wat trekt je aan in westernrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

wat trekt je aan in westernrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 15:27

Even een vraag van mij als engels ruitertje. Westernrijden lijkt me heel leuk. Maar ik ben ook gek op dressuur, springen, crossen en endurance.

Wat trok jullie nou zo ontzettend aan in westernrijden? En zijn er ook mensen die een overstap hebben gemaakt van engels naar western of andersom? En waarom?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:39

Er zijn heel veel mensen die de overstap van engels naar western hebben gemaakt. Ik denk dat bijna iedereen die nu western rijdt, vroeger wel engels heeft gereden.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:20

Ik heb vroeger engels gereden en ik rij nu zo'n 6 jaar western.
Ik ben overgestapt omdat, ik met het engels rijden niet veel verder kwam en het was elke keer weer hetzelfde rondje in de bak !

Groetjes Sammy Jo

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:12

ik reed als kind recreatief engels en nu op mijn eerste eigenste pony western, maar ook weer recreatief. Eigenlijk is mijn NHS bewondering doorgeschoten naar westernrijden, bovendien vond ik het zadel lekker zitten en stoer staan. ( oef foute reden..hihi)
Ik vind het nog steeds veel stoerder staan dan engels en veel comfortabeler...

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:42

Ik heb een jaar of 7 Engels gereden, op heel veel verschillende maneges. Maar op de één of andere manier voelde ik me nooit op m'n gemak, en vond het nooit echt super. Totdat ik ongeveer 1,5 jaar geleden western ging rijden; toen ging er een wereld voor me open!! Haha! Alleen al dat we met maximaal 4 personen les krijgen, echt super gewoon. Je leert zelf rijden, en niet achter elkaar aanhobbelen. Ik vind het ook veel relaxter, zowel voor het paard als voor mij. Lachen En idd, het zadel zit geweldig!! Knipoog Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:07

Ik heb ooit 2 x een westernles gehad. Kennissen van mij waren opeens helemaal into westernrijden. Ik (als engels ruiter) had al jaren niet meer op een paard gezeten en het leek me wel leuk om eens te proberen (je kan tenslotte niet beoordelen of westernrijden wel/niet leuk is, als je het nog nooit hebt gedaan Knipoog !). Ik vond het wel leuk om te doen, maar wat me bij het westernrijden echt vreselijk tegenstaat, is dat hele Amerikaanse gedoe er omheen Rolleyes ! Ik heb de pest aan country-muziek (wat de westernrijders over het algemeen blijkbaar graag horen) en ik vind het er ronduit Lips are sealed uitzien als ze met hun cowboy-hoeden rondlopen.
Wél vind ik, dat er in de western-scene op een uitgebreidere en veelzijderige (en voor mij! betere!!) manier met de paarden wordt om gegaan Lachen ! Er wordt veel aandacht besteed- en waarde gehecht aan een goed opgevoed paard en dat staat me wel aan.
Het grappige is, dat ik met mijn (Friese) merrie en veulen (een tijdje) op een pure westernstal sta Haha! ! Ik kan het uitermate goed vinden met de mensen daar en we laten elkaar absoluut in elkaars waarde ! Ik leer op het moment heel veel over de western paarden (en ook over hun wedstrijden e.d.) en zij weten op het moment érg veel over het Friese paard Clown !
Er staat daar op stal een QH-merrie, die ik in het begin erg lelijk vond (ze is wit, met een paar bruine vlekken en is helaas door een trap tegen haar hoofd toen ze veulen was, aan een oog blind Verdrietig , maar vreselijk lief Lovers !!).
Nu zeg ik: als ze daar ooit weg moet (is weer een verhaal apart, hoe ze daar gekomen is Knipoog ), neem ik haar en ga ik leren western rijden Knipoog !
Mijn paarden zijn engels gereden en dat gaat prima zo Lachen , alleen om die reden zal ik ze dus ook niet omstellen naar western. (En ik moet ook eerlijk toegeven, dat ik een Fries met western zadel géén gezicht vind Knipoog !)
Kortom: ik vind de western rij-stijl wel leuk, maar ben niet "om" Lachen .

Heb net in een oud topic de foto van de QH-merrie gezocht. Ik kwam tot de ondekking dat de foto´s bij Picturetrail er uit lagen Verdrietig , maar gelukkig had XxSwEeTy in dat topic een collage gemaakt Lachen ! Dit is dus Jo-Anne Lovers , de merrie waarvoor ik wel western zou willen leren Knipoog !
Afbeelding

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:17

Ik heb ontzettende verschrikkelijke ruzie met Sheek gehad, en dit is met NHS'sen weer opgeknapt. Daarna zijn we eigenlijk "doorgeslagen".

Uiteraard puur recreatief en voor de ontspanning.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:04

Ik heb ruim 25 jaar engels gereden; eerst springen en later dressuur (ook wedstrijden) . Ik ben 8 jaar geleden overgestapt naar de westernsport. Wat mij vooral aantrekt in de westernsport is dat het zo veelzijdig is. Er is altijd wel een discipline die jou en je paard ligt; pleasure, horsemanship, trail, reining, barrelracing etc. Hierdoor kun je de training ook heel breed houden, de ene keer een trail parcours opbouwen en dat oefenen, de andere keer veel aandacht aan de gangen van je paard, dan weer eens een keer een spin trainen voor de reining. Wij trainen onze paarden zogenaamd "all-round" en al zijn er onderdelen die wat moeilijker gaan, het blijft wel lekker afwisselend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:12

Hier nog eentje: 25 jaar Engels gereden, nu een paar jaar western. Voor mijn gevoel gaat dat een stapje verder, door het streven naar dat schitterende doorhangende teugeltje met behoud van verzameling. De veelzijdigheid, het comfort, en de veel grotere vrijheid.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:21

ik vind het leuk, B'elanna vindt het leuk... Ze loopt mooi ontspannen en tussen de teugels. En daar heb ik weer profijt van bij de dressuurwedstrijden.

Bovendien vind ik het een uitdaging om met een grote KWPN-er, met ook nog eens heel ruime gangen toch zo goed mogelijk western te rijden. Haha!

Ik ben dan ook heel trots als het mij lukt om haar zo netjes verzameld te laten stappen en draven (galop iets minder) dat het lukt om achter de quarters en paints te blijven in de pleasure. En ik was beretrots op haar eerste nette sliding stop!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:50

Paardrijden is leuk, westernrijden is paardrijden en daarmee dus ook leuk Lachen

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 18:59

ja, en springen is ook leuk en dressuur is ook leuk en crossen is ook leuk en endurance is ook leuk en klooien is ook leuk. Er zijn teveel keuzes op deze aardbol Haha!

Ik ben vandaag bijna van mijn paard afgedonderd toen deze mij enigszins verraste met een heuse slidingstop. Ik was samen aan het rijden met twee westernruiters bij ons op stal. Ik reed zonder zadel en hoofdstel en ik dacht laat ik het ook eens proberen. Dus ik kwam vrolijk aangalopperen, zei ho en verplaatste mijn gewicht wat, en die rare pony van mij zakt van achter naar beneden en staat na achterlaten van de nodige slipsporen stil! gevolg, baasje bijna gelanceerd.

Misschien toch haar roeping misgelopen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 01:05

Saar4 schreef:
ja, en springen is ook leuk en dressuur is ook leuk en crossen is ook leuk en endurance is ook leuk en klooien is ook leuk. Er zijn teveel keuzes op deze aardbol Haha!

Daarom moet je ook niet kiezen, maar alles doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:57

Het een sluit het ander absoluut niet uit hoor. Ik heb twee weken geleden een samengestelde wedstrijd gedaan met m'n paardje. Stond na de dressuur vierde, had een snelle cross met 1 weigering en een foutloos springparcours. Eindresultaat derde! Lovers

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:03

helemaal mee eens. in 1 week tijd...winstpunt in de L en 3e bij de amateur pleasure. Kan best. Volgende halte is dat ik me ga inschrijven voor een springwedstrijdje. En Cornelie deelt die mening. Die doet ook wat haar leuk lijkt op het moment...Dus (bijna) alles.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:37

Lachen Yep. Inmiddels heb ik dan ook mijn eerste winstpuntje in de dressuur gehaald en tot eind december heb ik nog 6.....dressuurwedstrijden Lachen In de zomermaanden probeer ik weer wat westernwedstrijden mee te pikken want inmiddels heb ik ook dan eindelijk een groom gevonden!!! Ook rijd ik regelmatig buiten en ga ik zeker ook endurance starten (ben al druk bezig met intervaltrainingen etc). En jawel, het ligt in de planning om in april/mei mee te doen aan een 6-daagste crosstraining. Regelmatig pikken we buiten een sloot, viadukt of boomstam mee en het lijkt mij leuk om daar eens echt les in te krijgen. Inmiddels zijn we ook bezig met level 2 van Parelli dus dat doen we ook nog. Ter afwisseling doen we soms wat vrijheidsdressuur en in februari geven we weer een showtje tijdens de hengstenkeuring. Ook doen we regelmatig wat voor het appaloosa showteam. Graag wil ik pride ook nog voor een wagentje hebben lopen maar dat zijn nog toekomstplannen. Dus tja, waarom kiezen als het niet hoeft Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:10

Ik ben begonnen met dressuur en springen en ben toen in de drafsport terechtgekomen. Dressuur heeft me nooit echt getrokken, (ik vind de sfeer vaak veel minder leuk onder dressuurruiters Bloos! sorry) en ben toen western gaan rijden. Daarna gemend (en dat vind ik nog steeds heel leuk) ben ik met mijn maflinger ook weer western gaan rijden.

Ikzelf vind de westernmanier prettiger om te rijden. In mijn ogen is het meer teamwork dan alleen maar je paard laten doen wat jij zegt.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:18

Ik vond dressuur wel leuk maar western leuker! Alles aan western sprak me aan! Ik zag veel cowboys op tv, galloperend over grote vlakten met grote kuddes koeien of paarden. En dat, dat wilde ik ook. Dit ga ik ook nog eens doen in Amerika! Ik moet die droom ooit waar kunnen maken! hihi.

Ik wist niet dat je het in NL kon doen. Maar toen was ik ook pas 7 jaar ofzo. Toen ik 11 was liep ik tegen een paard aan dat westerngereden was... en toen ging de wereld van het westernrijden voor mij open. Nu doe ik het alweer 7 jaar en ben er echt nog lang niet op uitgekeken!

Heel veel zeggen dat ze niet verder kwamen in de dressuur... zo lijkt het net alsof iedereen die niet kan verder komt dan maar western gaat rijden... ik weet natuurlijk wel dat dat niet zo is. Ik weet wel beter... maar toch Clown

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:38

ik vind het allemaal heel erg leuk.. maar toch vind ik alles om het western rijden veel leuker. en het zadel zit veel lekkerder. heb nog geen last van me rug gehad. En Junta gaat veel lekkerder.