Waarom is Western een lastig forum

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:56

Blaze. Dat vind ik tof van je OK dan!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:57

Dames en heren,

Ik heb de aanleiding van de Pol gemist, maar ik maak uit jullie huidige items op, dat het met name gaat over zaken als “geharrewar…” , “welles – niets…” en “die kan er niets van…”. Daarbij las ik ergens de vraag : “…zijn wij westernruiters nu zo lastig ?…”. En die vraag riep bij mij de driver wakker om onderstaande te schrijven.

Sabine en ik rijden al zo´n 12 jaar western. Sabine heeft daarvoor engels gereden. Voor mij was western de 1e ontmoeting met het fenomeen paard. Ik ben op mijn 38 ste begonnen met westernrijden, waarbij de eerste 4 jaren zeer intensief (10 uur per week in de bak en nog veel meer uren “in the field”). Voor die tijd heb ik heeeeeel veeeeeel jaren Yshockey gespeeld en dus was ik bekend met “zeer specifieke omgevingen”.

Vanaf het moment dat ik de paardenwereld stapte, was het me duidelijk dat in deze wereld enorm sterk de “afgunst bad-talk” heerst. Die zijn paard deugt niet, die trainer weet er niets van en die rost zijn knol af. Buiten het feit dat veel van de beweringen niet waar bleken, werd ik soms moe van het prutsmuts (sorry voor de term) over anderen. Afgeven op je “concurrenten” was vaste prik. Maar ook over de klanten / leerlingen werd driftige gekletst. En zoals ze over Marie bij mijn kletsen, zo kletsen ze ook over mij als ze bij Marie zijn.

Frappant daarbij was te constateren, dat die mensen die elkaar regelmatig via-via met modder bekogelden, het heel goed met elkaar blijken te kunnen vinden als ze elkaar op een toernooi tegenkwamen. Sterker nog: opeens gingen ze samen een deal met een 3e aan, want business maakt partners. Ze zijn dus niet alleen kletsers maar hebben ook nog eens een ruggengraat van schuimrubber.

Die groepsvorming van “slijmers” blijkt veel dieper te gaan dan je op het eerste gezicht zou denken. Laatst schreef ik een artikel in de WHW (WRAN). Zonder nu te vervallen in een onderbouwing van mijn “gelijk”, bleken de mensen waarvan ik de manier van verkopen bekritiseert had, opeens een gesloten front te vormen. En de enkeling die dorst aan te geven dat ik gelijk had, heeft het geweten. Bij en kort na de NK van het WRAN, kwam het geheel tot ontbranding. Zo kreeg Willem Muijs (westernzadelmaker en kennis, die qua zadel maken mijn meningen deelt) de wind van voren toen hij met een stand op dat NK stond en ook binnen het WRAN hebben enkele mensen het geweten.

Het is duidelijk: de afgunst binnen de (western-) ruiter scène is enorm groot. Mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet, in een tak van sport (of hobby) waar letterlijk alle ruimte is. Het interesseert mij geen moer of Joep een lelijk paard heeft (wat is lelijk?), die geen spin kan draaien. Als Joep met dat paard gelukkig is, zal die spin hem aan zijn reet roesten. En die trainer die zichzelf de beste vindt en daarbij af geeft op collega´s zal daar wel een reden voor hebben. Jaloezie of afgunst!

Sabine en ik hebben het geluk allebei dezelfde liefde voor dieren te hebben en paarden in het bijzonder. Wij hebben een enkel paard dat bij een ander misschien al lang in de worst zou hebben gezeten. Daar kunnen wij gelukkig veel tijd, geld en liefde voor opbrengen, met als resultaat een dankbaar wezen, waarmee wij al vele mooie uren hebben doorgebracht. Wij zijn een beetje “einzelgängers” maar hebben met kletspraat gelukkig weing te maken.

M.b.t. het westernforum sta ik op het standpunt dat de moderator beter iets te “streng” kan zijn, dan te “slap”. Wat dat laatste tot gevolg heeft weten de meeste van ons wel. En dat “te strenge” heeft voor mij -en velen met mij- tot gevolg, dat ik iedere dag kijk of er een topic is waar ik iets zinvols aan heb. Geen geleuter, geen modder, geen onzin. Houden zo.

MVG Louis

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:58

Krijgen we dan ook de tijd om daar even aan te wennen, Blaze Knipoog

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 12:00

Blaze schreef:
Weet je wat ik ga mijn leven beteren,ik stop ermee op alleen maar te zeiken en ga proberen een meer positieve inbreng te leveren.

We willen graag die gezamelijke trainingen op poten zetten en leren van elkaar en mijn toch door velen als negatief ervaren uitspattingen werken dan niet bepaald motiverend.


Hopelijk wordt je dan niet juist één van de velen, die alleen maar de klant naar de bek praten want ja, dat levert toch geld op.
(Okay, in geval van de trainingen gaat het waarschijnlijk niet om financieel belang.)

Eerlijkheid en oprechtheid vind ik persoonlijk waardevoller, dan met fluwelen handschoentjes behandeld worden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:05

Paintje. Eerlijkheid en oprechtheid horen bij een open discussie. Het zou jammer zijn als iedereen iedereen naar de mond zou praten. Op dit forum ben ik daar trouwens niet zo bang voor Lachen

Het zou wel fijn zijn als we de discussie inderdaad opbouwend kunnen houden. Zelfs als je het niet eens bent met een schrijven, dan scherpt dit in ieder geval altijd je eigen mening of visie waarom je doet wat je doet.

En om Blaze aan te halen... :
Cool

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:12

Mac"]
[quote="GoedVetMan schreef:
Misschien hebben wij er wel te veel die hun schouders altijd maar ophalen, en lezen wat zij willen lezen, of graag willen horen zoals zij het gewend zijn om te horen!

Mensen die mij IRL kennen weten wel beter en daar hecht ik meer belang aan dan aan oever- en zinloze discussies online over zaken die beter IRL aangekaart zouden kunnen worden.

Ik ben niet van plan me mee te laten sleuren in een neerwaartse spiraal. Dus kies ik er idd voor om bep. dingen naast me neer te leggen om met een glimlach op mijn gezicht mijn weg te kunnen vervolgen.

Ik ga weer even op mijn rose wolkje zitten. Het is er goed toeven Knipoog !
[/quote]

In deze topic is helemaal niet aan de orde, of je van plan bent je eigen mee te laten sleuren, niemand heeft jou van je rose wolkje willen verwijderen. Maar goed uiteindelijk komen wolken altijd naar beneden, en dat is een feit waar je niet omheen kan.

Peter

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:13

Excuses waren niet nodig Blaze, ik vatte het niet op als belediging (als sgw ruiter en mannelijke dressuur ruiter kweek je wel een huid Knipoog ). Maar toch bedankt Lachen

Eerlijkheid en oprechtheid kan toch samen gaan met fluwelen handschoentjes? Dat wil zeggen, kritiek geven kan ook zonder botte bijl. Ik vind het western niet echt anders dan bv RT hoor. Daar wordt kritiek ook vaak met de botte bijl gegeven. Degene die kritiek krijgt schiet dan meteen in de verdediging. Best jammer als je bedenkt dat die botte bijl kritiek niet (altijd) als botte bijl bedoelt is.
Het is alleen zo dat het groepje dat op WN reageert kleiner is en daarmee dus ook sneller eerdere botte bijlen worden aangehaald in andere topics. Zou WN groter zijn dan zouden mensen die elkaar niet liggen elkaar beter kunnen ontwijken.
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 14-11-03 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:14

Je slaat de spijker op z'n kop, Louis. OK dan!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:22

Paintje schreef:
Hopelijk wordt je dan niet juist één van de velen, die alleen maar de klant naar de bek praten want ja, dat levert toch geld op.

Helaas weten mijn lessers dat ik ze niet naar de mond praat Cool
en toch blijven ze Tong uitsteken


(Okay, in geval van de trainingen gaat het waarschijnlijk niet om financieel belang.)

Eerlijkheid en oprechtheid vind ik persoonlijk waardevoller, dan met fluwelen handschoentjes behandeld worden.

Wat er ook gebeurt mijn commentaar zal toch soms confronterend zijn.edoch ook opbouwend


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:24

Ik ben het wel met sablou eens.

Er is zoveel afgunst en dan maakt het niet uit in welke tak je zit. Ik kom het net zo goed tegen als ik met de fjord op een keuring ben en daar is het af toe ook heel erg. Gezeur om een stom fjordenbeest om het zo maar even te zeggen.

Maar het valt mij ook op dat het de laatse jaren in de western wel erg is geworden.
Ik ben western gaan rijden omdat het zo gezellig zou zijn, de vrijheid van kledingkeuze, de vrijheid van rassen keuze zonder daar op neer te worden gekeken en vooral de verschillende onderdelen trokken mij aan om te gaan westernrijden.

Maar helaas het begint me steeds meer tegen te vallen en ik rijd op dit moment liever rondjes in het bos met mijn cowboyzadel Schijnheilig en mijn cowboyhoedje Schijnheilig dan dat ik serieus wil trainen tussen dit soort lui.
De een weet het nog beter als de ander, maar eigenlijk weten ze allebei niks.


Ik hoop dat we straks met de gezamelijke training weer een leuke groep kunnen krijgen en dat mijn enhousiastme weer op gaat bloeien zodat ik straks weer lekker kan beginnen.

.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:34

Blaze schreef:
oliebol heb net een PB van Vera gehad en zij wees me op een aantal dingen die simpelweg waar zijn.

Jeetje Blaze, dat ik nog een positieve invloed op je kan hebben, mijn dag is goed Bloos

Louis, you made a piont!

Maar even over de negatieve spiraal in de westernsport; WIJ zijn toch de westernruiters. Dus zijn wij ook in staat om de negatieve sfeer om te draaien! Als iemand dan zo'n mond vol heeft over een ander of over zijn paard, zeg er wat van en laat je niet meeslepen!

Lovers

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:53

vera schreef:
Maar even over de negatieve spiraal in de westernsport; WIJ zijn toch de westernruiters. Dus zijn wij ook in staat om de negatieve sfeer om te draaien! Als iemand dan zo'n mond vol heeft over een ander of over zijn paard, zeg er wat van en laat je niet meeslepen!

Lovers


juistem OK dan! Misschien een cliché, maar een positieve instelling begint toch vaak bij jezelf ...

Een vriendin (die overigens heel verstandig wel Bokt leest maar niet vaak iets plaatst) en ik hebben wel eens voor de grap met het idee gespeeld om de "Big Smile Stables" op te richten. We zouden er dan voor gaan om gewoon ontzettend van onze paarden te genieten. Op onze trailer en op onze gezichten prijkt een enorme smiley. Ook op wedstrijden Haha!. Zou dat erg irritant overkomen Haha! Cool ?!

Afijn, dat is in essentie natuurlijk ook wat Louis bedoelt en daar sta ik dan ook volledig achter. Hij heeft het erg goed verwoord. Als we allemaal proberen te genieten van waar we mee bezig zijn, kunnen d'r volgens mij best veel mensen door 1 deur.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:04

Citaat:
[onze gezichten prijkt een enorme smiley. Ook op wedstrijden Haha!. Zou dat erg irritant overkomen Haha! Cool ?!

[/quote]

Ja Ik krijg regelmatig na een wedstrijd te horen dat ik toch echt die smile van mijn gezicht af moet halen. En dat is dan echt een serieuze opmerking.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:09

Ik ben het met Sablou eens

De afgelopen 2 dagen lees ik met wisselende belangstelling de topics......de zin om er op te reageren wordt er alleen niet groter op!

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:35

Cowgirl schreef:
Citaat:
Maar het valt mij ook op dat het de laatse jaren in de western wel erg is geworden.


ik denk dat dat vooral komt omdat de sport enorm gegroeid is. Ik rij zelf geen western, maar ik merk hetzelfde bij de overige disciplines. Vooral in de kleinere disciplines is de sfeer een stuk beter en dan denk ik aan bijvoorbeeld endurance of eventing. Bij de grotere disciplines zoals dressuur is het net zo erg of erger dan bij western. Ik heb twee jaar op een wedstrijdstal gestaan en dan krijg je behoorlijk wat mee hoor! Ik zou er een boek over kunnen schrijven.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:56

ook ik heb dit topic even rustig gelezen.

en ja...over de verdediging ben ik het wel eens....nee ik doe niet aan line dance en nee " ik heb niet alleen cactussen in mijn tuin (bij wijze van).

wat mij even van het hart moet, is dat ik in de "westernworld" vind, dat je alleen maar als " western ruiter " wordt gezien, als je inderdaad wedstrijden rijdt.Rijd je alleen maar recreatief en eens een lesje , en dan ook nog op een niet " typisch " westernpaardje...........

mij werd altijd gezegt dat er onder "western" ruiters minder kritiek en haat en nijd zou zijn....
moet zeggen dat ik daar inmiddels ook wel andere dingen van gehoort en gezien heb...(lees soms hier alleen maar eens Haha! )

vind dat wel eens jammer...want we doen het toch allemaal voor ons plezier.en niet om elkaar de loef af te steken of te overtroeven?jammer dat de moderator van dit topic soms "scheidsrechter" moet spelen ~~}>

(hoe me doorgaans verre van dit soort dingen, omdat ik altijd bang ben dat het anders overkomt dan ik bedoel..maar goed....moest het ff kwijt Tong uitsteken )

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:16

Het western gebeuren in ons land bestaat denk ik uit twee groepen de recreatie en de sport.

Kijk alleen eens naar een vergadering van de wran of nqha er zijn bij beiden honderden leden maar wie komt er op een vergadering

De wedstrijdruiter

Vraagje hoeveel belang heeft de rest van al die leden bij het western gebeuren ??????????????????

En dat zelfde telt denk ik op wn ook die zelfde twee groepen en dus ook niet met de neuzen 1 kant op

saxtrail
Berichten: 103
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:59

ik denk te veel vrouwen op bokt

grtjes

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:16



Weet je zeker dat die 'a' in je naam geen 'e' moet zijn?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:31

Marianne schreef:
Western mensen hebben snel het idee dat ze in de verdediging moeten. Eerst tegen de buitenwereld:
"nee, ik ben geen cowboy"
"nee, ik heb geen lasso"
"nee, ik doe niet aan line dance"
etc.

En dan ook nog in de westernwereld zelf:
"Ja, ik rijd alleen maar in het bos met mijn quarter, nou en?"
"Ja, mijn paard staat op de Madepolder, nou en?"
"Nee, ik rijd geen westrijden met mijn breeding stock, nou en?"
"Ja, ik fok met mijn Impressive merrie, nou en?"



Ik ben het hier helemaal mee eens, alleen is de vraag of je wel of niet in de verdediging moet gaan?
Ik ga al lang niet meer in de verdediging (vooral tegenover niet western mensen). Ik zeg gewoon Ja. Dat doe ik, ik rij western, ik heb een BS Paint en ik fok graag Impressive bloed.
Zijn mensen echt geinteresserd in waarom, dan leg ik dat graag uit, anders hudt het daar gewoon op en mag ieder het zijne ervan denken.
Waarom zou ik mezelf moeten verdedigen als ik achter mijn eigen dromen sta?

En op het topic weer terug te komen, zoals Sjuimpje al schreef, bij "ons" komt alles in 1 forum terecht ipv verdeeld over meerdere. Ik denk dat het daardoor komt dat we elkaar vaker tegenkomen en het groepje kleiner is en er dus veel meer gediscuseerd durft te worden.