Wat te doen als je paard er in galop vandoor gaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 19:55

Soms gaan energieke paarden tijdens een buitenrit er vandoor. Vooral als er in een groep wordt gereden. Wie geeft mij tips om een paard op zo'n moment weer snel in stap te hebben, of beter nog, het zover niet te laten komen?

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 19:59

Vaak is het makkelijker om het te voorkomen. Dat heb ik tenminste wel. Ik voel het aankomen als hij harder wil en zeg dan duidelijk "nee" en houd hem bij me. Als mijn paardje gaat, krijg ik hem ook heel moeilijk terug hoor. Ik heb in de bak heel veel geoefend met halthouden (en dus respect kweken voor je "whoa") en dat werkt ook. Hij laat zich nu beter stoppen.
Veel oefenen. Dan kom je er wel denk ik. En ja, als een hele groep inneens gaat, blijft het wel heel moeielijk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:05

hoi,

als dat bij mij ebeurt (wat weleens voorkomt) zet ik hem op een hele kleine volte, drijven met je binnen been binnen teugel hoog houden dus veel stellig geven dan remt ie vanzelf af en laat hem dan maar een paar extra rondjes doen zodat ie weet dat dit niet mag. Het heeft bij mij echt goed gewerkt

sucses ermee

groetjes debora

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:54

Binnen hand omhoog? rijd je met een trens?
Je hand omhoog brengen met een trens werkt niet.
Mijn pard gaat dus ook altijd hard buiten vooral met een groep.
Ik vang hem dusdanig op totdat hij op het gewenste tempo loopt, dan wat nageven. gaat hij dan weer harder weer opvangen.
Het is wel heel hard werken geblazen dan hoor.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:01

Helaas niet alleen vlotte paarden kennen dit verschijnsel. Die van mij die behoorlijk aan de trage kant is heeft er ook een handje van. Mijn ervaring is gewoon even laten uitrazen en dan weer rustig op pakken. Geen gestress of wat ook.
Kim

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:50

Citaat:
zet ik hem op een hele kleine volte, drijven met je binnen been binnen teugel hoog houden dus veel stellig geven dan remt ie vanzelf af


....tegen een boom *LOL*
Bij ons hebben ze helaas niet zulke brede bospaden dat ik mijn energiek galloperende paard even op de volte kan slingeren Knipoog

Citaat:
Mijn ervaring is gewoon even laten uitrazen en dan weer rustig op pakken. Geen gestress of wat ook.


Doe ik ook het liefst, ik zeg even 'eat my dust' tegen de rest van het gezelschap, laat Gsus even gaan en vang hem daarna rustig weer op. Daarna gaan we samen genoeglijk staan wachten op de rest die wij inmiddels ver achter ons hebben gelaten. Tja, retesnel op de kwartmijl he Knipoog
*LOL* *LOL* *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:58

ik laat mijn paard dus echt niet uitrazen dan is ie helemaal niet meer te houden.
lekker vasthouden op het bit enzo Frusty

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:44

mijn paardje kan daar ook wat van buiten! ik laat hem altijd vlot doordraven, maar absoluut niet in galop aanspringen want dan is hij weg ook. ik houd hem niet strak, want dan gaat hij zich helemaal op lopen fokken, gewoon lekker door laten lopen, maar niet in galop, dat werkt bij mij het beste als hij weer zo'n bui heeft. als het dan alsnog gebeurd kan ik hem het makkelijkste terugnemen door steeds stevige ophoudingen te maken.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:50

'Uitrazen' hoeft niet zonder controle te gebeuren. Gsus vind het heerlijk om even hard te mogen. Om te voorkomen dat hij overenthousiast door het dolle gaat, praat ik gedurende de galop rustig tegen hem, daardoor blijft hij altijd op mij gericht en heb ik geen moeite hem weer terug te nemen als ik dat wil.

Een paard dat niet meer goed terug te nemen is kun je inderdaad misschien beter niet laten uitrazen, maar aan de andere kant is het misschien ook het proberen waard. Mijn paardje wordt opgefokt als ik hem te veel in z'n mond zit. Hij wordt relaxed van een lange teugel.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:07

Tsja, als je paard er vandoor gaat vind ik persoonlijk uit laten razen geen optie...mijn paard moet wel doen wat ik wil, straks wil ze nog een keer over de weg aan de kletter ofzo, kan ik haar toch mooi ook niet laten uitrazen...als ik niet op een volte kan vraag ik beurtelings een beetje stelling naar links en weer naar rechts en laat ik mijn paard ook beurtelings een klein beetje wijken naar de kant waar haar hoofd op dat moment niet naar ingebogen is...of wijken met hoofdje recht...

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:26

Ik heb mijn paard practisch ingereden op het strand. Ruimte genoeg. Maar echt moeilijk was hij niet. Pas toen hij wist wat hard lopen was, wilde hij af en toe ervandoor. Ik liet hem nooit eerder galoperen dan dat hij rustig stapte. Was hij druk en trekkerig? Dan dus geen galop! En als hij braaf deed, mocht hij zich uitleven en had ik verder geen kind meer aan hem. Als ik voelde dat hij weer graag wlde, zorgde ik eerst dat hij al zijn aandacht op mij gericht had en dan zei ik tegen hem dat hij harder mocht. Zo heb je samen een hoop lol en kun je het een beetje beter onder controlle houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:53

Citaat:
Op 2001-10-08 19:54, schreef Cowgirl:
Binnen hand omhoog? rijd je met een trens?
Je hand omhoog brengen met een trens werkt niet.


nou ik rijd inderdaad met een trens en dat werkt maar al te goed . Ik heb dit geleert van mijn instruktriese en het is echt een hele goede manier van je paard afremmen maarja ieder denkt er anders over.

en tja met een boom word het inderdaad een beetje moeilijk, daarom galopeer ik ook alleen op brede stukken *LOL* maaru je kan ook tegen die boom aanrijden denk dat ie dan ook wel stopt zo het niet?? Verward *LOL* (is een geintje niet meteen raar gaan denken!)

DubbelFun

Berichten: 88642
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:09

Ik heb dus ook zo'n race-eend, maar alleen met een ander paard. Is ze alleen dan is ze superbraaf (meestal Knipoog ). Ze wil graag voorop lopen en loopt dan ieder ander paard uit te dagen tot een sprintje. Als je der laat gaan gaat het van kwaad tot erger, dus niet aan beginnen. Uitrazen mag, af en toe, maar dan wel alleen. En met een kg bix p/dag is de fut er zo uit }> .
Over retesnel gesproken: een tijd terug zou ik met de buurvrouw (WPN'r) samen een sprintje doen. Een vast 'stop'punt afgesproken...na de start lag de buuf al 40 mtr achter en dat heeft ze nooit meer ingehaald.. HAHA

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 17:19

ik ga ff off topic. We hebben dit al eens eerder behandeld volgens mij. Maar hoe hoog til jij je hand dan op?
Ik heb altijd geleerd dat een terns niet werkt en vaak nog averechts ook.
Til je handen maar eens omhoog en kijk wat je paard doet. juist kop gaat omhoog.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:00

Ben vandaag ook weer een paar uur naar buiten geweest. Als ik alleen met mijn paardje ben, gaat ze super en kan ik dingen met haar uitproberen. Vandaag de "snelheidscontrole" gedaan: even laten gaan, terugnemen, etc. Maar ALLEMACHTIG, wat gaat ze hard! Het probleem met mijn paardje is dat je d'r moet beschermen tegen zichzelf; ze loopt zich hartstikke dood als je d'r de kans geeft. Ik heb alleen geluk dat ze altijd wel terugkomt, als je maar goed achterover gaat zitten EN ik merk ook het verschil nu ik in de bak serieus met d'r aan het werk ben geweest ...

tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 19:04

Heel erg bedankt voor jullie reacties!