Western paardenmishandeling????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zaartje
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: noord holland

Western paardenmishandeling????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 13:01

Waarom?
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom er vooral in de westernsport zoveel in de mond "gerukt" wordt van het paard???
Is het de bedoeling dat de paarden door dit zagen verzameld worden of zo?
Ik erger mij hier echt vreselijk aan en denk dit absoluut niet nodig is. Zeker niet goed om van het "cowboy en indianen" image af te komen.......

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:03

dat weet ik ook niet dat is een goeie vraag

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:11

Ik rij zelf geen western, maar weet wel dat je een verkeerd beeld hebt van de westernsport.

Voorzover ik tot nu toe weet, is het vooral belangrijk om je paard zo rustig mogelijk met een lang teugeltje te rijden, daar komt geen "rukken" aan te pas...

Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:17

Nee Yellowfish, het lange teugeltje is het uiteindelijke resultaat. Het einddoel waar je naartoe werkt. Om de verzameling te verkrijgen moet je wel degelijk aan de teugels zitten.

En Zaartje, dit is wel een zeer gevoelig topic om als eerste bericht hier op bokt te zetten. Ik krijg de indruk dat je een beetje wilt stoken?

En ik weet niet wat ik persoonlijk erger vindt: iemand die constant druk op de teugels uitoefent, of iemand die het paard met rust laat als hij doet wat van hem wordt verlangd, en alleen maar aan de teugels zit als hij niet doet wat van hem wordt verlangt. En dan niet zagen maar kleine rukjes geven.

En wat de uitvoering van deze 'rukjes' betreft heb je dan natuurlijk verschillende gradaties....ligt aan de ruiter die de teugels in handen heeft.

Maar als jij met vingers gaat wijzen naar de western, kan ik met vingers wijzen naar iedere andere tak van de paardesport. Er zijn overal wel zwarte schapen te vinden. En deze zwarte schapen zijn beslist niet representatief voor die tak van de sport....

zaartje
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 13:20

Dat dacht ik ook maar ik was laatst op een (grote)westernstal....wil de naam niet noemen........en ik zie alleen maar mensen rijden met gestrekte armen en continu van die korte rukjes aan de teugels. En dan ook nog zo'n scherp bit in..............ggggrrr
Paarden lopen vaak met hun mond open, dat ze nageven is niet verwonderlijk met pijn hun mond, maar dat je paard nu ontspannen is????

zaartje
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 13:24

op iedere tak van paardensport is wat aan te merken, maar dit viel me laatst echt op............en toevallig op een westernstal.
Ik vond het echt niet paardvriendlijk.

Met een contante aanleuning kan je wel je paard voelen en begeleiden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:29

zaartje schreef:
op iedere tak van paardensport is wat aan te merken, maar dit viel me laatst echt op............en toevallig op een westernstal.
Ik vond het echt niet paardvriendlijk.

Met een contante aanleuning kan je wel je paard voelen en begeleiden


Ook in dit geval ligt het helemaal aan de hand van de ruiter.
Ik zie vaak genoeg dat het paard in de krul wordt getrokken.
Laten we er maar van uitgaan dat die mensen het allemaal nog moeten leren.
En laten we er dan ook maar van uitgaan dat de mensen op de stal waar jij bent wezen kijken het ook nog allemaal aan het leren zijn.
En net zoals je bij verschillende dressuurstallen verschillende rijstijlen hebt, heb je dat bij western ook.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:36

Dat ze dat op een grote westernstal doen, hoeft nog niet te betekenen dat ze het overal doen. Je kunt de ruiter net op een verkeerd moment treffen, omdat het paard dwars aan het doen is (maar dan zou ik nog niet hard in de mond gaan trekken, dat heeft dan ook weinig zin, maar overal is een reden voor of schijnt een reden voor te zijn)
Voordat je echt zo'n oordeel kunt geven over de westernsport denk ik dat je eerst eens naar andere stallen moet gaan kijken of naar een wedstrijd moet gaan. Door toedoen van sommige ruiters krijgt de westernsport geen betere naam. Er zijn echter een heleboel ruiters die wel netjes en paardvriendelijk rijden. Op wedstrijden kom je natuurlijk beide soorten ruiters tegen, maar als je lang genoeg aan de bakrand staat dan weet je echt wel te beoordelen welke paardvriendelijk rijden cq zich aan de regels houden en welke niet.
Over de westernwereld bestaan nog steeds heel veel onduidelijkheden, vooroordelen en uiteenlopende meningen. Ik denk echter dat je het beeld van cowboys los moet gaan zien van de westernsport. Het mag daar dan misschien ontstaan zijn, maar wat heeft een onderdeel als pleasure of hunter nou eigenlijk nog te maken met het paardrijden in de wereld van de 'cowboys'?
Er wordt veel geoordeeld over de manier van rijden in de western, terwijl ook op andere takken van de paardensport wel iets aan te merken is.. tenminste, dat is mijn mening. Zolang het paard er duidelijk nog plezier aan beleeft, de ruiter zich netjes gedraagt en alles zich binnen de strenge grenzen van 'paardvriendelijkheid' afspeelt (beetje krom verwoord), dan valt er weinig over te oordelen. Behalve dan wat betreft smaak

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:43

Laat ik deze vraag eens gaan stellen bij Algemeen: Dressuur paardenmishandeling? Die mensen hangen constant aan het bit :S Slaat natuurlijk nergens op, net zoals het nergens op slaat dat western paardenmishandeling zou zijn. Je hebt overal goede en slechte ruiters tussen zitten.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:02

die korte rukjes aan de teugel zijn een vorm van comfort en dsicomfort,
als je paard op de juiste hoogte loopt laat je de teugels vieren,
net als met je benen, als je paard in het juiste tempo loopt hangen je benen stil,
bij dressuur kick je om de pas, dat is niet normaal, en door je paard constant vast te trekken in de mond gaat hij gespannen lopen in plaats van ontspannen bij de westernsport,
tuurlijk zijn er overal mensen die het verkeerd doen,
maar als je een paar mensen dat ziet doen is het belachelijk om er zo'n vooroordeel over te maken zaartje,
dat wou ik er verder over kwijt, verder vind ik het belachelijk dat dit topic er is, zou idd net als willeke zegt over dressuur gevraagd moeten worden,

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:06

Ho ho, niet allemaal tegelijk ons aangevallen voelen.
Ik denk dat je op het verkeerde moment bent wezen kijken en zelfs misschien wel op de verkeerde stal. Kan aan je zeer beknopte profiel ook niet afleiden in welke omgeving je woont. Misschien een idee om dat aan te vullen?
Ik heb zelf het idee dat er verschillen rijstijlen zijn in de westernwereld, waaronder helaas het ruk- en plukwerk er eentje van is. Dat kunnen we toch niet ontkennen? Het wordt vaak genoeg genoemd.
Ik zou als ik jou was eens ergens anders gaan kijken als je het echt wilt weten. Er zijn genoeg stallen te vinden waar men er meer tijd voor uittrekt om verzameling te krijgen en dus met heel wat meer geduld te werk gaat.
En helaas zie ik veel dressuurruiters "zagen". Ook niet iets om trots op te zijn.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:10

Willeke schreef:
Laat ik deze vraag eens gaan stellen bij Algemeen: Dressuur paardenmishandeling? Die mensen hangen constant aan het bit :S Slaat natuurlijk nergens op, net zoals het nergens op slaat dat western paardenmishandeling zou zijn. Je hebt overal goede en slechte ruiters tussen zitten.


Hier ben ik het mee eens. Ik wil niemand aanvallen ofzo hoor maar als ik op een dressuur/spring stal ga kijken zie ik ook dingen die niet door de beugel kunnen. Helaas is dat in een westernstal ook zo. Maar zoals gezegd word werken we zo dat we eerst aan de teugels zitten en later als hij het goed doet met een langer teugeltje gaan werken. Met de dressuur zitten ze constant aan de teugels en hangen ze erzelfs twee bitten in. Als je een springstal bezoekt en je gaat in de donkere hoeken kijken dan zie je ook balken met prikkeldraad.
Ik wil hiermee niet de western sport op hemelen dat er niet aan de grovere trainingsmethoden gedaan wordt. Ik wiol hiermee alleen zeggen van kijk eerst eens verder dus ook naar de dressuur/spring/ draf stallen gaan kijken en trek dan je conclusies. Want dit is wel erg snel gezegd

zaartje
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 14:18

Ik bedoel het ook niet om mensen aan te vallen............toevallig dit nu gezien in de westernsport. Bij dresuur is het ook niet altijd vriendelijk.
Ik ben wel op meerdere stallen geweest maar steeds valt het mij op. Je leert het zelfs van degene die lesgeven (ondervonden door verschillende proeflessen)..................
Welke westernstallen zijn dat waar men met meer geduld te werk gaat?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:29

laten we het anders stellen....... Is paardrijden uberhaupt dierenmishandeling........... eigenlijk wel he!!!

laat een ieder de tak van sport beoeffenen zoals hun dat zien. Bij elka tak van de paarden sport zijn pro's en con's, bij western gaat het idd even iets groffer maar later in de africhting gaat alles op de zit en word er helemaal niet meer aan het paard gezeten (dit is mijn weinige kennis van de westernsport hoor, dus correct me if i am wrong!)

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:13

Nou dit is een discussie waar we niet uit gaan komen !
De een vind van wel en de ander van niet !enz...enz...

Groetjes Sammy Jo

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:23

zaartje schreef:
Waarom?
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom er vooral in de westernsport zoveel in de mond "gerukt" wordt van het paard???
Is het de bedoeling dat de paarden door dit zagen verzameld worden of zo?
Ik erger mij hier echt vreselijk aan en denk dit absoluut niet nodig is. Zeker niet goed om van het "cowboy en indianen" image af te komen.......

Ik sluit me bij het gros van de vorige berichten aan: er zijn een paar rotte appels bij die alleen met rukken en plukken hun paard verzameld kunnen krijgen en helaas zijn het schijnbaar altijd weer die rotte appels die gezien worden en die de boel verzieken. En het verschil van ´rukjes links en rechts´ en ´zagen´ bestaat imo niet. Voor mij is dit beide ´zagen´, en dat is voor mij een teken van een ruiter die toch ergens iets te kort schiet om zijn paard mbv het oppakken van de beide teugels, aan de teugel te kunnen rijden. En hiermee doel ik niet alleen op western, want helaas zie je dit in de dressuur/springen ook maar al te vaak als ´hulpmiddel´ gebruikt worden.
Dus Zaartje, ik zou deze discussie niet hier willen voeren, maar dan op een ´hoger´ niveau van alle paardensport. Want hier hoort hij zeker niet (alleen) thuis.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:57

Dit zie je niet alleen in de western sport maar ook in alle andere takken van de paarden sport.
Helaas denken nog steeds veel mensen dat je via geweld en het paard pijn doen het voor elkaar krijgt dat het paard soepel en ontspannen gaat lopen.
Datis een kromme gedachte, zou je zelf graag iets voor iemand willen doen als jou dat aleen pijn en ellende opleverd??

Je moet een paard rijden met respekt en omdat hij daardoor graag voor je wil werken bereik je veel meer dan met al dat ruk en pluk werk.
Er zijn vele wegen om een resultaat te krijgen, maar een paard die plezier heeft in zijn werk zal ALTIJD beter presteren dan dat hij het doet omdat hij niet anders kan.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:22

Ik ben het er zeker mee eens dat er teveel met ruk en plukwerk gereden wordt, niet alleen in de western sport maar in het algemeen. Het wordt ook nogal eens 'vriendelijker' gezegd met sponzen, tikje tikje, mondhoeken masseren en weet ik veel wat. Voor mij blijft dat nog steeds op hetzelfde neerkomen en vind ik het 10 x niks.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:02

Citaat:
En wat de uitvoering van deze 'rukjes' betreft


Maar waarom die rukjes(RUKKEN)?


We heeft dat verzonnen??? Een of andere gek?
Maar de meeste doen die gek wel na.

Ik vind dit ook nog een enorm struikelblok voor de westernsport.
En mede door dit ben ik het lang niet zo vriendelijk gaan vinden als dat ik dacht dat het was.

Zeg natuurlijk niet dat iedereen zo rijd maar van wat ik allemaal gezien heb rijd het gros wel zo.

Ik heb inmiddels gelukkig ook gezien dat het anders kan en dat was bij een Bokker OK dan!

Vidaltje

Berichten: 152
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:07

Ik vind grootdeels dat je ongelijk hebt zaartje... Schijnheilig
Je bent waarschijlijk gewoon telkens op de verkeerde tijd wezen kijken..
Het westernrijden is over het algemeen minder dan jou benoemde 'mishandeling' dan dressuur. Bij dressuur wordt overigens constant contact gehouden met de mond ( en als het paard verzameld loopt, wordt alsnog een goed contact gehouden met de mond), bij western na dat het paard het door heeft worden de teugels gevierd, en gaat het meer om de zit van de ruiter.

Overigens rij ik wel met m''n fjord dressuur maar let ik er toch goed op dat ik niet teveel met zijn mond bezig ben, maar meer met de beenhulpen, maar toch ben ik ook een groot liefhebber van de western-tak Schijnheilig

En inderdaad heb ik ook wel het idee dat je beetje wilt stoken net nu het forum weer rustig is met dat soort stookpartijtjes.

Maar goed ieder zijn eigen mening erover.

Groetjes alyssa vidal en ima spice cowboy Lovers

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:14

zaartje schreef:
Waarom?
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom er vooral in de westernsport zoveel in de mond "gerukt" wordt van het paard???
Is het de bedoeling dat de paarden door dit zagen verzameld worden of zo?
Ik erger mij hier echt vreselijk aan en denk dit absoluut niet nodig is. Zeker niet goed om van het "cowboy en indianen" image af te komen.......


En ik erger me dus elke keer weer aan dit soort vragen/opmerkingen. Bah! Boos!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:23

Grappig, ik lees in dit topic dat western verkeerd wordt beoordeeld etc maar tegelijkertijd lees ik dat dressuur:
- constant druk op de teugels
- in de krul trekken
- kick je om de pas
- gespannen lopen door constant vast te trekken in de mond
- constant aan de teugels hangen
Wie heeft nu een vooroordeel over wie? Helaas is het ook mijn ervaring, ik heb lessen gehad van een paar westerntrainers en bij allen moest ik in meer of minder mate aan die teugels lopen plukken. Dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is, ik ben ze alleen nog niet tegengekomen. En ik rijd ook liever mijn paard van achter naar voor dan van voor naar achter. Hoe sterker die motor wordt hoe lichter je paard ook kán worden. Hoe meer ik aan dat bit ga zitten plukken hoe meer mijn paard daar tegenin gaat en dus júist zijn gewicht op zijn voorhand zet. En nee, dit is geen aanval vraag maar een gewone vraag: hoe komt het toch dat de meeste 'leken' altijd maar weer terecht komen bij de 'verkeerde' mensen? Dat zet mij zo onderhand ook wel aan het denken. Waarschijnlijk is het dan toch nog steeds de meerderheid die zo rijdt?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:33

Citaat:
hoe komt het toch dat de meeste 'leken' altijd maar weer terecht komen bij de 'verkeerde' mensen? Dat zet mij zo onderhand ook wel aan het denken. Waarschijnlijk is het dan toch nog steeds de meerderheid die zo rijdt?


IDD omdat het merendeel nog steeds verkeerd bezig is.



En laten we het nou over western rijden houden en ons niet gaan verschuilen achter slechte dingen in de dressuur of Springen. Want dat vind ik gewoon slap.

Maar durf gewoon eens te zeggen dat in veel gevallen de westernsport niet deugt.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:35

Cowgirl, helaas heb je gelijk. Maar waarom nou elke keer weer deze discussie. We komen er toch nooit uit...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:39

De topic starter heeft een vraag maar daar wordt eigenlijk geen eens andwoordt opgegeven.
Zelf heb ik die vraag ook wel eens gesteld want overal moet immers een reden voor zijn.


Het is dus geen discussie maar een verdediging die niet nodig is .