zadl soepel maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

zadl soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 23:05

Hai!
Ik ben geen westernruiter, maar door ietwat ongelukkige omstandigheden nu in het bezit van een westernzadel. Dit zadel komt bij Hypotrend vandaan en was €369.00. Niet een topzadel, oke, maar het is maar voor (tijdelijk) erbij.
Maar mijn vraag aan jullie is:
Hoe krijg ik dat zadel soepel? Olie, vet? Veel of weining? Oke, rijden is een ding, maar kan de natuur wel een handje helpen hoop ik?
In ieder geval alvast bedankt OK dan! !!!

juval

Berichten: 13206
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:03

ik ben ook wel benieuwd, ik heb ook een westrernzadel, die is al heel oud en ligt hier (schande) al heel lang stof te verzamelen.....
Gewoon invetten kan denk ik geen kwaad, voorlopig zit ermee rijden er niet in.
Laatst bijgewerkt door juval op 01-10-03 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:09

Gebruiken is toch het beste. Verder stofvrij houden en licht invetten.
Teveel is zeker niet goed.

Zet hem in de woonkamer en ga er af en toe een tijdje opzitten, nog goed voor je houding ook Haha!

juval

Berichten: 13206
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:22

Sugarmiss schreef:
Zet hem in de woonkamer en ga er af en toe een tijdje opzitten, nog goed voor je houding ook Haha!


haha dat is een goeie!!!! Tong uitsteken ik denk toch dat ik er dan maar liever even een paard onder koop Haha! ,

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 21:33

ja, is goed, leg ik hem op mijn man, en dan neem ik zo'n leuk 'indiana jones'-zweepje erbij, kan hij inlopen....gelukkig houdt mijn man niet van paarden, dus komt ook niet op bokt...

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:42

Ja gebruiken is de enige manier vrees ik. Vetten is alleen om het leer soepel en levend te houden, maar zal het niet soepeler maken vrees ik.

Net als een paar goede laarzen...inlopen!

Wendy_Komen

Berichten: 6298
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:53

Soepel maken is te bereiken door te rijden. Maar de beugels kun je wel al voor vormen. (Bij een nieuw zadel hangen die beugels nog helemaal recht langs het paard, en moet je ze telkens met je knieën tijdens het rijden een halve slag draaien). Om er voor te zorgen dat de beugels al een beetje gedraaid zijn, kun je het volgende doen. Je hebt een zadelsteun, een bezemsteel en warm water of vet nodig. Je neemt de fenders, bij engels de beugels en die smeer je helemaal in, tot ze niets meer op nemen, dan draai je ze zo ver je maar kunt (volgens mij kun je ze zo'n anderhalve keer draaien) en steek dan de bezemsteel door beide beugels, zodat ze in die stand blijven hangen. Dan laat je ze zo hangen, en laat je ze de dag daarna weer los. Ze zullen dan al gedeeltelijk naar voren toe gedraait zijn. Je kunt dit eventueel herhalen. Het is dus aan het eind de bedoeling dat de beugel zo gedraaid is, dat je haast je voet niet hoeft de draaien om hem erin te doen...
Nou, beetje vaag verhaal geworden, maar mocht je het niet begrijpen moet je me ff PB'en.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:55

Wendy_Kila schreef:
... Je neemt de fenders, bij engels de beugels..

Kleine correctie: fenders zijn de beugelriemen(brede gedeelte), stirrups zijn de beugels. Lachen

Wendy_Komen

Berichten: 6298
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:30

Thanx sugermiss. Ben voor de rest 100% recreatie ruiter, dus heb me er niet echt in verdiept (moet ik nog steeds doen, anders gezegd Nerd Frusty