Is 19jr super gezond merrie nog verkoopbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Is 19jr super gezond merrie nog verkoopbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 17:13

Graag meningen of iemand een 19 jarige quarter merrie zou kopen of willen kopen. We gaan er van uit dat het een super gezond, niets mankerende (kreupelheid of ongedeugden), goede karakter, zeker nog te rijden, merrie is waarvan de leeftijd niet te zien is. Reden van verkoop bijvoorbeeld ... te veel paarden.
Wat zou iemand nog hiervoor willen betalen?
Of zijn de meningen meer richting ... slachthuis? rusthuis?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:21

De leeftijd is denk ik het grootste bezwaar. Ze kan natuurlijk op dat moment nog kerngezond en goed te rijden zijn, maar hoe veel jaar nog? Zit je niet op korte termijn met hoge kosten, want op die leeftijd zijn ze volgens mij ook niet meer te verzekeren?

Moeilijk verhaal. In principe geldt voor elk paard dat-ie de slachtprijs waard is, alles daarboven is wat de gek ervoor geeft Haha!

Ik zou een gezond paard van die leeftijd niet naar een slacht- of rusthuis doen, daar is ze volgens mij nog veel te goed voor. Volgens mij kun je in zo'n situatie er beter voor kiezen een beter verkoopbaar paard weg te doen en haar lekker te houden! *LOL*

=^.,.6=

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:24

Laat mij dan maar de knuppel in het hoenderhok gooien Lachen

Quarters staan er om bekend dat ze meestal niet in gezonde toestand een hoge leeftijd halen, dus dat heb je al tegen.
Natuurlijk kan een goede medische keuring een hoop uitsluiten.

Verder zijn de meeste mensen op zoek naar een paard waar ze nog lang van kunnen genieten (zowel met rijden als zonder al te hoge onkosten).
Dus dan heb je de leeftijd tegen, want ouderdom komt met gebreken.

Als de merrie gezond is, een goede gebalanceerde bouw heeft en over een 'leuk papier' beschikt zou ze nog als fokmerrie gebruikt kunnen worden, mits ze al eerder veulens gehad heeft.

Je weet dat Nederlander graag voorop staan als er iets goedkoop te krijgen is, dus tegen slachtprijs zul je wel een koper vinden. Persoonlijk zou ik me dan zorgen maken waar ze terecht komt.

Kun je haar niet uitleasen aan iemand die een leuk paard zoekt, een goed tehuis kan bieden en er verantwoord mee om zal gaan.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:29

Sugarmiss schreef:
Quarters staan er om bekend dat ze meestal niet in gezonde toestand een hoge leeftijd halen, dus dat heb je al tegen.


Hier ben ik het mee eens. Ik zou (afhankelijk van wat ik ermee zou willen doen, maar stel een fijn betrouwbaar paard voor m'n ouders) niet over de leeftijd struikelen, maar ik ken helaas erg veel Quarters die voor hun 15de volledig versleten zijn, en degene die ik ken die ouder zijn hebben vaak geen best beenwerk meer. Natuurlijk kan je op die leeftijd ook geen perfecte benen meer verwachten, maar ik zou het denk ik toch niet aandurven.

Is uitlenen aan een gehandicapte manege oid iets? Veel aandacht, rondjes wandelen - zo'n slecht leven is dat niet.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:43

Maar als zij dus wel over zo'n ijzersterk beenwerk beschikt èn al eerder veulens op de wereld zou hebben gezet, biedt dat wel een perspectiefje.

=^.,.^=

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:44

Tuurlijk, maar je zult door een hoop vooroordelen heen moeten prikken.
Voor ieder potje bestaat een dekseltje Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:50

tuurlijk is zo een paard verkoopbaar........ denk aan beginnende ruiters die toch een eigen paard willen..... de geduldigheid van een ouder paard kan dan heel fijn zijn...... Kleine kinderen. Ik geloof daar wel in. Misschien in een huurconstructie

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 17:51

Ja, wij hebben al aan leasing gedacht ... merrie is namelijk van een vriendin die alleen komt te staan met 6 paarden ... slachthuis is eigenlijk absoluut geen optie. De gedachten dat ze niet goed terrecht zo komen is de primair hoofdpijn en voor die reden is ze niet te koop gesteld.
Wat betreft beenwerk/rug, temperament (pittig), gezondheid ... zou een veel jongere paard moeite hebben om haar te overtreffen. Er is absoluut geen slijtage en er is altijd zuinig mee omgegaan.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:51

Jahoor, mijn oude verzorgpaard is ook op 20 jarige leeftijd verkocht, omdat we voor mijn paard gingen kijken. Heeft het nu super naar dr zin bij dr nieuwe baasje, lekker buitenrijden, beetje tutten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:06

Toevallig ben ik ook 2 weken geleden begonnen met een 18 jarige merrie te rijden. En deze is voornamelijk als fokmerrie gebruikt en nooit echt gereden. Ik heb toen aan verschillende mensen advies gevraagd en ik kreeg telkens hetzelfde te horen: gaat nog prima. Als het leuk blijft gaan ga ik er ook gewoon nog wedstrijden mee rijden etc. Persoonlijk zou ik geen paard kopen van 19 jaar maar er valt in elk geval nog zat mee te doen, dus ze lijkt mij gewoon verkoopbaar.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:09

De vraag is of je er eventueel nog een paar veulens uit zou kunnen halen en of ze daarvoor ook interesant papier heeft en geschikt is als fokmerrie.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:09

ik denk wel dath et kan, zou het zelf nooit doen maar dat komt dat ik de sport in wil maar hoeveel mensen willen hetniet eerst leren.. komt wel goed maar je moet de juiste persoon treffen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:29

Ik denk dat de meeste opties hierboven wel genoemd zijn. Een paard van 19 kan een geweldig leerpaard zijn, dus als je d'r voor een zacht prijsje weg wilt doen, kan ze naar een leuk nieuw thuis waar mensen enthousiast zijn over wat dit paardje te bieden heeft. Over die benen zou ik niet zo moeilijk doen. Als ze echt versleten/opgereden was, was ze allang van het toneel verdwenen. Een gezonde Quarter kan in gezonde toestand vaak tot ver in de 20 actief mee.

Als fokmerrie zou idd ook nog een mogelijkheid zijn. Alleen zul je d'r niet zo héél veel veulens meer uit kunnen fokken. Wat doe je dan daarna weer met de merrie?

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:34

Je moet net de mazzel hebben dat je iemand tegenkomt die leeftijd geen bezwaar vindt of bewust op zoek is naar een ouder paard. Ze zijn er wel. Als ze gezond is is ze volgens mij dus best verkoopbaar. Wel zal het wat moeilijker gaan dan bij een jonger paard.

Voorbeeldje: mensen bij mij op stal gingen voor hun kinderen bewust op zoek naar een oudere leerpony. Ze kwamen thuis met een 20-jarige welsh A die M springen, M dressuur en nog steeds in wedstrijdconditie was. Superknollie. Ze hadden zich geen betere kunnen wensen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:34

Ik denk niet dat je het zo'n paard aan moet doen om het alleen te kopen 'om het te willen leren'. Een paard is IMO geen wegwerpartikel.
Eén van de risiko's is juist dat iemand er teveel mee wil gaan doen.

Voor iemand die er gewoon simpel/aktief recrea mee bezig gaat is de beste optie.

douche
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:02

Voor veel mensen zal de leeftijd een probleem zijn, echter ik rij op een 16 jarige, waarvan niemand geloofd dat ze al 16 is Bloos! , en heb m'n vorige paardje wegens tijd gebrek verkocht op 20 jarige leeftijd. De koopster is er altijd nog blij om, omdat ze ontzettend veel geleerd heeft op en van die oude knollie. Haar jonge paardjes, daarna waren niet echt een succes. Huilen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:19

Sugarmiss schreef:
Ik denk niet dat je het zo'n paard aan moet doen om het alleen te kopen 'om het te willen leren'. Een paard is IMO geen wegwerpartikel.

Wegwerpartikel?? Ik heb Lee ook gekocht omdat ik een "leerpaard" (misschien een wat oneerbiedige term, maar ok) wilde. Ik heb nooit beweerd dat ze daarna afgedankt wordt! Dat dier heeft me elke dag nog iets nieuws te vertellen en na zoveel mensen en zoveel ervaringen is nu nog steeds bereid haar ervaringen met mij te delen. Het is het meest betrouwbare en intelligente paard dat ik me ooit had kunnen wensen! Dat paard is goud waard en ze gaat never nooit niet meer de deur uit. Wie heeft het hier over een wegwerpartikel Boos! ???

Sorry, dit moest ik even kwijt Boos! .

PS ik heb Lee gekocht toen ze 15 was. Ook niet echt piep, dus.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:03

Mijn reactie was op de post van Mesastamp en niet op iemand in het bijzonder gericht.
Gelukkig delen wij dezelfde mening Lachen

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:06

Toen ik nog dressuur reed (lang geleden haha) kreeg ik een bijrijdpaard van 18. Ik ben er met gemengde gevoelens aan begonnen, want: wat kan een paard van 18 nog? Ik heb er jaren met plezier mee gereden, hij kon alles: dressuur, springen, voltige, buitenritten, noem maar op. Het paard is dit voorjaar 30 (!) geworden en rijdt nog steeds zijn lesjes en buitenritjes. Qua bouw: hij had kromme voorbenen, dus dat hoeft ook nog niets te zeggen..... Ik denk dat er zeker nog wel mensen te vinden zijn die zo'n paardje zoeken.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:52

Ik denk dat zolang het paard in goede gezondheid en in goede conditie wordt gehouden dat je er nog lang veel plezier aan zult hebben.
Ik zou persoonlijk met zo'n oude merrie niet meer fokken.

Mijn ervaring met mijn pony is dat hij heel hard achteruit is gegaan toen we hem met pensioen stuurden, toen hij 22 was. (hij is in januari op 30-jarige leeftijd overleden).
Ik heb nu een bijrijdpaard van 22 jaar, (kwpn) en die is echt in topconditie, 100% gezond en zoals het er nu uit ziet kan die nog wel een paar jaar mee.
Ik wil je veel succes wensen met het zoeken naar een goed betrouwbaar tehuis.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:55

Waarom zou je daar niet meer mee fokken Juval?
mijn ervaring is juist dat een oudere merrie daarvan echt tot bloei kan komen, geetstelijk en indien goed evrzorgd, ook lichamelijk.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:04

Het is puur een gevoelskwestie, ik denk dat een dracht en bevalling en dan een aantal maanden een veeleisend veulen opvoeden heel zwaar zullen zijn, zeker als het een eerste veulen is.
Misschien is het wel een ander verhaal als ze al meerdere veulens heeft gehad. Dat weet ik niet.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:06

Een 19-jarige moet je ook niet meer een eerste veulen laten krijgen, maar een paard wat al meerdere veulens gehad heeft en in goede konditie is kan dat prima aan hoor.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:07

Een eerste veulen zou ik zeker niet zomaar doen! Vandaar dat ik vroeg of ze geschikt was, daarmee bedoelde ik ook heeft ze meerdere veulens gehad.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:40

ik hoop niet dat ze later over ons ook zo gaan denken.
niet meer geschikt om echt te werken...........nou dan nog maar een kind Haha!
maar dan alleen als je er vroeger ook al 1 gehad hebt.Ach gut
ik moet er niet aan denken Hyper!

maar met een paard van 19 kan je nog lekker rijden hoor.
mijn charlie is ook 19 en die maakt nog heel wat mensen gelukkig.
en ik weet zeker dat als ( maar dat doe ik niet ) ik hem te koop aan zou bieden ik de drang hekken neer moet zetten om de kopers in toom te houden Knipoog

ik denk dat je echt wel mensen vind voor zo'n paardje.
ze zeggen wel dat de ouderdom met gebreken komt, maar als ze niet gezond zou zijn , dan was ze nu geen 19.

ik houd mijn oren en ogen in ieder geval open.