western rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maarie

Berichten: 264
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Helder

western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 11:33

ik heb een verzorgpaard die heet ginger.
maar ze was een tijdje weg omdat ze afgericht moest worden, nu komt ze terug en is ze western afgericht. maar ik rijd gewoon dressuur en ik kan het niet echt. ik krijg misschien wel lessen maar jah....hebben meer dit? Huilen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:35

Eh....wat is er mis met jezelf omscholen naar Western? En hoe vaak mag je op haar rijden (als je dat al mag?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:24

En even voor mijn informatie: het paardje is half juni 2 jaar geworden, nu volledig western ingereden en nu gaan er meerdere ruiters mee aan de slag, waaronder iemand die zelf nog omgeschoold moet worden?
Verward

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:35

Sonja schreef:
En even voor mijn informatie: het paardje is half juni 2 jaar geworden, nu volledig western ingereden en nu gaan er meerdere ruiters mee aan de slag, waaronder iemand die zelf nog omgeschoold moet worden?
Verward


Ja dat snap ik ook niet helemaal. Verward Maar ik geloof dat het een quarter is, die mogen toch al met 2 jaar ingereden worden ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:37

Volgens het profiel is het een Appie.
Leeftijd van inrijden heeft niet met ras te maken maar met het fatsoen en gezond verstand van degene die het doet Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:38

Relly"]
[quote="Sonja schreef:
En even voor mijn informatie: het paardje is half juni 2 jaar geworden, nu volledig western ingereden en nu gaan er meerdere ruiters mee aan de slag, waaronder iemand die zelf nog omgeschoold moet worden?
Verward


Ja dat snap ik ook niet helemaal. Verward Maar ik geloof dat het een quarter is, die mogen toch al met 2 jaar ingereden worden ofzo?
[/quote]
Nee, een Quarter is net als andere paarden pas volgroeid als ze minstens 3 jaar zijn. Alleen in Amerika starten ze al met 2 jarige uit financiele overwegingen en in Nederland wordt dat nu ook gedaan omdat men denkt dat het zo hoort.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:40

sommige paarden zijn eerder volwassen dan anderen, maar ze is nog geen 2,5 en dan al iemand erop laten rijden die geen ervaring met western heeft...lijkt me voor dat paard ook niet alles..
uit ervaring weet ik dat het niet echt makkelijk is om zowel western als dressuur te rijden, vooral als je geen ervaring met western verder hebt, dan leer je het nauwelijks.
Toen ik begon met westernlessen reed ik ook nog dressuurlessen, en dat werkte echt niet, ik haalde alles door elkaar (ik was toen 12).

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:41

vera"]
[quote="Relly"][quote="Sonja schreef:
En even voor mijn informatie: het paardje is half juni 2 jaar geworden, nu volledig western ingereden en nu gaan er meerdere ruiters mee aan de slag, waaronder iemand die zelf nog omgeschoold moet worden?
Verward


Ja dat snap ik ook niet helemaal. Verward Maar ik geloof dat het een quarter is, die mogen toch al met 2 jaar ingereden worden ofzo?
[/quote]
Nee, een Quarter is net als andere paarden pas volgroeid als ze minstens 3 jaar zijn. Alleen in Amerika starten ze al met 2 jarige uit financiele overwegingen en in Nederland wordt dat nu ook gedaan omdat men denkt dat het zo hoort.
[/quote]
hoe eerder je begint hoe eerder je wedstrijden kunt rijden he Scheve mond en hoe makkelijker je ze kunt verpesten..

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:44

Yessy schreef:
sommige paarden zijn eerder volwassen dan anderen

De ruggewervels sluiten pas hun 3e jaar, zo is ook de vorming van kraakbeen e.d. nog niet volgroeid.
Maar sorry Maarie, ik ga volledig off topic
Knipoog .

Ik zou inderdaad lekker lessen gaan nemen, dat is voor het paardje ook minder verwarrend. Pling

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:48

Ik kan me er ook niet in vinden om voor drie jaar te gaan beginnen met wat inrijden.
Ga toch eerst eens lekker tutten met je paardje, overal vertrouwen in krijgen en laat ze lekker kind zijn de eerste drie jaar!

Tijdje geleden ook iemand gezien met een 2.5 jarige verschrikkelijk ruw bezig zijn en het hoofdje met van alles wat je maar kan verzinnen naar beneden gebonden. Boos! belachelijk!
Zonde van het beessie!

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:00

hm, nee ik dacht dat dan kon met 2 jaar maar als ie net als andere paarden nog niet volgroeid is vind ik het belachelijk. Boos!

En verder ik zou een westernstal zoeken om dara les in te nemen. Ik heb ook even les gehad en het is zo anders dan engels rijden. Niet te vergelijken gewoon.
succes!

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:51

uhm, mensen effe weer on-topic!
ze vraagt of er meer mensen zijn die omscholen van dressuur naar western, zij heeft dus duidelijk geen western les en alleen ervaring in de dressuur en ze vraagt (denk ik) wat ze nu moet doen...

ik heb ook een western verzorgpaardje, die heb ik zo ongeveer 3 maanden, maar daarvoor had ik nog nooit western gereden.
Die eigenaresse geeft mij nu les waardoor ik het nu (natuurlijk niet zo goed) wel een beetje kan en dat paard redelijk kan rijden.
Ik zou dus gewoon naar die eigenaar gaan en vragen of die jou les wil geven of zelf les nemen.
succes der mee

maarie

Berichten: 264
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 16:10

ik heb wel een paar western lessen gehad.
ik rijd voornamelijk dressuur en ben niet van plan om western te gaan rijden maar ik vind het niet zielig voor me paardje en we gaan ook nog niet galloperen want dat is niet goed voor haar rug.
ook ga ik haar nog niet naar beneden rijden en ik verzorg haar al sinds ze een paar maanden is en ik ga haar niet verkloten met naar beneden rijden hoor!
en de eigennaaresse zegt dat het niet zielig is dus anders deed ik het ook niet en ik ga 2x per week rijden.
het gaat er gewoon om dat ze vast een beetje beleerd is hoe ouder ze worden hoe moeilijker.
en ze word hier goed behandeld. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:20

Daar heeft de eigenaresse helemaal gelijk in. Een jong paard is veel makkelijker te intimideren dan een ouder paard. Ik denk dat je daarom eigenlijk al veel beter nog jonger in kunt rijden, dan hebben ze tenminste niet zoveel spatjes.
En als je de rug, botten, pezen en gewrichten verpest is dat eigenlijk ook niet zo erg, gaan ze tenminste niet zo hard.....


Is niet persoonlijk tegen jou hoor Maarie, maar ik vind het altijd zo zonde als welwillende leuke meiden van jouw leeftijd al zo verkeerd "ingewerkt" worden in de paarden.

Wees maar heel lief voor je paardje.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:32


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:34


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:37

Yep, bescherm de dieren tegen de beesten.
Maar ontopic, gewoon eens wat lessen nemen en uiteraard de eigenaar ook van alles vragen. Want ook westernrijden kan je op verschillende manieren doen dus als je met de eigenaar op 1 lijn kan komen qua training dan ben je zeker al een heel eind.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:15

cornelie"]
Ach ja, je kan niet vroeg genoeg beginnen Knipoog
[VvdD] wiehie huil huil, nu heb ik het echt gezien.
[/quote]

Dat topic heb ik ook gezien ja. Op de eerste pagina staat al deze quote:

[quote="dutske schreef:
.. dat een paard niet voor zen 3 jaar opgeleerd mag worden(uitgezonderd quarters)


Hoe komen mensen hier toch bij? Ik weet echt niet wie dit de wereld in heeft geholpen. Maar het rechtvaardigt het wel weer meteen als mensen een Quarter met twee jaar al in gaan rijden. Die mensen moeten het zelf weten, maar ik zal het absoluut niet doen. Dan nog maar twee en een half jaar wachten nu.. het is het hopelijk waard Lachen

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:05

hoe kom je erbij dat een paard volgroeid zou zijn met z'n 3e jaar? bij mijn weten ontwikkeld en groeit een paard (meestal) nog altijd zo'n beetje tot aan zijn 7e jaar?!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:30

Hieronder een overzicht van de groeisplaten/schijven zoals die gelden VOOR ELK RAS.
De platen van de benen MOETEN gesloten zijn voor je met inrijden begint. Elk half jaar dat een paard voor zijn 3 jarige leeftijd onder het zadel gewerkt wordt kost het paard 5 jaar van zijn werkzame leven.
Iets om over na te denken.
Afbeelding

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:45

Mooi duidelijk plaatje Sugarmiss! Super om het eens zo te zien. Maakt het allemaal een stuk duidelijker voor mij

maarie

Berichten: 264
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 17:42

bedankt voor de reacties maar dit alles is niet echt wat ik vroeg maar ja..... en voor de laatste keer ik ga nog niet gallopperen, ze kent alleen nog maar alle beginpuntjes zoals stap, draf, de lichte wendingen en ze is vooral nog voor in het begin om mee naar buiten te gaan hoor!!!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:39

Ohhhh, als je er alleen maar mee naar buiten gaat, maakt het niks uit hoor dat ze wat aan de jonge kant is. Schijnheilig Clown

Dan zit je er toch ook op????? Verward
Het gaat om de belasting die het dier door zo'n ruiter krijgt, niet het feit dat het in of juist buiten een bak stapt en draaft...

Ik weet dat het off topic is, ik maak het wel weer goed: Bloos
Mijn advies:
- les nemen op een westernmanege
- paard in de wei gooien en lekker nog een aantal maanden laten uitgroeien

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:59

Sorry, mag ik nog even doorgaan met het offtopicen? Ik heb een 2,5 jarig paint merrietje tot mijn beschikking en ben lekker bezig met longeren (3x in de week) en grondwerk zoals slalommen om pilonnetjes, halt houden, back uppen, wijken (paar pasjes maar hoor en zonder zweep) alles gaat heel goed en ongeveer een keer in de week zot ik er ong. 10 minuutjes op zonder zadel om te wennen. Het zadel leg ik er zo af en toe eens op tijdens het poetsen, daar heeft ze niks van en het bitje hang ik er ook 1 tot 2 keer in de week in tijdens het poetsen of het wandelen door de bak maar ik doe het halster dan om het hoofdstel heen zodat ik geen druk op haar mond uitoefen. Mag ik ieders mening hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:32

Geen bezwaar tegen, afhankelijk van de manier en de tijd van longeren. Af en toe een zadel erop kan geen kwaad (heeft echter volgens mij ook weinig nut) en eens een bitje erin ook niet (maar hier hetzelfde).
Af en toe even er op zitten schept vertrouwen en geeft jou waarschijnlijk een hoop lol. Gewoon doen dus. Wil niet zeggen dat ik dat zelf zou doen, mijn keuze zou het niet zijn, maar dat ter zijde.