5 jarige haflinger western leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

5 jarige haflinger western leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 15:41

hallo Allemaal,

Ik rijd al 24 jaar engels waarvan de laatste 10 jaar alleen nog maar recreatief omdat ik er niets meer aan vond.
Nu heb ik pas een western zadel van een vriendin gepast op Janouk en vond het heerlijk zitten. Ik heb ontstekingsreuma aan mijn linker knie en ik moet eerlijk zeggen dat ik veel vaster zat op een western zadel dan op mijn engels zadel.
Nu is mijn vraag kan ik janouk nu nog western beleren?
En als dat kan is er dan iemand in de buurt van ermelo die me daarbij zou kunnen helpen, doormiddel van lessen?
Het lijkt me erg leuk om te leren hier in de buurt kom ik veel western ruiters tegen en als ik ze dan voorbij zie joggen dan denk ik bij mezelf ohh dat lijkt me heerlijk..
Ik heb een western hoofdstel gekocht moet daar een speciaal western bit in om te beginnen of kan dat ook met mijn gewone bit.
Wat zou ik het beste als zadel kunnen aanschaffen ik ben vrij zwaar en zat te denken aan een lichtgewicht western zadel, zijn die er in de maat brede haflinger? En zo nee dan moet ik eerst een aantal kilo's afvallen voordat ik aan een western zadel ga beginnen ik weeg nl 95 kilo en als ik daar dan ook nog een zadel van 17,5 kilo op ga leggen dan vind ik dat zielig voor mijn pony (een brede haflinger van 1.53 hoog).

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:07

Ja hoor je kunt je paard nog makkelijk omscholen.

Voor een zadel zou ik naar een speciaal zaak gaan en leg daar je probleem uit.
Veel zadels hebben tegenwoordig een kunstof boom waardoor ze lang niet zo zwaar zijn als eentje met een houtenboom.
WINTEC heeft ook westernzadels.

Je kunt gewoon met je trensje blijven rijden, doe ik ook .

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:16

Als een shetlander al 80 kilo kan dragen dan kan een haflinger van 1.53 heus wel ruim 100 kilo dragen hoor!
Ik ben ook zwaar en rij ook met westernzadel op een fjord van 1.43m

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:48

Wij zijn onlangs (ja een aantal maanden geleden) ook begonnen met onze pony van ongeveer 5 'om te bouwen Knipoog ' Mijn paard werd westerningereden en ik vond het leuker om ook met de pony western te rijden. (hij is voor mijn nichtjes en een verzorgstertje) Het is allemaal geweldig gegaan. Alleen in het begin als ze hun been aanlegden om te sturen wou hij sneller gaan maar dat is nu geen probleem meer.
Ik zou dus zeggen: zeker doen OK dan! en je pony is zeker niet te oud hiervoor.
Ja je kan dan best uitkijken voor een zadel met kunststof boom (maar de haf kan dat wel dragen hoor Knipoog )
En dat bitje geen probleem ik heb ook een tijd gereden met een gewoon bit hoor, is net hetzelfde
veel succes ermee

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:28

manonnetje schreef:
Als een shetlander al 80 kilo kan dragen dan kan een haflinger van 1.53 heus wel ruim 100 kilo dragen hoor!
Ik ben ook zwaar en rij ook met westernzadel op een fjord van 1.43m


Ik denk dat een shet eerder tot de 60 kilo kan dragen Scheve mond

Herbivoortje

Berichten: 33
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Yerseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:28

Mijn paard was al 14 toen ik hem omgeschoold heb van engels (voornamelijk buitenritten, geen dressuur) naar western, geen probleem!

Het maakt ook helemaal niet uit met welk zadel en hoofdstel je rijdt, het gaat om de oefeningen en de manier van rijden, niet om de attributen (vind ik dan).

Het kan ook met alleen een touwhalstertje en zonder zadel (let dan wel op als je paard de roll-back snel gaat kunnen, dan "roll" jij er evt. af als je niet oplet, hihi!).

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:42

Die van mij is pas begin dit jaar omgeschoold en ze is nu 7 jaar. Daarvoor is ze een half jaar Engels gereden bij de vorige eigenaren, en ook pas beleerd.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:19

Baduh is ruim 14 en reken maar dat ie nog omgeschoold word. Hij heeft er de grootste lol in, zeker omdat hij de vrijheid die hij erin krijgt van mij heel erg kan waarderen. Hij maakt nu wendingen waar je U tegen zegt, reageert geweldig goed op zit en doet vreselijk zijn best. En nou krijgt ie meer spieren dan hij ooit heeft gehad en hij staat bol van het zelfvertrouwen. Omscholen is niet zo'n ingrijpend en moeilijk gebeuren als veel mensen denken.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:04

Ik heb Mander (mijn haf) gekocht als 5 jarige. Hij was toen niet meer gewend dan een zadel op zijn rug en er buiten mee rond tuffen. Inmiddels heb ik hem ook helemaal omgeschoold naar de western en dat pikt hij prima op (fotos in mijn profiel). 5 Is nog best jong, dus die omscholing moet imo makkelijk kunnen. Alleen de neckreining zal even wennen worden voor je paard (dat was het bij Mander ook, die was gewend om in zijn mond gesnokt te worden als ie links of rechts af moet). Nu gaat ie keurig op een lichte teugeldruk en been naar links of rechts.

Succes!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:17

Ponto was al 16 toen ie omgeschoold werd en hij is nu 26 en doet het nog steeds leuk. ik heb zelfs wedstrijden met hem gereden. Hij is super op 1 hand te rijden en heeft er veel schik in. Dus een haf van 5 jaar kan dat prima nog leren