I-Study LES 2 (we gaan vlechten...).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

I-Study LES 2 (we gaan vlechten...).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 21:16

I-Study les 2.

Voor alle duidelijkheid heb ik bij de volgende foto’s bij de eerste set met een lichte riem en bij de laatste set met een zwarte riem gewerkt, omdat dit de duidelijkheid ten goede kwam.

Diegene die de riem zelf maken moeten nu eerst de gaatjes voor de sluiting maken. Dat doe je het beste door de riem om te doen en vervolgens met de klip een puntje in het leer te drukken waar het passende gaatje moet komen. Doe vervolgens de riem weer af en maak zowel op dit punt, als op een paar plaatsen daarvoor en daarna (tussen ruimte +/- 3 cm) nog enkele gaatjes. Snij de riem zo af, dat het uiteinde ruim door de eerste lus van je jeans gaat, anders hangt het einde er altijd zo slordig bij.

Doe je riem weer om. Gesp hem dicht, netjes op zijn plaats. Laat je man / vrouw nu in het midden achter een streepje op je riem zetten (zie foto 17).

Afbeelding

Doe de riem af en neem het streepje over aan de binnenkant van je riem. Zet teven 2 streepjes langs de rand, zodanig dat de ruimte tussen die 2 streepjes 3 cm is. Omdat je riem +/- 4 cm breed is zullen de streepjes dus 0,5 cm van de rand komen te staan (zie foto 18).

Afbeelding

Trek deze 2 streepjes zowel 25 cm naar links als 25 cm naar rechts door (zie foto 19).

Afbeelding

Markeer nu, van het midden uit 25x 1 cm afstanden op beide streepjes. Maak vervolgens op iedere markering een gaatje (zie foto 20).

Afbeelding

Aan beide uiteinden (zowel links als rechts) maak je tenslotte nog eens 2 extra gaatjes tussen de beide lijnen in (netjes over gelijke afstanden verdelen)) (zie foto 21).

Afbeelding

Snij 2 strookjes van het dunne leer van 5 mm breed. Snij aan beide einden een lange schuine punt. De lengte van de strookjes zal waarschijnlijk onvoldoende zijn, maar geen zorg: daartoe is verderop e.e.a. beschreven. Van 1 strookje 1 uiteinde door het 2 kopse gaatje en 1 uiteinde door het 2e kopse gaatje (zie foto 22). Trek beide zijden helemaal door (laat beide einden even lang).

Afbeelding

Aan de achterkant van de riem ziet het er dan uit als op foto 23.

Afbeelding


Aan de voorkant ziet het er dan uit als op foto 24.

Afbeelding

Doe met de 2e strook exact hetzelfde. Alle 4 de uiteinden gaan dus door de middenste 2 gaatjes. Het kan nodig zijn de gaatjes met een breinaald op te rekken. Voorzichtig: niet scheuren. E.e.a. ziet er dan uit als op foto 25.

Afbeelding

Steek nu het onderste strookje van het 2e gaatje in het 2e gaatje in de lange rij gaatjes onder (zie foto 26). Trek het strookje helemaal door en let er op dat de goede kant van het leer boven is.

Afbeelding

Doe hetzelfde met het onderste strookje van het 3e gaatje. Steek deze in het 3e gaatje van de rij onder. Trek ook dit strookje geheel door (zie foto 27).

Afbeelding

Steek het bovenste strookje van het 3e gaatje en steek deze in het 2e gaatje van de rij boven.
Het bovenste strookje van het 2e gaatje, moet in het 3e gaatje van de rij boven, maar eerst moet deze nog onder het kops liggende strookje door (zie de pincet op foto 28).

Afbeelding

Als je dat gedaan hebt, ziet het er uit als op foto 29.

Afbeelding

Nu draai je de riem om, de achterkant boven. Steek alle strookjes 1 gaatje terug in de rij. Voor het strookje in gaatje 3 betekent dat, dat deze terug gestoken moet worden in het gaatje van het strookje in gaatje 2. Wederom voorzichtig je breinaald gebruiken. Als je de onderste strookjes hebt terug gestoken, ziet dat er uit als op foto 30.

Afbeelding

Doe hetzelfde met de strookjes in de bovenste rij. Dat ziet er dan uit als op foto 31.

Afbeelding

Nu gaan we echt vlechten Pling . Daarbij is het van belang dat je goed op let, dat het patroon correct blijft. Vergeet je een strookje bijvoorbeeld onder een ander strookje door te halen, zal dat een verstoring van het patroon geven. Ik controleer na iedere serie, voordat ik aan de achterkant “terug steek”of het aan de voorzijde klopt. Zoniet hoef ik dan alleen die serie uit te halen en niet het halve werk…..

De voorkant van je riem ziet er uit als op foto 32.

Afbeelding

Neem het 1e strookje 1e gaatje onderste rij en steek deze onder het kopse strookje door (zie pincet op foto 33.

Afbeelding

Steek het strookje vervolgens in het eerst volgende vrije gaatje in de bovenste rij (zie foto 34).

Afbeelding

Neem het 2e strookje 2e gaatje onderste rij en haal ook deze onder de kopse strook door (zie foto 35).

Afbeelding

Steek het strookje vervolgens in het eerst volgende vrije gaatje in de bovenste rij (zie foto 36).

Afbeelding

Neem het 1e strookje 1e gaatje bovenste rij en steek deze onder / over / onder de kopse strookjes door (zie pincet op foto 37).

Afbeelding

Steek het strookje vervolgens in het eerst volgende vrije gaatje in de onderste rij (zie foto 38).

Afbeelding

Controleer of alles volgens patroon zit en draai daarna je riem om. Steek alle strookjes 1 gaatje terug (wederom oprekken omdat er nu in alle gaatjes 2x een strookje door gaat).Als je dat gedaan hebt ziet de achterkant van je riem er uit als op foto 39.

Afbeelding

De voorkant van je riem ziet er uit als op foto 40.

Afbeelding

Deze zet handelingen herhaal je, totdat je aan het einde van je riem bent (deze stap beschrijf ik volgende week).

Rest me nu nog uit te leggen wat je moet doen als je strookje op is.

Laat aan de achterkant het uiteinde gewoon uit een gaatje steken (zie foto 41).

Afbeelding

Snij een nieuw strookje en steek dat gewoon terug in het voorgaande gaatje net als bij de voorgaande handelingen aan de achterkant van de riem. Laat alle einden iets uitsteken, zodat je later bij de afwerking e.e.a. netje kunt “wegwerken” (zie foto 42).

Afbeelding

Succes OK dan! . Eventuele vragen zie ik wel op deze topic verschijnen.

MVG Louis

[edit SM] les 1.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:43

Help, hier krijg ik slapeloze nachten van Clown
Ik laat eea even bezinken en zal morgen alvast al die gaatjes gaan prikken.

(PS en alvast weer bedankt he Sablou Lachen )

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 21:47

Dat wordt dus in plaats van schaapjes tellen, gaatjes tellen.....

Het lijkt veel erger dan het is. Na de 2e serie gaat het echt als vanzelf.

Slaap ze

MVG Louis

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:47

Wederom sticky van gemaakt en Les 1 als link toegevoegd. Van les 1. is nu Sticky verwijderd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:25

Oef, dat zijn veel gaatjes Lachen Mijn vriend zegt net: ik ben sterk hoor, ik knip ze er wel in. Hmm, misschien toch maar gewoon de gaatjes erin meppen Knipoog

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 08:43

Ziet er goed uit zeg!! Heldere uitleg!.... mmm.. ook niet te moeilijk denk ik.
Ik had het topic bijna gemist omdat ie sticky is...hahaha

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 11:17

cornelie schreef:
Oef, dat zijn veel gaatjes Lachen Mijn vriend zegt net: ik ben sterk hoor, ik knip ze er wel in. Hmm, misschien toch maar gewoon de gaatjes erin meppen Knipoog


Wij hebben voor het gaatjes maken een boorstandaard met daarin een oude boorkop, waarin wij dan de slagijzers kunnen zetten. Wij maken nogal wat gaatjes en op deze manier gaat het preciezer en met minder herrie dan dat je 50 gaatjes met een hamer moet inslaan.

Voor diegenen die het met een tang moeten doen : sterkte.... Ach gut
Rustig aan, want je hebt zo blaren Verdrietig .

Je kunt natuurlijk aan beide zijden minder gaatjes maken, maar dan wordt het effect ook wel minder en lijkt de rest van de riem zo kaal.

Overigens gaan we in de kale stukken nog iets anders vlechten (les 4) OK dan!

MVG Louis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:25

sablou schreef:
Overigens gaan we in de kale stukken nog iets anders vlechten (les 4) OK dan!

MVG Louis

Uhm, mijn middel begint ook een keer op te raken hoor Bloos

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:25

Goh wat ziet dit er allemaal leuk uit zeg, heb les 1 ook stiekem mee gekeken. Wie weet ga ik dadelijk ook een poging wagen! ff het eindresultaat afwachten en dan misschien een inhaalrace (hihi)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:40

Waarom is les 1 van de sticky af? Heb daar nog nieteens de kans voor gehad om die te maken! Dit ziet er in ieder geval akelig ingewikkeld uit!

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:50

Suffie, er is een link gemaakt naar les 1, zie helemaal bovenaan onder de laatste riem. SM denkt overall aan!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:51

Aha, dat is fijn, dank je SM!

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:54

ziet er prachtig maar erg ingewikkeld uit !! voor iedereen die het gaat proberen: SUCCES !!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 08:09

Jaja, ik heb alweer een heel stuk af. Vriendlief had binnen 5 minuten alle gaatjes erin geprikt zonder moeite Lachen VAnmiddag zal ik het even scannen en hier neer ploppen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:09

Even onder de scanner gelegd dus de foto is niet zo super.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:25

Nou ziet er netjes uit hoor. Die van mij geeft wat problemen, dus ik ga een alternatiefje bedenken Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 14:24

Zo even de boel uitgehaald en opnieuw begonnen. Lachen

Mijn riem bleek dus geen 4 cm breed te zijn en dus werd het een beetje druk:
Afbeelding

Na het uithalen heb ik een gaatje overgeslagen, zodoende krijgt de boel wat meer 'lucht'.
Afbeelding

Sablou: ik heb de gaatjes nu ook geboord, maar hoe krijg je netjes die 'boorseltjes' weg. Verward Hier en daar pieken ze een beetje door het vlechtwerk heen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:08

zo, dat schiet ook al op Lachen Maarum, zijn wij de enige die aan het prutsen zijn???????? Zou ik toch wel een piepklein beetje jammer vinden van alle tijd en moeite die sabou erin steekt. Of zijn er gewoon een heleboel die meedoen maar geen foto's plaatsen ?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:57

Hij weet als beste hoeveel 'setjes' leer hij verkocht heeft. Ik weet van nog één persoon en wacht ook op diens vorderingen Lachen

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 20:09

Ik heb 5 setjes leer verzonden, van 2 heb ik helaas niets meer mogen vernemen (ook € niet ), van 1 weet ik dat die op vakantie was/is.

Maar we laten ons niet uit het veld slaan. ik heb toch niets beters te doen Verward

Boren is een probleem. Die vezeltjes raak je pas kwijt als je gaat snijden etc. OF als je een paar maanden verder bent (valt af na een paar poetsbeurten).

De afstand tussen de strookjes ontstaan door 2 redenen.
- 1 niet te strak genoeg.
- 2 strookjes smaller dan 5 mm of gaatjes verder uit elkaar dan 1 cm. Het (wiskundige) toeval wil, dat die verhouding bij 90 graden een mooi sluitend geheel opleverd.

In beide gevallen zou ik de strookjes met een pincet of breinaald nog moois aansluiten (ietwat heen en weer drukken) zodat ze mooi in gelijke banen liggen. Wat ook helpt is je riem om een korte bocht (tussen je handen) heen en weer "rollen". Dat druk alles ook wat op zijn plaats.

Meisjes : ga zo door. Ik ben trots op jullie Bloos!

MVG Louis

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:32

Ik volg de cursussen op de voet, maar ben halverwege pas teruggekomen van vakantie.

En Cornelie, mijn complimenten, dat ziet er heel goed uit!

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:02

Die ene die op vakantie was, ben ik.
Morgen "op onze wekelijkse geldovermaakdag" zit jij er ook bij hoor. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:10

Dank je. Ik liet het vandaag zien aan mijn stalhoudster, verteld ze doodleuk dat ze op zolder nog allerlei stempels, gereedschappen, info etc heeft over leer bewerken en verwerken van paardenhaar. Ik denk dat ik maar even op die zolder rond ga neuzen, vind het wel leuk eigenlijk Lachen

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:09

Ik kijk ook steeds wat jullie aan het doen zijn hoor, vind het een geweldig leuk idee.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:50

Ik heb wegens LARP drukte nog geen tijd gehad om te gaan prutsen maar hang aan jullie aller lippen!

Ziet er top uit cornelie!!