Bit, Jan Trel contra Wim Back

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:35

Misschien kan iemand het artikel leesbaar scannen ?



DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:03

Het is maar net leesbaar, wachten is op bladzij 2 Lachen

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:05

Thanks Cas.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:54

Peppysan: het gaat er niet om andere onderdelen die met paarden te maken hebben nu zwart te gaan maken. Beter is het op een constructieve manier het Westernrijden in een beter daglicht te stellen. Met vingertje wijzen los je niets op.

Natuurlijk gaan er paarden dood in/door de sport, triest als het is maar een ongeluk kan altijd gebeuren.

Dat reining veel wordt aangehaald als voorbeeld is ook wel te verklaren. Het trekt de meeste deelnemers, het meeste publiek, wordt Olympisch en is dus ook al snel het meest omstreden.

Ik lees nergens terug hoeveel Q-probleemgevallen hij al behandeld heeft, wat voor vooronderzoek hij bijv. in Amerika heeft gedaan (of ten minste heeft geprobeerd te achterhalen als het er was) naar blessures van Western-sport paarden.

Toch blijft mij de uitspraak van Rieky bij dat een reiner maar een tig aantal slidings en spins in zich heeft, daarna houdt het op (voor het paard dan). Je moet dus wel voorzichtig met dat aantal omgaan.

Jan zegt dat er in het verleden veel slechte paarden naar Nederland gekomen zijn en dat er nu betere zijn. Dit zal ongetwijfeld waar zijn, maar veel mensen kunnen zo'n duur paard niet betalen en kiezen toch voor een paard wat minder kost (en dus misschien minder goed in elkaar zit) en proberen daar wel hoge ogen mee te gooien. Resultaat dus soms weer een kapotgereden paard.
Ook wordt er gefokt met deze paarden die volgens Trel soms bij de slacht vandaan gekocht zijn. Lijkt me voor de toekomst van een goede Quarter ook geen goede insteek.

En de balans tussen presterende junior- en seniorpaarden is er ook nog niet echt.

Toch kan ik me niet onttrekken aan het feit dat er een man zit met medische kennis en hart voor paarden, alleen duidelijk gekleurd waar het Westernpaarden betreft. Jan Trel tipt voorzichtig aan dat niet alles gaat zoals het zou moeten, maar dat ALS dat wel het geval is dat het dan geen belasting zou moeten zijn. Wat ons weer terugbrengt naar veel oude discussies. Jan is natuurlijk in het nadeel, hij MOET wel positief zijn.

Zo te lezen is Dr. Back een redelijk gehaaide gesprekspartner en als het stuk alleen van zijn hand is levert dat al snel een 'gekleurd' verhaal op.

Wil Westernwedstrijdrijdend Nederland dit soort verhalen ontzenuwen blijft er niets anders over dan je als sport te bewijzen door mooie proeven neer te zetten die de toets der kritiek kunnen doorstaan ondersteund door een overkoepelend orgaan die een duidelijke stem heeft.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:08

Overigens worden in Amerika Quarters ook voor andere onderdelen dan Western gebruikt, is er ook percentueel onderzoek gedaan hoe de verschillen daar liggen ?

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:53

Vera: mooi stuk. Paar kleine tikfoutjes die zal ik je PB'n.
Misschien er nog bijvermelden dat Quarters in Amerika voor meer dan Reining worden gebruikt (Engels/Springen etc) en dus de onderzoeksuitkomsten een betere nuance behoeven.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:11

Het is vast niet de eerste keer dat Jan Trel bij een NK is Cool , hij weet dus wat er bij komt kijken. Het is dan dus idd niet handig om zo'n gesprek (waarvan hij als geen ander weet welke belangen er spelen) op dat moment te laten plaatsvinden.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:15

Het artikel van Vera ???

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:14

En ook in Amerika is behoorlijk wat weerstand tegen het te jong inrijden, verkeerd (hard) trainen etc. Dus het is zeker niet alleen Nederland.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:08

Ondanks dat het zeer interessant leesvoer is zie ik graag dat we weer terug on-topic gaan anders moet het item nog naar FA toe Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:44

Of misschien durven de ruiters de confrontatie niet aan op een wedstrijd. Ik ken me ook indenken dat ze wat anders aan hun hoofd hebben (hun eigen presteren o.a.).
Buiten dat het als onsportief* zou kunnen overkomen om een mederuiter 'aan te geven' (*scheelt weer competitie).

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:15

Ik denk dat we gewoon het verleden moeten laten rusten en ons weer met het heden (nl dit topic Trel versus Black) moeten gaan bezighouden.
Dus svp weer on-topic allemaal.
Slotje lijkt me dus niet nodig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers