3 punts singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

3 punts singel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 11:59

Hai, ik zet mijn vraagje maar hier neer omdat ik denk dat jullie western ruiters hier meer van weten dan Engelse ruiters.

Ik heb een Mc Clellan zadel gekocht voor Buena en daar zit een drie punts singel aan. Weet een van jullie hoe je die het beste op maat kan maken en aan kan singelen?

Afbeelding
Dit is het zadel.

Alvast bedankt!

Valeska

ps. Wat voor pad raden jullie aan? Ik gebruik nu een wasbare schapenvel.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:22

Ik vind die MacLellan's hele 'aparte' zadels Lachen en vraag me telkens weer af hoe iemand daar nou lekker op kan rijden Clown
Geef mij maar een lekker zacht zitje Lachen

De bedoeling van een 3-punts gording is dat het aansingelpunt verder naar achteren te verplaatsen is. Hierdoor krijg je een betere drukverdeling over de rug (je trekt het zadel dus niet naar beneden klemmend op de schouders).

Er zijn verschillende aansingelsoorten, maar als ik het goed zie (je fenders hangen er net voor) dan is de achterste riem los verstelbaar. Hiermee bepaal je de plaats van de singel op de buik (langer = naar voren, korter = naar achteren).
De voorste riem is dus puur voor het aansingelen. Beide riemen zitten in dezelfde D (gesp) van de singel. Dit zou aan 2 kanten gelijk moeten zijn.

Qua pad: maakt denk ik niet uit. Ligt er ook aan hoeveel ruimte je op de schouders heb en wat je persoonlijke voorkeur voor materiaal is.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 13:02

Sugarmiss....die extra metalen ring met dat ronde leertje, heb je dus niet echt nodig? Je kan de riemen dus meteen aan de singel vastmaken? Ik had het idee dat de riemen eerst door de ring moesten en dan op een of andere manier aan de singel. Ja nogal vaag dus....

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 13:08

Heb een foto, waar je dat ronde stukje leer in dit geval met bont ziet zitten, daaronder zit de ring...
Afbeelding


Verward

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:25

Dit is dus de andere manier waarop je een 3-puntsgording kunt hebben. Met 2 losse riemen naar een ring en vandaar uit de 'normale' singelstoot.

Via de 2 verstelbare riemen (voor en achter) boven de ring bepaal je nu de plaats van de singel.

Ik zou die bontringen er wel tussen houden, wel zo prettig voor het paard zijn buik )

Dit is een heel fijn systeem van aansingel, zouden meer mensen moeten toepassen Lachen

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 13:36

Het klinkt allemaal begrijpelijk, maar die 2 riemen gaan naar die ring en dan??? Moet ik die voorste riem zo bevestigen dat hij doorgetrokken kan worden naar de singel? Moet ik hem eerst aan de ring vastmaken, of gewoon er door heen halen.......help!!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:21

Ik verwachtte eigenlijk dat er na de ring waar de 2 riemen samenkomen een derde riem naar de buik toe zou gaan. Aan de andere kant een lange riem zou zitten waartussen de singel zou moeten komen. Dus de western manier eigenlijk.
Ik geloof dat ik nu meer foto's wil zien Verward (til je fenders eens op) Lachen

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 14:30

Ahhhh helaas, ik heb geen digi. Deze foto's zijn gewoon van het web.

Maar vanuit die ring gaat er idd geen derde riem...... Ik zou er natuurlijk een aan kunnen laten maken!! Ik bedoel aan beide kanten.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 14:35

Of ik natuurlijk 2 soepele leren stroken kopen, of rawhide, en deze gebruiken als gesp. gewoon met een stropdasknoop. Deze manier heb ik ook gebruikt bij de zadels in Austalie....

Geen gek idee, al zeg ik het zelf. maar nu waar vind ik geschikt soepel leer? Plat bergbeklimmers touw kan ook toch?

valeska

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:12

Heb je deze bij Hü & Hott gekocht? Ik ben vreselijk benieuwd hoe het zadel bevalt... Kun je me laten weten hoe hij bevalt als je de singel eenmal vast hebt gekregen?! hahah

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 16:19

ja leuk hoor.....
In plaats dat je nou een goede tip geeft!!

Nee hoor, zodra ik de oplossing heb hoor je het!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:19

ik heb zelf ook zoiets gehad maar dan niet de western uitvoering. Bij mij zat er waar de 2 verstelriemen samenkwamen een ring met daaraan een stuk leer voor de singel, aan dat stuk leer kon ik een gewone westernsingel vastmaken. Ik zal eens kijken of ik nog foto's heb ergens.
Vraag anders eens aan mrie (PB) die heeft de mijne overgekocht.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 16:41

Bedankt voor de tip!