WAAR GAAT HET NOG MISSER????DEEL 2 (Wildgroei)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

WAAR GAAT HET NOG MISSER????DEEL 2 (Wildgroei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 14:55

Deel 2
Wildgroei,

Zoals altijd is wildgroei in iets, maakt niet uit wat, fout. Door de geschiedenis heen is dat op alle fronten al bewezen.
Gelukkig voor de sport zijn dan er altijd mensen die opstaan om in een soort van vereniging of stichting de krachten te bundelen, zodat belangen eerlijk verdeeld kunnen worden.
Alles wordt samengevoegd onder het mom van, samen staan wij sterk. WRAN

Al gauw blijkt dat het ook niet alles is, dus weer andere bundelen ook hun krachten en leggen weer meer hun belangen bij een ander doel. Namelijk een ras. NQHA

Hoppaaaaaa, in het land waar dit ras vandaan komt doen zij het nog anders, NRHA, en beperken zich tot een onderdeel uit heelveel disciplines.DRHA ook niet vergeten.

Als ik door ga, en alle verenigingen moet noemen, ben ik nog wel even bezig.
Maar waar ik nou naar toe wil, is dat alles over een kam geschoren wordt, soms tot rodeo aan toe, met De Westernsport.

Tijdens het ontstaan van al deze verenigingen, zijn er nog meer stallen en trainers bij gekomen, want western werd maar hotter en hotter. Leerlingen van, en daar weer leerlingen van, en daar weer leerlingen van, zijn allemaal op hun eigen manier, met hun eigen voorwaardes en belangen, stallen begonnen en lessen gaan geven. Maar nu ook aan de nieuwe in stromer, die al blij is dat hij of zij een plek gevonden heeft, omdat de wir war er omheen niet te overzien is. (ik spreek uit ervaring)

‘Kan het nog gekker?’ zou je denken. Ja hoor, want ook deze gaan weer nadenken en trekken uiteindelijk ook hun conclusie en gaan vervolgens ook weer hun eigen weg.

Een sport, te vangen in één woord, Western. Met al zijn disciplines, trail, pleasure, halter, reining enz enz. En met alle verenigingen die er zijn, is op een dusdanige manier uitgegroeid, dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Alle belangen die er zijn of vertegenwoordigd worden, alle gebeurtenissen die niks maar dan ook niks met de sport te maken hebben waardoor jalousie en rancune hoogtij vieren, moet zijn krachten eens echt gaan bundelen en/of hopen, dat er weer iets nieuws in Nederland komt, waar alle vereniging hoppers weer hun geluk in zouden kunnen vinden.

De eilandenstructuur die er nou is, zou heel goed kunnen functioneren, maar niet in Nederland, met zijn 16 miljoen inwoners. Waar je tegenwoordig op iedere hoek van de straat westernles zou kunnen krijgen. Nergens maar dan ook nergens word je in Nederland getoetst op kennis of kunde. Jan en alleman kan zich bezig houden of starten in deze sport.
Of je nou een spijkerbroek past, of een westernzadel hebt, je kan meedoen. Terwijl als je het niveau zou kunnen sturen, het volgens mij al een stuk beter zou gaan.

Peter.

Ik werk aan deel 3. haha. *LOL*



[edit sm; titel aangepast ivm de duidelijkheid]

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:59

bedoel je dan een soort fnrs, waar de westernmaneges bij aangesloten zouden moeten zijn? Dat lijkt me op zich niet zo'n slecht idee.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:02

Ja...............klopt behoorlijk Peter, deel 3 kom maar op!!!

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 15:02

juval schreef:
bedoel je dan een soort fnrs, waar de westernmaneges bij aangesloten zouden moeten zijn? Dat lijkt me op zich niet zo'n slecht idee.


Zou goed kunnen, of zoals in de dressuur van m tot z door lopen, niveau creëren dus.

Peter

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:03

En een goedgekeurde instructeursopleiding. Dus een papiertje aan de muur Lachen

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:04

Wat jij omschrijft heet ontwikkeling van de sport en dat wil niet zeggen dat dat een negatieve of positieve ontwikkeling is.
Wat betreft het toetsen van nivo van instructie dat doen jullie, iedereen die lest!
Het kaf wordt van de koren gescheiden door jullie die zelfstandig kiezen voor een bepaalde instructeur!
Bevalt die niet of niet meer ga je verder zoeken!
Doe je ook bij die koelkast of bank waarvan je eerst dacht dat die wel goed ( genoeg) was. en vergeet niet dat er voor ieder nivo lesser een instructeur rond loopt en zo niet moet je verder zoeken.
groeten sil

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 15:05

FlyingHigh schreef:
Ja...............klopt behoorlijk Peter, deel 3 kom maar op!!!


Ik hou geen vingers over. Bij iedere zin tel ik tot tien voor ik het plaats.
Daarom duurt het zolang. Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:09

sil schreef:
Wat betreft het toetsen van nivo van instructie dat doen jullie, iedereen die lest!
Het kaf wordt van de koren gescheiden door jullie die zelfstandig kiezen voor een bepaalde instructeur!
Bevalt die niet of niet meer ga je verder zoeken!

Klinkt logisch, maaarrrr....
Niet iedereen heeft de kans/mogelijkheid om te komen waar hij graag wil lessen.
Niet elke beginner weet wat hij MAG verwachten en kan dus moeilijk tot een juiste keus komen.

Er zijn zeker instructeurs die het zonder papier heel goed doen, maar een papier is voor de klant een 'veiligheid'. En het halen van dat papier zou dan voor een goede instructeur ook geen probleem moeten zijn.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:10

GoedVetMan schreef:
of zoals in de dressuur van m tot z door lopen, niveau creëren dus.
Helemaal mee eens! Hier zou wel wat mee gedaan moeten worden denk ik Lachen

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 15:27

sil schreef:
Wat jij omschrijft heet ontwikkeling van de sport en dat wil niet zeggen dat dat een negatieve of positieve ontwikkeling is.
Wat betreft het toetsen van nivo van instructie dat doen jullie, iedereen die lest!
Het kaf wordt van de koren gescheiden door jullie die zelfstandig kiezen voor een bepaalde instructeur!
Bevalt die niet of niet meer ga je verder zoeken!
Doe je ook bij die koelkast of bank waarvan je eerst dacht dat die wel goed ( genoeg) was. en vergeet niet dat er voor ieder nivo lesser een instructeur rond loopt en zo niet moet je verder zoeken.
groeten sil


Sil je hebt helemaal gelijk, maar dat van die koelkast of bank, is het al zo geregeld dat er bepaalde keurmerken er voor zijn uitgevonden.
Wij hebben in Nederland bv TNO of KEMA en weet ik veel wat voor andere keurmerken er zijn, die worden afgedekt door een consumenten bond.
Dus als het zo simpel was om dat je inderdaad in deze, een instructeur zou kunnen toetsen, was het kaf al van het koren gescheiden.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:33

bestaat er eigenlijk een soort opleiding zoals Deurne, maar dan voor western instructeurs/trainers?

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:37

Sugarmiss schreef:
Klinkt logisch, maaarrrr....
Niet iedereen heeft de kans/mogelijkheid om te komen waar hij graag wil lessen.
Waar een wil is is ook een weg maar dat kost tijd en centjes

Niet elke beginner weet wat hij MAG verwachten en kan dus moeilijk tot een juiste keus komen.

Daarom is het voor een beginner ook verstandig om eerst eens wat wedstrijden te gaan zien
En dan kijken welke je op zou willen


Er zijn zeker instructeurs die het zonder papier heel goed doen, maar een papier is voor de klant een 'veiligheid'. En het halen van dat papier zou dan voor een goede instructeur ook geen probleem moeten zijn.

Hoezo veiligheid voor de klant zo'n papiertje zie persoonlijk liever iemand met goede ervaring en kennis zonder papier als met papier zonder kennis en ervaring

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:39

Freckles schreef:
Er zijn zeker instructeurs die het zonder papier heel goed doen, maar een papier is voor de klant een 'veiligheid'. En het halen van dat papier zou dan voor een goede instructeur ook geen probleem moeten zijn.

Hoezo veiligheid voor de klant zo'n papiertje zie persoonlijk liever iemand met goede ervaring en kennis zonder papier als met papier zonder kennis en ervaring
[/quote]

ik neem aan dat ze zo'n papiertje niet bij een pakje boter kado krijgen, er zal dan toch wel een bepaalde kennis en ervaring aanwezig moeten zijn om een diploma te halen lijkt me.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:43

Freckles"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Hoezo veiligheid voor de klant zo'n papiertje zie persoonlijk liever iemand met goede ervaring en kennis zonder papier als met papier zonder kennis en ervaring[/color]
[/quote]
De bedoeling van 'een papiertje' is juist dat er getoetst is op kennis en zonder ervaring is die kennis er niet JMHO.

Citaat:
Waar een wil is is ook een weg maar dat kost tijd en centjes
Iemand die net wil beginnen met westernles zal niet naar de andere kant van het land rijden, de tijd en kosten staan dan niet in proportie.
Voor een ruiter die wat verder is en duidelijke ambities heeft zal dit meer opgaan, al sluit het wel een hoop mensen uit die gewoon het materieel en het geld niet hebben.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:43

GoedVetMan schreef:
Nergens maar dan ook nergens word je in Nederland getoetst op kennis of kunde. Jan en alleman kan zich bezig houden of starten in deze sport.
Of je nou een spijkerbroek past, of een westernzadel hebt, je kan meedoen. Terwijl als je het niveau zou kunnen sturen, het volgens mij al een stuk beter zou gaan.

Hoera, hier roepen we al een hele tijd om! Maar we zitten vast aan de AQHA, APHA, etc. Die kennen dat systeem niet. Maar ik juich het toe!

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:45

vera"]
[quote="GoedVetMan schreef:
Nergens maar dan ook nergens word je in Nederland getoetst op kennis of kunde. Jan en alleman kan zich bezig houden of starten in deze sport.
Of je nou een spijkerbroek past, of een westernzadel hebt, je kan meedoen. Terwijl als je het niveau zou kunnen sturen, het volgens mij al een stuk beter zou gaan.

Hoera, hier roepen we al een hele tijd om! Maar we zitten vast aan de AQHA, APHA, etc. Die kennen dat systeem niet. Maar ik juich het toe!
[/quote]

zou het niet een taak van de WRAN zijn om hier toezicht op te houden?

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:46

Citaat:
GoedVetMan:
Een sport, te vangen in één woord, Western. Met al zijn disciplines, trail, pleasure, halter, reining enz enz. En met alle verenigingen die er zijn, is op een dusdanige manier uitgegroeid, dat je door de bomen het bos niet meer kan zien

eilandenstructuur



Ik heb maar één antwoord: FEDERATIE NEDERLANDSE WESTERNVERENIGINGEN

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 15:56

Natascha dH schreef:
Citaat:
GoedVetMan:
Een sport, te vangen in één woord, Western. Met al zijn disciplines, trail, pleasure, halter, reining enz enz. En met alle verenigingen die er zijn, is op een dusdanige manier uitgegroeid, dat je door de bomen het bos niet meer kan zien

eilandenstructuur



Ik heb maar één antwoord: FEDERATIE NEDERLANDSE WESTERNVERENIGINGEN


Heee Natascha, je gooid mijn deel drie door elkaar. haha

ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:01

Romkabouter"]
[quote="GoedVetMan schreef:
of zoals in de dressuur van m tot z door lopen, niveau creëren dus.
Helemaal mee eens! Hier zou wel wat mee gedaan moeten worden denk ik Lachen
[/quote]

Hier sta ik ook helemaal achter. OK dan!
Dan gaat het niveau ook vanzelf omhoog. Ruiters kunnen dan niet onbeperkt in de beginners starten terwijl ze een niveau hoger kunnen en andersom natuurlijk ook. Tevens onderscheidt tussen bepaalde onderdelen zullen niet verkeerd zijn. Met als voorbeeld Showmanship at Halter/Halter. Er zijn veel die met deze onderdelen beginnen. Op een gegeven moment zouden ze dan van de beginners naar de amateurs moeten. Dit betekend niet dat zij in de rijdende onderdelen dit ook kunnen of willen.
Nu blijven ervaren Showmanshippers hangen in de beginners, omdat ze rijdend nog niet toe zijn om hoger te starten.

Het zal een hoop geregel worden, maar met een hoge inzet van iedereen zou er toch wat te regelen zijn ?

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:26

zouden we misschien een voorbeeld kunnen nemen aan andere landen, hoe is het bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk geregeld? die zijn waarschijnlijk al wat verder?

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:27

juval schreef:
bestaat er eigenlijk een soort opleiding zoals Deurne, maar dan voor western instructeurs/trainers?


ja die bestaat zelfs in deurne OK dan!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:30

juval schreef:
zouden we misschien een voorbeeld kunnen nemen aan andere landen, hoe is het bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk geregeld? die zijn waarschijnlijk al wat verder?


helemaal mee eens,maarja wat voor ons nog toekomst is is voor die landen geschiedenis Cool

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:59

En van de geschiedenis kun nee MOET je leren Lachen