetten tot hoger tempo waarbij ze voelt dat ze eigenlijk niks te vertellen heeft , en het uiteindelijk op grofheid en kracht terugnemen wordt in die situaties. Daar word je niet vrolijk van , zeker omdat het diertje anders zo superlicht reageert..... ik ken dat precies .

Paardje raakte nog meer gestressed van stevig remmen op het bitje.
Zij reed dan op een bustrensje , ik voorheen op een K&K - bitje.

Omdat ik op een Hackje was overschakeld en dat super beviel , probeerde zij dat ook en ook met redelijk goed resultaat.

Bij mij en Rena ging het helemaal super van het voorjaar , voordat ze kreupel raakte aan een voetje... niks geen drammen meer , lekker enthousiast graag aan het werk gaan en zelfs soms vreselijk lui tevreden kunnen lopen Clown

Had de teugel toen helemaal niet meer als rem nodig , hooguit als ze iets ECHT eng vond dan even duidelijk bij me houden , en daarbij even kort de teugel naar me toe halen en dan berustte ze er al in dat het niet doorging Lachen .

Dat andere meisje heeft wel wat moeilijke momentjes blijven houden waarbij ze soms flink in moest komen om het paard bij zich te houden.

Het is nu weer najaar en het paardje loopt veels te vaak te snel ,
moet veels te vaak en te stevig gecorrigeerd worden.

Begin gaat vaak prima , maar gaandeweg wordt het beestje heter en loperiger , en moet ze steviger gaan corrigeren tegen die loperigheid.

Tot een paar flinke snokken links-rechts toe met constante druk ,
en dat is niet fijn....

Ik heb dit nu ook een paar keer met Rena gehad ,
dat je VOELT dat ze door die Hack heen kan lopen , en soms te stroperig gaat reageren. Bij mij is het dan nog in de begin-fase , maar ik begrijp erg goed wat ze bedoelt nu ik het ook heb meegemaakt dat ik weer eens echt op kracht terug moest gaan nemen Boos! .

Bij haar loopt het beestje in de bak perfect , en ze rijdt vrijwel elke dag
of longeert of wat dan ook , beestje krijgt dus genoeg werk en het voer is ook niet veel bijzonders.

Het is puur de aard van het beestje dat hij steeds sneller en showeriger wil , en dat is met de Hack dus niet direct de kop in te drukken...

Bij mij voorheen wel , als ze aan wilde zetten , even zachtjes hand terughalen en dat was al genoeg , heel ontspannen en simpel allemaal OK dan! .

Afijn , om mij en Rena er even verder buiten te houden Haha! ,

ze wil nu dus (tijdelijk) iets anders om haar paard weer respect voor de rem bij te brengen , dat hij direct moet reageren en zo niet = bekkie auw.

Of een andere oplossing.

Liefst iets bitloos , omdat haar paard daar ook prettiger op reageert en niet van weg wil vluchten.
Dat beestje heeft ook oude wondjes in de mond .... waarschijnlijk door een slecht gahanteerd bit .

Aangezien zij als western-ruiter uitgedost op een western-recreatie-manier aan het rijden is , wellicht heeft iemand tips qua optoming of aanpak ?

Het is nog een vrij jonge meid die op school zit en geen geld heeft voor les , verder gaat ook alles prima naar wens , het gaat alleen om die momenten dat het paardje zich buiten TE sterk maakt en ze TE grof in moet komen , herhaaldelijk weer.

Het gaat erom dat ze dan iets heeft om het paardje even onverbiddelijk te corrigeren zodat hij deze streken afleert .

Er zal ongetwijfeld vanalles aangekaart worden wat er fout is , anders moet enzo , maar wie weet komt er iemand met een fijne oplossing om deze TE enthousiaste 10-jarige blaag even terug tot de orde te roepen ? Ach gut


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 18:26

Uberstreichen ? Enlighten me Haha!

Tja , mijn eigen mening is :

spreek met jezelf een bepaald tempo af dat het maximum is.
Als het paard daarboven komt terwijl hij dus dondersgoed weet dat dat niet de bedoeling is , direct corrigeren zo hard / zacht als nodig.

Als de correctie genoeg indruk maakt dan hebben ze na een paar keer al vlot door dat het niet de bedoeling is om harder te gaan en het relaxedter is om in een voorwaarts maar beheerst tempo te lopen.

Dat ging voorheen dus bij haar ook prima op de Hack , steeds geduldig en lekker aan het rijden blijven , telkens als ze de grens overschrijden even corrigeren. Liefst gewoon even oppakken maar als dat al niet meer werkt in de heethoofdigheid dan de noodstop van Blaze , en weer "rustig" verder. Tot je 10 stappen later weer steeds harder gaat , hoe relaxed je er zelf ook op blijft zitten verder Boos!

Weer noodstop...enz. net als Blaze omschrijft.

Ik heb dit zo nu en dan wel eens een dagje de laatste tijd ,
en kan me erg goed voorstellen dat je er kots-beu van wordt ,

beest steeds wegdrammen - noodstop op kracht - even goed - wegdrammen - noodstop op kracht ....... bah !

Daar gaat je lekkere ritje , peerd wordt steeds onrustiger en zelf ben je het na een tijdje ook helemaal beu dat dat dier WEER enthousiast gas geeft na een noodstop Misselijk .

Op zich is het niet zo erg om telkens op de rem te moeten trekken ,
maar het zou leuk zijn als je niet al je kracht in de strijd hoefde gooien om te remmen.

Dan krijg je dus idd het effect dat je als ruiter veel te veel moet werken , en je het steeds het uiterste van je rem-mogelijkheid gebruikt...
dat wil ik persoonlijk ook niet....

Het leuke zou zijn dat je een paard wat op dat moment even scheit heeft aan je rem , gewoon met een kort rukje aan het 1 of ander kan corrigeren.

Dat de zaken direct duidelijk zijn.

Nu komt het er bij haar al bijna dagelijks op neer op lang trekken voordat er een reactie komt ,
omdat een goede snok hier en daar al niet meer werkt

Het paard wentdus steeds meer aan dat geruk en het interesseert hem dalijk geen biet meer volgens mij. Bij Rena maakt de Hack nog genoeg indruk gelukkig , maar bij haar paard dus eigenlijk al niet meer....

Ik denk dat we wat betreft de aanpak , het in grote lijnen wel eens zijn ,
steeds weer corrigeren en proberen relaxed en leuk te blijven rijden , op de correcties na het gezeik negeren.

Vraag is dus eigenlijk alleen :

wat hang je er om / aan / in om het paardje weer even manieren te leren wat betreft de rem ?

Dat zij zoals gewoon heerlijk losjes en relaxed kan rijden ,
maar als de hormoontjes of wat dan ook opspelen en het beest wil showen en vlammen , dat ze hem dan ECHT onverbiddelijk kan corrigeren , zonder meteen weer angst in die mond te geven waardoor hij daarna nevernooit meer ontspant ?

Ik denk zelf in eerste instantie aan een echte Hackemore met lange scharen.

Deze kleine zachte Hack die ik ook heb is eigenlijk een lachertje natuurlijk ,
daarmee red je het prima op opvoeding , maar als er goed stront aan de knikker is en de opvoeding vergeten , dan ben je de Sjaak :-D .

Ikzelf vind een echte Hack wel een beetje een eng werktuigje ,
als het dier al te leip wordt en ze alsnog uit alle macht moet nood-stoppen kan deze wellicht ECHT schade veroorzaken ?

Ik heb ook te weinig verstand van bitten en hun uitwerking , om me nu iets te kunnen bedenken wat er evntueel (tijdelijk) ingehangen zou kunnen worden.

Iets wat niet stoort in dat bekkie als het dier gewoon keurig aan de hulpen loopt , maar wel duidelijk korte metten maakt met gedram , zodat ze dat al in de kiem kan smoren en ze de rit voort kan zetten zoals hij meestal begint...gewoon goed en ontspannen.

Het begint vaak bij iets engs , en als je dan direct rustig zou kunnen corrigeren voordat hij begint is er wellicht niks aan de hand.
Zo werkt het bij die van mij iig Lachen .

In de kiem smoren , en de rest van de rit blijft dan fijn op een schrikje hier en daar na.
Als ze 1 keer voelt dat ik haar niet simpel kan corrigeren dan blijft de overmoed in dat koppie. Dus zaak dat je er meteen korte metten mee maakt en weer relaxed verder kunt hobbelen buiten Haha!

Dit paard doet het niet constant , ze heeft in de zomer heerlijk gereden in het bos enzo. Zo af en toe een dagje wat sterker.
Maar nu wordt het dus steeds vaker en steeds ernstiger , en het paard heeft al door dat zij eigenlijk niks te vertellen heeft....dus blijft enthousiast drammerig verder lopen , de hork.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 19:06

Daar hoor ik cornelie ook altijd over Haha!

Ik heb er niet echt een beeld bij , is het bvb. ook geschikt voor smalle bospaadjes zonder beschermende kleding ?

Ofwel , trek je het paard daar niet mee opzij ?
Want dat is dus een deel van het probleem , ze heeft vaak daar in die bos-omgeving met smalle paadjes niet de ruimte om wat anders af te dwingen dan een rechte remweg...

Ik zal eens kijken of ze die gezamelijke training wat vindt ,
om te komen kijken. Mail heeft ze wel , alleen geen internet Lachen .

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 19:16

*notitie* altijd een dubbeltje meenemen Tong uitsteken

Ik neem aan dat zoiets wel bij Parelli-figuren op sites staat ,
volgens mij heeft cornelie het ook wel eens aan me uitgelegd maar blijkbaar vond ik het niet nodig om me het helemaal te herinneren Verward

Even naar uitleg zoeken als ik zin heb Tong uitsteken

He Blaze , wat ben je toch lekker behulpzaam Haha!


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:36

Goh Blaze , heb je alweer gelijk in Tong uitsteken

Ik zal het linkje even bekijken en via mail sturen ,
wellicht heeft ze er iets aan OK dan! .

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:40

Ach , vanwege haar overwegend western-manier van rijden.
Het optoming en losse-teugeltjes-idee... Knipoog

Van Engelse ruiters krijgt ze al gauw te horen : bit erin , rond rijden , teugels op maat houden want vind je het gek als je met losse teugel rijdt..bladiebla.

Een western-ruiter-aanpak sluit gewoon beter aan dan Lachen .

Bovendien zou ze graag verder willen in de Western.

Dus vandaar !

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:55

Hahaha , ja die is ook wel goed idd *LOL*

Jeetje Blaze , hoe kun je jezelf nu in zo'n situatie terecht laten komen... Haha!

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 22:04

Tja...wellicht dat ze met die 1-rein-stop al een heel eind geholpen is ,
als dat echt blijkt te werken in het kader van "flitsende onverbiddelijke aanpak" Lachen .

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 19:56

Ik heb niet gezegd dat het de uitvinding van ons aller Patje was hoor ,
ik noemde alleen dat de one-rein-stop-uitleg wel op een PP-achtige site zou staan Lachen .

Wat jij nu zegt cornelie , even handen naar VOREN steken....

Tja die hele enkele keer tot nu toe dat Rena dat deed , dat niet terug willen komen en steeds harder willen (in galop , *snuiff &zo* ) ,
tja wat doe je dan om toch je zin te krijgen op een rem die eigenlijk niet afdoende is : even je handen naar voren , spanning eraf , zodat je daarna een des te harder doorkomende ruk kunt geven in de hoop dat het dan meer indruk maakt.

En dat werkt bij Rena dan nog wel , maar NET hoor , je voelt dat ze er makkelijk doorheen kan omdat dat Hackje niks voorstelt , maar het is toch NET genoeg om NET verantwoordt te blijven...

Het moet niet vaker gaan gebeuren want dan wordt het me te link om zo op het laatste redmiddel maar net aan te kunnen remmen Scheve mond

Het meisje waar dit topic in eerste instantie voor is , doet uiteraard hetzelfde in een poging om het dier in een fatsoenlijk tempo te krijgen.

Maar bij haar baadt het al niet meer , meerdere keren.

Is Rena nog onder de indruk als ik goed kwaad wordt op haar slechte reactie en even vrijgeef gevolgd door een goede snok , die van haar gaat er eerder harder door zegt ze . en de enige mogelijkheid die dan overblijft voor haar is op de volte draaien (schoppen/plukken in de praktijk op dat moment ) en zo afremmen.
Of ergens op afsturen maar dat lijkt mij persoonlijk helemaal doodeng ,
ik zie dan al voor me dat het paard op het laatste moment langs het afremmende object schiet en zij ertegenaan knalt Scheve mond

Maar bedoel je dat effect , even je handen naar voren om de druk ervanaf te halen gevolgd door een harde nood-snok aan je teugel(s) ?

De one-rein-stop lijkt me tot nog toe het meest bruikbare Lachen .

Tja en dan wellicht een wat steviger in-kunnen-werkend (toch) bitje of echte Hack...het mooiste zou natuurlijk zijn als dat met die one-rein stop al afdoende oplossing is

Poppie : extra naar voren rijden lijkt me geen verstandige optie.
Dat moet je bij Rena ook absoluut niet doen , en bij haar paardje volgens mij net zo. Naar voren rijden grijpen ze graag aan om NOG harder weg te vluchten alsof de duivel hen op de hielen zit , ook echt gevaarlijk qua nergens opletten , bij haar in de bospaadjes gerust door zeer onoverzichtelijke bochten scheuren... beest denkt echt niet na dan.

Op deze manier is het (vind ik) niet verantwoordt om naar buiten te gaan.

In de bak is het beestje superbraaf , dus daar kun je aan het leipe gedrag wat zo nu en dan buiten de kop opsteekt , nauwelijks werken.

Wel kun je natuurlijk goed de reactie op een 1-rein-stop trainen al in de bak , daarom is dat tot nog toe het meest nuttig denk ik idd.

Maar wegrijden heeft alleen een averechts effect bij beestjes met een waas voor de ogen , is mijn mening Lachen .

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 20:51

Naaah , gaat niet werken dan

Het beestje IS immers al losgelaten van voren omdat hij normaal zo gereden wordt , en dan al op stem- en zithulpen terugkomt.

Als het diertje echt het gas erop wil zetten dan is de enige remedie een goede rem voor het te laat is. Dat is mijn mening , en de hare ook.

Loslaten = vrijheid geven , en die misbruiken ze dus echt meteen op dat moment

Wellicht een prima methode , maar geen oplossing voor deze kwestie is mijn mening Lachen .

Hier moet gewoon een DIRECTE hulp komen , en geen omgekeerde psychologie zeg maar.

Direct simpel en effectief afremmen , dat is DE oplossing.

Dan blijft het onder controle en hoef je verder geen trucjes of wat dan ook te doen. Het is het hem nu dat het direct corrigeren niet altijd meer gaat , en dan heeft het dier zich al te sterk gemaakt en is het begonnen.

Kan er direct effectief gecorrigeerd worden dan loopt het helemaal niet uit de hand , weet ik uit ervaring met die van mij.

Als ze onrustig is blijft die losse teugel , pas als het dier echt boven het tempo wil gaan krijgt 'ie een correctie. Het is dus niet zo dat ze nu de hele tijd spanning erop heeft , het dier is alle vrijheid gewend qua druk.

Nouja , voorlopig moet die 1reinstop het worden ,
als ze dat nu eens vol overgave gaat proberen is alles wellicht weer prima Lachen .

Bedankt !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 1 bezoeker