Western paard kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Legend
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-03

Western paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 14:53

Ik wil graag een western paard kopen, maar weet niet wat een redelijk western paard moet kosten. Ik rij zelf al ongeveer 9 jaar en wil graag met een eigen paard aan wedstrijden meedoen.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:57

Welkom Legend,

Tja het is maar net wat je wilt. Een Quarter is behoorlijk aan de prijs, Als je een ander ras wil kun je het zo duur maken als je zelf wil maar je kunt al voor 1500 a 1750 een leuk westernpaardje kopen.

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:58

Hi ,

Dat ligt eraan wat voor ras je wilt , je kunt met verschillende rassen western rijden maar dit ligt denk ik ook weer aan je ambitie in de westernsport .
Succes Lachen

Legend
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 15:14

Thanx, ja zo'n quater is vast duur, maar wel een geweldig ras als je mij vraagt. Ik rij ook al een aantal jaartjes op een quater merrie (15jr), maar de eigenaar wil haar niet kwijt en ik ben echt toe aan een eigen paardje. Waar kan je het beste kijken voor een leuk paardje om mee te beginnen?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:26

Legend schreef:
Thanx, ja zo'n quater is vast duur, maar wel een geweldig ras als je mij vraagt. Ik rij ook al een aantal jaartjes op een quater merrie (15jr), maar de eigenaar wil haar niet kwijt en ik ben echt toe aan een eigen paardje. Waar kan je het beste kijken voor een leuk paardje om mee te beginnen?

Bij Dineke Jonker staat geloof ik een Paint merrie van een jaar of 6 te koop voor een zeer net bedrag. Verder zou ze maar zo meer paarden te koop hebben, dat weet ik zo nog niet, bel haar anders eens, ze zit ook redelijk bij je in de buurt, Koekangerveld wat ligt tussen Hoogeveen en Meppel:
06 -52031484

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:33

Wat zoek je? Heb je enig idee in wat voor discipline(s) je wilt gaan rijden. Ik weet best wel wat leuke paarden te koop, maar wil graag wat meer weten wat je met het paard wil gaan doen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:33

Waar ben je precies naar op zoek? Dan weet ik wat voor tips ik je moet geven wat stallen betreft

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:47

idd naar wat voor paardje ben je op zoek ? Ik weet nog een paar schatten te koop.
Laat me maar weten Lachen

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:52

Als dit een echte vraag is in de trand van 'ik zoek een westernpaard' dan gaat hij naar EA. Dus alle namen van evt. verkopers graag per PB.

Algemene info over Quarters en prijzen is geen probleem.

Legend
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 17:10

Het gaat puur om wat algemene info.

Legend
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 18:00

gera schreef:
Waar ben je precies naar op zoek? Dan weet ik wat voor tips ik je moet geven wat stallen betreft


Ik weet eigenlijk nog niet wat voor ras ik wil gaan kopen, maar ik wil wel een wedstrijd met mijn paard kunnen rijden. Ik ben me op dit moment een beetje aan het orienteren op wat er te koop is en de prijs en de dingen waar ik goed op moet letten bij het kopen van een paard.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:52

Op wedstrijden wordt graag een lage halshouding gezien, dit kan met een bepaalde bouw (halsaanzet) wat moeilijker zijn. Ook moet de beweging ruim, maar vlak zijn. Veel Quarters hebben dit van nature meer dan andere rassen. Lange paarden zijn moeilijker verzameld te tonen dan een korter paard.

De meeste Quarters hangt een prijskaartje aan. Soms door prestaties, soms door (voor)ouders. Of dit terecht is laat ik in het midden, het is tenslotte 'wat de gek er voor geeft'. Voor een 'leuk' veulen wordt zo € 5000 betaald, terwijl voor een niet presterende 3/5 jarige € 10.000 'normaal' gevonden wordt.
Een hoop mensen zijn huiverig om een 'goedkopere' Quarter te kopen, want 'dan zal er wel iets aan mankeren'.
Terwijl dat paard van € 10.000 net zo fout kan zijn.

Bedenk dat een keuring (rontgonologisch) misschien niet goedkoop is, maar als er iets uitkomt wat je anders niet had kunnen zien kan je dat aan DA-kosten op termijn een hoop geld (en verdriet) besparen.

Verder is het handig als je vooraf weet wat je precies voor ambities hebt. Hoe hoog wil je meedraaien en welke onderdelen.

Sommige mensen kopen een paard 'voor het leven' anderen kunnen makkelijker overstappen/verkopen als een paard niet brengt wat er van verwacht werd of je als eigenaar toch een andere richting in slaat dan vooraf bedacht.

Die bedenkingen kun je alleen zelf doen.