volte rechts...hoofd links en andersom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

volte rechts...hoofd links en andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 15:32

als ik met boyd een volte of bocht van de bak ga rijden, loopt ie al snel met zijn hoofd de andere kant op als de bocht afbuigt...

dus bocht naar rechts....hoofd houdt ie naar links....je gaat dus behoorlijk scheef door de bocht.Mijn instructrice zei dat ik mijn binnehand iets meer op moest tillen( dus nog iets hoger als je je handen al hebt) en mijn pols moest kantelen en de buitenhand gewoon laag tegen de hals moest houden , maar zo krijg ik juist dat boyd de volte nog kleiner gaat maken....dus ipv zijn hoofd meebuigt in de bocht...hij alleen maar harder gaat en de volte juist kleiner maakt(dus afsnijdt).ook mijn binnebeen er goed aanhouden lost dit niet op........ Schijnheilig

hierdoor krijg je dus ook dat bij het willen galoperen in de bak (die al niet groot is) je gevaarlijk eng scheeft komt te hangen op de volte...

hoe los ik dit probleem op??
heb zelf al gedacht om hem maar met bijzet te gaan longeren en dan de binnebijzet teugel iets strakker te zetten als de buitenste??

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:12

baily heeft dit in het begin ook gehad. ik heb idd gelongeerd en in eerste instantie het paard recht bijgezet. want dat is dan al moeilijker dan met het koppie naar buiten en dan lichtjes naar binnen bijgezet .

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 08:51

Als je paard scheef loopt, is dat een teken dat dat voor hem/haar gemakkelijker loopt. M.a.w. je paard is waarschijnlijk stijf. Het enige wat je daaraan kunt doen is veel oefenen. Je kunt hem/haar in de round-pen of aan de longeerlijn laten lopen (liefst draven) en daarbij iets bijstellen naar binnen, dus op de cirkel zijn hoofd iets naar binnen stellen. Je zadelt hem op en bindt de teugels aan de zijkant van het zadel vast, waarbij je de binnenteugel iets korter maak dan de buitenteugel (niet te veel; dat moet je langzaam opbouwen) - wel eerst even gewoon laten opwarmen zonder bijstellen. Ook kun je je paard lenig maken door tijdens het rijden veel kleine cirkels te doen en inside + outside arc (hoofd naar binnen of buiten stellen op een rechte lijn of een cirkel). Zorg wel altijd voor een goede warming-up en een goede cooling down, anders wordt je paard alleen maar stijver.

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:46

De tips hierboven zijn allen zeer nuttig! Wat je ook kunt doen is (na een goede warming up en in eerste instantie voornamelijk in de stap) op rechte lijnen en in cirkels de kont van het paard naar de binnenhoefslag toe rijden, zowel linksom als rechtsom. Je verlengt je buitenbeen en legt deze naar achteren en in de cadans van het paard druk je dit been aan, zodat hij/zij daarvoor moet wijken. Ook deze oefening is zwaar, met name wanneer het paard stijf is...., dus ook hier in het begin niet te veel vragen!!! Je zult merken dat het paard eronderuit wil komen door te versnellen. Je blijft dan dezelfde hulpen geven, maar geef dan korte ophoudingen totdat ze weer in stap is..... Je zult merken, na verloop van tijd heeft ze er steeds minder moeite mee en wordt ze heerlijk soepel!!!
Succes!!!

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 14:57

thx voor de tips!!!

wat ik alleen niet snap, is dat als hij aan de longe loopt hij het veel minder doet, als wanneer ik erop zit.(of een ander) Verward maar dat is misschien ook wel weer logisch, omdat ie dan natuurlijk ook met de balans en ballast van een berijder opgezadelt zit Haha!

heb hem vanochtend eerst gelongeerd met bijzet.......beide bijzetteugels zelfde lengte...dat ging eigenlijk wel heel goed.......maar toen ik er weer op ging deed ie weer hetzelfde..........hoofd ipv met de bocht mee naar de buitenkant draaien... Frusty
(ik leer het vast nooooooooooooooooooit) Schijnheilig

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:17

ilseb schreef:
Als je paard scheef loopt, is dat een teken dat dat voor hem/haar gemakkelijker loopt. M.a.w. je paard is waarschijnlijk stijf. Het enige wat je daaraan kunt doen is veel oefenen... Ook kun je je paard lenig maken door tijdens het rijden veel kleine cirkels te doen en inside + outside arc (hoofd naar binnen of buiten stellen op een rechte lijn of een cirkel). Zorg wel altijd voor een goede warming-up en een goede cooling down, anders wordt je paard alleen maar stijver.


Deze oefening doe ik ook (advies van mijn instructrice). Bonanza is nog wat 'stroef' en loopt ook graag met zijn neus naar buiten (vooral op de linkerhand). Om hem wat soepeler te maken rij ik idd veel kleine cirkels en vraag stelling naar binnen. Daarna de cirkel langzaam steeds groter maken. Met mijn binnenbeen zorg ik ervoor dat hij niet naar binnenvalt. Dit oefen ik zowat elke dag met hem. Bij ons werkt het zeker! Lachen

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 08:17

Als hij het alleen doet als je erop zit, kan dit ook betekenen dat er iets met je zit verkeerd is. Let goed op je schouders - die moeten evenwijdig zijn met die van het paard, dus in de cirkel de binnenhand iets naar voren houden. het kan ook zijn dat je je buitenbeen wat meer naar achteren moet leggen. Ik zou ook zowiezo aanraden meer binnenbeen te gebruiken, want als het paard naar buiten kijkt, duwt het zijn ribben naar binnen. Houst wel altijd rekening met wat je paard kan; een stijf paard KAN soms niet eens in de "juiste" houding lopen - dan is dat een kwestie van trainen en langzaam opbouwen.

Roll

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Geldermalsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:02

Wanneer je paard op de volte naar buiten kijkt (komt meestal zijn achterwerk naar binnen) betekend dit waarschijnlijk dat hij over de binnenschouder valt.
Wanneer je het probleem probeerd op te lossen met alleen je hand of been zal het niet lukken het is een kombinatie van hand en been.
Hand optillen zodat je de schouder rechterop brengt en met je binnenbeen zijn achterwerk naar buiten brengt waardoor hij meer in balans komt. Let wel op dat je recht blijft zitten en niet naar binnen leunt.
De volte wordt meestal gereden op het binnenbeen.
Wanneer je vanaf de hoefslag een circel maar kan je ook overdreven eerst het hoofd de wending laten maken (de rest volgt dan vanzelf) ook hier mag je je binnenbeen niet vergeten.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:15

Inderdaat let op dat je schouders op de zelfde hoogte zitten. Maar ook dat je heup recht is. Dus niet dat je ergens inzakt. Dus een kronkel maakt in je rug waardoor er op een kant meer gewicht komt te zitten.
In de bochten binnenkant zitten en zelf met je schouders mee naar binnen nemen.

Wat ik doe bij zulke paarden is een zweepje rechtop in mijn hand nemen. Wel alleen als het paard niet bang is voor de zweep. Nu stuur ik het paard door teugel tegen de hals en mijn houding en gewicht op de volte. Met het zweepje tik ik hem op de nek om aan te geven dat zijn hoofd naar binnen moet wijzen. Op het moment dat hij weet dat zijn hoofd naar binnen moet wijzen zou hij zelf zijn houding gaan verbeteren. Hij gaat zoeken hoe hij zich het beste in evenwicht blijft met jouw. Wil je niet met zweepje werken. Ze hem dan gewoon is op de kleine volte in stap. En doe niks en laat hem dus gewoon even schuin door de bochten gaan. Op het moment dat hij begint na te denken van dit loopt niet lekker. Vraag je ligt met binnenbeen en hand om zich om jouw been heen te vormen. Meer niet, het paard moet zelf beseffen dat hij niet goed loopt. Op het moment dat hij dat beseft geef jij een aanwijzing hoe het wel kan. Het paard zou dan graag met je mee gaan en zich zo in evenwicht brengen. Want voor het paard is dat echt niet fijn hoor. Om zo schuin door de bochten te gaan.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 15:44

Ik heb het met Amy ook gehad, niet precies hetzelfde, maar wel dat ze briek gaat lopen met haar koppie. Ben tot de conclusie gekomen dat het toch echt aan mij ligt, en dat het waarschijnlijk verzet is. Als ik heeeeeeeeel geduldig ben, en heel zachtjes (maar wel zelfverzekerd, want anders blijft ze proberen om er onderuit te komen!!!) vraag met de teugel, en veel voltes en achtjes rijden, dan wordt het weer beter. Probleem is alleen dat ik dan de volgende keer dat weer vergeet, en dan ben je weer bij af. Les nemen helpt ook wel in zo'n geval (doe ik ook te weinig)

O ja, en begin inderdaad in stap de eerste keren.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 21:49

Trixy schreef:
Ik heb het met Amy ook gehad, niet precies hetzelfde, maar wel dat ze briek gaat lopen met haar koppie. Ben tot de conclusie gekomen dat het toch echt aan mij ligt, en dat het waarschijnlijk verzet is. Als ik heeeeeeeeel geduldig ben, en heel zachtjes (maar wel zelfverzekerd, want anders blijft ze proberen om er onderuit te komen!!!) vraag met de teugel, en veel voltes en achtjes rijden, dan wordt het weer beter. Probleem is alleen dat ik dan de volgende keer dat weer vergeet, en dan ben je weer bij af. Les nemen helpt ook wel in zo'n geval (doe ik ook te weinig)

O ja, en begin inderdaad in stap de eerste keren.



omdat ik weet dat je altijd eerst de oorzaak bij jezelf moet zoeken heb ik dus ook anderen erop laten rijden....daarbij doet ie dus precies hetzelfde..(moet je maar eens komen proberen Rixt Haha! )
dat ie stijf is is een optie, maar dan zou hij het toch ook moeten doen aan de longe??wat ie aan de longe wel probeert is uitbreken in de bocht( Verward volte is 1 bocht Tong uitsteken )

ik blijf oefenen Tong uitsteken

Signe

Berichten: 5810
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:22

xena schreef:
thx voor de tips!!!

wat ik alleen niet snap, is dat als hij aan de longe loopt hij het veel minder doet, als wanneer ik erop zit.(of een ander) Verward maar dat is misschien ook wel weer logisch, omdat ie dan natuurlijk ook met de balans en ballast van een berijder opgezadelt zit Haha!

heb hem vanochtend eerst gelongeerd met bijzet.......beide bijzetteugels zelfde lengte...dat ging eigenlijk wel heel goed.......maar toen ik er weer op ging deed ie weer hetzelfde..........hoofd ipv met de bocht mee naar de buitenkant draaien... Frusty
(ik leer het vast nooooooooooooooooooit) Schijnheilig



Je wilt te snel resultaat zien Loes! Dit heeft Blizz ok nog steeds en hem heb ik al bijna twee jaar! Noet teveel in 1 keer willen hoor, dan zit je jezelf in de weg.

Zoals ik Boyd ken is hij idd nog een beetje stijfjes op de voltes, heeft de bespiering er nog niet voor om zichzelf mooi de bocht dor te krijgen. Wees geduldig!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:26

Geduld is idd heel belangrijk, zoiets kost nou eenmaal veel tijd. Oefenen, oefenen, oefenen... En vooral niet te veel gaan vragen ineens. Lachen

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:16

xena schreef:
omdat ik weet dat je altijd eerst de oorzaak bij jezelf moet zoeken heb ik dus ook anderen erop laten rijden....daarbij doet ie dus precies hetzelfde..(moet je maar eens komen proberen Rixt Haha! )
dat ie stijf is is een optie, maar dan zou hij het toch ook moeten doen aan de longe??wat ie aan de longe wel probeert is uitbreken in de bocht( Verward volte is 1 bocht Tong uitsteken )

ik blijf oefenen Tong uitsteken

Misschien dat de fout bij jezelf begonnen is, dat het daardoor een gewoonte van het paard geworden is en het nu bij iedereen doet? Maar ik ken het paard (nog) niet, dus ik weet het verder ook niet Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:39

Heb je hem altijd al gehad. Zo niet, weet je hoe hij getraind is vroeger. mischien is hij verkeerd getraind waardoor hij de verkeerde bespieren maar ook het verkeerde evenwicht heeft ontwikkeld. Mijn pony was ook zo. Lees in mijn profiel

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 21:51

josien schreef:
Heb je hem altijd al gehad. Zo niet, weet je hoe hij getraind is vroeger. mischien is hij verkeerd getraind waardoor hij de verkeerde bespieren maar ook het verkeerde evenwicht heeft ontwikkeld. Mijn pony was ook zo. Lees in mijn profiel



heb hem nu 7,5 maanden....voor zover ik weet is ie daarvoor door een meisje van 7 a 8 gereden.... en engels ipv western...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:10

Kun je wat meer te weet komen over hoe hij getraind is. Zoals aan de longe tijdens het rijden enz.

Wat ik uit gelegt heb van dat zweepje. Moet je gewoon is proberen. De bedoeling is niet alleen dat je paard zich rond maakt in de bochten, maar ook dat hij de juiste bespieren en evenwicht ontwikkeld.
Met dat zweepje kun je dat heel mooi rustig zonder getrek oplossen.

Wat je ook kunt doen om hem wat soepeler te krijgen is. Met je vingers op zijn neus been hem naar je toe vragen. Dus je staat naast zijn schouder. Met je vingers geef je druk aan de buitenkant om hem naar je toe te vragen. Dus niet gaan trekken "vragen". Op het moment dat hij komt ontspan je, en beloon je hem. Als hij zich naar je toe buigt. Kijk dan is hoe hij dat doet. Draait hij zijn hoofd naar je toe maar zijn hals blijft recht of gaat juist naar buiten dan is dat dus verkeerd. Het paard moet van zijn staart wortel tot zijn eus rond zijn.
Draait hij dus verkeerd niet meer druk geven. Maar vaker oefenen. Hij moet zich leren ontspannen om zo geheel mee te geven.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:40

Het paard is scheef dat is duidelijk.

Je hebt een links gebogen paard, dwz dat de linkerkant korter is dan de rechter kant.

Je zult je paard eerst moeten rechtrichten en aan beide kanten even lang maken alvorens je al die cirkels gaat doen.

Het beste kun je de zoekfunctie van bokt even gebruiken over rechtrichten.

Ik longeer om dit probleem op te lossen altijd met dubbele lijnen.
Contact houden met de buitenlijn en houd hem met de binnenlijn op de volte.
Bijzet teugels zullen in geval van een scheef paard alleen maar averechts werken.

Ik heb op de mail nog een heel intressant artikel over rechtrichten en het lesst heel makkelijk weg.
Stuur ff een pb als je het hebben wilt met je e-mail erbij.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 23:26

heb gepbt


dat met dat zweepje zal ik ook eens proberen...rij nooit met zweep, dus even afwachten hoe hij daar op reageert..

in het begin wel eens bij de hand gehad, werd er toen heet van..maar zal het in ieder geval eens proberen..wie niet waagt......

lukt het niet leg ik hem gewoon weer aan de kant Haha!